Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Освітня система України в умовах війни: актуальні проблеми та досвід щодо їх розв’язання на уроках української мови та літератури ( форми , методи та

Освітня система України в умовах війни: актуальні проблеми та досвід щодо їх розв’язання на уроках української мови та літератури ( форми , методи та засоби навчання, виховання, розвитку, соціалізації особистості, актуальні в умовах війни інноваційні програми, проєкти, можливості)

Анотація. Освітня система в умовах війни характеризується інтенсивним пошуком нових засобів та методів навчання, інноваційних форм організації освітнього процесу, актуальних педагогічних та інформаційних проєктів та можливостей.
Ключові слова: актуальні проблеми, інноваційні програми, проєкти, соціалізація особистості, війна.
В умовах війни першочерговим завданням щодо розв’язання актуальних проблем в освітній системі стало створення безпечного та комфортного середовища. Для соціалізації особистості безпечним гарантом в освіті стали шкільні бомбосховища. Відома психологиня Світлана Ройз розробила цілу систему психологічних практик на заземлення, дихальні, мімічні, м'язової релаксації. Під час повномасштабного вторгнення України вчителів турбують питання не лише інноваційних програмі, а і можливості підтримати дітей в умовах війни.
Дихальна практика Світлани Ройз [1 ]

Рис.1 ;
Широкомасштабне російське вторгнення в Україну 24 лютого 2022 року міжнародний терорист Путін і його оточення назвали спеціальною військовою операцією щодо захисту російськомовного населення від нацистів, фашистів, українських націоналістів, які, нібито, захопили владу в Україні, переслідують росіян і російськомовних громадян, не даючи їм змоги вільно розмовляти російською мовою.[2] Російський президент готовий знищити українську культуру, думаючи, що її більше не існує.

Рис. 2;
Тому першочерговим завданням вчителя є за допомогою різних засобів та методів робіт, як наприклад написання есе ч поезій робота демонструвати патріотизм та гідність в контексті війни, що притаманний українцям. Це потрібно для збереження української ідентичності та громадянсько - патріотичної активності, що актуально в умовах війни. Розпочинаємо вірш рядком : В той день, коли закінчиться війна. Учні доповнюють своїми римами та продовжують вірш.
В той день, коли закінчиться війна,
я буду голосно сміятись,
Сягну думками до Дніпра,
Я можу більше не боятись.
Зберу букет червоних айстр,
Покладу їх в честь перемоги.
Щоб більше рашиський чугайстр
Не отримав української свободи.
Я помолюся за солдат,
тих хто помер, не повернувся
Держава зазнала стільки втрат,
Море сліз пеленою згорнулось.
Про «Хвилину мовчання» для учнів. Кожною дією, яку ми пропонуємо дітям, кожним досвідом, в який ми їх запрошуємо – ми можемо робити їх більше глибокими, усвідомленими, сприяти їх зростанню та близькості один з одним. А можемо зробити формальністю і знецінити.
Для того, щоб «Хвилина мовчання» – набула для дітей сенсу, щоб вона стала усвідомленим проживанням, а не «відпрацюванням», щоб не посилювати тривогу, а зробити досвідом, коли дитина відчуває свій внесок в загальну силу:
- Спочатку запропонувати дітям подумати, як ми можемо виражати свою вдячність і шану тим, хто за нас бореться, важливо, щоб вони самі пропонували (слова, листівки, молитви, подяка, покласти руку на серце, садити дерева, поводитися гідно, говорити українською, знати історію ...) .
- Потім обережно говорити, про те, що нам потрібно пам'ятати тих, хто боровся за нас, хто загинув, хто став жертвами війни – це наша можливість вшанувати їх життя - для цього і є хвилини пам'яті. Хвилина мовчання. Хвилина нашої уваги і шани. [3 ]
- Важливо запропонувати, чим вони всередині себе можуть наповнити сей важливий час: в цю хвилину ви можете всередині себе сказати "дякую". Можна сказати, я вас не знаю, але в пам’ять про вас наповню своє життя чимось чесним і добрим, можна запалити свічку пам’яті. Можна включити безпечну лед-свічку «сили» і передавати її по колу. Можна обійнятися і уявити купол сили над всіма.
- Можна запропонувати дітям (кожній групі дітей) – створити свої слова, які, можливо, вони будуть промовляти. Але це мають бути слова «про життя», про силу. Про Перемогу. Це можуть бути слова – Слава Україні – Героям Слава!
Якщо дія усвідомлена – вона стає важливим досвідом сили.
- Думаю про те, що якщо ми щось пропонуємо дітям, воно має бути для нас самих органічним, щирим.
- Багато дітей втратили близьких, вони можуть бути в гострому стані, а торкання цієї теми може спровокувати емоційну реакцію - і нам важливо бути готовими надати їм підтримку. (саме тому, я пропонувала дії для всіх, щоб дитина не залишалась на самоті із своїми почуттями)
- Ми ж розуміємо, що для дитини молодшого віку, та для віку молодшої школи – хвилина, коли вони мовчать, хвилина без можливості рухатись – це, сам по собі, складний досвід, що буде викликати супротив. І буде змінювати ставлення до сенсу Вшанування.
Зараз на часі сам час –
Кожна наступна хвилина,
Кожна безпечна мить
На нитці життя мов перлина.
ЗСУ, ви збережіть!
Є такий тест для дорослих – скільки суб’єктивно для людини триває хвилина (коли людина мовчить і не займається скерованою діяльністю). Чим більше рівень тривоги, тим більше змінюється відчуття часу (хвилина «минає» набагато швидше) Зараз можливість витримати напругу «мовчанням, паузою» - стала для дітей та дорослих ще складнішою. (і це, в принципі, потрібно тренувати, бо це напряму стосується і можливості взагалі витримати напругу та невизначеність).
З метою активізації національно-патріотичного виховання є участь учнів у Всеукраїнськиї конкурсах: «Війна за свій шлях», «Війна очима дітей», Всеукраїнський конкурс на здобуття Відзнаки імені Героя Небесної Сотні Сергія Кемського і т.д.
Приклад учнівської роботи: «Природа збирається оголошувати війну. Сильний вітер, сніг, справжня зима у березні, морозить холодом. Будинки трясуться від снарядів, а шибки розлітаються вщент, ніби їх ніколи не було. Влучають у магазини, сусідні будинки, а потім зникає світло, газ та вода. Автомобілі засипані землею та склом від снарядів, а в переповнених підвалах задуха.
Ні вдень, ні вночі не припиняються обстріли . Серце колотиться від цього гуркоту. Дедалі страшніше за життя рідних та близьких.
Що далі? Невідомість лякає більше, ніж реальність – це схоже на пастку з якої неможливо вибратися. В очах людей жах та повне спустошення: ніхто не розмовляє, мороз пронизує наскрізь, люди втрачають домівки. Це кінець?»
Приклад учнівської роботи : «Народ України з нічого починав здобувати перші військові перемоги. Ось на один із сепарських блокпостів біжить купка відчайдухів з муляжами автоматів та старим німецьким кулеметом. З того боку, на імпровізовану барикаду з гиканням і улюлюканням висипало до десятка сепарів і п’яток мордатих російських офіцерів, що керували так званими «шахтарями». З нахабними виразами облич вони спостерігають за тими, що біжать і їх регіт вже явно долітає до атакуючих. Вони ще не знають, що зараз відбудеться те, що потім назвуть однією з перших перемог Української армії.
На бігу жара здається вже просто нестерпною. Ноги дубіють і ніби стають восковими, бо жара і острах роблять свою справу. Та права скроня, цокочучи пульсом, відчуває, що ще декілька секунд і все зміниться.
30 секунд…
20 секунд…
10 секунд…
З флангу у бій вступають кулемети та гучні вибухівки. Кулемет працює як годинник. Рівномірно цокаючи, пробиваючи перепони та рикошетуючи кулі з нього барабанять по укріпленню сепарів і ті, наче зелені коники – стрибунці, вилітають із своїх схованок й, пригинаючись та падаючи, біжать вулицею.
Кулеметник замовкає і дає тим, хто біг з нашого боку, увірватись на блок пост.»
На уроках варто використовувати проєкти з казкотерапії та арт-терапії, засновані на мистецтві творчості. Веселі руханки можна застосовувати у 5- 6 класах [ 5]
Слова нашої пісні - руханки "Крокуй до укриття".
Коли сирену чуєш – то ЗСУ працює!
Коли сирену чуєш – то ЗСУ працює!
Коли сирену чуєш – то ЗСУ працює!
Вушка розітри
Руки догори
До сонця потягнись
Живота торкнись
Раз – два - три –
свої речі ти бери!
За дорослим крокуй
І свої кроки рахуй
Раз – два – три – чотири
Раз - два - три - чотири
Так буває у житті - ми з тобою в укритті.
Зроби ковток води
Повільний видих - вдих
Руками потряси, крапельки струси
Про свою безпеку дбай - ЗСУ допомагай
Про свою безпеку дбай - ЗСУ допомагай
Подивись наліво - подивись направо
Слава Україні! Героям Слава!
Формувати в учнів вміння керувати процесами творчості: фантазуванням, розумінням закономірностей, розв'язанням складних проблемних ситуацій, ось що є основною метою сучасної школи в умовах війни.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. «Дозвольте людям, що повернулися з пекла, відчути себе у безпеці». Режим доступу:https://nv.ua/ukr/lviv/sadoviy-poprosiv-lviv-yan-ne-tisnuti-na-pereselenciv-za-movu-50226066.html
2. Експертиза шкільних підручників. Режим доступу: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10216615784137142&set=pcb.10216615865539177&type=3&theater
3. Кінан Едвард. Російські історичні міфи. К.: Критика, 2001.
4. Лавров про переговори: є певна надія на компроміс. Режим доступу: https://www.pravda.com.ua/news/2022/03/16/7331825/
5. Про створення робочої групи з питань політики гендерної рівності та протидії дискримінації у сфері освіти. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v071372915?fbclid=IwAR2hebavjd59IQxnk8Xh74ekFx-iIvP-K3PQiFddmnrqD5DuxYwdv6BNtDc#Text
6. Путін озвучив Ердогану свої нинішні вимоги до України. Режим доступу: https://www.pravda.com.ua/news/2022/03/18/7332409/
Рашисти планували знищити наші підручники й зробити російську мову державною. Режим доступу: https://nspu.com.ua/novini/rashisti-planuvali-znishhiti-nashi-pidruchniki-j-zrobiti-rosijsku-movu-derzhavnoju/



Джерело: http://СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 1. «Дозвольте людям, що повернулися з пекла, відчути себе у безпеці». Режим доступу:https://
Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: grigoreva2202 (31.10.2022) | Автор: Григор'єва Галина Борисівна E
Переглядів: 19 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!