Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Ознайомлення
з українським національним посудом Урок з
народознавства
Програмовий
зміст. Продовжувати знайомити дітей з творами національного мистецтва — посудом: глечик,
макітра, макогін, дерев'яна ложка, миска, горщик, горнятко, діжа. Виховувати бережне ставлення до народних традицій. Словник: горщик,
глечик, макітра, макогін, дерев'яна ложка, миска, горнятко, діжа. Матеріал: вищезгадані
твори національного мистецтва. Хід заняття Організація дітей до заняття. Повідомлення
теми. Показ ілюстрацій до казки «Лисиця і журавель». —
Діти, що ви бачите на цій картині? —
Правильно. Лисичка прийшла в гості до журавля
і хоче пригоститися. — А з чого вона хоче пригоститися? — Так, з глечика. — Діти, у мене на столі стоїть глечик.
Хто з вас піде, візьме глечик і розкаже, де його можна використати. (Діти
розповідають). Вчитель
робить опис глечика, використавши ще фрагмент української народної казки
«Лисичка і глечик». Хтось стукає.
Заходить ведмедик, говорить, що дуже любить їсти мед. — В що ми йому покладемо меду? — Так, в миску. — Ось яка вона. Подивіться, діти. З чого
вона зроблена? — Так, з глини. — Якої вона форми? — Правильно,
круглої. З такої миски їли наші дідусі і бабусі. — А чому ж не їсть наш ведмедик? — Так, бо ж ми не дали йому ложки. (Вихователь
пропонує дитині взяти ложку. Запитує з чого вона зроблена). — Так, це дерев'яна ложка. Дай ведмедикові,
хай ласує медом. Колись давно,
коли ще не було фабрик і заводів, і миски, і ложки люди виготовляли вручну,
оздоблювали їх гарним візерунком. Бачите, які вони гарні. (Показ ілюстрації
до української народної казки «Колобок»). — А ось подивіться на
цей малюнок. Кого ви бачите? — Так, це півник сидить за столом. А
біля нього що? — Так, макітра. А з чого вона зроблена? — Так, теж з глини. Вона круглої форми,
глибока. В ній можна тримати варення, вареники, пиріжки. І вареники, і пиріжки
довго залишатимуться теплими і смачними. А ще в макітрі можна товкти часник з
салом, щоб заправити борщ. І тоді він буде дуже смачним. А товкти часник в
макітрі можна макогоном. А ще макогоном можна терти мак. Тому він і називається
макогоном. Ось подивіться, який він продовгуватий, схожий на качалку. — Діти, а що роблять качалкою? —
Так, качають тісто. Наталко-Полтавко, Бери-но качалку! Вранці покачай, Вареники мамі дай. — То чим, діти, тісто на вареники
качають? Правильно. Качалкою. Ось яка вона. Дерев'яна, без неї і зараз не може
обійтися жодна господиня. — А в чому ж можна місити тісто? — Гляньте-но на цей малюнок. Він вам
допоможе пригадати, в чому колись наші бабусі тісто місили. Діти, подивіться
на цей малюнок. Кого ви тут бачите? Так, Сороку-ворону, яка діжу місила, дітям
кашу варила. Ви чули, діти? Є пісні про Сороку-ворону говориться про діжу, в якій місять тісто. Ось
у нас є іграшкова діжа. Вона глибока, дерев'яна, у ній місять тісто, з якого
печуть хліб. Хто з вас знає загадку про хліб. (Діти загадують). — Молодці, ви всі любите хліб, а тому
знаєте про нього багато
загадок. Ось послухайте, що я вам розкажу, діточки. Іди, іди дощику, Зварю тобі борщику В глиняному горщику. Діти, про що
я вам розказала потішку? Який посуд у ній згадується? — Так, про горщик. А який він, хто
покаже? (Діти показують, розповідають). — А ось послухайте ще одну потішку. (Розповідає
в повільному темпі). Варила
мамочка кашу, варила, Одному дала
до горнятка. Варила
мамочка кашу, варила, Другому до
мисочки, Третьому до
кайстроника, Четвертому до
ложки. — То в що мати насипала дітям кашу? — А хто з вас піде, покаже, яке
горнятко? — Так, воно схоже на чашку. Мисочку і
ложку. Ми вже з вами дивилися. А от про кайстроник я вам розкажу наступного
разу. —
А зараз, діти, пограєм з вами у гру на
уважність. Я вам буду починати розповідати віршика-потішку. Ви ж, хто знає,
будете продовжувати, а після розповіді покажете той предмет, про який
розповідалося. Киця мура, де ти була? У бабусі. Що робила? (Діти
продовжують). Миски била диби-диби (4 рази). Ішла баба по гриби, А дід по опеньки В неділю раненько. (Діти
продовжують). Нарвали опеньки, зварили опеньки, Поклали опеньки в макітру гарненько. Печу-печу хлібчик, дітям на обідчик. Люлі-люлечку, Звари, мамо, кулішку. (Діти продовжують). У маленькому
горняті, Маленькому
дитяті. (Пропонується
дітям ще розказати потішки, загадки про дані предмети. Вихователь підводить
підсумок заняття). Отже, діти, сьогодні ми з вами говорили про український
національний посуд, згадали про нього пісні потішки, загадки, казки. Все це
надбання нашого українського народу, яке ми повинні шанувати. В ході
заняття вчитель може активізувати дітей за допомогою ведмедика, тобто, щоб діти
розповідали ведмедикові про всі свої предмети. | |
Переглядів: 7464 | Рейтинг: 3.2/6 |
Всього коментарів: 0 | |