Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Образотворче мистецтво [ Додати статтю ]

Витинанка. Практична робота «Український рушник».
Тема. Витинанка. Практична робота «Український рушник».
Мета: познайомити учнів з традиційним видом українського декоративного мистецтва – витинанкою. Надати відомості про групи витинанок та їх характерних ознак.
Вчити учнів вирізувати ножицями ажурний малюнок із складеного аркуша паперу. Розвивати відчуття гармонії, просторової рівноваги елементів зображення, творчу уяву, охайність. Вдосконалювати уміння працювати в групі, висловлювати свою думку і слухати думку інших.
Формувати полікультурну, комунікативну, інформаційну, соціальну компетентності.

Обладнання: кольоровий папір, ножиці, клей, інструкційні карти, шаблони, олівці, презентація «Витинанка»,
Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організація класу.
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки!
Сміється душа!
Хай рученьки ваші
творять чудеса!
Я рада бачити вас на уроці праці. Ми з вами будемо вивчати культуру нашого народу. І девізом нашого уроку я вибираю це прислів’я:
«Руки твої – найкращій скарб
Коли умієш їм дати лад».

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу. 
І. Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Пригадайте, що таке декоративно-прикладне мистецтво?
2. Які існують види декоративно-прикладного мистецтва?
3. Які матеріали можуть використовуватись в цих видах?

1. Розповідь учителя
Народне мистецтво – це скарб, який завжди з нами поряд і постійно впливає на наше емоційне сприйняття світу, розкриває вдачу і хист народу, прилучає до його традицій, історії, вчить народної мудрості, любові до рідного краю. Тому так важливо відтворити народні обряди, звичаї, забуте мистецтво.

Сьогодні на уроці ми познайомимось з одним із видів декоративно прикладного мистецтва – витинанкою.
- Що таке витинанка?
- Коли і де вона з,явилася вперше?
- Про все це ми дізнаємось прямо зараз.

2. Демонстрація презентації «Витинанка»
Витинанка – орнаментарні і фігурні прикраси житла, ажурно витяті ножицями, штам пельками, ножем з білого або кольорового паперу.
(слайд 2)
 Ажурні витинанки відомі ще з V ст. до н.е. Це були вироби з шкіри та хутра. Перші паперові прикраси, які можна вважати аналогами традиційних витинанок в Україні, виникли в Китаї і пов’язані з винаходом там паперу.
(слайд 3)
 Витинанка в Україні відома з ХІХ ст. коли була побудована перша паперова фабрика. З того часу українці прикрашають своє житло цими витворами мистецтва. (слайд 4)
 Найпоширенішим матеріалом для витинанки є тонкий папір яскраво насичених кольорів. Також можна використовувати фольгу, папір з особливою текстурою, канцелярський папір. Витинанки наклеюються клеєм.
 Інструменти – ножиці, штам пельки, ножі. (слайд 5)
 За кольором їх можна поділити на:
 Однокольорові
Витинанки, які виконані в одному кольорі.(слайд 7)
 Багатокольорові
При створенні яких використовують де кілька кольорів. (слайд 8)
 З підкладкою
Які розташовані на тлі іншого кольору.(слайд 9)
 За сюжетом розподіляються на такі групи:
 дерево життя (слайд 11)
 зображення тварин та птахів (слайд 12)
 зображення сюжету із фігурками людей (слайд 13,14)
 геометричний (слайд 15)
 За технікою виконання витинанки бувають:
 ажурні
Зображення міститься у прорізях.(слайд 17)
 силуетні
Зображення виступає силуетом. (слайд 18)
 одинарні
Виготовленні з одного аркушу паперу.(слайд 19)
 складні
Аплікаційні з кількох аркушів паперу, і тому завжди багатокольорові.
(слайд 20)
 аплікаційні (слайд 21)
 накладні
Накладені одна на одну гіркою. (слайд 21)
 складені
Твори, зображення яких утворені з окремих елементів. (слайд 23)

3. Робота в групах
Ось ви і познайомились з витинанкою. А на скільки ви навчилися розбиратися в їх видах ми зараз і перевіримо. У кожного на столі лежить пам’ятка, яка допоможе вам у вашій роботі.
Уявіть ви працюєте в художньому музеї експертом. До музею надійшла посилка з витинанками і вам треба їх класифікувати.
Робота по класифікації витинанок.
4. Сторінки народознавства

- Витинанки розвивалися в тісному зв’язку з іншими видами народного мистецтва. Не випадково в орнаменті витинанок є аналогії з мотивами писанок, розпису, килимів.

1 учень. - Український рушник… На ньому вишита доля нашого народу. На ньому переплелися і радість, і біль, і щастя, і горе. Рушник супроводжував людину все життя: від народження і до смерті. Стверджують, що саме слово «рушник» походить від слова «рушати».
2 учень - Мати супроводжуючи сина в дорогу, замотувала хлібину у шматок білого полотна і промовляла : «Рушай щасливо, хай благословить тебе Бог!» Той шматок полотна, витканий руками матері, оберігав людину від зла від нещастя, нагадував про тепло рідної домівки, кликав з далеких доріг до отчого порогу.
3 учень. З дитинства пам’ятаю рушники,
Що так любовно їх творила мама.
По-українськи хата на святки
Сіяла вишитими рушниками.
На полотні співали солов’ї
І красувались кетяги калини.
4 учень. Зелений хміль в’юнився по гіллі,
Зоріли в колосках волошки сині.
Неначе долю вишила свою,
Заплівши в неї промінь світанковий,
Кохання, і пісні, і молоду зорю…
Світи мені повік, матусина любове!
5 учениця. Рушник на стіні… Не було жодної хати в Україні, де не палахкотіли б вишитими узорами рушники. Недаремно склав народ такі прислів’я: «Хата без рушників, що родина без дітей», «Рушник на кілочку – хата у віночку».

6 учениця. Рушники служили на лише прикрасою для житла, їх вішали над дверима, над вікнами, щоб ніяке зло не проникло до хати – вони були оберегами.

7 учениця. Приходила людина в життя, і зустрічали її рушником. Мати готувала ще до народження дитини рушник долі. Для хлопчика вишивала на ньому дубові листочки, щоб сильним і мужнім був син, а для дівчинки – калину, щоб була гарна, як калина. Ці рушники називали рушниками долі.

8 учениця. Підростала дитина, а мамині руки вишивали їй рушник - утирач. На ньому квіти, дерево з пташками і слова «Доброго ранку» або «Доброго здоров’я».
Цей рушник висів біля дверей на кілочку. У народі кажуть «Тримай хату, як у віночку, а рушник на кілочку». Подавала мати рушник і примовляла: «Утирайся, мій синочку, в рушничок біленький, та будь же з ним щодниночки добрий, веселенький».

Танок «Рушничок»

IV. Практична робота учнів.
1. Постановка практичного завдання.

На сьогоднішньому уроці ви маєте створити орнамент в техніці витинанки на тему "Рушничок для мами". Як ми вже говорили орнамент для витинанки можете обрати геометричний, рослинний, зооморфний.

2.Повторення правил користування ножицями і клеєм.

3. Виготовлення виробів.
Етапи роботи
1) Демонстрація готових виробів.
2) Поетапна робота з учнями за інструктивними картками.
3) Самостійна робота учнів.
Під час виконання роботи звучить аудіо запис українських пісень.

V. Підсумок уроку.
1. Демонстрація робіт і оцінювання роботи учнів за «шкалою оцінювання»
2. Вправа «Мікрофон»
- З яким видом декоративно-ужиткового мистецтва ви ознайомились?
- З якою метою створювали витинанки жінки?
- Які існують види витинанок за формою? За мотивами?
- Який настрій після завершення роботи?

Пам'ятка
 За кольором їх можна поділити на:
 Однокольорові
Витинанки, які виконані в одному кольорі
 Багатокольорові
При створенні яких використовують де кілька кольорів.
 З підкладкою
Які розташовані на тлі іншого кольору.

 За сюжетом розподіляються на такі групи:
 дерево життя
 зображення тварин та птахів
 зображення сюжету із фігурками людей
 геометричний

 За технікою виконання витинанки бувають:
 ажурні
Зображення міститься у прорізях.
 силуетні
Зображення виступає силуетом.
 одинарні
Виготовленні з одного аркушу паперу.
 складні
Аплікаційні з кількох аркушів паперу, і тому завжди багатокольорові.

 аплікаційні
 накладні
Накладені одна на одну гіркою.
 складені
Твори, зображення яких утворені з окремих елементів.

Правила користування ножицями 
1) Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.
2) На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край парти.
3) Не тримай ножиці вістрями догори.
4) Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.
5) Передавай ножиці закритими і кільцями вперед.
6)Під час роботі з ножицями притримуй матеріал лівою рукою так, щоб він не потрапляв на лінію різання.

Правила користування клеєм 
1) Клей треба наносити пензликом від середини до країв.
2) При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою.
3) Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися матер’яною серветкою.
4) Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити.

Презентація знаходиться за посиланням:


Джерело: http://letitbit.net/download/44777.45dc3f4cfc9be7a0d3e59744c4ee/Витинанка.ppt.html
Категорія: Образотворче мистецтво | Додав: [ADM]Irina (14.11.2011) | Автор: Жеваго Оксана Кімівна
Переглядів: 13269 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 2.6/7
Всього коментарів: 1

Добавил: Галя0753
0

Дуже хотілося б побачити презентацію, та на жаль, при спробі завантажити антивірус не дає дозволу.
Дата публикации: 23.12.2011 в 21:21 Спам[Материал]

 

ble>

 

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!