Каталог статей
Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Українська мова | [ Додати статтю ] |
Гостини Діда Мороза і Снігуроньки у Прикметника
Урок української мови у 4 класі Тема уроку. Гостини Діда Мороза і Снігуроньки у Прикметника Мета. Повторити та систематизувати знання про прикметник як частину мови; удосконалювати вміння і навички вживання прикметників у власному мовленні; вміти аналізувати і порівнювати мовний матеріал; робити висновки; складати «морфологічний паспорт прикметників»; удосконалювати уміння працювати в групах, вести діалог; оцінювати результати своєї діяльності та інших, навички грамотного письма; розвивати пізнавальну активність, інтерес до навчання; виховувати почуття взаємодопомоги, культуру спілкування, любов до природи. Обладнання. Проектор, екран, таблиия-паспорт, завдання для груп, ялинка, новорічні іграшки; іграшкові Дід Мороз, Снігуронька, Сніговик, конверти для вправи «очікування», картки «Мандрівник» для індивідуальної роботи, уявний мікрофон. Методи та прийоми. Проектне навчання; вправа «Очікування»; робота в групах, індивідуальна робота «Мандрівник», динамічна таблиця «Прикметник». ХІД УРОКУ З'являється слайд «Зима». (Слайд 1) Учитель. Вітаємо всіх присутніх Привітайте гостей, що до нас завітали. Хочу почути, чого б ви усім побажали? Учні. Усім присутнім ми здоров'я Зичим повсякчас! Учитель - То ж до роботи, братися, час! Вправа «Криголам» - Назвіть своє ім'я і на першу літеру імені доберіть характеристику. Гомінка, немов сопілка, Запашна, як вишні гілка, Мусим завжди я і ти, Добре знати, вчити й берегти. (Рідна мова) - Отож, я вас запрошую на урок української мови. - Перевірте готовність робочих місць. - На парті повинні знаходитися: (Слайд 2) Учитель. - До якої частини мови належать ці слова? (Це іменники) - Доберіть загальну назву до групи цих слів. (Шкільне приладдя) - За якими ознаками ви відрізняєте іменники від інших частин мови? (Що означають, на які питання відповідають) II. Мотивація навчальної діяльності З'являється «Замок». (Слайд 3) Учитель. 1. Вступне слово - Сьогодні ми помандруємо володіннями країни Морфології. В одному царстві, яке називається Морфологія, живуть різні частини мови. Морфологія дуже любить порядок, чіткість у роботі. Частини мови мають свої закони і правила поведінки. Іменник. - Я поважний гість із країни Морфології. Прикметник. А я художник. Я прикмети називаю – всі ознаки визначаю, слово точне добираю. Розуміюся на всьому: на великому й малому, який смак в кого буває, і за кольором впізнаю, всіх ознак не перелічити... І відповідаю на питання який? яка? яке? які? - А що таке ознака? Я давала доручення знайти в тлумачному словнику значення цього слова. Довідкова служба. Ознака - це характерна риса, прикмета, за якою можна визначити що-небудь. 2. Повідомлення теми уроку Учитель. Є пропозиція поговорити про цю частину мови на сьогоднішньому уроці. З'являється слайд 4 Хлопчик-прикметник. Важлива ця частина мови, Без неї нам не обійтись. Ти вслухайсь в слово пречудове, Йому, як другові, всміхнись. Усі ознаки називає Чарівна ця частина мови. Учитель. - Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Пропоную продемонструвати свої очікування за допомогою сигнальних карток. «?» - дізнатися нове, «!» - повідомити інформацію, «+» - запам 'ятати. Я думаю, що на протязі уроку ваші очікування справдяться. 3. Повідомлення завдань уроку. - Тепер з'ясуємо завдання, які нам слід вирішити. - Чого навчить кожного з нас сьогоднішній урок? (Діти по черзі читають записи на слайді) З'являється слайд 5 Учитель. Увага! Подивіться, діти, уважно навколо себе і скажіть, що змінилося у класі? Чого вчора не було, а сьогодні є? (З'явилися сніжинки, торбинка на столі, Сніговик, ялинка, Дід Мороз, Снігуронька) Вірш «ЗИМА» Завітала в гості Красуня біла, чарівна. Блискуча, морозна, люта і тріскуча З'являється слайд 6 - Правильно. Якщо уважно слухали загадку, то назвіть прикметники, які використані у ній. (Біла, чарівна, блискуча, морозна, люта, тріскуча) Гра «Гостре око» - Дібрати і записати влучні прикметники до іменника зима. Ваші ідеї. (Діти записують у зошити) Зима - понура, весела, сумна, морозна, люта, білокоса, білолиця. - Знайдіть серед них близькі за значенням. (Льодова, люта, морозна, холодна) - Як називаються ці слова? (Синоніми). А зараз гра «Навпаки» - Знайдіть серед них протилежні за значенням слова. - Який висновок зробимо? (Прикметники роблять наше мовлення емоційнішим, виразнішим, зрозумілішим, яскравішим) Учень. Що про зиму сказати? Не знаю, Може те, що вона крижана, Може те, що красива буває, Кажуть, іноді аж чарівна... Бо частенько нам серце чаклує Срібним інеєм на гілочках, Білим снігом лапатим дивує І ялинкою у голочках. Що про зиму сказати? Не знаю. Однозначно оцінки не дам. Кожен раз вона інша буває, Кожен з вас хай подумає сам. - Навколо стільки прикметників! Чудова країна Прикметників! З'являється слайд 7 Учитель. - Саме взимку до кожної оселі приходить багато свят. - А які зимові свята ви знаєте? (Свято Миколая! Новий рік! Різдво Христове) - Хто ступає на поріг, не обтрушуючи сніг? (Новий рік!) - Хто несе веселий сміх, розсипаючи на всіх? (Новий рік!) - Діти, без чого і без кого ми не можемо уявити Новий рік? (Без ялинки, Діда Мороза, Снігуроньки) З'являється слайд 8 Учитель. Діти! А що це за торбинка у мене на столі? Ніхто не губив? О! Причаївся біля торбинки. Погляньте, хто? (Сніговик) - А що він тримає? (Послання) - Дозвольте зачитаю. Шановні діти, учні 4-В класу. У торбинці цій сніжинки, Але зовсім вони не прості. Треба виконати, діти, завдання, І ми будемо тоді молодці. - Давайте поглянемо, які завдання приготував нам Сніговичок? Сніговик запрошує на гостини. Розповідь з елементами бесіди. З'являється слайд 9 Учитель. - Усе, що я вам розповім, діти, трапилося напередодні Нового року на Північному полюсі. Коли Дід Мороз і Снігуронька готувалися в дорогу, щоб привітати всіх зі святом, морозний вітерець приніс їм телеграму: «Дуже чекаємо на вас. Прикметники». - А хто такі прикметники? - запитав Дід Мороз у Снігуроньки. - Прикметники... Раптом налетіла хуртовина і всі слова, які промовила Снігуронька,забрала з собою, лишаючи нам тільки початок вислову Снігуроньки. Технологія «Закінчи речення». «Мікрофон». Прикметники відповідають на питання... (який? яка? яке? які?). Прикметники вказують на... (ознаку предмета). Прикметники змінюються за ... (числами, відмінками). Прикметники мають ... (рід). Підсумок про прикметник Учитель. «О, так! Це дуже важлива частина мови! Нам неодмінно треба поздоровити зі святом Прикметників!» - сказав Дід Мороз. Він узяв у руки свою чарівну палицю, стукнув нею тричі, і вони із Снігуронькою в ту саму мить опинилися у місті Прикметників. З'являється слайд 10 - Чим цікаве це місто? - Як живуть його мешканці? Сніговичок допоможе познайомитись. Він запрошує на гостини до Сніжинки - Каліграфічної хвилинки. Учень. Кожну букву, кожне слово Я писатиму чудово. Моя ручка чарівна, Пише краще всіх вона. 1. Запис складів. Ст... ть ої на щі пло та єть ся ми лу вою мо зи кра ою слез енал на я. - Чи не бачите ви чогось цікавого? Можна скласти речення 2. Складання і запис речення. Стоїть на площі та милується зимовою красою зелена ялинка. - Знайдіть прикметники, визначте рід та число. - Зимовою красою - ж.р., одн; Зелена ялинка - ж.р., одн. - Як ви це зробили? (Визначити рід та число прикметників за родом та числом іменників, з якими вони пов'язані, а також за закінченнями прикметників) Сніжинка - Фізкультхвилинка Діти йшли, йшли, йшли І сніжинку знайшли. Присіли, подивились, підняли ... Налетів сильний вітер, Розлетілися сніжинки Сніжинки повернулись у наші долоні. Сніжинки-пушинки стомились, літаючи. Кружляти припинили, тихенько сіли. Учитель. Діти, погляньте, яка красуня стоїть на площі у місті Прикметників! - А чому ваша ялинка не прикрашена? - запитала Снігуронька. - Це тому, що ніхто не сказав, якою буде наша ялинка! - відповіли прикметники. Сніжинка - Натхнення. - Діти, давайте допоможемо дібрати прикметники, якими можна охарактеризувати ялинку. Яка вона, лісова красуня? Ваші ідеї. Ялинка - молоденька, струнка, красива, чудова, пухнаста, приваблива, казкова, загадкова, сяюча, довгождана, новорічна, святкова. - Ой яка вона буде гарна та красива! - Скільки на ній з'явиться іграшок! - Давайте прикрасимо ялинку. (Діти описують іграшку, яка лежить на парті, називають рід прикметників, а потім вішають її на ялинку) Слоненя - сіре, веселе. Зірочка - сяюча, яскрава. Кулька - кругла, синя. Білочка - руденька, маленька. Грибочок - їстівний, білий, лісовий. Риба - золота, морська. Зайчик - пухнастий, вухастий. Калейдоскоп інформації Експерт - інформатор Учень. А ви знаєте, що не завжди прикрашали саме ялинку? Наші предки - слов'яни - водили хороводи навколо вишні, яка росла в діжці, і прикрашали її різнокольоровими кульками, сяючими гірляндами, казковим дощиком. Після свята деревце залишалось у хаті до весни, а потім його висаджували в теплу землю. Прикрашали і дуб. А згодом - ялинку як символ вічного життя. Еколог. На жаль, ми викидаємо ялинку. Щороку соснові ліси зменшуються, адже ялинки, які насаджують, ростуть не так швидко, вони ростуть багато років. Щоб зберегти природу, слід не вирубувати, а насаджувати дерева. А на свята купувати штучні ялинки або ті, які спеціально вирощені для новорічних свят. Сніжинка - Поштова скринька переказала вам конверт з листом на ваше ім'я. (На конверті «Від Ялинки учням 4-В класу») - Давайте прочитаємо його. Звернення ялинок (Виходять дві дівчинки в кокошниках) Ми, ялинки, і завжди Радість вам даруєм. Споконвіку у житті Ми росли для втіхи. Не рубайте, не губіть – Нашу гірку долю, Завжди серце в нас тремтить Перед Новим роком. Учитель. Я вас запрошую на хвилиночку-міркуваночку. - Подумайте, як можна обійтись на Новий рік без зрубаної у лісі ялиночки. З'являється слайд 11 (Діти висловлюють свої ідеї) Учень. 1. Не рубай ялинку! Бережи ялинку! Хай пташки співають В її вітах дзвінко. 2. Хай маленька білка Тут гризе горішки, А вухатий зайчик Відпочине трішки. Не рубай ялинку! Бережи ялинку! - Дід Мороз приніс чарівну скриньку із завданням. Творча робота. - А тепер виконаємо роботу в групах. (Картки лежать на партах). Схилились голівки до праці мерщій, Ти всі перешкоди здолати зумій. Працюй наполегливо, швидко, старанно, Щоб кожна хвилинка не втратилась марно. Група 1. У кого на парті ● Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Підкресліть прикметники, визначте рід і відмінок. Придумайте кінцівку. - Подумайте, як можна обійтись на Новий рік без зрубаної у лісі ялиночки. Був Новий рік. Вся наша сім'я милувалася ошатною ялиночкою. Ялиночка жила у лісі. Потім стояла чепурною і прикрашеною. Згодом її розрубали на тріски. Ліда заплакала. Але тато пообіцяв нашій ялиночці іншу долю. Він зрізав з ялинки гілочку і поставив у воду. Гілочка пустила корінці...! Що трапилося далі, продовж! Група 2. У кого на парті ■ Прочитайте текст, добираючи з довідки до іменників влучні прикметники, визначте їх відмінок, число. Бережи ялинку!... .. .Красуня росте довго. Шкода рубати ялинку тільки для свята. От і зроби сам букет. Це можуть бути гілки якогось дерева в поєднанні з ... . Можна додати свічку,... квіти,... пір'я,... прикраси. Приємно зробити ... букет ... руками. Слова для довідки: лісова, новорічного, новорічний, ялинковими, засмучені, пташеня, новорічні, новорічний, своїми. Група 3. У кого на парті ▲ Прочитайте текст, вставте замість крапок потрібне слово - ознаку з дужок. Запишіть текст. Ялинка Наближався ... (новий, старий) рік. Тато придбав ... (зелену, велику, струнку, красиву) ялинку. Ми прикрасили її... (різними, гарними, блискучими) іграшками. Група 4. Робота з підручником. Вправа 232. - Як П.Воронько називає маленьку ялинку? (Ялиня). Перевірка творчої роботи. Підсумок. - Діти, що ви для себе вирішили? - Якою повинна бути новорічна ялинка? Добавляночка Щоб ялинок не (рубати), Треба штучні (купувати). Ось погляньте, перед вами Ці красуні разом з нами Рік Новий прийшли (стрічати), Людям радість (дарувати). З'являється слайд 12 Учитель. Наш урок підходить до завершення. Що ви скажете, пану Прикметнику? Гарний, мелодійний, важливий. Прикрашає, доповнює, збагачує - Який секрет прикметників ми відкрили? - Розкажіть, що ви знаєте про прикметники. Аналіз складеного «Морфологічного паспорта» «Мозковий штурм» починаємо. Все, що знаємо, пригадаємо. - Все пригадали чи ні? IV. Підсумок уроку. З'являється слайд 13 Любі діти! Чудове місто Прикметників у країні Морфологія. - Якими є враження від уроку? - Завдяки чому вдалося виконати всі завдання? - Для чого потрібні знання? - Чи справдилися ваші очікування? З'являється слайд 14 - Чи сподобалась ваша робота Прикметнику, гостям? Візьміть личка та оцініть свою роботу. Зробіть для себе висновок. З'являється слайд 15 Любі друзі! - Я вважаю, ми справилися із завданнями уроку. Разом з Дідом Морозом, Снугуронькою та Сніговичком привітали прикметники з наступаючим Новим роком, бо без них не було б такого свята. Учень. Ти, ялинко, чарівна, Кучерява, запашна. На гілках горять вогні, Сяють іграшки скляні. Буси з дощиком висять, Сріблом сяють і блищать. А під гіллям запашним – Дід Мороз й Снігурка з ним. Ти, ялинко, чарівна, Кучерява, запашна. На ялинці нашій Не злічить прикрас. З Новим роком, друзі, вас! (Вітання гостей, вручення подарунків) Технологія «Спільний проект».
Учень. - Ми простежили долю ялинки від її придбання і до закінчення святкування Нового року. - Зробивши певні висновки, закликаємо: «Не рубайте ялинку! Бережіть ялинку!» Вручаємо листівку-інформацію. Домашнє завдання: Закінчився наш урок. Слайд 16 За роботу по заслузі Щиро дякуємо вам, друзі! Рубель Тетяна Олександрівна, учитель початкових класів Чутівської ЗОШ І - ІІІ ступенів, Полтавська область. Джерело: http://docme.ru/xWy | |
Переглядів: 2804 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0 | |