Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Українська мова [ Додати статтю ]

Добір спільнокореневих слів, близьких за значенням слів, їх розрізнення
Тема: Добір спільнокореневих слів близьких за значенням слів, їх розрізнення.
Мета: навчати дітей розрізняти такі поняття, як слова, близькі за значенням, споріднені слова, форми одного і того самого слова; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;
ознайомити учнів із світом телебачення; формувати здоров`язберігаючу компетентність;
виховувати взаємоповагу, уміння працювати у колективі.
Обладнання: презентація «На телебаченні», картки для індивідуальних завдань, таблички з назвами студій, бейджики з назвами доручень, магнітна дошка, картки для оцінювання, пам`ятка
телеглядача, картки для самоперевірки.

                                                                ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
- Роз'єднайте та прочитайте мої поради щодо роботи на уроці.
Запис на дошці:
Непростослухати,ачути.
Непростодивитись,абачити.
Непростовідповідати,аміркувати.
Непростозапам'ятати,азрозуміти.
- Будемо цінувати кожну хвилину на уроці!
- Поділіться, будь ласка, зі мною своїм настроєм на початку уроку за допомогою кольорових карток. ( у кожного учня по три картки різного кольору на звороті зі смайликами) – жовта(веселий позитивний настрій), зелений (спокійний, без особливих емоцій), синій (поганий, сумний).

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
1. Загадка про телевізор. (СЛАЙД № 2)
Є цей прилад в кожній хаті,
Що це, можете сказати?
Для матусі серіал і футбол для тата
Може скринька ця чудова легко показати!

- А що ви можете побачити по телевізору? (пізнавальні передачі, випуски новин, фільми, мультфільми)
- Діти, а чи знаєте ви, що появі певної передачі чи випуску новин передує велика плідна робота професіоналів телевізійного центру?
- Підніміть руки, хто хоч раз був на телебаченні.
- А хто хоче побувати?
- Тоді я вас запрошую не тільки помандрувати телевізійними студіями, а й прийняти участь у створенні власного телевізійного продукту.

ІІІ. Робота над темою уроку.
1. Розподіл учнів на групи.
- На нашому телебаченні існує багато телевізійних каналів, кожний з яких намагається зробити найцікавіші програми. А тому і ми сьогодні будемо представляти багатоканальне телебачення. Ви вже розподілилися на три групи. Отже, я прошу вас обрати назву каналу та розподілити обов`язки між членами групи.
У кожній з команд обирається: (СЛАЙД № 3 )
 директор програми, який керує всією роботою;
 секретар, що записує всі думки членів групи;
 ведучий,що оголошує результати роботи каналу;
 редактор, що виправляє або доповнює думки членів групи;
 кореспонденти, що шукають інформацію, виконують завдання каналу.
Кожній групі пропонується обрати назву каналу (вчитель дає зразки на вибір: «КласTV», «3 + 3», «ТРК Мовознавці»). Прапорець з назвою каналу установлюється на столі групи.

2. Очікування.
- Прочитавши у програмі назву передачі ми можемо передбачити, що цікавого дізнаємося з неї. А тема нашої мандрівки: «Добір спільнокореневих слів близьких за значенням слів, їх розрізнення.» - --- Що ви очікуєте отримати в результаті нашої роботи?
Учні відповідають, вчитель, узагальнюючи їх відповіді, прикріплює таблички – передбачення на дошку:
• навчитися розрізняти слова синоніми та спільнокореневі слова;
• дізнатися нове про світ телебачення;
• вчитися влучно використовувати споріднені слова та синоніми;
• цікаво та весело провести урок.

2. Робота з оформлення зошитів. Каліграфічне письмо.
- Робота над створенням будь – якої передачі починається з офіційного оформлення замовлення на її створення. А тому я пропоную і вам оформити початок роботи у зошитах.
                 22 листопада  
               Класна робота  
Т Т Т т т т те ел ба че ен нн ня телебачення

3. Робота у першій студії «Служба інформації» (СЛАЙД № 4 )
- З чого треба почати, коли створюєш якусь програму?
- Так перш за все слід зібрати інформацію.

ЗАВДАННЯ:
І СТУДІЯ – дати визначення: Які слова називаються спільнокореневими.
І І СТУДІЯ – дати визначення: Які слова називаються синонімами.
ІІІ СТУДІЯ – з`ясувати відмінність між словами – синонімами та спільнокореневими словами.
Учні мають 3 хвилини на обговорення. Ведучий оголошує результат.
Синоніми – це слова, близькі за значенням, але не споріднені, не спільнокореневі, бо не мають спільної частини.
Спільнокореневі – це слова, що мають спільну частину – корінь з однаковим значенням і утворюються за допомогою суфіксів, префіксів та інших частин мови.
Різниця – синоніми мають спільне значення, а споріднені слова – спільний корінь.

4. Робота у другій студії «Корекційний центр» (СЛАЙД № 5)

- У цьому центрі працюють фахівці, які перевіряють орфографію і пунктуацію в текстах. Його завдання - виправлення помилок різного роду.
ЗАВДАННЯ:
Записати словникові слова у зошит, виправши в них помилки. Учні здійснюють взаємоперевірку.
Результат власної роботи заносять у індивідуальні картки оцінювання. Критерії оцінювання на моніторі СЛАЙД № 6. (без помилок: 5 балів, 1-2 помилки – 4 бали, 3-4 помилки – 3 бали, 5-6 помилок – 2 бали)

Фізхвилинка «У зоопарку».
- Ми з вами завітали на студію, де знімають передачу «Вусо-лапо-хвіст». І герої цієї передачі пропонують вам відпочити разом з ними.

5. Робота у студії «Центр перекладачів». (СЛАЙД № 7 )
- Кореспонденти збирають інформацію різними мовами, а щоб запропонувати її телеглядачам, перекладають зрозумілою для нас мовою.

ЗАВДАННЯ:
Перекласти текст українською мовою та знайти спільнокореневе слово та слово - синонім до поданих слів.
І група – На высоком берегу тихой речки росла одинокая берёзка. Долгие берёзовые листья опускались к самой воде. Около берёзки девочки водили хоровод.
Cпільнокореневе слово – водичка. Синонім – самотня.
ІІ група – Давно не было дождя. Вдруг налетела большая туча. Большие капли затарабанили по крышах.
Спільнокореневе слово – дощовий. Синонім – закапали.
ІІІ група – Пришла тёплая весна. По лесным тропинкам бегут звонкие ручейки. Зеленет молодая травка.
Спільнокореневе слово – лесочек. Синонім – настала.
Перевірка: 1 учень від групи – читає вголос, 1 роботу від групи в цей час перевіряє вчитель. За цю роботу отримують оцінки 6 учнів. (СЛАЙДИ 8 - 10)

6. Робота у монтажній студії. (СЛАЙД № 11 )
- Коли кореспонденти зібрали матеріал, інші фахівці його обробили, то весь матеріал потрапляє у монтажну, де його збирають у певній послідовності.

ЗАВДАННЯ: відновити деформований текст, підкреслити однією рискою – споріднені слова, двома рисками – синоніми.
І група - весело, цвірінькали, горобців, і, кущі, співали, Зграя, на, сіли, та (Зграя горобців сіли на кущі та весело щебетали і цвірінькали).
так, Ластівка, дитятком,Як, з, ластів`ятком, матусенька, з (Як ластівка з ластів`ятком, так матусенька з дитятком).
ІІ група – спурхнули, піднялися, та, горобці,з куща,у гору,полетіли (Горобці спурхнули з куща, піднялися у гору та полетіли до годівниці).
Бог, Береженого, береже (Береженого Бог береже)
ІІІ група – ранку, підживлювалися, годівничці, клювали,у, та, кожного,зерно, птахи, (Кожного ранку птахи клювали зерно та підживлювалися у годівничці).
біжить, лежить, Знайко, назнайко, а,(Знайко біжить, а незнайко лежить).
Перевірка: 1 учень від групи – читає вголос, 1 роботу від групи в цей час перевіряє вчитель. За цю роботу отримують оцінки 6 учнів. (СЛАЙДИ 12-14)

7. Робота у «Аналітичній студії». (СЛАЙД № 15 )
- Коли програма випущена до ефіру, обов`язково вивчають її рейтинг, тобто чи сподобалася вона телеглядачу. Отже і нам настав час перевірити чи з користю ви провели сьогоднішній урок.
Тестування учнів.
1. Слова, близькі за значенням називаються..
а) синоніми;
б) спільнокореневими.
2. Слова, що мають спільну частину – корінь з однаковим значенням називаються…
а) синоніми;
б) спільнокореневими.
3. Хмарка, хмара, хмарно, захмарилося – це слова …
а)синоніми
б) спільнокореневі.
4.Іли, підживлювалися, харчувалися- це слова …
а) синоніми;
б) спільнокореневі
5.У словах літак, літати, приліт, перелітні корінь слова
а) – літа-
б) – літ-.
Самоперевірка за еталоном. (СЛАЙД № 16)

IV. Підсумок уроку.
- Підрахуйте кількість балів на ваших картках оцінювання. (виставлення оцінок).
Цей тест дає вам змогу зробити самоаналіз своїх досягнень за урок. Хто набрав менше 8 балів, зверніть увагу на помилки та опрацюйте їх вдома.
- Отже, телевізійний світ безумовно цікавий, пізнавальний. Але мені сьогодні хочеться вас застерегти від шкідливої дії телебачення: порушення зору та пошкодження хребта, перегляд недитячих передач, що погано впливають на дитячу душу.
- А щоб перегляд телевізору приносив вам тільки користь я подарую вам «Пам`ятки телеглядача», в яких є корисні поради.
- Отже настав час з`ясувати з яким настроєм ми закінчили урок. Покажіть, будь ласка, це за допомогою карток.
- Підведемо підсумки наших очікувань (за написами на магнітній дошці).

V. Домашнє завдання.
Презентацію можна скачати за посиланням:


Джерело: http://www.getzilla.net/files/2430128/ukr._mova_prezentatsiya.pptx.html
Категорія: Українська мова | Додав: (22.11.2011) | Автор: Абрамюк Тетяна Леонідівна E
Переглядів: 12464 | Рейтинг: 4.0/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!