Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" | [ Додати статтю ] |
«Прикметник» диференційовані завдання
С-1. Прикметник. Змінювання прикметників за родами та числами. №1 С-1 1. Прочитай текст. 2. Спиши. Підкресли іменники і зв’язані з ними прикметники. 3. Визнач рід і число прикметників. Тигр Серед усіх звірів найбільш хижий і зухвалий є тигр. Шерсть на тигрі руда, смугаста, і тому він непомітний у густих заростях. Особливо небезпечний тигр для людини. В нього тиха хода, він хитрий і скритний. Старі тигри годинами висліджують беззбройних людей, бо зловити прудкого оленя чи козулю їм уже не під силу. (За Є. Чарушиним.) ________________________________________ №2 С-1 1. Прочитай вірш. 2. Випиши сполучення іменника з прикметником. 3. В дужках зазнач рід прикметника. Могутній дуб, прадавній дуб Стоїть побіля яру. Розкинув свій листатий чуб, Чолом торкає хмару. Старече згорблене гілля, Кора, немов сталева, Із лісу дідові здаля Вклоняються дерева. (М. Пригара.) Зразок Могутній (ч. р.) дуб. №3 С-1 1. Прочитай вірш. 2. Випиши сполучення іменника з прикметником, в дужках зазнач число прикметника. …Так пахнуть тільки у дитинстві Гречаний вистояний мед, І теплі руки материнські, І неба зоряний намет, І паленіючі морелі, І місячний холодний пил, І хліб на писаній тарелі, І тирса з-під гарячих пил. Так пахне світ. (Р. Лубківський.) Зразок. Зоряний (одн.) намет. 3. Знайди у вірші прикметники, вжиті в переносному значенні. ________________________________________ №4 С-1 1. До кожного з поданих іменників добери по кілька прикметників, які б характеризували б предмет з різних сторін (колір, смак, форму і т.д.). 2. Визнач рід прикметників. Будинок, конвалія, комбайн, слива, лимон, олівець. Зразок. Будинок (який?) великий, цегляний, красивий. *3. З двома сполученнями склади речення і запиши їх. №5 С-1 1. Спиши, дописуючи на місці крапок потрібні закінчення прикметників. Океан (який?) безмежн.. . Пустеля (яка?) безмежн.. . Поле (яке?) безмежн.. . Костюм (який?) син.. . Річка (яка?) син.. . Море (яке?) син.. 2. Визнач рід прикметників та іменників. Зразок. Океан (який?) безмежний. *3. З окремими сполученнями склади і запиши речення, підкресли прикметники. ________________________________________ №6 С-1 1. Прочитай прислів’я. 2. Спиши, дописуючи на місці крапок потрібні закінчення, виділяючи їх. Поган.. звістка швидко долітає. Гостр.. словечко коле сердечко. Під лежач.. камінь вода не тече. На сухе дерево і вогонь падає. На чуж.. труд ласий не будь. Тих.. вода греблі рве. *3. Випиши прикметники, добери до них антоніми. Визнач рід прикметників і число. Зразок. Погана звістка – добра звістка (ж.р., одн.) №7 С-1 *1. Від поданих іменників утвори прикметники, запиши разом з іменниками, що в дужках. Визнач рід утворених прикметників. Синь (море). Дерево (стіл). Краса (квітка). Лагідність (сонечко). Вірність (товариш). Пшениця (хліб). Зелень (трава). Старанність (учень). Зразок. Синє море (с. р.). *2. З двома сполученнями склади і запиши речення. ________________________________________ №8 С-1 *1. Переконструюй за зразком іменникові сполучення в іменниково-прикметникові. Зразок. Вулиця села - сільська вулиця. Зупинка тролейбуса - …; берег моря - …; подвір’я школи - …; костюм українця - …; мед бджіл - …; стежина лісу - … . *2. З двома утвореними сполученнями склади і запиши речення. Підкресли в них прикметники, визнач рід і число. №9 С-1 1. Від поданих іменників утвори прикметники, запиши їх у чоловічому, жіночому та середньому роді, виділи закінчення, постав наголос. Сонце, весна, береза, сад, краса, дощ, мир. Зразок. Сонце - сонячний, сонячна, сонячне. *2. З утвореними прикметниками склади і запиши кілька речень. ________________________________________ №10 С-1 1. Від іменників, що в дужках, утвори прикметники і запиши їх разом з поданими іменниками. 2. Визнач рід прикметників, виділи їх закінчення. Ранок(осінь), вечір (зима), ліс (береза), садок (вишня), кімната (клас). Зразок. Осінній ранок (ч.р.) 3. З окремими словосполученнями склади і запиши речення. №11 С-1 1. Вивчи вірш і запиши його по пам’яті. 2. Підкресли прикметники, визнач їх число і рід. Осінні хмари, сірі, як слони. Великі хмари холодом нагусли. Червоне листя падає в гаю. Летять у вирій дуже дикі гуси, а я слонам привіт передаю. (Л. Костенко.) 3. Випиши прикметники, які відносяться до іменника хмари. В якому значенні вони вжиті? ________________________________________ №12 С-1 *1. Склади текст з деформованих речень. 2. Добери до нього заголовок. 3. Підкресли прикметники, визнач їх рід і число. весна, настала, чудова; гріє, сонечко, тепло, яскраве; листочки, на, з’явились, деревах, перші; молода, зеленіє, травичка; пташки, з, країв, повернулись, далеких. №13 С-1 *1. Пошир записані речення за допомогою самостійно дібраних прикметників. Прийшла весна. Дерева вкрилися листям. Зацвіли проліски. Повернулися додому птахи. У лісі щебече соловейко. 2. Визнач рід і число прикметників. 3. Визнач граматичну основу кожного речення. ________________________________________ №14 С-1 1. До поданих прикметників добери близькі за значенням прикметники, запиши їх групами. Дружний, жвавий, яскравий. Слова для довідки: рухливий, приятельський, сліпучий, меткий, приязний, осяйний, спритний, дружелюбний, моторний. * 2. З окремими прикметниками склади і запиши речення. №15 С-1 *1. Склади і запиши по два речення з прикметниками: а) золотий, б) глибокий, в) гострий, щоб вони були вжиті в одному реченні в прямому значенні, а в іншому реченні - в переносному значенні. Зразок. На руці в Оленки виблискував новенький золотий браслет. Перед Петриком розкинувся безмежний золотий пшеничний лан. ________________________________________ №16. С-1 1. Із ряду слів, близьких за значенням, добери і встав замість крапок найбільш влучне. На Оленці було красиве … плаття. Восени листя на деревах стало … . На столі лежало … яблуко. Слова для довідки: багряний, рожевий, рум’яний. №17 С-1 Поміркуй, яким з прикметників, поданих у дужках, можна замінити виділене слово? Запиши. ХОЛОДНА джерельна вода. (Прозора, чиста, крижана). ШВИДКА руденька білочка. (Весела, пустотлива, метка). ________________________________________ №18 С-1 1. Прочитай текст. 2. Добери до нього заголовок. *3. До виділених слів добери антоніми так, щоб похмура осіння картина природи змінилась на весняну, сонячну. Змінений текст запиши. ВАЖКІ ЧОРНІ хмари пливли по небу. СЕРДИТИЙ вітер гойдав віти дерев. ЖОВТЕ листя СУМНО тріпотіло від вітру. Настала ХОЛОДНА ПОХМУРА ОСІНЬ. 4. Підкресли прикметники, визнач їх рід і число. ________________________________________ №19 С-1 *1. Прочитай. Прикметники у поданих словосполу - ченнях заміни: а) синонімами: безстрашний льотчик - … льотчик, правильна відповідь - … відповідь, відданий товариш - … товариш. б).антонімами: сонячний день - … день, легка задача - … задача, чистий аркуш - …аркуш. №20 С-1 1. Прочитай словосполучення. До прикметників, вжитих у переносному значенні, добери прикметники з прямим значенням. Золота дитина - … дитина. Срібний голос - … голос. Золоті руки - … руки. Гостре слово - … слово. Зразок. Золоті руки - вмілі руки. *2. З будь-якою парою словосполучень склади і запиши речення. ________________________________________ №21 С-1 1. Прочитай прислів’я. 2. Випиши прикметники-антоніми разом з іменниками, до яких вони відносяться. 3. Визнач рід і число прикметників. Великий чобіт на нозі, а малий - під лавкою. Добрі діла безшумно ходять, а злі діла дзвонять як дзвони. Шапка велика, а голова мала. Не бійся розумного ворога, а бійся дурного приятеля. З поганої трави не буде доброго сіна. Борода довга, а розум короткий. Краще добра стежка, ніж поганий шлях. Зразок. Розумного ворога - дурного приятеля (ч.р., одн.) №22 С-1 1. До поданих прикметників добери антоніми. Красивий, теплий, широкий, тонкий, солодкий, темний. Зразок. Теплий - холодний. *2. З окремими прикметниками склади і запиши речення. ________________________________________ №23 С-1 1. До поданих прикметників добери синоніми. Хоробрий, красивий, швидкий, зелений. Зразок. Хоробрий - сміливий, безстрашний. *2. З двома прикметниками склади і запиши речення. ________________________________________ №24 С-1 *1. Запиши прикметники, що можуть сполучатися зі словами: рівнина, рослини, ліс, повітря, кора. Слова для довідки: плоский, хлібний, хвойний, легкий, грубий, горбистий, овочевий, листяний, гладенький, шорсткий, тоненький, хвилястий, плодовий, декоративний, прозорий, чистий, свіжий. 2 Визнач рід прикметників. Зразок. Рівнина - плоска, горбиста, хвиляста - ж. р. №25 С-1 1. Прочитай. В реченнях тексту встав потрібні за змістом прикметники. 2. Підкресли прикметники-антоніми. За будовою рослини відрізняються одна від одної. У калюжниці листки …, …, а в огірка …, … . Стебло в калюжниці досить …, …, а в огірка воно …, стелиться по землі. Слова для довідки: гладенькі, округлі, шорсткі, зубчасті, товсте, прямостояче, тонке. 3. Визнач рід і число прикметників. ________________________________________ №26. С-1 1. Утвори словосполучення, дібравши до наведених іменників прикметники з довідки. Серце, хвиля, воля, руки, погляд. Слова для довідки: холодний, чистий, сталевий, срібний, золотий. 2. Підкресли закінчення прикметників, визнач рід і число. Зразок Золоті руки (мн.). №27 С-1 1. Випиши в одну колонку словосполучення іменників з прикметниками у прямому значенні, а в другу - в переносному значенні. Ясне сонце, пухнастий сніг, дикий виноград, шовкові нитки, чисте поле, шовкові кучері, польові квіти, блакитний вогонь, чорна ніч, залізна лопата, привітний погляд, чарівна усмішка, яблуневі квіти. 2. Визнач рід прикметників. | |
Переглядів: 7192 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |