Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

"Педагогічна симфонія О. Захаренка"
"Педагогічна симфонія О. Захаренка" 

Учитель. У імені твоїм любов до життя і натхненне його відтворення, безмежна щедрість серця, невгамовна енергія і незгасне пізнання нового, новизна у слові, поступку, шляху, уміння пробудити в дитині бажання стати такою, якою вона може і повинна стати. Ти – Мойсей для блукаючих, творець успіху і колиска майбутнього, Чумацький шлях, світло, щоб передати красу світу і душі, відчуття щастя через прагнення робити щасливими інших. Ти – школа на ім’я Учитель.
Саме таким Учителем був О. А. Захаренко. Заслужений вчитель України, фізик, директор школи, дійсний член Академії педагогічних наук. Справа О.А.Захаренка не вмерла, та тільки гірко журиться рідна земля. Його шлях в освіті – світлий, чесний, звитяжний. Спадщина Вчителя – новатора різноманітна, різнопланова, як і життя самого Захаренка – вчитель, солдат, будівельник, депутат, науковець, академік, письменник, директор школи, «директор села», як його називали односельці. Опираючись на досвід великих попередників Григорія Сковороди, Костянтина Ушинського, Антона Макаренка, Василя Сухомлинського, Олександр Захаренко всю систему освітньої діяльності колективу, батьків спрямував на те, щоб надійно утвердити у школі культ батьківщини, родини, культ громадянської відповідальності, культ праці.
О.А.Захаренко – надзвичайно обдарована, високоосвідчена людина, талановитий педагог. У його доробку понад чотириста творів: казок, статей, виступів. Книги: «Школа над Россю», «Поспішайте робити добро», «Поради колезі, народжені у школі над Россю», «Двісті десять шкільних лінійок».
Книга О.А. Захаренка «Енциклопедія шкільного роду» - пам’ятник самому авторові. Гортаючи сторінки книги, читаємо:
«Дух закладений у дитинстві буде керувати всіма вчинками людини. Ви не зможете, не посмієте поступити нечесно не по-людськи, несправедливо. Правді життя, повазі до людини навчила вас Альма – матір і це залишилося до кінця ваших днів, а потім прекрасні людські риси проростуть у дітях, онуках і весняною повінню розіллються по всій Україні». Олександр Антонович вірив у своїх учнів. Проймаєшся гордістю за таку школу.
Книгу О.А. Захаренка «Слово до нащадків» вважають настільною книгою кожного педагога. У ній ми можемо знайти відповіді на чисельні запитання учителів і сьогодні.
Лише творча, лірична людина могла залишити такі висловлювання. Безсмертні афоризми педагога – поради вчителям і учням – вже стали класикою.
* Поспішайте робити добро;
* Школа хоча б трохи, але повинна йти попереду суспільства.
* Людина з дитячих років повинна бути доброю, порядною, толерантною. Це наука наук.
* Людино, думай як заробити так, щоб нашим нащадкам залишилася чиста вода і повітря, щоб земля була родючою;
Погляди Олександра Антоновича на освіту свідчать про те, що він пропонував інноваційний підхід до освіти. Він не тільки не боявся змін, він їх постійно ініціював. Скільки людей прагнуло розкрити таємницю «сахнівського феномену». Називали його добротворцем і подвижником, фанатом і диваком, великим мрійником і глибоким аналітиком, фантазером і винахідником, генератором ідей і скульптором дитячих душ, духовним батьком і Прометеєм учительського роду. А його звичайну сільську школу - величали Школою Мрійників, Колискою долі, Центром добра і мудрості, Храмом знань та народної моралі і навіть Меккою вітчизняної педагогіки!
Хто ж він насправді? У чому секрет його авторської школи? Які вони, педагогічні таємниці Олександра Захаренка?
У книзі академіка О.Захаренка «Поспішаймо творити добро» є такі слова: «Збагатитися людина може лише працею, розумом, культурою або знайшовши скарб у своїх колегах, у своїх дітях!» Можливо, в цій думці криється розгадка феномену авторської педагогіки нашого земляка, який у період ідеологічного диктату сміливо проголосив, що дитина є центром Всесвіту. Така позиція педагога в авторській школі О.Захаренка поступово змінилася на гуманістично орієнтовану. А саме на створення і забезпечення сприятливих умов для розвитку всіх дітей з урахуванням їхніх здібностей та обдарувань.
За словами О.А.Захаренка: «Особистість школяра має бути головною метою турботи, поваги до його людської гідності. Слід пам’ятати, що навчання й виховання без поваги пригнічують учнів. Навчання повинне викликати у дітей радісне почуття успіху, поступу вперед, особистісного розвитку.Сучасна школа – це відкрита система, гуманістично зорієнтована на особистість. Сучасний учитель – це педагог, професіонал, шороко освітчена і культурна людина, гуманіст, інтелігент, який реалізує інноваційні підходи до навчання й виховання та розвитку молодого покоління»
Нелегко навчити дитину, нелегко здолати педагогічні стереотипи, відмовитися від авторитарності, зверхності, але ми мусимо це зробити. Без встановлення гуманних, партнерських взаємин між учителем і учнем школа буде не здатна допомогти дітям визначитися ким бути, якими бути.
Сьогодні, як ніколи, актуально звучить думка педагога-новатора щодо місії Вчителя, як людини, якій довірено формувати та розвивати інтелект юної особистості. Про те, що вивчаючи індивідуальні особливості кожної дитини і виховуючи в ній потребу до самопізнання, самореалізації, педагог повинен забезпечити гуманізацію навчально – виховного процесу, оскільки своєю увагою підкреслює своє ставлення до дитини як найвищої цінності і спонукає її до постійного самовдосконалення.
«Справжнє людське щастя у горінні, в досягненні мети, в невтомному просуванні вперед». Візьмімо ці слова за педагогічне кредо. Таким був О.За-
харенко, який є уособленням людської мужності, великій відданості учительській справі, подвижництва, мудрості.Він злишив стільки доброго, вагомого,неоціненного. Його спадщину нам ще дого потрібно вивчати, осмислювати, а методи навчання і виховання широко впроваджувати в практику.Достойне відкриття і творче впровадження неоціненної педагогічної спадщини О.Захаренка ще попереду.
«Щоб стати справжнім знавцем дитячих сердець, справжнім авторитетом, якнайбільше бувайте з учнями, зробіть їхнє життя цікавим і змістовним. Тоді прийде очікуваний успіх і ви дістанете справжню насолоду від педагогічної праці.»
«У педагогіці є поняття – метод перспективи. Не можна зупинятися ні на один день, треба рухатися від мети до мети. Дитина не готується жити,вона вже живе, і тому, життя її не завтра, а вже сьогодні має бути яскравим, повнокровним, радісним. І цю радість повинні нести ми, педагоги. Це наша життєва мета», - заповідав нам О.А.Захаренко.

Виступ на педчитаннях, присвячених О.А.Захаренку. 2012 р.
Штангей Вікторія Вікторівна, учитель-методист Мошурівської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Черкаська обл. 
Лауреат премії ім.О.А.Захаренка
Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: (06.02.2013) | Автор: Штангей Вікторія Вікторівна
Переглядів: 1952 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!