"Доброта"
Урок запитань і відповідей
Мета: на прикладах змісту казок, віршів та оповідань донести до свідомості учнів, що доброта — найкраща риса характеру людини. Ознайомити з поняттями «добро» та «доброта». Розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження. Виховувати в учнів бажання творити добро, здатність боротись проти зла.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент ІІ. Перевірка домашнього завдання - Пригадайте, про що ми говорили на минулому уроці? - Яку людину називають щедрою? - Про яку дитину з нашого класу можна сказати, що вона щедра? 1. Закінчіть речення: а) Андрійко ділиться з друзями своїми іграшками, бо він... б) Марійка не дозволила Софійці погратися зі своєю лялькою, бо вона… - А що ви й ваші друзі робите, коли вам не дають іграшок? (Відповіді учнів.) - Діти, а якщо через деякий час та дитина, яка не ділилася з вами чимось, забуде ручку або зошит, як учините ви? - Що би ви порадили жадібним дітям? III. Оголошення теми та мети уроку - Увічливість, щедрість, делікатність, уміння дотримуватись даного слова, правдивість — це такі людські чесноти, які повинна мати кожна людина. - Але без чесноти, про яку ми будемо говорити на уроці сьогодні, світ став би жорстоким, підступним і злим. Що це за чеснота? Послухайте й дізнайтеся з вірша. Мудрець сказав: живи, добро звершай Та нагород за це не вимагай. Лише в добро і вищу правду віра Людину відрізня від мавпи й звіра. Нехай ця істина стара: Людина починається з добра. Чи можна людині, яка зробила добро, вимагати за це винагороди? З чого ж починається людина? Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про добро, добрі вчинки, добрих людей. Тема нашого уроку «Людські чесноти». А девіз давайте почитаємо разом: Не залежить доброта від зросту, Не залежить доброта від віку. Доброта з роками не старіє, Доброта, як сонце, гріє. IV. Робота над темою уроку 1. Вступне слово вчителя.
В одній країні жили Добро і Зло. Добро намагалося зробити світ добрішим, щоб люди любили й одне одного, і братів наших менших. Добро приходило на допомогу без нагадувань і благань. Нікому не робило боляче ні словом, ні діями, ні думками. Але Добро не могло в одну мить перемогти Зло та його слуг — Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Лінь, Підступність. Добро кожного ранку сіяло насіння доброти в дитячих серденьках. Чому в дитячих? А тому, що тільки в маленькому дитячому серці здатне прорости будь-яке насіння. Кожна насінинка може розквітнути чарівною квіткою, зробивши серце дитини добрим, ласкавим, ніжним. А може, на жаль, зарости чорним колючим чортополохом зі злим, безжалісним серцем. Адже Зло теж не спить. Хоча воно й ліниве, і встає значно пізніше, усе ж устигає порозкидати зле насіння. Буває, ростуть в одному серці Добро і Зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи роблять погані вчинки. Тоді все залежить від самої дитини: яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці, те й проросте.
Коли ви відпочивали на перерві, сюди завітали Добро і Зло. Вони поклали вам на парти сердечка. Придивіться, сердечка не прості: з одного боку на них проростають зернята доброти, з іншого — зла. То ж давайте допоможемо Добру перемогти Зло, щоб у думках і серцях дітей ніколи не проросло чорне насіння. - Що завжди перемагає в казках? - Назвіть казки, в яких перемагає Добро. (Відповіді дітей.)
2. Читання казки «Добро і Зло» - Чому Зло замість цукру в кухлик із чаєм поклало сіль? (Щоб зробити Добру зло.) - Чому Добро, спробувавши підсолений чай, нічого не сказало Злу, а тільки подякувало за гостину? (Воно виховане й добре.) - Як мудро й тактовно Добро провчило Зло? - Зачитайте, причиною чого є зло? - Хто ж перемагає у двобої Добра і Зла? - Кого цінують люди? - Як ви розумієте останнє речення? - Підніміть свої сердечка й поверніть до мене тим боком, чиї вчинки вам сподобались більше. - І тут Зло зазнало поразки.
3. Розповідь про В. Сухомлинського - Хто зображений на портреті? - Що ви знаєте про цю людину? - Які оповідання цієї людини ви читали? - Чому вчать нас твори В. Сухомлинського? (Кожне оповідання В. Сухомлинського вчить нас бути добрими, чуйними, милосердними до людей, тварин, природи.)
4. Визначення слів - Що ж означає слово «добро»? Довідка
Добро — корисна справа, учинок. Доброта — чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро. Запам’ятайте: на добро слід завжди відповідати добром. Той, хто робить щось добре, не повинен чекати винагороди. Про це добре сказав у своєму вірші Іван Драч.
5. Читання вірша - Як же твориться добро? - Хто може творити добро?
6. Бесіда за малюнком - Кого ви бачите на малюнку? - Яким вам видався дідусь? - А чому він зажурений? - Як би ви допомогли йому? - А хто з вас уже допомагав літнім людям?
7. Читання оповідання « Доброго вам здоров’я, дідусю!» - Про кого це оповідання? - Що ви дізналися про долю дідуся? - Куди приходив дідусь щодня? - Чому він ішов до колодязя тоді, коли дзвенів дзвінок? - Чим звучали для дідуся слова дітей? Отже, не тільки добрі справи, а й добре слово звучить для літніх людей музикою.
8. Читання вчителем оповідання «Чому?» - Чому ж заплакав Сергійко? - А як ви ставитесь до однокласників, які не ходять до школи через хворобу? - Людина, яка хворіє, почувається дуже самотньою. А якщо дитину спіткала тяжка хвороба, присутність друзів та однокласників повинна бути обов’язковою. Саме про таких дітей ми й прочитаємо в оповіданні В. Сухомлинського «Конвалія».
9. Читання оповідання «Конвалія» - Що трапилося з Наталкою? - Про що вона мріяла? (Щоби швидше одужати й походити по траві.) - Що сталося з конвалією? - Як повели себе однокласники? - Що могло би трапитись, якби діти не звернули увагу на зламану конвалію? - Яку кінцівку до оповідання ви б придумали? - Чому вчить це оповідання? (Не залишати друзів у біді, бути поруч, допомагати у важку хвилину.) Ваші відповіді свідчать про те, що ваші маленькі сердечка сповнені добротою. І я впевнена, що впродовж усього життя ви не залишите жодного друга наодинці з хворобою.
V. Фізкультхвилинка
10. Бесіда за малюнком - Добра людина ніколи не завдасть болю і тваринам, котрі живуть поруч із нею. - Кого ви бачите на малюнку? - Складіть невеличке оповідання за сюжетом малюнка. - Як ви вважаєте, чи страшно було хлопчику? Чому ж він усе-таки захистив кошеня? - Яке серце було у хлопця? Чому? - Хто з вас зміг би повторити вчинок хлопчика? - Я бачу, що ви не тільки добрі, а й дуже сміливі діти, небайдужі до чужої біди. - Кому з вас доводилось бачити нічийне маленьке кошенятко чи цуценятко, котре потребувало сторонньої допомоги? - Як ви поставились до цих тваринок? - А що зробила дівчинка Наталка, ми з вами дізнаємось із оповідання «Покинуте кошеня».
11. Читання оповідання «Покинуте кошеня» - Про кого розповідається в тексті? -Як почувало себе кошеня? - Що зробила Наталочка? - Що би ви зробили в такій ситуації? - Як учинили би ви, коли би батьки не дозволили вам узяти кошеня додому? - Якою була Наталочка? - Не тільки Наталочка, але й ви б не пройшли повз чужу біду. Ось іще одна насінина Добра проростає у ваших серцях.
12. Хвилинка українського фольклору - Народ склав дуже багато прислів’їв про доброту. Давайте зачитаємо й пояснимо їх: Краще добро робити, ніж гарно говорити. Злий не вірить, що є добрі люди. Не одяг красить людину, а добрі діла. - Які ще прислів’я про добро ви знаєте?
13. Ситуації «Уявіть собі...» 1. Старенька бабуся просить вас сходити в аптеку за ліками, а на вас чекають друзі. У клас весняним ранком залетіла бджілка. Вона не може вилетіти на волю. Мишко захворів і його довго немає у школі. Погляньте на малюнок. Чи можете назвати цього ведмедика добрим? Закрийте очі й уявіть, що із зерна Доброти, яке ми сьогодні посіяли на уроці, у вашому серці проросла й розцвітає квіточка. Спочатку це пуп’янок, який повільно розгортає свої пелюстки. Вдихніть аромат цієї квіточки, переповніться почуттям добра, миру, спокою.
А на дошці з’явилась лише серединка цієї квітки. Скласти пелюстки — ваша справа. Тож до роботи! Нехай ваші серця будуть завжди сповнені: Милосердя Щедрості Справедливості Увічливості Доброти Дружби Діти прикріплюють на дошці пелюстки з цими словами.
VI. Підсумок уроку - Що ж перемогло у нас на уроці, Добро чи Зло? Візьміть сердечка та прикріпіть на дошці тією стороною, яка перемогла у ваших серцях. Вийшло велике червоне серце. Дякую вам за співпрацю. А дарунком для вас нехай стане цей вірш: Врятує світ краса — Завжди так говорили. Тепер врятує світ лиш доброта, Бо однієї вже краси занадто мало, Бо стільки всюди зла — людина вже не та. Тож, люди на Землі, Спішіть добро творити, Щоб нам не згинути у морі зла, Щоб кожен міг серед краси прожити У царстві справедливості й добра.
VII. Домашнє завдання Прочитайте казку в підручнику, с. 45–46. Творчо попрацюйте над українською народною казкою «Вовк і кіт», переробивши її таким чином, щоби вчинки вовка допомогли йому уникнути біди.
|