Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

"Доброта"

"Доброта"


Урок запитань і відповідей


Мета: на прикладах змісту казок, віршів та оповідань донести до свідомості учнів, що доброта — найкраща риса характеру людини. Ознайомити з поняттями «добро» та «доброта». Розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження. Виховувати в учнів бажання творити добро, здатність боротись проти зла.


ХІД УРОКУ


I. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
- Пригадайте, про що ми говорили на минулому уроці?
-
Яку людину називають щедрою?
-
Про яку дитину з нашого класу можна сказати, що вона щедра?
1. Закінчіть речення:
а) Андрійко ділиться з друзями своїми іграшками, бо він...
б) Марійка не дозволила Софійці погратися зі своєю лялькою, бо вона…
-
А що ви й ваші друзі робите, коли вам не дають іграшок? (Відповіді учнів.)
-
Діти, а якщо через деякий час та дитина, яка не ділилася з вами чимось, забуде ручку або зошит, як учините ви?
-
Що би ви порадили жадібним дітям?
III. Оголошення теми та мети уроку
-
Увічливість, щедрість, делікатність, уміння дотримуватись даного слова, правдивість — це такі людські чесноти, які повинна мати кожна людина.
-
Але без чесноти, про яку ми будемо говорити на уроці сьогодні, світ став би жорстоким, підступним і злим. Що це за чеснота? Послухайте й дізнайтеся з вірша.
Мудрець сказав: живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Нехай ця істина стара:
Людина починається з добра.
Чи можна людині, яка зробила добро, вимагати за це винагороди?
З чого ж починається людина?
Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про добро, добрі вчинки, добрих людей. Тема нашого уроку «Людські чесноти». А девіз давайте почитаємо разом:
Не залежить доброта від зросту,
Не залежить доброта від віку.
Доброта з роками не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
IV. Робота над темою уроку
1. Вступне слово вчителя.

В одній країні жили Добро і Зло. Добро намагалося зробити світ добрішим, щоб люди любили й одне одного, і братів наших менших.
Добро приходило на допомогу без нагадувань і благань. Нікому не робило боляче ні словом, ні діями, ні думками.
Але Добро не могло в одну мить перемогти Зло та його слуг — Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Лінь, Підступність.
Добро кожного ранку сіяло насіння доброти в дитячих серденьках.
Чому в дитячих?
А тому, що тільки в маленькому дитячому серці здатне прорости будь-яке насіння. Кожна насінинка може розквітнути чарівною квіткою, зробивши серце дитини добрим, ласкавим, ніжним. А може, на жаль, зарости чорним колючим чортополохом зі злим, безжалісним серцем. Адже Зло теж не спить. Хоча воно й ліниве, і встає значно пізніше, усе ж устигає порозкидати зле насіння.
Буває, ростуть в одному серці Добро і Зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи роблять погані вчинки. Тоді все залежить від самої дитини: яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці, те й проросте.

Коли ви відпочивали на перерві, сюди завітали Добро і Зло. Вони поклали вам на парти сердечка. Придивіться, сердечка не прості: з одного боку на них проростають зернята доброти, з іншого — зла. То ж давайте допоможемо Добру перемогти Зло, щоб у думках і серцях дітей ніколи не проросло чорне насіння.
-
Що завжди перемагає в казках?
-
Назвіть казки, в яких перемагає Добро. (Відповіді дітей.)

2. Читання казки «Добро і Зло»
- Чому Зло замість цукру в кухлик із чаєм поклало сіль? (Щоб зробити Добру зло.)
-
Чому Добро, спробувавши підсолений чай, нічого не сказало Злу, а тільки подякувало за гостину? (Воно виховане й добре.)
-
Як мудро й тактовно Добро провчило Зло?
-
Зачитайте, причиною чого є зло?
-
Хто ж перемагає у двобої Добра і Зла?
-
Кого цінують люди?
-
Як ви розумієте останнє речення?
-
Підніміть свої сердечка й поверніть до мене тим боком, чиї вчинки вам сподобались більше.
- І тут Зло зазнало поразки.


3. Розповідь про В. Сухомлинського
- Хто зображений на портреті?
-
Що ви знаєте про цю людину?
-
Які оповідання цієї людини ви читали?
-
Чому вчать нас твори В. Сухомлинського? (Кожне оповідання В. Сухомлинського вчить нас бути добрими, чуйними, милосердними до людей, тварин, природи.)

4. Визначення слів
- Що ж означає слово «добро»?
Довідка

Добро — корисна справа, учинок.
Доброта — чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро.
Запам’ятайте: на добро слід завжди відповідати добром.
Той, хто робить щось добре, не повинен чекати винагороди. Про це добре сказав у своєму вірші Іван Драч.


5. Читання вірша
- Як же твориться добро?
- Хто може творити добро?


6. Бесіда за малюнком
- Кого ви бачите на малюнку?
-
Яким вам видався дідусь?
-
А чому він зажурений?
-
Як би ви допомогли йому?
- А хто з вас уже допомагав літнім людям?


7. Читання оповідання « Доброго вам здоров’я, дідусю!»
- Про кого це оповідання?
- Що ви дізналися про долю дідуся?
- Куди приходив дідусь щодня?
- Чому він ішов до колодязя тоді, коли дзвенів дзвінок?
- Чим звучали для дідуся слова дітей?
Отже, не тільки добрі справи, а й добре слово звучить для літніх людей музикою.

8. Читання вчителем оповідання «Чому?»
- Чому ж заплакав Сергійко?
-
А як ви ставитесь до однокласників, які не ходять до школи через хворобу?
- Людина, яка хворіє, почувається дуже самотньою. А якщо дитину спіткала тяжка хвороба, присутність друзів та однокласників повинна бути обов’язковою. Саме про таких дітей ми й прочитаємо в оповіданні В. Сухомлинського «Конвалія».


9. Читання оповідання «Конвалія»
- Що трапилося з Наталкою?
-
Про що вона мріяла? (Щоби швидше одужати й походити по траві.)
-
Що сталося з конвалією?
-
Як повели себе однокласники?
-
Що могло би трапитись, якби діти не звернули увагу на зламану конвалію?
-
Яку кінцівку до оповідання ви б придумали?
-
Чому вчить це оповідання? (Не залишати друзів у біді, бути поруч, допомагати у важку хвилину.)
Ваші відповіді свідчать про те, що ваші маленькі сердечка сповнені добротою. І я впевнена, що впродовж усього життя ви не залишите жодного друга наодинці з хворобою.

V. Фізкультхвилинка


10. Бесіда за малюнком
- Добра людина ніколи не завдасть болю і тваринам, котрі живуть поруч із нею.
-
Кого ви бачите на малюнку?
-
Складіть невеличке оповідання за сюжетом малюнка.
-
Як ви вважаєте, чи страшно було хлопчику? Чому ж він усе-таки захистив кошеня?
-
Яке серце було у хлопця? Чому?
-
Хто з вас зміг би повторити вчинок хлопчика?
-
Я бачу, що ви не тільки добрі, а й дуже сміливі діти, небайдужі до чужої біди.
-
Кому з вас доводилось бачити нічийне маленьке кошенятко чи цуценятко, котре потребувало сторонньої допомоги?
-
Як ви поставились до цих тваринок?
-
А що зробила дівчинка Наталка, ми з вами дізнаємось із оповідання «Покинуте кошеня».

11. Читання оповідання «Покинуте кошеня»
- Про кого розповідається в тексті?
-
Як почувало себе кошеня?
-
Що зробила Наталочка?
-
Що би ви зробили в такій ситуації?
-
Як учинили би ви, коли би батьки не дозволили вам узяти кошеня додому?
-
Якою була Наталочка?
- Не тільки Наталочка, але й ви б не пройшли повз чужу біду. Ось іще одна насінина Добра проростає у ваших серцях.


12. Хвилинка українського фольклору
- Народ склав дуже багато прислів’їв про доброту. Давайте зачитаємо й пояснимо їх:
Краще добро робити, ніж гарно говорити.
Злий не вірить, що є добрі люди.
Не одяг красить людину, а добрі діла.

- Які ще прислів’я про добро ви знаєте?


13. Ситуації «Уявіть собі...»
1. Старенька бабуся просить вас сходити в аптеку за ліками, а на вас чекають друзі.
У клас весняним ранком залетіла бджілка. Вона не може вилетіти на волю.
Мишко захворів і його довго немає у школі.
Погляньте на малюнок.
Чи можете назвати цього ведмедика добрим?
Закрийте очі й уявіть, що із зерна Доброти, яке ми сьогодні посіяли на уроці, у вашому серці проросла й розцвітає квіточка. Спочатку це пуп’янок, який повільно розгортає свої пелюстки. Вдихніть аромат цієї квіточки, переповніться почуттям добра, миру, спокою.

А на дошці з’явилась лише серединка цієї квітки. Скласти пелюстки — ваша справа. Тож до роботи! Нехай ваші серця будуть завжди сповнені:
Милосердя Щедрості Справедливості
Увічливості Доброти Дружби
Діти прикріплюють на дошці пелюстки з цими словами.


VI. Підсумок уроку
- Що ж перемогло у нас на уроці, Добро чи Зло?
Візьміть сердечка та прикріпіть на дошці тією стороною, яка перемогла у ваших серцях.
Вийшло велике червоне серце.
Дякую вам за співпрацю. А дарунком для вас нехай стане цей вірш:
Врятує світ краса —
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла — людина вже не та.
Тож, люди на Землі,
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.


VII. Домашнє завдання

Прочитайте казку в підручнику, с. 45–46. Творчо попрацюйте над українською народною казкою «Вовк і кіт», переробивши її таким чином, щоби вчинки вовка допомогли йому уникнути біди.

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (26.10.2009)
Переглядів: 2546 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!