Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Роль дієслів у мовленні. Дієслова-синоніми та дієслова-антоніми

Тема : Роль дієслів у мовленні. Дієслова-синоніми та дієслова – антоніми.
Мета. Поглиблювати знання учнів про дієслово, учити співвідносити частину мови з членом речення ;
формувати вміння використовувати дієслова-синоніми та антоніми, розвивати вміння відрізняти дієслова від інших частин мови, правильно вживати їх у мовленні, ставити до них питання, розвивати зв’язне мовлення, грамотність,
виховувати інтерес до українських традицій, доброту, милосердя.
Обладнання: ілюстрації до свята «Масляна», картки.

Хід уроку

1. Організаційний момент
1) ПРИВІТАННЯ
- Встаньте діти всі рівненько
- Привітайтеся гарненько.
Вчитель. - А зараз давайте покладемо руку на сердечко і подумки побажаємо щось хороше, добре один одному; я вам, ви мені, хтось своєму товаришеві, подружці. А можливо хтось хоче сказати свої побажання вголос, або прошепотіти на вушко. Я хочу дітки вам і всім присутнім побажати хорошого настрою, посмішок, припливу тепла у ваші серця, щоб були дружелюбними і милосердним.
-А тепер всі сідаймо тихо діти,
Домовляймось не шуміти,
Руки гарно піднімати,
На уроці не дрімати.
Візьмемо на урок:
У – уважність
Р – розум
О – обізнаність
К – кмітливість
2) Перевірка готовності до уроку
3) Перевірка домашнього завдання
( впр.304, с.135)

- Зачитайте дієслова , що виражають незавершену дію.
- На які питання відповідають ці дієслова ?

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми познайомимося із традиціями святкування одного із свят на Україні, святкування якого припадає саме на цей тиждень. А що це за свято ви скоро дізнаєтесь.
(На дошці записані слова - милість, активний, співчуття, любов, яскравий, ніжність, аналіз , на дошці прикріплені дієслова від заданих слів)
Поєднайте слова із дієсловами.
Милувати , любити , ніжити,
активувати, яскравіє , аналізувати.
співчувати,
- З перших літер складіть слово. (Масляна)
- Хто знає, що таке Масляна?
- Масляна – це переддень Великого посту. А давайте від слова піст утворимо дієслово (поститися).
- Сьогодні на уроці української мови ми ще більше дізнаємося про масляну, а допоможе нам у цьому дієслово. Адже тема нашого уроку : «Роль дієслів у реченнях і тексті. Дієслова синоніми та антоніми.»

2)Вправа «Редактор».
Дізнатися про це свято ви зможете більше, якщо виконаєте завдання «Редактор» (На аркушах записано текст з граматичними помилками. Потрібно їх виправити).

Робота в парах

Масляна
Слов’янске свято проводів земи і зустрічі висни. Відзначаєця перед Великим постом. Головна традиція цєго дійства – пикти і їсти млинці веселитися. В останій день цього тижня люди просять один в одного прощення.

Висновок:
- Діти, про що ми дізналися з цієї вправи? (Про традиції святкування Масляної)
- Назвіть дієслова. В останньому реченні назвіть іменник з яким зв’язане дієслово.
- А що розвиває в нас вправа «редактор»? (Уважність, грамотність).

3) Каліграфічна хвилинка.

Одна з головних вимог до писемного мовлення – це грамотність. А яким ще повинно бути письмо? (Каліграфічним, охайним).
З метою вдосконалення цих навичок проведемо каліграфічну хвилинку. Запишіть першу букву у слові «масляна», буквосполучення, слово масляна.

Мм ма асл ля ян масляна
-А можливо хто знає прислів’я чи приказки про Масляну?
Масляна іде, млинець з медом несе.
Підкресліть головні і другорядні члени речення.
-Яким членом речення являється дієслово?

ІІІ. Робота над темою уроку.
- Цикл весняних свят в Україні починався з масляної – це обряд проводів зими. В ці дні спалювали опудало зими і величали весну. На Масляну молодь, діти та дорослі співали пісні, водили хороводи, проводили ігри. Все це здійснювалося для того, щоб задобрити весну, прискорити її настання.
І завдання.
а)читання вірша вчителем
б)робота над змістом вірша
-Діти, про що цей вірш?
- Який настрій викликав у вас?
Від яких слів вам тепліше?
В)читання вірша в особах.
У вірші С. Черкасенка вставити пропущенні дієслова. Хлопчики виписують дієслова що стосуються Зими. А дівчатка – Весни.
ЗИМА І ВЕСНА
Насуплю я брови, - говорить зима,
І вітер з морозом повіє:
Усе скрізь загине – рятунку нема!
Під снігом замре, заніміє.
А я засміюся, - весна одмовля, -
І сонце пекуче засяє:
Прокинуться луки, ліси і поля,
Усе зацвіте, заспіває. С. Черкасенко
Довідка: говорить, одмовля, загине, повіє, засяє, прокинуться.
(Хлопчики зачитують дієслова і ставлять запитання, а потім – дівчатка.)
Вчитель: - А зрозумілим вам був цей вірш без дієслів?
- Яка роль дієслів у цьому вірші?
- Чи можна було вставити інші дієслова? Давайте спробуємо вставити інші слова - близькі за значенням .
- Як називаються близькі за значенням слова ? ( СИНОНІМИ )
- Як називаються протилежні за значенням слова ? (АНТОНІМИ )
- ОТЖЕ, ми сю годні будемо працювати з дієсловами синонімами та антонімами.
Вчитель:
- Святкуватимуть масляну цілий тиждень. І кожний день тижня має свою назву. Звернемося до народного календаря. Кожен день Масляної будемо перегортати, виконуючи цікаві завдання.

Про кожен день масляної нам будуть повідомляти наші дослідники-народознавці.

1. Дослідник 1
День перший ( понеділок ) – зустріч
Традиційно перший день вважався підготовчим і найскромнішим.
У цей день було прийнято урочисто зустрічати свято. Для цього робили і розгортали крижані гірки, причому вважалося, що чим далі зможуть виїхати санки, тим краще буде врожай в цьому році.
Для кращого росту різних саджанців потрібно було гойдатися на гойдалках, намагаючись "злетіти" якомога вище. У цей день робили опудало зими.

- Давайте і ми пригадаємо зустріч . З якою частиною мови розпочалися
зустрічі ? (ДІЄСЛОВОМ )

«МОЗКОВИЙ ШТУРМ»
- Що таке дієслово?
- Що називає дієслово ?
- На які питання відповідає дієслово ?
- Яким членом речення виступає дієслово?
-- З якою частиною мови найчастіше зв’язане дієслово у реченні? (2)
- Наведіть приклади дієслів ?

2) Дослідник 2.
Вівторок. Святого Власа або Заігрини.

У цей день незаміжні дівчата можуть влаштовувати так звані оглядини.
Запрошувати в гості знайомих хлопців або ж вирушати з ними кататися з гірки.
За старими повір'ями, якщо в цей день не з'їхати на санях з гірки, то можна "образити" Масляну.

- То як називають другий день Масляної ? (заігрини)
- А сьогодні який день ? (вівторок)
- Спробуємо погратися ?

ГРА «Знайди пару»
Правила гри: У кожного з вас на столі лежать сужки паперу, на яких записані слова. Я показувати картку зі словами, а вам потрібно – уважно слухати завдання і виходити зі словами на середину класу.

- Прочитайте кожен свої слова і дайте відповідь, до якої частини мови належать слова ? (Дієслова) Ну що ж , розпочинаємо.
- Доберіть синоніми до слів:
говорити – балакати, розмовляти, розповідати,базікати, казати, гомоніти, теревенити .
Йти – шкандибати, плентатись, ступати, ходити, чимчикувати, крокувати, чвалати, тюпати.
Сміятися – реготати, веселитися,хихикати.
Думати – міркувати,мислити, метикувати, кумекати.
Хвалитися – хизуватися, задаватися, чванитись.

- Доберіть антоніми до слів :
стояти - йти ,
Плакати – сміятися.
Мовчати – говорити
Любити – ненавидіти

- Вам сподобалась гра ? У нас є ще підручник. І щоб він не образився – попрацюємо з підручником.
Робота з підручником.
А) виконання вправи 306 (с.136)

І варіант – дібрати синоніми до 1 групи слів у підручнику.
ІІ варіант – дібрати антоніми до 2 групи слів у підручнику.

Б)перевірка виконаного завдання

3) Дослідник 3

Середа - ("ласунка")

У середу у всіх сім'ях, а також на міських гуляннях було прийнято накривати столи, пригощаючи гостей всілякими смачними стравами. Главою столу, зрозуміло, були млинці. Їх подавали з маслом, медом або зі сметаною. Рецепти були різноманітні. У кожному регіоні готували свої, зовсім особливі млинці.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

- Як ви вважаєте, в які дні свято набувало найбільшого розмаху ? ( У четвер та п’ятницю )
- Що ж робили люди в ці дні ми дізнаємось, коли прослухаємо наших дослідників.

4) Дослідник 4 .
Четвер - Розгуляй
День, коли Масляна набирає свою силу.
Крім поїдання млинців, необхідно влаштовувати різні гуляння.
Люди співали, танцювали, пригощали млинцями, каталися з гірки на санях,
влаштовували кулачні бої.

5) Дослідник 5.
П'ятниця - Тещин вечір.

В цей день розваги продовжувались.
Цього вечора зять пригощає тещу, яка йде до нього на млинці.
Якщо дотримуватися цього ритуалу, то у тещі із зятем налагодяться стосунки, буде мир і взаєморозуміння.

- Пропоную вам взяти участь у мовних іграх.
А) РОБОТА В ЧЕТВІРКАХ

1 четвірка.
Завдання: Дібрати антоніми. Скласти з одним із них речення.
Прокидатися –
Будувати–
Радіти –
Взлетіти –
Говорити –

2 четвірка. Дібрати синоніми. Скласти з одним із них речення
Подолати –
Турбуватися –
Веселитися -
Бігати –
Бавитися –

3 четвірка. З поданих синонімів виберіть найбільш вдалий. Доберіть заголовок.

Радісно (засвітить, зігріє, засяє) весняне сонечко. По дорогах(побіжать, потечуть) веселі струмки. Лід на річці (посиніє, почорніє). (Набубнявіють, збільшаться) на деревах бруньки. З теплих країв (прилетять, прилинуть, повернуться) птахи.

4 четвірка. Вставте в речення дієслово, яке підходить за смислом:
Через поле, через гай ... хлопчик Помагай. Аж ось прямо на них ... вовк, такий страшенний та здоровенний. За старою ведмедицею втомлено ... ведмежа. (Ходить, суне, пленталось).

5 четвірка. До поданих слів добери вiдповiднi синоніми, подані у дужках .
дрижати –
забруднити –
дужчати –
пiдстерiгати –
жалувати –
розвиднятися –
(Сильнішати , тремтіти , жалкувати , замерзати, чатувати, світати, труситися, мiцнiти, шкодувати).

6 четвірка. Замініть виділені слова на протилежні за значенням.

Хто здоровий, той плаче,(сміється)
Все йому в житті не виходить,(вдається)
Радість мириться в нім щоднини(б’ється)
Це ж чудово для людини!

7 четвірка. Добери дієсліва –антоніми

● Вода в одного бере, другому... (дає).
● Згода будує, а незгода … ( руйнує )
● Незнайко на печі лежить, а Знайко по дорозі... (біжить).

8 четвірка. Згрупуй і запиши дієслова, близькі за значенням.

Говорю, йду, розмовляю, ступаю, крокую, базікаю.

ПЕРЕВІРКА ВИКОНАНИХ ЗАВДАНЬ

ІV. Підсумок уроку.
Дослідник 6 .
Субота має назву посиденьки.
В цей день відвідували усіх родичів та друзів.
Пригощали млинцями, розмовляли на різні теми.

- А ми з вами давайте поговоримо про те, що нового ви сьогодні дізналися на уроці. Чого навчилися? Що найбільше сподобалося?

Використовую шаблон :
- Сьогодні на уроці я навчився ( навчилась )…….
- Я дізналась ( дізнався) …
- Найлегше було …
- Найважче було ….

ПІДСУМОК УЧІННЯ.
— Замініть подані слова протилежними за значенням.

Наступати, згорнути, підійти, замкнути, прикрутити.
V. Дослідник 7.
Прощена неділя
Завершальний день Масляної. Спалювали опудало зими.
Назва цього дня говорить сама за себе.
У неділю прийнято просити один в одного прощення,
таким чином звільнятися від гріхів перед Великим постом.

Вчитель.
- Пропоную нам всім подумати у кого і за що ми хотіли б попросити пробачення. На смужках паперу напишемо все те, від чого хочемо звільнитися. Складемо у цю торбинку і спалимо її на подвір’ї, щоб весь той негатив до нас ніколи не вертався.
- А ці сонечка що у кожного з вас, нехай зігрівають вашу душу, дарують радість і налаштовують лише на хороші справи
( Всі пишуть на листочках, потім збираємо у торбинку )

VІ. Домашнє завдання.

В. р.
Скласти розповідь на тему « Зима і Весна» , використовуючи дієслова синоніми та антоніми.

Д. р.
Знайти і записати 3 прислів’я з дієсловами – синонімами, 3 - з дієсловами – антонімами.

С. р.
с.136, вправа 307 ( другий абзац )

Учитель. Дякую всім, хто працював,
Дієслово гарно вивчав,
На всі запитання відповідав,
На уроці не байдикував.

Категорія: Уроки | Додав: nlasuk799 (21.02.2018) | Автор: Ляшук Н.М. E
Переглядів: 1313 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!