Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Рослинництво в рідному краї
Мета: ознайомити учнів із рослинництвом як галуззю народного господарства, формувати поняття про головні зернові рослини та їх зовнішній вигляд, технічні й овочеві культури, пояснити значення рослинництва в житті людини
Розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, уяву.
Виховувати любов до праці та природи, повагу до праці інших, патріотизм.
Обладнання: таблиця очікуваних результатів, схема «Галузі рослинництва»; зразки зернових рослин, картки-схеми порівняння зернових, план дослідження, сигнальні картки, картки «Знайди і розфарбуй».
Тип уроку: інтерактивний.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
Рольова гра «Таємнича гостя»
Лунає музика, заходить дівчинка, одягнена в зелений сарафан зі стрічкою у волоссі.
Деметра. Я - могутня богиня. У моєму володінні знаходиться вся земля. Я даю їй найголовніше - родючість. Без мого дозволу ніщо не виросте, не зацвіте, не зазеленіє. Завдяки мені ніжним весняним листям укриваються ліси, рясніють квіти на смарагдовій мураві лук, колосяться хлібородні ниви, цвітуть і сповнюються пахощами сади, блищить на сонці зелень виноградників. Завдяки мені прокидається вся природа.
Учитель. Це - Деметра! Мати-земля. Богиня родючості, як називали її давні греки.
Як ви вважаєте, про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці, якщо до нас завітала така гостя?
ІІ. Оголошення, представлення теми й очікуваних навчальних результатів
Деметра. Сьогодні ми далі вивчатимемо наш край. Тема сьогоднішнього уроку «Рослинництво в рідному краї».
Після цього уроку ми зможемо (спираючись на таблицю очікуваних результатів):
• орієнтуватись у галузях рослинництва;
• розрізняти зернові рослини за зовнішнім виглядом;
• розпізнавати технічні та овочеві культури;
• пояснити значення рослинництва в житті людини.
Учитель. Запрошуємо тебе, Деметро, подолати цей шлях разом із нами. (Деметра сідає в одну із груп.)
ІІІ. Надання необхідної інформації
У селах і містечках люди займаються сільським господарством, тобто вирощують культурні рослини та тварин.
Сьогодні ми говоритимемо про вирощування культурних рослин - про рослинництво.
На вашу думку, для чого люди займаються рослинництвом?
Дійсно, щоби мати продукти харчування, одяг, корм для свійських тварин.
Рослинництво поділяється на дві галузі: рільництво (землеробство) та садівництво.
Давайте з'ясуємо, які рослини вирощують у нашому краї, а допоможе нам у цьому підручник.
Робота з підручником
Відкрийте сторінку 162 (підручник «Я і Україна», 4-й клас) і виконайте такі завдання:
• Знайдіть на сільськогосподарській карті України наше місто й область, окресліть їх тильною стороною олівця.
• Дослідіть за допомогою умовних позначень, які рослини вирощують у нашому краї.
• Чому, на вашу думку, люди віддають перевагу та чекають багатого врожаю саме від цих рослин?
• Що необхідно, щоби рослини давали високий врожай?
Є рослини теплолюбиві та холодостійкі, вологолюбиві та сухостійкі. Тому їх вирощують у тих природних зонах, де є для них сприятливі природні умови.
Отже, вирощуванню яких рослин сприяють наш клімат, ґрунт, ландшафт?
Але чи достатньо лише сприятливих природних умов для гарного врожаю?
Необхідна кропітка праця людей. Вони повинні дбати про підготовку ґрунту до посіву, зволожувати його, своєчасно висівати насіння. Тоді наша Деметра віддячить багатими врожаями. Не даремно в народі говорять:
Посієш впору - будеш мати зерна гору. Без догляду земля - кругла сирота.
Саме навесні старанні господарі дбають про ниву та город, бо розуміють, що без хліба їм ніяк не прожити.
Основною галуззю землеробства є вирощування зернових рослин. Зараз ми дізнаємось більше про зернові. Кожен оберіть перед цим папірець, але не розгортайте його.
Які зернові ви знаєте?
Розгорніть папірці й за написом відшукайте пару.
Робота в парах
Кожна пара отримує набір зернових рослин.
Перед вами зернові рослини, розгляньте їх. У парі, користуючись карткою-схемою, дослідіть і порівняйте їх.
Картка-схема порівняння зернових
Порівняйте зернові рослини.
Перша пара. З'ясуйте, до якого виду рослин належать ці рослини:
• дерева;
• кущі;
• трав'янисті рослини.
Доведіть свій вибір.
Друга пара. З'ясуйте, яке в них стебло:
• порожнє;
• дерев'янисте;
• соломинка.
Третя пара. З'ясуйте, яке в них листя.
Четверта пара. З'ясуйте, який у них плід:
• фрукт;
• зернина;
• ягода.
П'ята пара. З'ясуйте, яке коріння в цих рослин:
• стержневе;
• пучком.
Ми з'ясували всі ознаки зернових рослин. Зараз у вас буде можливість познайомитися із зерновими краще.
Робота у групах
Оберіть кожен одне із зерняток (у тарілці зерна пшениці, жита, вівса).
На одному з трьох столів знайдіть, звідки могло випасти це зернятко. Сядьте за цей стіл.
Перед вами зернова рослина, яка саме - з'ясуйте у групі та розкажіть усім нам. Складаючи відповідь, користуйтесь планом.
План
1. Назва рослини.
2. Будова рослини.
3. Умови, що необхідні для вирощування.
4. Для чого вирощують цю рослину?
Гімнастика для очей
Яка зернова рослина вирощується в нашій області (пригадайте карту)? Пшениця - найпоширеніша зернова рослина в Україні. На нашій території її сіяли майже п'ять тисяч років тому. На сьогодні відомо понад десять тисяч сортів пшениці, її висівають майже по всій земній кулі, а в Україні пшениця займає 2-5 усієї посівної площі.
Пшениця буває озима - та, яку сіють восени, та яра - навесні, у добре зволожений ґрунт. У нашому регіоні висівають здебільшого озиму пшеницю, значна територія відведена під ярий ячмінь.
Із пшеничного та житнього борошна випікають хліб, із вівса, ячменю, гречки, проса виробляють крупу.
То які рослини ми досліджували?
Які зернові запам'ятали?
До другої групи рослин, що належать до рільництва, відносять технічні рослини. Чому вони мають таку назву, ми спробуємо визначити.
Робота у групах
На таці чіпси, цукерки, козинаки; на столах олія, картопля, цукровий буряк.
Оберіть із таці продукт, який до вподоби, сядьте за стіл, на якому є такий самий продукт.
Перед вами на столі є й інші продукти. З'ясуйте, що об'єднує вибраний вами продукт із тими, що є на столі.
• Може, хтось здогадався, чому ці рослини мають назву «технічні»?
• Ці рослини перероблюють на заводах та отримують новий продукт.
• Які ще технічні рослини вам відомі?
• Які з технічних рослин вирощують у нашому регіоні?
• Ці рослини ростуть при помірній температурі, але полюбляють вологу та світло.
• Соняшник займає 70 % серед усіх посівних площ технічних культур. Україна разом з Аргентиною очолює список виробників цієї цінної культури.
• Які технічні рослини запам'ятали?
• Чому в них така назва?
І про останню групу рослин, що відноситься до рільництва, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.
• Круглий пан, зелений жупан, на сонці нагрівся та розчервонівся.
• І печуть мене, і варять, і їдять мене, і хвалять - бо я добра.
• Без вікон, без дверей, повна хата людей.
Об'єднайте ці рослини.
• Які ще овочі ви знаєте?
• Де їх вирощують?
• У чому цінність овочів?
Овочі теплолюбиві, щедрий урожай дають на ґрунтах, багатих на поживні речовини та вологу.
Давайте пригадаємо, які різновиди рослин відносяться до рільництва.
Гімнастика для очей
Славиться Україна своїми садами, в яких ростуть фруктові дерева та кущі.
Які вам відомі фруктові дерева та кущі, що ростуть на території нашої школи або коло будинку?
Київщина багата на яблука, груші, ягоди. У Криму та Закарпатті росте виноград.
Фрукти та ягоди широко використовують господині під час приготування варення, джемів, соків тощо.
Ось ми і розібрали всі галузі рослинництва.
ІV. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів
Гра «Світлофор»
Коли я називатиму зернову культуру, піднімайте зелену картку, технічну - червону, овочі - опускайте сигнальну картку, фрукти - плескайте в долоні.
Пшениця, помідор, ячмінь, соняшник, вишня, цукровий буряк, овес, картопля, персики, просо, виноград.
Робота у групах
Знайдіть і розфарбуйте на картці рослини, які вирощують у Київській області. Поясніть, чому віддають перевагу вирощуванню саме цих рослин.
V Підбиття підсумків
Бліц
• Про яку галузь сільського господарства говорили на уроці?
• На які галузі поділяється рослинництво?
• Які рослини вирощують у нашому краї?
Оголошення очікуваних результатів
Результати оголошує дівчинка-Деметра.
Чи ми досягли мети?
Взаємооцінювання
Українська земля - родюча. З давніх-давен Україна була житницею Європи, бо турботливі руки наших предків, батьків пестили, доглядали, цінували її простори. Шануймо й ми традиції українського хліборобного народу!
Ходімо влітку в поле, любий сину,
Там хліб живе у буйному колоссі.
Тужавіють, повнішають зернини -
Краси такої ти не бачив досі.
Ходімо в поле в гожі дні та сльоту
Трудитися, мій сину, на землі,
Щоб ти пізнав, якої праці й поту
Хліб коштує на ниві й на столі.
Категорія: Уроки | Додав: OlgaREX (26.11.2009) | Автор: Ольга E
Переглядів: 2365 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!