Тема. Леся Українка. «Вже сонечко в море сіда…». Порівняння.
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю Лесі Українки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів, вміння визначати художній засіб - порівняння; показати барвистість, красу рідної мови, її мелодійність; розвивати пам`ять, увагу, зв`язне мовлення, творчі здібності; формувати творчу та комунікативну компетентності; виховувати любов до художнього слова.
Методично – дидактичне забезпечення уроку: презентація, картки, плакати.
Тип уроку: сприймання та усвідомлення нових знань.
Форми роботи: фронтальна, парна, групова, індивідуальна.
І. Організаційний етап.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вправа «Вилучи зайве».
- Прочитайте. Вилучіть зайві слова та прочитайте девіз нашого уроку.
7896працюй6397наполегливо,7953швидко,7923старанно,
Щоб7823жодна7821хвилинка9753не7853втратилась4579марно.
ІІІ. Оголошення теми та очікування навчальних результатів.
1. Фронтальне опитування.
- Діти, дайте відповідь на питання «Яким має бути наш урок?» прикметником, що починатиметься буквою, вказаною на екрані.
В - веселим
У - успішним
П - пізнавальним, плідним
З - захоплюючим
Ц - цікавим
- А як же для цього ви повинні працювати?
(С- сумлінно, старанно; А- активно; Н - наполегливо.
IV. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання. Тестування за твором « Книги за княжих часів».
2. Мовні вправи.
Робота над скоромовкою. Малу перлинку знайшла перепілка.
(читання скоромовки з різною інтонацією та силою голосу).
- Що таке перлинка? (Перлинка – дорогоцінний камінь, знайдений на дні моря).
- Для чого використовують перлини? (Для виготовлення прикрас, намиста)
- У якому значенні вжито слово «перлинка» у словосполученні «поетична перлинка»? ( У переносному значенні).
- Допоможіть, будь ласка, продовжити намисто із поданих перлин.
- Так, молодці! Це, справді, твори Лесі Українки, які ми вчили в попередніх класах. І сьогодні ми продовжимо цей творчий ланцюжок відомої української поетеси. Нагадаю вам, що Леся Українка народилася та зростала у творчій дружній родині. Освіту одержала вдома, де учителем стала її власна мати. Свій творчий шлях Леся почала ще з дитинства. Не дивлячись на важку хворобу, від якої страждала поетеса, її вірші надзвичайно світлі і радісні. Вони розкривають нам чарівний навколишній світ та запрошують до цікавої подорожі….
- От і я, разом з творами Лесі Українки запрошую вас у невеличку подорож…. А ось куди саме, ви дізнаєтеся, відгадавши ребус.
(на слайді у супроводі звуків морських хвиль: )
Г=М ‘ Е
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1. Первинне сприймання твору. Виразне читання твору вчителем.
- Які почуття викликав у вас цей вірш?
- Що ви уявляли, слухаючи його?
2. Словникова робота. (Робота в малих групах).
- Об`єднайтеся, будь ласка, в групи по 4 учні, повернувшись до наступної парти та відгадайте слово – анаграму.
(представник групи називає слово та вивішує його на дошку)
рожевіє оксамит
мармур пінистий
миготять заблисне
- Прочитайте слова з дошки.
- У якому слові букв більше, ніж звуків? (Миготять).
- А в яких – звуків більше, ніж букв? (Рожевіє, ясне).
- Прочитайте пояснення слова «мармур» у підручнику.
- Що означає слово «оксамит»? (пояснення на слайді: оксамит – тканина з густим коротким ворсом з натурального шовку або штучного волокна)
3. Робота в парах. Підготовка до виразного читання вірша.
- У якому темпі, з якою інтонацією і силу голосу будете читати вірш?
- З якою інтонацією прочитаєте останні рядки вірша? Чому?
- Де зробите паузу?
ФІЗХВИЛИНКА
4. Гра «Диктор телебачення» (фронтально).
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
- Отже, вже сонечко сідає, але останні промінці зазирнули до нашого класу. Наше сонечко допоможе нам краще зрозуміти зміст вірша Лесі Українки, а для цього дайте відповідь на питання, записаних на промінцях.
1-й промінь – Яку пору доби описує поетеса?
2-й промінь - Де саме вона спостерігала цей пейзаж?
3-й промінь – Якою Леся Українка описує воду?
4-й промінь – Яку дорогу залишає після себе корабель?
5-й промінь – Знайдіть речення із звертанням.
6-й промінь - Знайдіть у вірші порівняння.
- Що таке порівняння? (Художній засіб). Які художні засоби ви ще знаєте?
6. Гра «Вгадай предмет за описом».
(до дошки запрошуються діти, що мають на столах зображення сонечка. Їм на голову вчитель одягає шапочку із записаним іменником з тексту вірша. Учні, що сидять за партами мають описати прикметниками той предмет, що в записаний в учня на шапочці, а той відповідно має вгадати цей предмет)
Тихе….. (море) Прозора, глибока… (вода)
Зелені…. (хвилі) Червонії, блискучі…. (іскри)
Темна…. (туча) Веселеє, ясне….(сонечко)
Пінистий…. (край) Довга й широка….(дорога)
7. Гра «Пінг – понг»
(до дошки запрошуються діти, що мають на столах зображення хмарки. Вони називають по одному слову. Діти, що сидять за партами мають максимально швидко «відбити» слово римою з вірша.
Сіда - вода Пробіг - сніг
Темніє – зеленіє Широка – ока
Тремтять – миготять Край – прощай
Блискучі – тучі Згасне – ясне
8. Творча вправа. (робота у великих групах).
(І група – створити загадку про море, ІІ група – скласти вірш про кораблик, відновивши правильну послідовність рядків, ІІІ група – створити вірш про море, додавши необхідні слова - рими).
VI. Підсумок уроку.
1. Рефлексія.
- Діти, на нашій дошці також розміщений морський пейзаж. Протягом уроку ви отримували заохочувальні картки – малюнки, розмістіть їх, доповнивши пейзаж. Подивіться якою гарною вийшла картина. Це сталося завдяки вашій активній, старанній та наполегливій роботі. Дякую вам за роботу.
VII. Домашнє завдання.
Виразно читати вірш, виконати ілюстрацію до твору.
|