Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Розвиток інтелектуальних здібностей у молодших школярів
Розвиток інтелектуальних здібностей у молодших школярів 

Що таке інтелектуальні здібності школярів молодшого віку? Як розглянути іхню специфіку та допомогти дитині їх розвинути?

Молодший шкільний вік - це період набуття знань, їх засвоєння. Вікові явища розвитку інтелекту та здібностей характеризуються зростанням темпу розумової активності, потреби до розумової напруги, зосередженістю уваги, збільшенням об`єму пам`яті, розвитком мислительних операцій – умінням аналізувати, синтезувати, порівнювати факти, події.
У молодшому шкільному віці провідною діяльністю є навчання. Тому необхідно для успішної адаптації дитини до шкільного життя здійснювати плавний перехід від одного виду діяльності до іншого. Для цього на уроках учитель застосовує різного роду ігрові прийоми. Він може їх класифікувати як в урочну діяльність, так і в позаурочну. Ігри повинні мати розвиваючий або пізнавальний характер. Їхньою метою є розширення кругозору, формування власного світогляду, інтересу до знань молодшого школяра. І тут на перше місце виходять саме ігри, що носять інтелектуальний характер.
Хочу поділитися результатами своєї експериментальної діяльності по вивченню у школярів молодшого віку особливостей розвитку інтелектуальних здібностей.
Основні завдання дослідження полягали в тому, щоб виявити структурні компоненти інтелектуальних здібностей молодших школярів, показати роль гри, психотренінгів, розробити практичні рекомендації по впровадженню в навчально – виховний процес результатів експериментального дослідження.
Учням було запропоновано 4 групи завдань: 1 група - завдання на виявлення загальної обізнаності; 2 група – завдання на виявлення вміння класифікувати та систематизувати поняття та предмети за кількома ознаками; 3 група – завдання на виявлення вміння дітей узагальнювати; 4 група – завдання на підбір аналогій, що характеризує образне і логічне мислення молодшого школяра. До кожної групи (10 завдань) було надано інструкції, які були зрозумілі учням і виконувались.
Аналіз одержаних результатів показав, що виявлений рівень розвитку інтелектуальних здібностей учнів недостатній для молодшого шкільного віку. Для підвищення рівня розвитку інтелектуальних здібностей був проведений формуючий експеримент, в якому показана роль гри, психотренінгів. У процесі гри зароджуються та розвиваються нові види діяльності дитини. Саме в грі вперше з`являються елементи навчання. Використання ігрових прийомів робить його в цьому віці «відповідним природі дитини». Наведу приклади ігор, які були запропоновані учням.
Гра «Запитайка»
В якості матеріалу до гри можна використати будь – який сюжетний малюнок, що має проблемний зміст. Молодшим школярам пропонується ставити вчителю питання про все, що учень хоче дізнатись. Якщо вчитель не може відповісти, то виграє учень. Після цього корисно запропонувати йому скласти невелике оповідання за цим малюнком. При цьому слід звернути увагу, на які питання дитина дала сама відповідь, а на які ні. Визначається також характер питань, їх чіткість, осмисленість.
Гра «Пошук протилежних предметів»
 Слід орієнтуватись на різні ознаки предметів та систематизувати протилежні предмети за групами. Завдання спрямоване на порівняння предметів, пошук нових властивостей предмету.
Гра «Висновки»
Треба вирішити задачу, зробити порівняльний аналіз.
Сергій старший за Олену, а Олена старша за Миколу. Хто найстарший, хто наймолодший з дітей?
Гра «Добре – погано»
 Кожне явище можна оцінити з двох боків: як добре і як погане. Наприклад – «бійка»: хлопчик зумів відстояти себе – це добре, розірвав одяг – це погано, зумів захистити слабкого – це добре, будуть сварити батьки – це погано, показав хто головний – це добре, побився з другом – це погано.
Знайди щось добре в таких, на перший погляд, неприємних явищах:
- виліт літака затримується на 2 години;
- вчитель поставив учневі двійку;
- удома випадково викинули твою іграшку;
- поїздка до цирку відкладається.
Гра «Конструювання за зразком»
Спрямована на виявлення у дітей рівня розвитку просторового мислення, що лежить в основі формування інтелектуальних здібностей та аналізу взаємного розташування об`єктів у просторі.
В якості психотренінгів в роботі використовувались словесні ігри, головоломки, загадки, ребуси, проводились заняття з розвитку кмітливості, швидкості мовленнєво – мислительних процесів.
Основна мета контрольного експерименту полягала в тому, щоб виявити зміни в розвитку інтелектуальних здібностей молодших школярів після проведеного формуючого експерименту. Завдання аналогічні тим, які були запропоновані учням на початку експерименту, тобто: в 1 серії «обізнаність»; в 2серії «класифікація»; в 3 серії «узагальнення»; в 4 серії «аналогії». Саме ці мислительні операції, які характеризують рівень розвитку інтелектуальних здібностей посідають центральне місце в структурі інтелектуального розвитку школярів. Аналіз одержаних результатів показав, що в цілому домінує високий рівень та вищий за середній.
Високий рівень – 6 учнів (24%)
Рівень, вищий за середній– 18 учнів (72%)
Середній рівень – 1учень (4%)
Низький рівень – 0
Проведене дослідження показало, що в більшості учнів виявились позитивні зрушення в розвитку інтелектуальних здібностей, у розвитку пізнавальних процесів, мотивації навчання. Учителям необхідно систематично використовувати в навчально – виховному процесі цікаві задачі, головоломки, ребуси, анаграми, ігрові психотренінги. Потрібно включати в роботу більше завдань на розвиток пам`яті, уваги, логічного мислення. В основі розвитку інтелектуальних здібностей молодших школярів лежить високий рівень мислительних операцій. Вони, як відомо, є умовою успішного, легкого, швидкого оволодіння навчальною діяльністю.
Таким чином, використання вищенаведених методів та прийомів сприяє всебічному розвитку особистості дитини, її інтелекту. Проведене дослідження показало великі можливості для формування в молодших школярів такого важливого процесу пізнання світу, як інтелектуальні здібності.
Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: (26.07.2013) | Автор: Яныхбаш Валентина Николаевна
Переглядів: 4781 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!