Тема проекту: Що таке краса?
І етап. Підготовчий Мета: залучити до цікавої роботи учнів з різними інтересами; активізувати пошукові вміння дітей, творчу ініціативу; виховувати впевненість в своїх можливостях, прагнення до кращого, до вміння почувати себе вільно і повноцінно в суспільстві; дати дітям поняття краси та її складових; розвивати уяву, мислення, вміння висловлювати свою думку; виховувати вміння бачити красиве, відчувати красу, відрізняти її від потворного; збагачувати внутрішню красу добром, гарними вчинками; вчити сміливо вирішувати складні проблеми в групах. Девіз проекту:
Боротись, шукати, знайти і не здаватись! Боротись з труднощами. Шукати нове, цікаве, потрібне доведення, практичне застосування. Знайти радість успіху. Не здаватись і не пасувати перед труднощами, не зупинятись на досягнутому, не миритись з невдачами.
План проекту 1. Спільне засідання дітей і вихователя по питанню організації проекту. 2. Об’єднання дітей у групи, що мають конкретне завдання. 3. Вивчення „Азбуки моральних заповідей”. 4. Добір матеріалу до художнього оформлення проекту і його результатів. 5. Обговорення результатів роботи груп. 6. Презентація проекту. (Кінцевий результат).
Технологія планування проектної діяльності. 1. Визначення джерел інформації. Бібліотека: довідники, енциклопедія, твори видатних педагогів. Засоби масової інформації: газети, педагогічні і дитячі журнали. 2. Визначення методу аналізу інформації: зіставлення і порівняння знайденої інформації; об’єднання ідей (вибір означення, послідовність викладення думки при роботі при розкритті теми); складання тез (записи кожної групи, зачитування при звітах); цитування (дослівне вираження потрібної думки, визначення). 3. Обговорення засобів представлених результатів: представлення результатів своєї роботи; обговорення форми презентації; виготовлення папки – портфоліо проекту.
ІІ етап. Практично – виконавчий На спільному засіданні „Учні – вихователь” оголошується тема, мета і план проекту. Вступне слово по темі вихователя. Навколо нас і в нас самих багато красивого і потворного. Ці дві протилежності мають великий вплив на людину, її становлення і життя серед людей: в колективі, сім’ї, з друзями, незнайомими. Від того, що в людині переважає – красиве чи потворне, залежить якою ця людина є як особистість. Питання краси цікавить і турбує нас, тому ми обираємо тему, дослідження якої допоможе зрозуміти, який шлях вибрати: залишитися зі своїми недоліками чи рухатися до ідеалу краси. Орієнтиром в роботі над проектом буде усвідомлення очікування від даної ідеї. Учні об’єднуються в групи, які мають конкретні завдання. Ерудити Збирають інформацію про красу, її відображення у художніх творах, готують художнє оформлення проекту словом. Театрали Вивчають художні твори, готують інсценівки, вірші, виступи, музичне оформлення. Декоратори Займаються виготовленням декорацій, реквізиту до сценічного представлення. Міні – реклама Виготовляє висновки – реклами до теми.
Порядок проведення роботи в групах Ерудити з допомогою вихователя відшукали інформацію і винесли на обговорення „Азбуку моральних заповідей”. (В.О. Сухомлинський „Як виховати справжню людину”). Тут додається визначення краси очима видатного педагога. Крім того, інформація з журналу , в якому додається інше визначення (своє) краси. Вирішено використати їх при обговоренні теми на презентації. Театралам запропоновано кілька варіантів художнього оформлення проекту, серед яких казка „Краса душі” із книги М.О. Андріанова „Філософія для дітей” (в казках і оповіданнях), вірші: М. Римарів „Присвята дітям”, А. Костецький „Не хочу”.
Зміст казки повідомляється учням, дається термін для обдумування і аналізу її по запитаннях.
Театрали інсценують казку, проводять репетиції, обговорюють що позитивне і негативне. Вивчають вірші. Художники – декоратори готують необхідний реквізит, оформлення сцени, добирають музичне оформлення, допомагають під час репетицій, вибирають місце проведення сценки. Вихователь в індивідуальних і колективних розмовах з учнями проводить бесіди про позитивні (красиві) вчинки в житті (в побуті, у взаєминах з товаришами, дорослими); про радість і смуток від красивого і потворного про особисте ставлення до кожної із категорій, допомагає дітям переносити теоретичні знання у практичні умови, спонукає виникнення позитивних емоцій від зробленого комусь добра. Спеціально створені ситуації вибору – означення – висновку, в яких діти мислять самостійно, роблять висновки самостійно.
ІІІ етап. Презентація проекту: театралізація – роздум Клас об’єднаний у 4 групи: „Ерудити”, „Театрали”, „ Міні – реклама” „Художники – декоратори”. Кожна група висловлює очікування від виховної години, записує його. 1. Зрозуміти, що таке краса. 2. Навчитись розрізняти красу, яку ми бачимо від тієї, яку відчуваємо. 3. Чи впливає краса на людину? 4. Якби не було краси, то що тоді…? 5. Хто створює красу. Що таке потворне? 6. Чи можна назвати красивою людину, яка робить погані вчинки?
1. Проводиться інтелектуальна розминка. Звідки людина вперше дізнається про добро і зло, красиве і некрасиве (потворне)? - З казок, з розповідей старших (в наймолодшому віці). 2. Ось чому вам пропонується проаналізувати казку, яка називається „Краса душі”. Група декораторів підготує „сцену”, а група „Театрали” покажуть казку в ролях. (Зміст казки додається). Реквізит: Квітка з яскравими пелюстками, Метелик з різнокольоровими крильцями, Сонце, Місяць, Хмарки, зелений килимок. 3. По завершенню казки пропонується дітям зробити аналіз побаченого. - За чим приємно було нам спостерігати? Що милувало наш зір? Яскраві пелюстки Квітки, крильця Метелика, Сонечко, Місяць, Хмарки, зелена трава, гарно одягнений Хлопчик. - Коли ми відчували радість? Коли Квітка раділа Метелику і розкривала свої пелюстки і весело розмовляла з ним. Коли врятувався Метелик. - Коли відчували сум? Коли сумувала Квітка, коли вона зрадила дружбу і Метелика, коли вона загинула. - Коли і за кого відчували гордість? Горді за метелика, який не покинув Квітку, а залишився біля неї, залишився їй відданий. - Що є красивим у казці? Пелюстки Квітки, крильця Метелика, природа, поведінка Метелика, його вчинки. 4. А що є краса взагалі? Перед кожною групою дітей є надруковані визначення із „Азбуки моральності” В.О. Сухомлинського , серед яких діти повинні знайти визначення краси і прочитати його. - Як ви думаєте, краса, яку ми бачимо, якою милуємось і та, яку ми відчуваємо, яка проявляється у наших вчинках – це одне і теж? Є зовнішня краса – та яку ми бачимо, милуємось. Є внутрішня краса – це та, яку ми відчуваємо. Яка ж, на вашу думку, важливіша? Важливіша внутрішня краса, бо іноді за зовнішньою красою прихований негідний вчинок. Красу чиєї душі ми звеличуємо? Чому? Ми звеличуємо красу душі Метелика, тому що вона переповнена добром, відданістю. За що засуджуємо Квітку? Квітку засуджуємо за зраду. Але ж вона рятувала своє життя, а це найдорожче на світі. То може в цьому її оправдання? Не можна рятувати своє життя за рахунок життя інших, а тим більше за рахунок життя кращого друга. Квітка повинна була шукати вихід: покликати когось на допомогу, переконати хлопчика в негідності його вчинку. А як ми оцінюємо дії хлопчика? Квітка – це рослина, Метелик – це комаха, а хлопчик – це Людина, а вона покликана захищати і берегти природу, а не знищувати її. Тому вина хлопчика дуже велика. 5. У нас попереду дуже багато висновків, які допоможуть розкрити тему. Тому попрацюємо над ними. Наведіть приклади зовнішньої краси і потворного. Чиста зелена трава і болото. Прекрасна картина і безладні карлючки. Чудова музика і дратівливий одноманітний стукіт. Легкий танок і кривляння не в такт музики. Наведіть приклади красивих і потворних вчинків. - Говорити чарівні, лагідні, добрі слова – Лаятись, грубити, дражнитись. - Ліпити снігову бабу, будувати фортецю з піску – Руйнувати все створене чиїмись руками. - Садити квіти, дерева, доглядати і поливати їх – Топтати, ламати, різати ножем, трощити їх. - Прати, прасувати, чистити одяг, взуття; бути охайним – Бруднити, рвати, одягатись абияк. А хто це все назване створює? Висновок: Все красиве і потворне створює навколо себе людина. Уявіть собі, що все назване нами красиве і вчинки, і зовнішню красу ми відкинули, забрали з нашого життя. Яким би воно тоді було, як би нам тоді жилось із потворним і некрасивим? Чому? Висновок: Без краси було б дуже важко жити, бо не було б радості. Уявіть собі, що ви вийшли на двір і побачили: дуже гарно одягнену людину, чудово прибрану чужу територію шкільного двору, скопаний і оброблений чужий квітничок, ділянку, зроблену для вас добру справу… Теж захотілось би зробити щось красиве, добре, стати самим красивішим і кращим. Висновок: Краса робить людину кращою. Уявіть, що ми відкинули з нашого життя все потворне. Якою тоді вигляділа б людина? Найкращою, ідеальною. А чи можливо, щоб людина завжди вигляділа красивою, була красивою, ніколи не робила нічого потворного? На жаль, ні. На жаль, люди в своєму житті і помилки допускають, і вчинки їх не завжди красиві. Але чи можна з цим миритися? Людина повинна намагатися наблизитись до ідеального: менше робити негативного, старатись в усьому бути кращою. А чи сумісна краса з потворним? Чи можуть вони дружити? Ні, бо дружити можуть ті, хто має спільні інтереси, погляди, мету. А красиве і потворне не дружать. Що допомагає людині бути кращою, якою вона має бути, щоб бути Красивою? Людина повинна бути доброю. (Учениця читає вірш М. Римарів „Присвята дітям”). Присвята дітям Життя прожить – не поле перейти, А океан безкраїй пережити. То ж прагніть завше доброї мети – Творити людям гарне і корисне. Мета висока, чиста і свята. Творіть завжди – ні миті супокою. І згодом ваша власна доброта Повернеться людською добротою. Висновок: Краса і добро – єдині. Всі висновки вивішуються на дошці групою „Міні – реклама”. Діти читають їх, співставляють із своїми очікуваннями (Чи відповідає розкриття теми очікуваному?) Творча робота групи „Ерудити”. Завдання: скласти уривок до казки „Краса душі”, щоб усі герої були позитивними, вчинки їх красивими.
„Коли Метелик в черговий раз прилетів до Квіточки, і вони весело розмовляли між собою, насунули чорні хмари, сховалось Сонечко. Сильний вітер мало не відніс Метелика у вир безодні. Квіточка встигла прикрити його своїми пелюстками. А хлопчик вибіг з кімнати і захистив квітку від бурі надійним наметом”. А зараз послухаємо людину, яка розкаюється у своїх вчинках. (Звучить вірш Анатолія Костецького „Не хочу”).
Метелика ловити я не хочу: Він – квітка неба, хай живе собі! Хай крильцями барвистими тріпоче, Щоб радісно було мені й тобі. І квітку лісову не стану рвати, Її додому я не понесу, Бо вдома їй джмеля не погойдати І не попити ранками росу! І ні стеблинку, гілку чи травинку Я не ображу – це страшенний гріх! Бо в кожній з них живе тремка живинка, Що світиться довірою до всіх.
Наша бесіда підійшла до кінця. Ми впорались із своїм завданням. Залишиться побажати, щоб все, що сьогодні говорилось, ми успішно втілювали в життя. Я бажаю дітям бути багатими на добро, а від того зовнішньо і внутрішньо красивими. Дякую усім учням за велику пророблену роботу в нашому проекті. Надіюсь ця робота принесла вам радість від успіху і надихнула на нові проекти, які ще обов’язково чекають нас.
|