Каталог статей

Головна » Статті » Поради психолога » Шкільний психолог [ Додати статтю ]

Психологічний ігровий марафон
Автор:
Некраш Л.М.,
завідуюча центром соціально-педагогічної та психологічної діагностики і моніторингу методичного кабінету відділу освіти Ставищенської райдержадміністрації.


Психологічний ігровий марафон 

Анотація: У розробці представлений цикл ігрових тематичних програм, мета яких створити рекреаційне середовище для учнів під час канікул. Марафон розрахований на три вікові категорії: учнів 7-11, 12-15, 15-18 років.

Пояснювальна записка
Психологічний ігровий марафон - це цикл ігрових тематичних програм, що реалізуються в канікулярний або позаурочний час. Програма психологічного ігрового марафону розробляється творчою групою, яку очолює методист-психолог або висококваліфікований практичний психолог, із врахуванням вікових особливостей учасників, завдань розвитку та виховної ситуації.
Організація та проведення психологічного ігрового марафону передбачає такі етапи:
Діагностичний – збір інформації про особливості поведінки учнів (тривожність, прояви невротизму, підвищена збудливість, зниження продуктивності роботи , відсутність інтересу до занять в окремих учнів), аналіз запитів педагогів та класних керівників, вивчення рівня тривожності, вивчення динаміки розумової працездатності учнів.
Підготовчий - аналіз інформації про актуальний поведінковий стан учнів та стан навчальної працездатності учнів окремих класів і школи; робота з корекційно-розвивальним матеріалом, підбір ігрового інструментарію; розробка сценарію психологічного ігрового марафону; розподіл обов’язків та ролей учасників.
Ігровий – реалізація власне ігрової програми, корекція ігрового матеріалу (при необхідності).
Зворотнього зв’язку та підведення підсумків - аналіз відгуків учасників марафону, обговорення в класних колективах позитивних наслідків та змін, висвітлення заходу в ЗМІ, обговорення в творчій групі, прийняття рекомендацій.
Організовуючи психологічний ігровий марафон необхідно враховувати вікові особливості та потреби провідної діяльності дітей. На основі аналізу фахових видань та досвіду використання ігрового матеріалу складено орієнтовний каталог рекомендованих психологічних ігор, який має три ігрові блоки :
"Нове моє "Я” у навчанні та поведінці”;
"Я та моє уміння спілкуватись”
" Я, мої цінності та плани на майбутнє”:

Для учнів молодшої школи (7 – 11 років) в ігровому блоці "Нове моє "Я” у навчанні та поведінці” доцільно провести такі психологічні ігри :
Рицарський турнір красномовства (за Т. Соколовою);
Гра "Чарівні уроки” (за О.Лангуєвою, А.Фоміною);
Гра "Шлях до вершини” (за І.Самойловою);
Гра "Золоті ворота” (за Н.Соловйовою, О.Зубковою, Н.Лешуковою);
Гра "Метелик сновидінь”(за Н.Кузуб) та інші.
Для підлітків від 11 до 15 років (ігровий блок "Я та моє уміння спілкуватись”) корисними стануть такі ігри:
Гра "Принц і злидар”(за Н. Маліковою);
Гра "Ключ у мій внутрішній будиночок” (за Г. Кононенком);
Гра "Вогник моєї душі” (за А.Колзіною, Н. Лєшуковою);
Гра "Блакитноокі та кароокі” (за С.Дячковою);
Гра "Речі, що вміють розмовляти” (за І. Вачковим);
Гра "Килим миру”, Гра "Бджоли та змії (за В. Толочко, Н. Ульянець) та інші.
Для учнів старшого шкільного та юнацького віку (від 15 до 18 років) корисними і доцільними будуть ігри із блоку " Я, мої цінності та плани на майбутнє”:
Гра "Профконсультація” (за М. Пряжніковим);
Гра "Невідомі світи”(за В Толочко, Н Ульянець);
Гра " Профспілка” (за Т.Кузьміною) та інші.

Програма психологічного ігрового марафону

Мета: створити рекреаційне середовище для учнів під час канікул шляхом організації розвивальної ігрової діяльності.
Завдання:
забезпечити умови для активного відпочинку учнів;
створити ігрові умови для емоційного, рефлексивного та мотивованого дозвілля дітей;
навчити дітей проживати ігрове середовище,
навчити осмислювати ігровий досвід, використовувати гру як інструмент самопізнання і життєвих експериментів.
формувати мотивацію учасників до творчого пошуку та взаємодії;
створити умови, що передбачають співпрацю дорослого і дитини, загальну відповідальність та переживання спільних почуттів
сприяти згуртуванню дитячих творчих колективів;
створити умови застосування інтерактивних методів для класних керівників, педагогів-організаторів та керівників творчих об’єднань;
популяризувати досягнення психологічної науки;
забезпечити позитивне емоційне середовище.
Час проведення: з 26 по 29 березня, з 11:00 до 14:00 години.
Учасники: вихованці ЦДЮТ (п’ять творчих об’єднань), члени психолого-педагогічного клубу старшокласників "Імідж”, практичні психологи навчальних закладів району, керівники творчих об’єднань, гості й запрошені.
Методичне забезпечення: центр соціально-педагогічної та психологічної діагностики і моніторингу районного методичного кабінету.
Ресурсне забезпечення: ватман, фарби, маркери, фломастери, ножиці, кольоровий папір, роздатковий тестовий матеріал та ін.
Відповідальні за проведення: психолог-методист ЦСППДМ РМК, керівник психолого-педагогічного клубу старшокласників "Імідж” ЦДЮТ
Особливості проведення психологічного ігрового марафону:
ігровий марафон триває не більше 3-4 днів;
відсутність спеціальної підготовки учасників-дітей перед ігровим марафоном;
мінімальне та коректне втручання дорослих в ігровий процес;
залучення практичних психологів до роботи в ігровому марафоні (відстеження групової динаміки);
створення навчальних умов для керівників творчих об’єднань;
під час святкування діти не отримують призів за участь у марафоні.

День перший. Гра "Перепис населення” 
Мета: створити умови для згуртування колективу, надати можливість вступити у внутрішньо групову взаємодію, прожити ситуацію співробітництва та взаємопідтримки.
Час гри: 1,5 – 2 години
Вік учасників: 9–14 років
Матеріали: робочі картки "Перепис населення” ( по одному екземпляру на об’єднання); ручки, олівці, фарби, назви станцій, піктограми для психогеометричного тесту, характеристики психогеометричних типів, заготовлені картки, аркуші паперу А-4, списки предметів для " Незаселеного острова”, м’яч, бейдж-карти по кількості учасників, музичний супровід заходу.
Хід гри 
Учасники розходяться по своїх кабінетах, заповнюють візитні картки, і педагог вносить дані (П.І.П.) в карту перепису населення. Картки здаються ведучому. Для подальшої гри всі запрошуються до актової зали.
Вступне слово ведучого: Добрий день, дорогі друзі! Ми раді бачити вас сьогодні в цій залі. Раді бачити знайомі обличчя – це значить, що вам було цікаво протягом навчального року бути гостями у цариці наук " Психології”, подобалось мандрувати її царством! Так?
Ми раді бачити нові обличчя. Це означає, що в нас з’являться нові друзі, які разом з нами пройдуть стежками психологічного ігрового марафону, який сьогодні стартує тут в Центрі дитячої та юнацької творчості.
Центр соціально-педагогічної та психологічної діагностики і моніторингу (ЦСППДМ) разом із клубом "Імідж” підготували для Вас цікаву змістовну та насичену ігрову програму.
Сьогодні відбудеться психологічна гра " Перепис населення”, яка надасть можливість прожити ситуацію співпраці та взаємопідтримки. Завтра ми з вами відправимося в політ на невідомі досі зірки. Вас чекає гра " Сузір’я”, яка допоможе Вам розкрити своє "Я” та більш пізнати своїх друзів. Вам це цікаво? Ми з вами продовжимо космічну подорож у психологіній грі " Невідомі світи”, де ви матимете можливість відкрити для себе секрети міжцивілізаційної дипломатії! Ви готові? А на четвертий день будемо святкувати свої досягнення!
Злагоджену роботу нашого психологічного ігрового марафону будуть забезпечувати (ведучий називає прізвища практичних психологів, керівників творчих об’єднань та членів соціологічної групи).
Запрошую всіх учасників стати в коло. Подивіться, яке воно у нас велике, а це значить, що у нас багато друзів.
Прошу зробити крок вперед всіх тих, хто знає, що це за наука " Психологія”;
Зробіть крок вперед ті, хто знає, хто такий психолог;
Зробіть крок вперед ті, хто хоче й далі пізнавати себе;
Зробіть крок вперед ті, хто хоче краще розуміти своїх друзів;
Зробіть крок вперед ті, кому цікаво знати свій характер;
А ви звернули увагу на те, як ми близько підійшли один до одного, а це значить, що ми – єдине ціле і у нас є дуже багато спільного. А зараз я попрошу всіх учасників об’єднатися й утворити групи за кольорами ваших емблем.
Ведучий:
Протягом десяти хвилин вам потрібно придумати назву своєї команди та вітання. По закінченні часу команди вітають один одного.
Зараз кожна команда отримає маршрутний лист, який допоможе вам мандрувати містами нашої подорожі. Ваш маршрут зазначений у верхньому рядку. У кожному місті ви разом зі своїм педагогом повинні будете заповнити одну графу. На кожній зупинці ви зможете пробути певний час. Коли починати й закінчувати роботу, вам підкажуть "володарі міст”. На останній станції ви отримаєте творче завдання, яке виконаєте самостійно без педагогів. Педагоги тим часом повернуться до зали і отримають своє завдання. В добру путь!
Зупинка перша . Місто "Біографічні дані” 
Вправа для покращення настрою" Овації”.
"Володар” станції пропонує: пострибати на одній нозі тим, кому 10 років; присісти ти, у кого є сестра; покружляти тих, у кого сині очі; пострибати тим, у кого дома є собака; присісти тим, кому 11-12 років; покружляти тих, у кого очі карі; пострибати тих, хто народився під знаком " Близнюків”; потупати ногами тим, у кого гарний настрій; поплескати в долоні тих, у кого є бажання працювати далі.
Вправа-знайомство " І це чудово!”
Учасники стають у коло і за часовою стрілкою кожен називає своє ім’я, свій вік, свій знак зодіаку та колір очей. Всі інші учасники піднімають великий палець вгору і вигукують " І це чудово!”
Зупинка друга. Місто "Наші цінності”
Вправа " Мої цінності”.
І етап. Учасники на чистому аркуші паперу обводять свої долоньки і на кожному пальчику пишуть, які цінності в собі хочуть зберегти.. Коли всі впораються із завданням, ведучий просить кожного учасника зачитати, а всі інші підтримують його, вигукуючи три рази "Раз молодець! Два молодець! Три молодець!”
ІІ етап. Учасникам пропонують уявити, що вони перебувають у банку, в якому зберігаються не золото й коштовності. На окремих аркушах діти записують ті людські цінності, які їм особливо дорогі, і розподілити по сейфах. При цьому найбільший сейф – для найдорожчого.
Зупинка третя. Місто "Наші захоплення”
Вправа "Відгадай моє захоплення”
Всі учасники стають у коло. Один із учасників виходить на середину кола і пантомімою показує своє захоплення, всі інші відгадують. Вправа продовжується доти, доки всі учасники не покажуть свої захоплення. Вправа закінчується загальними аплодисментами.
Вправа "Моє мені найкраще”
Учасникам пропонується вибрати із заздалегідь виготовлених картинок ту, яка пов’язана з їхнім захопленням. Знайти в кімнаті таку саму картинку і зібратися біля неї. Ведучий просить пояснити,чому саме це захоплення обрали діти, розповісти про своє захоплення.
Зупинка четверта. Місто " Наші особливості”
Вправа "Психогеометричний тест”.
На стінах висять аркуші паперу із зображенням геометричних фігур: квадрат, трикутник, коло, прямокутник, зиґзаґ.
"Ви бачите на стінах геометричні фігури. Розгляньте їх. Виберіть із них ту, стосовно якої ви можете сказати: «Так, це - я!» Постарайтеся відчути свою форму. Якщо вам буде важко визначитися, то виберіть ту фігуру, яка більше подобається і станьте біля неї.
У нас утворилося кілька груп. У вас є ще 5 хвилини, щоб обговорити в своїй групі, чим вас зацікавила дана геометрична фігура і що спільного є між вами. Поділіться з нами, які загальні риси ви виділили?”
Слово "володаря міста”. "У психології є система, що має назву психогеометрія.. Відповідно до цієї системи, кожна людина має характерні риси психогеометричних типів…” (Докладну характеристику кожного типу можна знайти ; у книзі И.В. Вачкова «Основи психології групового тренінгу. Психотехніки; Навчальний посібник» або в книзі Е.И. Рогова).
Соціологічна група робить записи щодо кількості "кіл”, "квадратів”, "трикутників”, "зиґзаґів” у групі.
Зупинка п'ята. Місто "Творча співпраця”
Слово "володаря міста” . Уявіть, що ми з вами вирушаємо в експедицію на незаселений острів, ми можемо взяти із собою тільки обмежену кількість предметів. Які речі ви візьмете, залежить від того, як ви зможете домовитися.
І етап. Зараз кожний із вас матиме можливість вибрати із списка речей ті три, які, на його думку будуть дуже потрібні на острові. Підкресліть їх.
ІІ етап. Тепер вам всім разом потрібно вирішити, які три предмети ви візьмете із собою в експедицію. (Обговорення в групі й вибір трьох предметів.)
Список предметів: мисливський ніж, кишеньковий ліхтар, магнітний компас, мисливська рушниця, пачка солі, літр води на кожного учасника експедиції, кишенькове дзеркало, поліетиленовий плащ, золото, алмази, собака.
Підсумок: учасники виділяють та мотивують чим пояснюється такий вибір та як групі вдалося домовитися.
Запитання для обговорення: Що заважало домовлятися? Чи впливало слово керівника на прийняття рішення? Хто організовував обговорення? Чиї аргументи були сильнішими? Що допомагало домовитись? Який висновок ви зробили?
Творче завдання. «Портрет педагога»
Діти продовжують роботу в тому ж кабінеті.
Слово "володаря міста”: "Намалюйте портрет вашого педагога. Вам необхідно намалювати портрет вашого педагога в повний зріст. Фігура людини повинна складатися з 10 елементів, серед яких можуть бути трикутники, кола, квадрати. Ви можете їх збільшувати чи зменшувати в розмірах, накладати один на одного. Але дуже важливо щоб ці три елементи були присутні в малюванні людини. Сума загальної кількості фігур повинна бути рівна десяти. Зрозуміли? Почали!”
У цей час педагоги збираються в залі та виконують аналогічне завдання. Ведучий вивішує маршрутні картки. Соціологічна група аналізує дані маршрутних карток.
Ведучий. "Підходить до завершення наш перший день ігрового марафону. Всі команди чудово впоралися із завданням, яке перед ними стояло. Дивлячись на маршрутні листи, які вишикувалися в ряд, мені здається, що виросли багатоповерхівки, в яких проживають учасники ігрового марафону.
На вашу думку, чого не вистачає, щоб ваші маршрутні листи стали ще більш схожими на будиночки? Правильно, даху. Попрошу підійти до мене по одному учаснику від команди і отримати ось такі трикутники. Ваше завдання: подумайте і напишіть, в якому місті, на якій станції вам було працювати найцікавіше, що особливо вразило сьогодні та прикріпіть трикутничок над своїм маршрутним листом. (Команди працюють). Тепер у нас дійсно виникло містечко, в якому проживають творчі, дружні, кмітливі та з чудовим настроєм мешканці.
А зараз я попрошу знову всіх стати в коло і не шкодувати своїх долонь: зробіть крок вперед ті, хто сьогодні дізнався щось нове (оплески); зробіть крок вперед ті, кому сьогодні було цікаво (оплески); зробіть крок вперед ті, хто хоче подякувати нашим "Володарям міст” (оплески); зробіть крок вперед ті, хто буде продовжувати мандрувати далі стежками нашого ігрового марафону (оплески); зробіть крок вперед, ті кому хочеться зробити гарну справу (оплески); зробіть крок вперед ті, хто гарно відпочив і має чудовий настрій.
Наше коло знову зімкнулося. А зараз кожен із вас має можливість поділитись своїми враженнями та переживаннями (учасники за бажанням висловлюються).
Дорогі наші учасники! Ми дякуємо вам за гарний настрій, за бажання пізнавати себе і світ навколо себе, вашу активну участь, за теплу посмішку! До зустрічі завтра!
День другий. Гра " Сузір’я” 
Мета: надати учасникам можливість розкрити своє " Я”, визначити свій тип темпераменту та пізнати своїх друзів.
Час гри: 1,5 – 2 години
Вік учасників: 9-14 років
Матеріали: маршрутні картки у вигляді п’ятиконечної зірки, зірочки по кількості учасників, фломастери, фарби, пензлики, клей, скотч, ігрове поле з шести частин, 6 свічок, музичний супровід.
Хід гри:
- Сьогодні ми з вами зустрілися знову, аби продовжити мандрівку-відкриття. А гра наша називається " Сузір’я”. Ми з вами відправимося в політ на невідомі нам поки що зорі, де нас очікують незвичайні випробовування.
Попрошу підняти руки тих учасників, хто хоч раз у житті бачив зірки. Звичайно всі! А тепер підніміть руки ті, хто любить дивитися на зоряне небо. Чудово! ( На фоні спокійної”космічної” музики звучать слова ведучого).
- Я розповім Вам одну історію, яка відбулась багато – багато років назад. Ще з давніх часів люди, що жили на Землі так, як і ми, щоночі милувалися зоряним небом. І дивлячись на зірки, вони мріяли. Мріяли про майбутнє, про вічне, про прекрасне. Та одного разу люди, піднявши голови, не помітили жодної зірочки . (Вноситься ігрове поле) З’явилася на небі пустка і холод. А у людей з’явилося почуття незміренної самотності … Сумна історія. Чи не так?
Тому наше з вами завдання - оживити космічне небо, знову запалити на ньому зорі. Повернути людям мрію.
Кожне творче об’єднання отримає сьогодні часточку опустілого неба і разом зі своїми педагогами відправиться відновлювати його. Маршрутним листом у вас буде ось така не дуже приваблива зірочка. На кожній станції приземлення ви будете запалювати одну з її граней. Але перед тим, як відправитися в політ, ми з вами зробимо перекличку і перевіримо вашу готовність. Пошепки на рахунок "один-два-три” дайте відповідь на запитання: " Ви готові в політ?” (діти відповідають). На вашу думку, вас почули в галактиці? Звісно, ні! А тепер голосно на рахунок "один-два-три” дайте відповідь на теж саме запитання: " Ви готові в політ?” (Діти відповідають). От і чудово! Володарями станцій сьогодні будуть … (ведучий називає спеціалістів психологів). Зустрінемося тут на цьому місці рівно через півтори години. Отже, час пішов - звіримо наші годинники. В добру путь!
Станція перша. " Характер”
Анкета для з’ясування власних рис особистості.
Відповідайте на запитання не замислюючись, коротко і по можливості точно ( підкреслюємо варіант відповіді чи дописуємо)
Про себе
1.Захоплення: читання, мультфільми, рукоділля, колекціонування, телепередачі, екскурсії, подорожі, самодіяльність, театр, кіно, комп’ютер тощо.
2. Зовнішність: вважаю себе: привабливим(ою), звичайним(ою), негарним(ою), красивим (ою).
3. Хто для вас найбільший авторитет: батьки, бабуся, дідусь, сестра, брат, товариш, однолітки, вчителі...
4. Якою людиною ви б хотіли стати? ( лише 1 відповідь). Спокійною, лідером, врівноваженою, розумною, умілою, байдужою, милосердною, кмітливою, діловою, непомітною, правдивою, вимогливою, дисциплінованою, товариською, демократичною, працьовитою та ін.
5. Яких рис особистості ви хотіли б позбавитися?
6. Назвіть Ваші знаки за гороскопом?
7. Яка риса характеру вашої мами є найкращою?
8. Яка риса характеру вашого батька є найкращою?
9. Які фільми ви любите дивитися ( історичні, детективи, зарубіжні, жорстокі, ліричні, мелодрами, комедійні, фантастичні, бойовики)?
10. Назвіть один із ваших улюблених фільмів?
11. Як ви ставитесь до друзів?
12. Чи є у вас друзі, хто вони?
13. Чим Ви заповнюєте вільний час?
14. Що ви вмієте робити по самообслуговуванню? (прати, ліпити вареники, прасувати, доглядати квіти, пришивати ґудзики, прибирати кімнати, готувати чай, каву, мити посуд, смажити картоплю, чистити взуття, шити, мити машину інше)
15.Чи любите ви кого-небудь, крім самого (самої) себе?
16. Що найбільше ви цінуєте в друзях і в людях взагалі?
17. Які люди вам цікаві – дорослі, однолітки, менші чи старші за віком?
18. Хто найкраще вас розуміє?
19. Що найбільше вам подобається: допомагати людям чи щоб вони вам допомагали?
Висновок. Характер – це сукупність стійких психологічних властивостей людини її особистих рис, що виявляються в поведінці та діяльності. У кожного з нас різні характери. Хтось більш вимогливий до себе, а хтось до людей. Ми всі по-різному ставимося до оточуючих людей, до справ, які ми виконуємо. Ніхто з нас не може похвалитися ідеальним характером. У кожного з нас є певні риси, які хочемо зберегти, а яких хочемо позбутися. Правда? Пам´ятайте! Це зробити ніколи не пізно. Характер людини формується на протязі всього життя. Якщо ви матимете потребу й далі пізнавати себе, то навчитеся аналізувати свої вчинки, а значить зможете творити себе. Удачі вам!
Станція друга. " Темперамент” 
Вправа-тест на визначення темпераменту.
Дано 8 тверджень. Потрібно оцінити себе за 10 бальною шкалою:
• Перед важливою подією я дуже нервую.
• Я працюю нерівномірно
• Я швидко переключаюся з однієї справи на іншу
• Якщо потрібно, я можу спокійно чекати.
• При невдачах мені дуже потрібне співчуття і підтримка
• З ровесниками я гарячкую і не стримую себе.
• Я одразу приймаю рішення
• Я легко стримую свої емоції.
Підрахунок проводиться за формулою: М ( меланхолік) = 1 + 5; Х ( холерик) = 2 + 6; С ( сангвінік) = 3 + 7; Ф ( флегматик) = 4 + 8.
Слово "Володаря станції”. "Ось ви і отримали формулу свого темпераменту. Майте на увазі, що немає темпераменту гіршого чи кращого, як немає хороших чи поганих кольорів …”.
Вправа. " Визнач темперамент”
Команди працюють із картками, приготовленими заздалегідь. На одних із них вказані особливості кожного типу темпераменту, на інших - назва типу темпераменту. Їх потрібно скласти.
Станція третя. " Моя особливість і неповторність”
Вправа " Я не такий як усі, бо всі ми різні”
Учасникам пропонується на протязі 5 хвилин за допомогою кольорових олівців намалювати такий стан як радість. Малюнок може бути конкретним або абстрактним. Коли малюнки готові, їх розкладають на круглому столі. Ведучий робить підсумок. Звертається увага на відмінності розуміння поняття як «радість». Звідси висновок "володаря станцій”: "Кожна людина по-своєму сприймає одні і ті ж речі. Ніхто не може думати, відчувати, уявляти так, як це робите ви. Ось чому кожен із вас є особливим та неповторним І це важлива основа, щоб кожен із вас відчував свою цінність, а також цінував того, хто поруч”.
Вправа "Незакінчений малюнок”
Учасники сідають спільним колом, їм видаються чисті аркуші паперу на яких вони із зворотної сторони підписують своє ім´я. Потім починають малювати картину, яку вони задумали. За командою ведучого передають свій малюнок сусіду праворуч і продовжують малювати почату товаришем по команді картину. Гру продовждують, поки всі малюнки зроблять коло. Можна проводити гру з музичним супроводом. Як тільки музика замовкає, учасники міняються малюнками. В кінці гри дитина отримує той малюнок, який почала малювати.
Висновок: ніхто не може думати, відчувати, уявляти так, як це робите ви. А для того, щоб краще розуміти один одного, потрібно вчитися ефективно спілкуватись.
Станція четверта. " Дружба
Вправа " Образ мого друга”
І етап. Кожен учасник отримує заготовлені аркуші паперу з намальованим чоловічком та список рис характеру. Необхідно скласти модель друга з бажаними десятьма характеристиками.
ІІ етап. Необхідно вибрати лише одну рису або якість, без якої, на думку учасника, він не уявляє свого друга і записати на клейкому папірці.
ІІІ етап. Обирається учасник для моделі, на нього прикріплюються липкі папірці з думками учасників про образ ідеального друга. "Володар станції” пропонує дітям зробити висновок.
Соціологічна група вивчає думки учасників про ідеального друга.
Вправа "Дай пораду”
Керівник дає чисті аркуші паперу кожному учаснику і пропонує записати, що, на їх думку, необхідно робити, щоб не втрачати добрі стосунки з друзями. Проводиться обговорення.
Станція п’ята. " Я і мій колектив”
Вправа " Груповий портрет”
Учасники отримують великий аркуш паперу. Кожен малює портрет будь - кого з членів колективу. Свій портрет малювати не можна. Коли всі намалюють, відбувається презентація малюнків.
Заключне завдання. Зараз кожен із вас вибере собі зірочку, яка найбільше сподобалася. Вам потрібно написати на ній своє ім´я ( бажано в центрі зірочки) та найкращу свою рису характеру, яку ви цінуєте в собі. Покладіть свої зірочки на чисту частину "неба”. Ви отримуєте останню грань своєї маршрутної зірочки. Приклейте її та покладіть зірку до своїх маленьких зірочок. З´єднайте ваші зірочки між собою. Вийшло сузір´я. Сузір´я ... ( назва об´єднання). Приклейте їх та напишіть назву вашого сузір´я на великій зірці. Отже, завдання ви виконали. Ви оживили кусочок неба і тепер час повертатися до зали.
Завершення гри
Ведуча:
- Ми раді знову привітати всіх у цій чудовій залі. Наступила урочиста мить. Все змінилось на нашому "небі” вашими зусиллями і запалилися сузір´я "...” (представники від об´єднання закріплюють свою частинку зоряного неба, а педагог в честь його створення запалює свічу). Кожне сузір´я прекрасне, яскраве і неповторне! Так?
Зворотній зв’язок.
Ведуча: Я прошу підійти до мене представників об´єднань та отримати свої "космічні кораблі”. На них вам потрібно відповісти на запитання і записати: яке відкриття в собі та в друзях ви візьмете з собою в майбутнє? Як тільки відповідь буде готова, прикріпіть "космічний корабель” на своє зоряне небо. Подивіться, яка чудова у нас з вами виникла картина. Ми плідно з вами попрацювали. Молодці! Дорогі наші учасники психологічного ігрового марафону! Ми щиро вдячні вам за ті хвилини, що ви були з нами разом. До зустрічі завтра на грі " Створення цивілізацій”
День третій. Гра "Створення невідомих світів”
Мета: навчити учнів діяти в колективі, домовлятися, співпрацювати та взаємодіяти.
Час: близько 2 годин. Повний варіант розрахований на два заняття, можливе проведення тільки двох перших етапів з трьох (70 хвилин).
Вік учасників: 9-14 років.
Матеріали: приладдя для малювання (папір для письма, папір для креслення, олівці, фломастери, маркери, ватман, кольоровий папір), клей, пластилін, скотч, ножиці).
Інструкція до проведення: мінімальне втручання з боку ведучого, творчий, дослідницький характер гри дозволяє дітям повною мірою відчути особливості взаємодії між представниками різних груп, що істотно відрізняються між собою у культурному, соціальному, ідеологічному плані. Перед початком гри всі учасники розбиваються на 4 команди. Це можна зробити за допомогою однієї з вправ для об’єднання учасників, жеребкування або процедури "На весна-літо-осінь-зима розрахуйся!". Можливе також наступне: ведучий пропонує вийти на середину чотирьом добровольцям. Кожен з них повинен запросити до себе в команду людину, що відрізняється від нього за якою-небудь ознакою (наприклад, за кольором волосся, статі, нелюбові до якоїсь музики і т.п.). Потім вибраний член групи таким самим способом запрошує в команду наступну людину і т.д. Вибір учасників відбувається представниками всіх команд по черзі. Коли команди остаточно сформовані, можна почати гру. Гра проводиться в три етапи.
Етап 1. "Створення світів" (1година)
Учасникам повідомляється, що кожна підгрупа - це невідома інопланетна цивілізація, яка створена зусиллями всіх членів команди. Групи отримують від ведучого все необхідне для роботи: "план" створення цивілізацій і канцелярське приладдя. В обговоренні ключових характеристик "цивілізацій" повинні по можливості брати участь всі члени команди.
Групи займають у кімнаті місця, максимально віддалені одне від одного, чи, ще краще, розходяться по різних кімнатах. По закінченню раніше домовленого часу робота по створенню "світів" повинна бути завершена.
План створення "цивілізацій" передбачає: придумати назву світу та його представників; намалювати портрет представника цієї цивілізації, специфічні особливості, характер, спосіб життя: добовий ритм, улюблені заняття, розробити закони, за якими живуть представники цієї цивілізації; описати деякі культурні особливості (наприклад, ритуали привітання і прощання, їжа, танці).
Етап 2. "Зустріч" (40 хвилин).
Команди збираються в актовій залі або іншій великій кімнаті. Ведучий гри у вступному слові описує ситуацію зустрічі між представниками цивілізацій і обґрунтовує необхідність більш близького знайомства між ними.
- Нещодавно в нашій галактиці відбулася дивовижна подія. На одну з безлюдних планет у пошуках корисних копалин приземлилися відразу чотири космічних кораблі. А раптом вони володіють могутньою зброєю? А можливо - це кровожерливі монстри, що не визнають ніяких законів? дотримуючись давньої космічної традиції, представники кожної з цивілізацій послали інопланетянам сигнал, який означає, що вони - мирні дослідники і не мають наміру воювати (кожна з команд готує свій сигнал).
В такому випадку має сенс познайомитися і узгодити інтереси відносно подальших досліджень планети. Яка з цивілізацій готова першою виступити в ролі господаря?"
Далі відбувається презентація "світів". Презентації краще проводити за визначеним планом. Спочатку "господарі" повідомляють назву свого "світу", вчать гостей прийнятому у їх цивілізації привітанню, показують портрет жителя і розповідають про нього, знайомлять гостей зі своїм законодавством. На закінчення гостей навчають "національному космічному танцю".
Обговорення: Чим схожі і чим відрізняються жителі світів? Проаналізуйте норми і правила, якими керувалися представники різних цивілізацій.
Етап 3. "Прийняття спільних законів" ( 45 хвилин)
На цьому етапі командам потрібно домовитися між собою про визначені правила взаємодії на невідомій планеті і розподіл ресурсів корисних копалин.
Промова ведучого:"Ну що ж, ми познайомились, тепер є сенс домовитися про "правила гри", і по можливості, запобігти розбіжностям, які можуть виникнути через розподіл ресурсів планети. Я пропоную представникам цивілізацій сісти за стіл переговорів, домовитися про правила дослідження планети і узгодити розподіл ресурсів. Кожна з дослідницьких бригад вже встигла провести попередні дослідження, і всі ресурси планети відомі (зачитується список корисних копалин: вода, кремінь, граніт, каміння, що акумулюють сонячне світло, дорогоцінне каміння, своїми властивостями схоже з алмазом, маленькі рослини, що витримують величезні перепади температури, холодна лава вулканів, що потухли, яка тягнеться як гума). Кожна з команд отримує список корисних копалин і природніх ресурсів. Але можливо, одній із цивілізацій визначений ресурс життєво необхідний, а друга його потребує набагато менше. Всі ці питання необхідно обговорити. На цій планеті немає життя, тому вивіз корисних копалин може відбуватися у будь-яких розмірах".
Отримавши необхідні інструкції, команди відходять на деякий час для обговорення законів, які, на їх погляд, необхідно прийняти (кожна команда формулює не більше чотирьох законів). Далі обидві команди сідають за "стіл переговорів". Вони повинні на ватмані записати прийняті закони. Закони висуваються командами по черзі. Кожен із запропонованих законів спочатку обговорюється (якщо необхідно, до нього вносяться поправки), потім ставиться на спільне голосування (наприклад, піднятий вгору палець - "за", опущений вниз -"проти"). Закон приймається, якщо за нього проголосувало більшість учасників
Обговорення: які з законів, що приймалися, викликали найбільше суперечок і з чим це пов'язано? Що могло б зробити процес переговорів більш успішним? Що допомагало б, а що заважало командам знаходити компроміси і заключати угоди в процесі гри? Які кроки потрібно здійснювати і яким правилам слідувати, щоб стосунки між людьми носили толерантний характер?
Зворотній зв’язок. Вправа "Паркан”.
На вільній стіні розміщується великий аркуш ватману, який імітує штахетний паркан. Учасники гри маркерами пишуть на паркані про свої враження, почуття, відкриття, які залишилися після гри.
- Сьогоднішню нашу гру ми завершимо піснею. Я попрошу всіх стати в коло щільно, щоб відчути своїм плечем плече товариша

Четвертий день. Святкування досягнень.
При відзначенні та святкуванні досягнень увага ведучого і організаторів спрямовані на перетворення нової практики на постійний процес пошуку та визнання як малих, так і великих досягнень учасників марафону. Можливе використання символічних нагород. Нагороди (для команди або окремого учасника) повинні відповідати позитивним успіхам, які проявилися в процесі гри, в результатах та в стосунках. Це можуть бути подяки, визнання досягнень перед усіма учасниками марафону, сертифікат активного учасника та ін.
Загальні висновки
Завдяки проведенню ігрового психологічного марафону організаторам і учасникам заходу відповідно до поставлених завдань вдалося забезпечити умови активного відпочинку, емоційного, рефлексивного та мотивованого дозвілля для дітей, про що свідчать відгуки учасників заходу. 92% дітей і підлітків відмітили його високий позитивний потенціал. Комфортні ігрові умови відзначили 84% учнів і 75% педагогів. Як позитивні надбання учасники відмітили розвивальну складову марафону. 88% учнів отримали новий особистісний досвід (нові переживання та подолання бар’єрів спілкування в новій групі – 62%, навчились приймати спільне рішення, досягати консенсусу – 33%, отримали навички презентації власного досвіду чи ідеї – 25%.
Спостереження за дітьми показали що, позитивні емоції, як один із фізіологічних механізмів активізації діяльності головного мозку, отримані під час психологічного ігрового марафону, сприяють підвищенню розумової працездатності та продуктивності навчальної діяльності.
Матеріал досвіду буде корисним для спеціалістів психологічних служб, заступників директорів шкіл з виховної та навчальної роботи, класних керівників навчальних закладів та керівників гуртків ЦДЮТ.

Використана література

1. Битянова М.Р. Организация психологической работы в школе. - М. : Генезис – 2000. – 298 с.
2. Большаков В.Ю. Психотренинг. Социодинамика, упражнения, игры. Социально-психологический центр. – С.-Пб., 1996. - 379 с.
3. Гра – справа серйозна / Упоряд. В.Зоц. – К.: Редакції загальнопедагогічних газет, 2003. – 128 с. – (Бібліотечка "Шкільного світу”).
4. Дозвілля школярів: ігрові програми / Упоряд. Л. Шелестова. – К. : Ред. Загальнопед. Газ., 2004. – 128 с. - (Бібліотечка "Шкільного світу”).
5. Збірник нормативноправових документів психологічної служби та ПМПК системи освіти України \ Упоряд. Панок В.Г., Цушко І.І., Обухівська А.Г. – К.: Ніка-Центр, 2005.-436 с.
6. Літо на ігрових майданчиках. Збірка матеріалів на допомогу організаторам канікулярного відпочинку дітей. Під загальною редакцією О.А. Немежанської. - К.: 2003, - 183 с. – (Серія "Дай руку, вулиця!).
7. Кірсанов В.В. Психолого-педагогічна діагностика: Підручник. - К., "Альтерпрес”, 2002 – 510 с.
8. Кирсанов В.В. Досуг: определение, системы идентификации, модели исследования // Культуролог досуга: сб. статей. - СПб, СПбГИК, 1991. – 480 с.
9. Кирсанов В.В. Педагогические заблуждения, или как обучение может принести вред. – Харьков, 1998. – 369 с.
10. Овчарова Р.В. Технологии практического психолога образования: учебное пособие для студентов вузов и практических работников. – М.: ТЦ "Сфера”, 2000. – 448 с.
11. Практикум по игровым технологиям в работе сдетьми и подросками / Под ред. М.Р. Битяновой. – СПб., 2003. – 490 с.
12. Психогимнастика в тренинге \ Под редакцией Н.Ю. Хрящевой. – СПб.: "Речь”, Институт Тренинга, 2000. – 256 с.
13. У злагоді з собою та іншими. Посібник. - К., 2003. – 189 с.
14. Фасилітативне лідерство: розкриття сили участі команди. Всеукраїнський фонд "Крок за кроком”, 2003. – 116 с.
Категорія: Шкільний психолог | Додав: (26.06.2013) | Автор: Некраш Л.М.
Переглядів: 6571 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!