Каталог статей
Головна » Статті » Поради психолога » Шкільний психолог | [ Додати статтю ] |
Комплекс тренінгових занять для молодших школярів «Світ уваги»
Комплекс тренінгових занять для молодших школярів «Світ уваги»
Увага – робота психіки, яка дає змогу зосередитися, зупинити свій погляд на певному предметі, прислухатися до звуків, придивитися до красивого.
Неуважним учням важко вчитися у школі. Якщо учень часто відволікається на сторонні справи під час пояснення вчителем матеріалу, то це означає, що він пропускає слова вчителя, а отже, він неуважний. Учень не може засвоїти нового матеріалу через неуважність. Прогалини у знаннях не дають змоги неуважному учневі зрозуміти математику, читання, мову. Щоб добре вчитися, учням треба бути особливо зосередженими на уроках, не відволікатися сторонніми справами, а уважно слухати вчителя. Корекційно-розвивальна програма спрямована на підвищення рівня уваги й усунення неуважності у дітей 1-3 класів, у яких за результатами діагностичних досліджень спостерігається низький рівень уваги. Вступ Формувати позитивні особистісні характеристики школярів потрібно через цілеспрямований розвиток їхньої уваги. Проблема подолання неуважності передбачає слабкість пізнавальних процесів, усунення негативних наслідків неуважності. Кількість занять – 10. Мета програми: формування уваги, уміння концентрувати увагу, виділити предмети за однією характерною ознакою, переключення уваги, концентрація уваги та розвиток комунікацій, здатності до узагальнення, аналізування, розвиток кмітливості та логічного мислення. Завдання програми: • Підвищення рівня розвитку уваги; • Розвиток довільної уваги; • Формувати здатність до переключення та концентрації уваги; • Розвиток уваги через запам’ятовування; • Розширювати кругозір учнів. Методи і форми роботи: розвивальні та рухові ігри, вправи, релаксаційні розминки. Очікувані результати: високий рівень уваги, опанування процесами переключення та концентрації уваги, високий рівень мотивації до навчання. Структура занять: заняття проводяться групою дітей (до 12учнів), один раз на тиждень по 40-45 хв., але деякі вправи можна використовувати для індивідуальної роботи з учнями. Велику увагу приділяють активним формам роботи, які активізують процес засвоєння матеріалу. Обладнання: м’які іграшки, пазли, картки із різноманітними предметами(тварини, птахи, овочі, фрукти, предмети одягу, шкільне приладдя), дитяче лото, кольорові олівці, лялька, ігрове поле 3*3 клітинки, пластилін, релаксаційна музика. Заняття 1 Мета: знайомство, розвиток моторно-рухової уваги, самоорганізація, самоконтроль. Обладнання: табличка з чоловічками. Час : 45 хв. 1. Вправа «Привітання»
Мета: сприяти створенню психологічної атмосфери. Час виконання: 2 хв. Інструкція. Діти стають у коло, тримаючись за руки і говорять слова: Станем разом ми у коло. Скільки друзів – Глянь навколо. Руку другу простягну, З другом сварку не почну. Будем всі ми дружно грати. Правил гри не забувати. 2. Вправа «Знайомство» Мета: познайомити учнів один з одним. Час виконання: 7 хв. Інструкція. Кожному учасникові групи пропонують назвати себе власним або вигаданим ім’ям, і тільки назване ім’я фігуруватиме у спілкуванні. Вибір імен говорить про те, як учень сприймає своє Я. 3. Вправа «Чоловічки на зарядці» Мета: здійснити розвивальну самодіагностику. Час виконання: 5 хв. Інструкція. Уважно роздивитися чоловічків, підкреслити тих, які тримають руки вниз, а ноги – на ширині плечей. Наприкінці гри рахуємо кількість допущених помилок. Проводимо змагання: хто швидше й точніше виконає завдання? За пропущені фігурки накладаємо «штраф». Виграє той, хто отримає найменший штраф. 4. Вправа «Будь уважним» Мета: стимулювати увагу. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Учні стоять довільно. На промовлене психологом слово «зайчики»- діти починають стрибати; на слово «коники» - бити ногою об підлогу; на слово «раки» - задкувати; на слово – «птахи» - махати руками; «лелеки» - стояти на одній нозі. 5. Вправа «Що чути?» Мета: виробити навички переключення уваги. Час виконання: 7 хв. Інструкція. За сигналом психолога перенести (переключити) увагу з дверей на вікно, з вікна на двері. Розповісти, що за ними відбувалося, коли переключалася увага. 6. Гра «Пташка» Мета: розвивати увагу. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Усі гравці сідають у коло й обирають ведучого. У кожного гравця є фанти (будь-яка дрібна іграшка). Він сідає в середину кола і всім гравцям дає назви дерев (дуб, клен, липа, ялина тощо). Кожен має запам’ятати свою назву. Ведучий говорить: «Прилетіла пташка, сіла на дуба». Дуб відповідає «На дубі я не була, відлетіла на ялинку!». Ялинка викликає інше дерево. Хто проґавить, віддає фант. 7. Вправа «Фокусування» Мета: розвиток концентрації уваги. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Учні зручно вмощуються. На команду психолога «Тіло!» учні зосереджуються на своєму тілі. На команду «Права рука!» - на правій руці. Потім послідовно з інтервалом 10-20 с. звучать команди – «Долоні!», «Пальці!», «Ноги!», «Голова!». 8. Вправа «Канон» Мета: розвивати активну увагу. Час виконання: 5 хв Інструкція. Гравці стоять у колі і по черзі роблять наступні рухи: один присідає і встає, інший плеще в долоні, третій присідає і встає і т.д. 9. Загальне обговорення Час виконання: 4 хв. - Чи дізналися щось нового? - Який момент заняття найбільше запам’ятався? - Який був настрій? Заняття 2 Мета: розвиток слухової уваги. Обладнання: уривки із казок, червоні семафорики, бланк з літерами. Час: 40 хв. 1. Вправа «Подаруй ласку»
Мета: розвивати увагу та повагу у спілкуванні. Час виконання: 2 хв. Інструкція. Учасники по черзі, торкаючись до рук один одного, називають їхні імена і промовляють ласкаві слова. 2. Вправа «Хто у класі найуважніший» Мета: сприяти розвитку уважності. Час виконання: 5 хв. Інструкція. Психолог читає уривок казки, але з помилками, називаючи не ті слова. Учні чують неправильне слово – підносять червоні семафорики. Психолог зупиняється. Учні виправляють помилку, психолог продовжує читати. Йшов дід густим літом (лісом) і загубив рукавичку. Ось біжить миска (мишка), побачила рукавичку та й каже: «Тут буду шити (жити)!». Коли це шапка (жабка) плигає й питає: «А хто тут живе?». –Миска (мишка). А ти хто ? - Шапка (жабка). Пусти й мене шити (жити). – Іди. Було в одного царя три тини (сини). Два розумні, а третій – дурень. Ось прийшли вони до батька твого (свого) та й просять, щоб він відпустив їх їздити по цвіту (світу), подивитися на інші барства (царства). Батько вислухав їх і каже: «Витирайте (вибирайте) собі коней з сабунів (табунів) яких завгодно і їдьте, куди хочете». 3. Вправа «Чотири стихії» Мета: стимулювати увагу. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Учні стоять у колі і рухаються довільно . Коли психолог промовляє слово «земля», всі опускають руки вниз; слово «вода» - витягають руки вперед; слово «повітря» - підносять руки догори; слово «вогонь» - плещуть у долоні. Той хто помиляється, вибуває з гри. 4. Вправа «Пальці» Мета: простежити роботу уваги, розвивати вміння зосереджуватися. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Учні зручно сидять на стільцях, поклавши руки на коліна і переплівши пальці, крім великих. Великі пальці вільні. На команду «Почали!» повільно обертають їх один навколо одного з постійною швидкістю та в одному напрямку, стежачи за тим, щоб пальці не торкалися один одного. Вся увага зосереджується на цьому русі. На команду «Стоп!» вправа припиняється. Тривалість вправи 5-10 хвилин. Хтось, виконуючи цю вправу, може заснути. Це свідчить про наявність високого рівня навіюваності. 5. Вправа «Роззяви» Мета: розвивати активну увагу. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Учні йдуть по колу, тримаючись за руки, за сигналом психолога зупиняються, роблять чотири сплески, повертаються кругом і продовжують рух. Напрямок змінюється після кожного сигналу. Той, хто неправильно виконав завдання, вибуває з гри. 6. Вправа «Хто швидше?» Мета: виробити навички автоматизму уваги. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Учням пропонується якнайшвидше і точніше викреслити в одній з колонок бланка букву «к». Успішність виконання завдання оцінюється за часом виконання і кількістю допущених помилок – пропущених букв. Чим менше пропусків, тим більша успішність. При цьому потрібно заохочувати і стимулювати інтерес. Бланк з літерами Н К Л І С Н Л С А К Е К Х Е В С К Х Д Р К М Б Е Г К З Р У Ц В Х Е І С Т Л В К Ш Ю Ю Г К П У В Г Л Д Т С Я К Ш В О Л Я Б Ж С Н А У Х С Р К Л М В З Г Л П О А О Ф О Х Ь М В К Л Н М Ч К Л Р Т К С В Х Е О В Л К Т Ч К Л Х Д Б В Н К А С В И З Д Г К В Л Т К В Т Е С Н А І С Е К Н У Х Н А С Н И В П Е І Т Х Д Б Ю Ж Ь Л Щ Г О Ш Л О Г Р И Н П М А Е К С В Ц Ф П К М І Н О Р Т Л З Ю Х Т К К Н М У Н Г Ш З Д Л Х О Б Р М П С К В Ф А У М С Н К Т К Л Д З Х Б Т К В У З Н А Л І Д І М Р А Н К В Д Ш Б Т С В Ф Х Б К І Л А К С Ш О В Х К О Л Б А Н О В С П Л О Й Ш Р А Л К О С Т Д І Б К П С В Б Г Л К Р П К І К О В Л Т М Н У Д Х Б С Р Л Г Д К У Ф С Т М Н Л Н О Л К В С Х Е М В А Ї М С К А Л Д Г Т Е В Д Е Х Д Б І Т Х Г К У К Л М Н К Е Л К С Н Л С А К Е К Х Е В С К Х Д Р К М Б К Г К З Р У Ц В Х Е І С Т Л В К Л Щ Ю Г К П У В Г Л Д Т С Я К Ш В И Л Я Б П О Р Н К А М Д Є Д Ш К Р О Т В У 7. Вправа «Дихай і думай красиво» Мета: знижувати рівень емоційного напруження. Час виконання: 5 хв. Інструкція. Заплющіть очі, глибоко вдихніть. Подумки говоріть: • «Я –лев» - видихни, вдихни; • «Я - птах» - видихни, вдихни; • «Я - камінь» - видихни, вдихни; • «Я – квітка» - видихни, вдихни; • «Я спокійний» - видихни. Коли дуже хвилюєтеся, спробуйте красиво і спокійно дихати. 8. Загальне обговорення. Час виконання: 4 хв. - Що найбільше запам’яталося із сьогоднішнього заняття? - Який був у вас настрій? Заняття 3 Мета: розвивати уважність та спостережливість. Обладнання: текст оповідання «Мураха та голубка», м’які іграшки, пазли, картки із запитаннями, аудіозапис «Шум моря». Час виконання: 40 хв. 1. Гра «Побажання»
Мета: сприяти створенню психологічно комфортної атмосфери. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Діти сидять у колі і, кидаючи м’яч один одному, промовляють добрі побажання. 2. Вправа «Оціни свою уважність» Мета: сприяти розвитку уважності. Час виконання: 6 хв. Інструкція. Психолог читає оповідання перший раз і пропускає речення, потім читає цілий текст, щоб учні могли виявити пропущене речення. Оповідання «Мураха та голубка» Мурашці захотілося пити, і вона спустилася вниз до струмка. Але її накрила хвиля, і вона почала тонути. Голубка, яка в той час пролітала повз струмок, помітила це і кинула Мурашці гілочку. Мурашка вилізла на гілочку і таким чином врятувалася. Наступного дня Мураха побачила, що мисливець хоче піймати Голубку в сітку. Вона підлізла до нього і вкусила мисливця за ногу. Мисливець скрикнув від болю і випустив сітку. Голубка пурхнула і полетіла. Запитання: 1. Чому Мураха спустилася до струмка? 2. Як її врятувала Голубка? 3. Хто хотів піймати Голубку? 4. Що для цього хотів використати мисливець? 5. Куди вкусила Мураха мисливця? 6. Чи піймав мисливець Голубку? Озвучити, записати речення, яке психолог пропустив під час першого читання. 3. Вправа «Слухай плескання!» Мета: активізація уваги. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Учні ходять по колу. Коли психолог плесне в долоні один раз, вони повинні зупинитися і стати в позу «лелеки» (стояти на одній нозі, руки - в сторони). Якщо психолог плесне двічі, учні повинні стати в позу «жабки» (присісти, ноги разом, носки й коліна в сторони, руки між ногами на підлозі). На три плески учні продовжують ходити. 4. Вправа «Що змінилося» Мета: розвивати увагу. Час виконання: 6 хв. Інструкція. Психолог ставить перед дітьми від трьох до семи іграшок і пропонує зажмурити очі. В цей час забирає одну іграшку. Відкривши очі, діти повинні вгадати, яка іграшка захована. 5. Вправа «Склади ціле» Мета: розвивати спостережливість. Час виконання: 8 хв. Інструкція. Розрізані на частини квадрати видають кожному учневі. Учні повинні самостійно скласти фігуру. 6. Вправа «Заборонене слово» Мета: розвивати уважність. Час виконання: 15 хв. Інструкція. Психолог ставить запитання, а учні відповідають. Відповіді можуть бути якими завгодно, лише не можна промовляти одне заборонене слово, про яке слід заздалегідь домовитися, наприклад, слово «ні». Попередити учнів, що потрібно бути максимально уважними, тому що треба намагатися «підловити». Поставити запитання: Ти спиш у ванні? Сніг зелений? Ти вмієш літати? Ти був на Марсі? Ти любиш солодощі? Ти вмієш ремонтувати холодильники? Учні повинні знайти таку форму відповіді, щоб виконати правила гри. Помилкою вважається, якщо названо заборонене слово або на запитання не дано відповіді. Тільки-но учень помиляється, ви міняєтеся ролями: він ставить запитання, а ви відповідаєте. Гру можна проводити, розділивши учнів на пари. Виграє той, хто правильно відповідає на більшу кількість запитань. Гру можна ускладнити, якщо ввести одночасно кілька заборонених слів, наприклад «білий» і «блакитний», не називати два рази один і той самий колір. Запитання: 1. Чи був (ла) ти у місті? 2. Якого кольору трава? 3. Чи був (ла) ти в лікарні? 4. Якого кольору халати у лікарів? 5. Чи бачив ти квітку ромашки? 6. Якого кольору у неї пелюстки? 7. Якого кольору небо? 8. Якого кольору осіннє листя? 9. Якого кольору вагони потягу? 10. Якого кольору листя соняшника? 11. Якого кольору сніг? 12. Яка зараз пора року? 7. Вправа «Кульгавий поводир» Мета: розвивати увагу. Час виконання: 7 хв. Інструкція. Попередньо вибирається із учасників «кульгавий» поводир і «сліпий». «Кульгавому» пов’язують ногу мотузкою. У «сліпого» очі зав’язані пов’язкою. На підлозі шпальти газет («трясовина»), стільці («перешкоди»). «Кульгавий» має провести «сліпого» так, щоб той не потрапив у трясовину і не наткнувся на перешкоди. Після гри обговорюються відчуття «сліпих». 8. Вправа «Сон на березі моря» Мета: скинути втому шляхом релаксації. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Діти слухають шум моря (аудіозапис). Психолог каже, що їм усім сниться один сон. Ви знаходитеся на березі моря. Діти мають побачити уві сні те, що вони робили на заняття. Психолог повідомляє, за яким сигналом діти прокинуться. Пауза. Лунає сигнал. Діти спокійно «прокидаються» та по черзі розповідають, що вони бачили уві сні. 9. Загальне обговорення. Час виконання: 4 хв. - Що я сьогодні відкрив нового? Заняття 4 Мета: розвиток переключення та обсяг уваги. Обладнання: картки з малюнками, аркуші А 4 з невеликими текстами. Час виконання: 45 хв. 1. Вправа «Вправа усмішку»
Мета: навчитися знімати скутість обличчя за допомогою усмішки. Створити і підтримувати позитивний емоційний фон. Час виконання: 2 хв. Інструкція. Усі учасники беруться за руки і дарують один одному усмішки: кожен учень повертається до свого сусіда і, бажає йому щось гарне, усміхається. Той у свою чергу усміхається наступному сусідові. 2. Вправа «Слухай і почуй» Мета: розвивати уважність, переключення уваги. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Учням пропонується уважно слухати слова, які говорить психолог, і плескати у долоні щоразу, коли трапляється назва тварини. Увага! Почали: шафа, собака, кінь, ліжко, кіт, потяг, горобець, машина, ворона, книжка, корова, коза. Учнів просять підвестися, коли вони почують назву рослини. Слід повторити, що не треба плескати, а підводитися й реагувати не на тварину, а на рослину. Увага! Почали: дорога, тигр, береза, пшениця, літак, троянда, змія, дуб, лялька, гриб, школа, ромашка. Запропонувати учням підносити руку, коли почують назви професій. Увага! Почали: вазон, вчитель, лікар, куртка, продавець, лілія, пекар, комп’ютер, машиніст, корова, суддя, футболіст. Присідаємо, коли називатимуть казкових персонажів. Увага! Почали: стежка, мама, Колобок, Попелюшка, листоноша, Дюймовочка, папуга, Баба-Яга, автобус, Рукавичка, Круть та Верть, вікно. 3. Вправа «Скласти квартет» Мета: покращити організацію уваги. Час виконання: 7 хв. Інструкція. Учні самостійно працюють з картками. До трьох предметів, що обведені рамкою. Додати ще один, який їм підходить. Записати (або домалювати четвертий предмет) номер потрібного для квартету предмета. Скласти квартет. 4. Вправа «Слухай звуки!» Мета: стимулювати увагу. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Діти йдуть по колу. Звучить нота нижнього регістру – і учні стають у позу «плакучої верби» (ноги на ширині плечей, руки злегка розведені в ліктях і висять голова нахилена до лівого плеча). На звук узятий у верхньому регістрі, діти стають у позу «тополі» (п’яти разом, носки нарізно, ноги прямі, руки підняті вгору, голова закинута назад; слід дивитися на кінчики пальців рук). 5. Вправа «Карикатура» Мета: розвиток довільної уваги. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Учням роздаються аркуші паперу, написано невеличкий текст (5 речень). У трьох словах кожного речення пропущені або переставлені літери. Учням дозволяється прочитати цей текст лише один раз, одразу виправляючи помилки кольоровим олівцем. Потім вони обмінюються текстами з товаришами по парті, які в свою чергу, виправляють помилки олівцем іншого кольору. 6. Вправа «Повторення фраз» Мета: визначити обсяг уваги. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Учням пропонується повторити фрази, які називає психолог. Коли у певній фразі учень починає помилятися, замінювати слова, пропонується друга фраза такого самого обсягу. Якщо це не виконується – це межа обсягу уваги учня. Фрази читають рівним темпом, не поспішаючи. Слід намагатися вимовляти їх однаковим тоном, без особливих інтонацій та емоційних наголосів, щоб не впливати на сприйняття дитини. 6 складів. Діти, ідіть спати. Галя любить ляльку. 7 складів. Карта висить на стіні. Чашка стоїть на столі. 8 складів. Лоша біжить по дорозі. У лісі співають птахи. 9 складів. Кішка побігла за мишкою. Взимку на вулиці холодно. 10 складів. Погляньте у віконце на дітей. Маленький собачка замерзає. 11 складів. Влітку сонечко сильно гріє. Книжка та олівець лежать на столі. 12 складів. Квочка повела своїх курчат гуляти. Качечка швидко плаває по озеру. 13 складів. Поросята люблять качатися у калюжі. Сердитий мороз пофарбував дітям щічки. 14 складів. Мама розповідає своїм дітям казку. Діти пішли до лісу по гриби та ягоди. 15 складів. Лисиця залізла до курника і вкрала півня. Страшенна буря зруйнувала хатинку рибалки. 16 складів. Бджола летить на запашну квітку за солодким медом. Перший чистесенький сніжок падає на мерзлу землю. 17 складів. Мама ходила сьогодні до саду і принесла нам груші. Напровесні прилетіла пташка і почала вити гніздечко. 18 складів. Петрик любить казку про сірого вовка і хитру лисичку. Бабуся і Настя ходили вранці гуляти до лісу. 19 складів. Влітку після дощу діти дуже люблять бігати босоніж. Під час дощу пташки в лісі перестають співати свої пісні. 20 складів. Мама подарувала Катрусі книжку з яскравими малюнками. Сьогодні вранці діти дуже гарно прибрали свою кімнату. 21 склад. Хлопчики ходили до лісу гуляти й впіймали там мале зайченя. Натуся вивчила вірші, поклала книжку в сумку й пішла гуляти. 22 склади. Маленькі кошенята цілими днями бавляться й граються одне з одним. Після літа настає осінь і щодня стає все холодніше. Хороший обсяг уваги: відтворено 17-22 склади. Задовільний обсяг: 11-16 складів. Незадовільний обсяг: до 10складів. 7. Вправа «Слухаємо себе» Час виконання: 4 хв. Інструкція. Учні слухають із зажмуреними очима спокійну, тиху музику. По закінченні музики відкривають очі і розповідають, що вони відчували. 8. Загальне обговорення Час виконання: 4 хв. - В якому кольорі ви сьогодні відчули це заняття? Заняття 5 Мета: розвиток концентрації уваги. Обладнання: картинки з бегемотиками та сніговиками, ігрове поле 3*3, пластилін, малюнки із зображенням тварин та птахів, релаксаційна музика. Час виконання: 45 хв. 1. Вправа «Здрастуйте!»
Мета: створення позитивного настрою, налаштування на роботу. Час виконання: 2 хв. Інструкція. Звучить музика, діти рухаються хаотично, вітаються один з одним за руку. Наприкінці гри проводиться обговорення: хто які почуття відчував під час вправи. 2. Вправа «Червоний олівець» Мета: розвивати увагу. Час виконання: 7 хв. Інструкція. Учням даються картинки із бегемотами та сніговиками. Завдання учнів виправити червоним олівцем чого бракує бегемотам та що потрібно домалювати сніговакам. Бегемотикам чогось бракує. Виправте помилки червоним олівцем. Що, на твою думку, потрібно домалювати сніговикам? Домалюй червоним олівцем. 3. Гра «Шерлок Холмс» Мета: розвивати спостережливість. Час виконання: 13 хв. Інструкція. Учні діляться на пари. Один із учнів виконує роль Шерлока Холмса (англійський детектив), який уважно розглядає зовнішність свого партнера, а потім відвертається або виходить із кімнати. Партнер змінює деякі деталі свого зовнішнього вигляду і пропонує «детективу» відгадати, що він змінив. Потім учні ролями міняються. 4. Вправа «Вухо-ніс» Мета: розвивати і удосконалювати увагу. Час виконання: 4 хв. Інструкція. За командою «Вухо!» діти повинні схопитися за вухо, за командою «Ніс!» - за ніс. Психолог виконує дії разом із дітьми, але через якийсь час має «помилитися». Учні не звертаючи увагу на «помилки» психолога, повинні показувати тільки ту частину обличчя, яка називається. Час виконання 5 хвилин. 5. Вправа «Муха» Мета: розвивати концентрацію уваги. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Для цієї вправи потрібна дошка, на якій розкреслено ігрове розміром 3*3 клітинки, і невеликий кусок пластиліну. Пластилін виконує роль «дресированої мухи». Рух «мухи» з однієї клітки на іншу відбувається через команди, які вона чемно виконує. Існує чотири команди вверх, вниз, вправо, вліво. Початкове положення «мухи» - центральна клітинка ігрового поля. Діти сидять спиною до ігрового поля. Команди подаються учнями по черзі. Завдання – не допустити виходу «мухи» за межі поля. Якщо хтось виводить «муху» за межі поля, дається команда «Стоп» і повертають «муху» на центральну клітинку. Гра починається спочатку. 6. Вправа «Хто як розмовляє?» Мета: розвивати активну увагу. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Учням пропонується малюнки із зображенням тварин і птахів. Вони повинні уважно розглянути їх і назвати ті, на яких зображені істоти, які, «розмовляючи», вимовляють звук «у». Відібравши малюнки, учні ілюструють їх: називають, хто намальований, і показують, як він «розмовляє». Півень – ку-ку-рі-ку. Сова – ух-ух. Кішка – мяу. Вовк – у-у-у-у. 7. Вправа «Аутотренінг» Мета: зняти втому. Час виконання: 3 хв. Інструкція. Під тиху музику діти займають зручну позу і заплющують очі. Намагаються розслабитися, повторюючи: «Моє тіло розслаблене, тепле, важке». 8. Загальне обговорення. Час виконання: 4 хв. Що я сьогодні відкрив нового? Заняття 6. Мета: розвиток довільної уваги та пам’яті. Обладнання: цупкий аркуш паперу, білі гладенькі шпалери, малюнки з помилками, кольорові олівці. Час виконання: 45 хв. 1. Гра «Підведіться ті, хто …»
Мета: продовжити знайомство, розігрівання групи. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Діти сидять у колі. У центрі – психолог, кількість стільців менша на один від кількості учасників. Психолог говорить: «Підведіться ті, хто … » і називає певну прикмету (наприклад, хто любить морозиво, урок фізкультури, червоний колір). Ті, які вважають, що прикмета їм підходить, підводяться і намагаються зайняти вільне місце, крім стільця, розташованого поруч з психологом. 2. Вправа «Скільки вікон у кімнаті». Мета: розвивати спостережливість. Час виконання: 15 хв. Інструкція. Намалювати план-схему нашого села. Для проведення потрібно великий цупкий аркуш паперу, а також білі гладенькі шпалери. Учні вирізають картонні квадрати чи прямокутники, які позначатимуть різні будинки. Вулиця, на якій розміщена наша школа, буде відправним пунктом у складанні плану. Але незабаром до неї додадуть інші вулиці нашого села та будинки, які розташовані вздовж цих вулиць. ( Учні малюють дороги, майструють будинки, які трапляються на шляху). Обговорення: - Чи сподобалося виконувати завдання? - Що було виконувати найлегше, а що – найважче? - Чи легко було згадати всі будинки, які трапляються на шляху до школи? Хто не зміг зробити цього? - Як ви гадаєте, чому траплялися помилки під час малювання схеми нашого села? 3. Вправа «Карлики і велетні» Мета: розвивати увагу. Час виконання: 4 хв. Інструкція. За командою «карлики» діти присідають, за командою «велетні» - встають. Психолог виконує рухи разом з учнями. Команди даються вроздріб і у різному темпі. 4. Вправа «Постава оцінку художнику» Мета: розвивати уважність. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Учням пропонується розглянути малюнки. Необхідно самостійно виявити у зображеннях якісь незвичайні елементи (прогалини, помилки, інші недоречності). Інструкція має дещо замаскований характер: вона не орієнтує учня на пошук помилок (вони є у кожному малюнку), а пропонує поставити художнику оцінку за його роботу. Оцінювання результатів Названо 18-20 помилок – високий рівень спостережливості; 14-17 - вище середнього; 9-13 – середній; 6-8 – нижчий за середній; до 6 – низький. 5. Вправа «Кольорові олівці» Мета: розвиток довільної уваги та пам’яті. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Учням показують 5 кольорових олівців. Вони відвертаються, а психолог забирає один олівець. Потрібно відгадати, який саме забрано олівець. Можна потім ускладнити – забрати два, а потім три олівці. 6. Криголам «В гору по веселці» Час виконання: 4 хв. Мета: зняти психоемоційне напруження. Інструкція. Стати у коло, заплющити очі. Глибоко вдихнути, уявляючи, як ви забираєтеся вгору по веселці. Видихнувши, з’їдьте з неї, як з гірки. 7. Загальне обговорення. Час виконання: 4 хв. o Діти обговорюють, що нового вони сьогодні довідалися. o Яка вправа була найважчою? Заняття 7 Мета: удосконалювати розвиток переключення та розподілу уваги. Обладнання: бланк з літерами, картки з малюнками, релаксаційна музика. Час виконання: 40 хв. 1. Вправа «Здраствуйте!»
Мета: активізувати роботу групи. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Діти сидять у колі, психолог вибирає двох гравців. Звучить музика, учні йдуть у колі із заплющеними очима й вітаються з учнями. Потім вибирають четверо гравців, і так далі, поки не гратиме вся група. Обговорення: що відчували ви, коли віталися із заплющеними очима? 2. Вправа «Шкільне подвір’я» Мета: розвивати увагу і зорову пам'ять. Час виконання: 6 хв. Інструкція. З пам’яті докладно описати шкільне подвір’я, шлях із дому до школи – те, що школярі бачили багато разів. Описи учні роблять усно, однокласники доповнюють відповіді. 3. Вправа «Що лежало на столі?» Мета: розвивати увагу. Час виконання: 5 хв. Інструкція. На сталі на скатертині лежать такі предмети: лимон, помідор, груша, яблуко, чашка, зошит, годинник, булочка, лінійка, шматочок крейди. Потім предмети накривають. Потрібно запам’ятати ці предмети. 4. Вправа «Модель» Мета: розвивати спостережливість. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Учні об’єднуються у трійки. Один учень – «модель», два інших – експерти. Експертам потрібно розглянути модель. Після того вони відвертаються в різні боки, починають по черзі описувати модель. Хто називає більше особливостей моделі, той виграє. 5. Вправа «Хто швидше?» Мета: удосконалювати розвиток переключення і розподілу уваги. Час виконання: 7 хв. Інструкція. Учасникам пропонується якнайшвидше і точніше у тексті бланка закреслити букву «к» вертикальною рискою, а букву «р»- горизонтальною. Час виконання завдання 7 хвилин. Бланк з літерами Н К Л І С Н Л С А К Е К Х Е В С К Х Д Р К М Б Е Г К З Р У Ц В Х Е І С Т Л В К Ш Ю Ю Г К П У В Г Л Д Т С Я К Ш В О Л Я Б Ж С Н А У Х С Р К Л М В З Г Л П О А О Ф О Х Ь М В К Л Н М Ч К Л Р Т К С В Х Е О В Л К Т Ч К Л Х Д Б В Н К А С В И З Д Г К В Л Т К В Т Е С Н А І С Е К Н У Х Н А С Н И В П Е І Т Х Д Б Ю Ж Ь Л Щ Г О Ш Л О Г Р И Н П М А Е К С В Ц Ф П К М І Н О Р Т Л З Ю Х Т К К Н М У Н Г Ш З Д Л Х О Б Р М П С К В Ф А У М С Н К Т К Л Д З Х Б Т К В У З Н А Л І Д І М Р А Н К В Д Ш Б Т С В Ф Х Б К І Л А К С Ш О В Х К О Л Б А Н О В С П Л О Й Ш Р А Л К О С Т Д І Б К П С В Б Г Л К Р П К І К О В Л Т М Н У Д Х Б С Р Л Г Д К У Ф С Т М Н Л Н О Л К В С Х Е М В А Ї М С К А Л Д Г Т Е В Д Е Х Д Б І Т Х Г К У К Л М Н К Е Л К С Н Л С А К Е К Х Е В С К Х Д Р К М Б К Г К З Р У Ц В Х Е І С Т Л В К Л Щ Ю Г К П У В Г Л Д Т С Я К Ш В И Л Я Б П О Р Н К А М Д Є Д Ш К Р О Т В У 6. Вправа «Кошик» Мета: розвиток уваги. Час виконання: 5 хв. Інструкція. Учням пропонується розділити картки з указаними предметами на групи за однією суттєвою ознакою. Установка: відберіть у вазу, кошик чи шафу предмети, що вказані на картках. Картки: яблуко, огірок, пальто, туфлі, шкарпетки, цибуля, груша, буряк, шляпа, помідор, персик, плаття, костюм, слива, капуста, морква. 7. Вправа «Скинь втому» Мета: розвивати процеси саморегулювання, зняття психоемоційного напруження. Час виконання: 3 хв. Інструкція. Учасники стають довільно, широко розтавивши ноги, зігнувши їх злегка у колінах. Далі нахиляються вперед, вільно опускають руки, нахиляють голову до грудей, трохи відкривши рот. Злегка погойдуються з боку в бік, уперед-назад, потім різко струшують головою, руками, ногами, тілом. 8.Загальне обговорення. Час виконання: 3 хв. Що найбільше запам’яталося із сьогоднішнього заняття. Заняття 8. Мета: розвиток концентрації уваги. Обладнання: картинки з предметами, картки із реченнями. Час виконання: 45 хв. 1. Гра «Здраствуйте!»
Мета: активізувати роботу групи. Час виконання: 2 хв. Інструкція. Звучить музика, діти рухаються хаотично і вітаються одне з одним. На першому етапі учні вітають одне одного «англійською», на другому – «японською», на третьому – «начебто не бачилися сто років». 2. Вправа «Чого не вистачає» Мета: розвивати спостережливість. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Учням послідовно показують картинки. На кожній зображено окремий предмет. Серед цих карток залікові, решта – камуфляжні. Особливістю залікових є відсутність на малюнку або неправильне зображення певної деталі. Камуфляжні картки – це звичайні малюнки, без будь-яких спотворень. Учням пропонується уважно розглянути черговий малюнок і сказати, чи подобається він, чи добре виконаний. Усі зображені предмети учням добре знайомі: стіл без однієї ніжки, ножиці без шурупа, олівець без стрижня, кіт без вуха, годинник без стрілки, мізинець без нігтя, піджак без однієї кишені, риба без плавника, корова без копита, чайник без носика, телефон без дроту, парасоля без ручки. На розглядання малюнка витрачається 1-1,5 хв. 3. Гра «Їстівне – неїстивне» Мета: створення позитивного емоційного тла, розвиток уваги. Час виконання: 6 хв. Інструкція. Усі учасники стають вряд обличчям до психолога, на певній відстані від нього. Психолог кожному учасникові по черзі називає предмет і кидає невеликий м’яч або м’яку іграшку. Якщо названий предмет їстівний – учень повинен упіймати м’яч, якщо неїстівний – відбити. За кожну правильну відповідь учень пересувається на один крок до психолога. Виграє той, хто швидше дійде до психолога. 4. Вправа «Плутанка» Мета: розвиток уважності. Час виконання: 5 хв. Інструкція. У реченні переплутані місцями слова. Треба розставити їх так, щоб отримати правильне речення. 1. У, співають, хорі, дівчата. 2. Сашко, лижах, катається, на. 3. Дівчинка, малює, альбомі, в. 4. Із, птах, клітки, вилетів. 5. Вправа «Польові тренування» Мета: концентрація уваги в умовах реальних ситуацій. Час виконання: 6 хв. Інструкція. Кожен учасник отримує від психолога завдання, на якому він буде зосереджений під час вправи. Учні повинні виконувати якесь шкільне завдання, уявивши, що вони знаходяться у школі під час перерви або вдома серед усіх родичів. Потрібно згадати і повторити якусь навчальну тему за умови, що учневі намагаються зашкодити, увесь час відволікають, ставлять непотрібні запитання. Робота триває 5 хв. Завдання учнів - цілком зосередитися і не відволікатися на подразники. 6. Вправа «Знайди спільне» Мета: розвиток уваги. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Учням пропонується розподілити картки з зазначеними предметами на групи так, щоб у кожній групі предмети мали щось спільне: опеньки, дуб, слива, яблуко, малина, лисички, полуниця, верба, тополя, слива, ожина, груші, чорниці. 7. Вправа «Струм» Час виконання: 4 хв. Інструкція. Діти стають у коло. Тримаючись за руки, передають по колу «струм» (по ланцюжку, одне одному тиснуть руки і говорять, що їм найбільше сподобалося на заняття). 8. Загальне обговорення. Час виконання: 3 хв. - Яка вправа сподобалася найбільше? - Який у вас настрій? Заняття 9. Мета: розвиток уваги методом мнемотехніки. Обладнання: набір листівок або картинки дитячого лото, хустинка. Час виконання: 45 хв. 1. Вправа «Рукостискання»
Мета: створення позитивного настрою, налаштування на роботу. Час виконання: 2 хв. Інструкція. Учні повинні привітатися один з одним таким чином: обійми; рукостискання; потертися носами. 2. Вправа «Доміно» Мета: розширення можливостей уваги методом мнемотехніки. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Для проведення даної вправи знадобиться набір листівок або картинки дитячого лото. Учні сідають за стіл. Кожному дається по кілька карток так, щоб не було видно малюнка. Перший учень бере одну картку, кладе її малюнком вгору і починає оповідання. Це може бути казка, фантазія, гумористична розповідь, яке обов’язково включає у свій сюжет зображену на картинці річ. Далі передається слово сусідові, котрий перевертає свою картинку та продовжує сюжет. Вправа продовжується по колу доти, доки не закінчаться картки. По закінченні вправи психолог розкладає всі картки на столі та пропонує учням скласти їх у тому порядку, в якому вони були використані під час вправи. 3. Гра «Прапорці» Мета: за допомогою гри удосконалювати увагу. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Коли психолог піднімає червоний прапорець, учні повинні підстрибнути, зелений – сплеснути в долоні, синій – крокувати на місці. 4. Вправа «Єралаш» Мета: розвиток уважності. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Наведіть лад у вірші, і тоді зникне єралаш (безлад у вірші). Злий кабан сидів на гілці. Пароплав сидів у клітці. Соловей давав гудок… 5. Вправа «Одяг» Мета: розвивати уважність, переключення уваги. Час виконання: 6 хв. Інструкція. Учням пропонується плеснути у долоні, коли називається предмет одягу, два рази – коли предмети взуття. Слова: пальто, суп, туфлі, кофта, сандалі, пиріг, спідниця, капелюх, кросівки, чобітки, вареники. 6. Гра «Хустинка» Мета: за допомогою гри розвивати увагу. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Учні стають у коло. Одна дитина із хустинкою бігає чи ходить позад кола і непомітно кладе хустинку у когось за спиною. Потім вона ще раз обходить коло, якщо за цей час новий власник хусточки не з’явиться, вважається, що він програв. Якщо він помітить хусточку в себе за спиною, то повинен наздогнати ведучого і торкнутися хустинкою. Якщо учень наздогнав, то ведучим стає інший учень, якщо ні, то ведучим залишається тим самим. 7. Криголам «Унісон» Час виконання: 4 хв. Інструкція. Учні стають у колі і починають співати звук «у». Прислухаючись до сусідів, вони пробують створити унісон. 8. Загальне обговорення. Час виконання: 3 хв. - Які враження від заняття? Заняття 10.
Мета: розвивати і удосконалювати увагу. Обладнання: два одинакові малюнки, лялька. Час виконання: 40 хв. 1.Вправа «Зустріч друзів»
Мета: створення позитивної атмосфери. Час виконання: 2 хв. Інструкція. Учні стають у коло. Психолог розказує вірш, учні повторюють його та виконують певні рухи. Усі разом Станьмо дружно ми у коло. Скільки друзів – глянь навколо. Руку другу простягну – Сварку з другом не почну. Будем дружно працювати, Правил гри не забувати. 2. Вправа «Знайди відмінності» Мета: розвивати і удосконалювати увагу. Час виконання: 5 хв. Інструкція. Психолог показує учням два майже однакових малюнки і просить знайти, чим один малюнок відрізняється від іншого. 3. Вправа «Схарактеризуй предмет» Мета: розвиток слухової уваги. Час виконання: 10 хв. Інструкція. Учням пропонується визначити прийменники, якими можна охарактеризувати предмети. Учням роздають аркуші паперу, розділені навпіл та з написами: ялина і струмок. На окремому аркуші вказані прийменники, якими можна описати вказаний предмет. Завдання для учнів: на отриманому аркуші з іменниками, під кожним з них вказати прийменники, які їх характеризують: дзвінкий, бурхливий, пухнастий, вічнозелений, прозорий, високий, говіркий, святковий, чистий, веселий, прикрашений. 4. Вправа «Звірятка» Мета: розвиток моторно-рухової уваги. Час виконання: 5 хв. Інструкція. Учні пересуваються по колу. Дітям пропонують виконувати по команді рухові дії, які імітують тварин: o «зайчик» - стрибають; o «раки» - задкують; o «коні» - цокають; o «гуси» - ходять, махаючи руками; o «лелека» - ходити, високо піднімаючи ноги. 5. Вправа «Зайвий предмет» Мета: розвивати уважність. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Учні діляться на групи. Завдання: знайти зайвий предмет, так щоб залишились однорідні предмети: помідор, масло, цуцик, слива, молоток, тигреня, хліб, сир, корова, морозиво, лоша, кліщі, яблуко, пилка, вишня, цвях. 6. Вправа «Пропусти число» Мета: розвиток слухової уваги. Час виконання: 4 хв. Інструкція. Психолог пропонує учням полічити вголос, причому числа, що містять 3 або діляться на 3, слід пропускати. Замість цих цифр необхідно вимовити «Гарний я!» 7. Гра «Ось тут щось не так» Мета: розвивати слухову увагу Час виконання: 7 хв. Інструкція. Психолог дістає ляльку Тимошу. Тимоша звертається до дітей: «Доброго дня, діти! Що вам розповім! Іду я вчора по дорозі, сонечко світить, темно, листочки сині під ногами шарудять. І раптом з-за рогу як вискочить собака, як загавкає на мене: «ку-ку-рі-ку!» - і роги наставляє. Я злякався й утік.» «Йду по лісі. Навколо машини їздять, світлофори мигтять. Раптом бачу – гриб, на гілочці росте, серед зелених листочків сховався. Я підстрибнув і зірвав його.» Учні повинні сказати, що було неправильно в розповідях Тимоші. 8. Загальне обговорення. Час виконання: 4 хв. - Що найбільше сподобалося на заняттях? - Яка вправа найбільше сподобалася? - Який у вас настрій? ВПРАВИ НА РОЗВИТОК УВАГИ Знайди два однакові предмети Пропонується картка із зображенням п'яти і більше предметів, з яких два предмети однакові. Потрібно знайти однакові предмети, пояснити свій вибір. Виключення зайвого Пропонується картка із зображенням 4-5 предметів, один з яких відрізняється від останніх. Необхідно його знайти. Знайди відзнаки Пропонується картка із зображенням двох картинок, що мають декілька відмінностей. Необхідно щонайшвидше знайти ці відзнаки. Викладання візерунку Дитині пропонують викласти з мозаїки (або паличок) за зразком букву, цифру, візерунок, силует і тому подібне. Нанизування намистин Дитині пропонується зразок або схема нанизування намистинок (наприклад, -охохохо- -ооохххооо- -ооххохоххоо-), нитка або дріт, намистини. Дитина збирає намисто. Малювання по клітинках Дитині дається аркуш в клітинку (велику або дрібну), зразок для малювання (орнамент або замкнута фігура), олівець. Необхідно перемальовувати узор по клітинках. Лабіринт Пройти по лабіринту, просліджуючи шлях поглядом, в разі скрути пальцем або олівцем. Назви предмет Дитині даються малюнки із замаскованими (неповними, перекресленими, накладеними один на один) зображеннями предметів. Необхідно їх назвати. Скільки чого? Дитину просять оглянути кімнату і назвати якомога більше наявних предметів, що починаються на букву "К", "Т", "С", всі скляні або металеві, всі круглі, або всі білі предмети. Домальовуй Дитині пропонується назвати, що відсутнє в зображених предметах і домалювати їх. Приклади: будинок без вікон, машина без коліс, квітка без стеблинки і тому подібне. Закреслюй Дитині пропонується таблиця, де в декілька рядів намальовані знайомі предмети або геометричні фігури. Потрібно закреслювати, наприклад, всі ялинки або всі квадрати. Коректор Матеріал: листи з крупним друкарським текстом. Попросіть дитину знаходити і викреслювати в тексті яку-небудь букву. Стежте, щоб вона рухалася по рядках. Фіксуйте якість роботи дитяти (час, за який вона переглядає 3-5 рядків, кількість помилок), заохочуйте його за прогрес. Розвідники Дитині пропонується розгледіти досить складну сюжетну картинку і запам'ятати всі деталі. Потім дорослий ставить питання за цією картинкою, дитя відповідає на них. Ігри на розвиток слухової уваги Що звучало Дитині демонструється звучання різних предметів (звучних іграшок, музичних інструментів). Потім ці предмети звучать за ширмою, а дитина називає, що звучало. Чотири стихії Гравці сидять по кругу і виконують рухи відповідно до слів: "земля" - руки вниз, "вода" - витягнути руки вперед, "повітря" - підняти руки вгору, "вогонь" - провести обертання руками в суглобах. Хто помиляється, вважається програвшим. Послухай і відтвори Дитині пропонується відтворювати за зразком, що задається дорослим, ритмічні удари паличкою по столу. Ігри на розвиток моторно-рухової уваги Хто літає? Дорослий виголошує слова. Якщо він називає предмет, що літає, дитя відповідає "літає" і показує, що махає крилами. Якщо названий нелітаючий предмет, то дитя мовчить і не піднімає руки. Їстівне - неїстівне Залежно від названого предмету (їстівний він чи ні) дитя повинне ловити або відбивати м'яч, кинутий йому дорослим. Вухо - ніс Дитя слухає команду: "Вухо" і доторкається до вуха. "Ніс" - доторкається до носа. Дорослий спочатку виконує завдання разом з дитям, потім умисне допускає помилки. Малюк має бути уважним і не помилитися. Заборонений рух Ведучий показує дітям рух, який повторювати не можна. Потім він показує різні рухи руками, ногами. Той, хто повторив заборонений рух, вибуває з гри. Забороненим може бути будь-який рух або поєднання рухів. Романів Оксана Володимирівна, практичний психолог.
Яворівська школа Волинського району Івано-Франківської обл. За матеріалами: Освіта.ua | |
Переглядів: 26425 | Рейтинг: 4.1/16 |
Всього коментарів: 0 | |