Каталог статей

Головна » Статті » Поради психолога » Шкільний психолог [ Додати статтю ]

Адаптаційна програма "Я - школяр"

Перспективна методика «Школа звірів»

(діагностика адаптації учнів у школі)

Для багатьох дітей адаптація до школи є складним випробуванням. Дитина стикається з низкою проблем, які не в силах вирішити сама. В результаті у неї можуть виникнути шкільні неврози.

Рання діагностика, корекція і профілактика шкільних неврозів залишаються актуальною і надзвичайно важливою проблемою. При діагностиці цього явища психолог насамперед стикається з різними формами неадекватного психологічного захисту. Оскільки психологічний захист формується на неусвідомленому рівні, то дослідження її механізмів може проводитися за допомогою проективних методик.

Одна з них - «Школа звірів». Вона дає можливість виявити шкільні неврози на початковій стадії розвитку, з'ясувати причини та способи корекції. Невизначеність стимулюючого матеріалу, атмосфера доброзичливості і відсутність оціночних суджень дозволяють дитині розкритися найбільш глибоко. До того ж малювання для молодших школярів звично й цікаво. Аналіз зображеного дає можливість зробити деякі припущення про ті труднощі, які виникли у дітей у процесі навчальної діяльності.

Однак ця методика може застосовуватися не тільки на етапі адаптації до школи, а й у більш старшому віці - при роботі з виявленням труднощів учнів на різних уроках, у навчальній діяльності і в спілкуванні з однокласниками і вчителями. Може проводитися як в груповий, так і в індивідуальній формі.

Устаткування. Папір, кольорові олівці.

Попередня підготовка

Ведучий. Зараз ми з вами зробимо надзвичайну подорож у чарівний ліс. Сядьте зручно, розслабтеся, закрийте очі. Уявіть, що ми опинилися на сонячній лісовій галявині. Послухайте, як шумлять листя над головою, м'яка трава торкається ваших ніг.

На галявинці ви бачите «Школу звірів». Подивіться навколо.

- Які звірі навчаються в цій школі?

- А який звір у ній вчитель?

- Чим займаються учні?

- А якою твариною ви бачите себе?

- Що ви при цьому відчуваєте?

Проживіть ці почуття в собі. Ви можете знаходитися ще деякий час у цій «Школі звірів», поки я буду рахувати до 10, а потім відкрийте очі.

Інструкція

Ведучий. Ви побували в «Школі звірів». А тепер візьміть олівці і папір і спробуйте намалювати те, що бачили.

Діти виконують завдання. Подивіться уважно на свій малюнок і знайдіть ту тварину, якою могли б бути ви. Поруч з нею поставте «х» або букву «я».

Интерпретация

1. Положення малюнка на аркуші.

Положення малюнка ближче до верхнього краю аркуша трактується як висока самооцінка, як невдоволення своїм становищем у колективі, недостатність визнання з боку оточуючих.

Положення малюнка в нижній частині - невпевненість у собі, низька самооцінка.

Якщо малюнок розташований на середній лінії, то у дитини все нормі.

2. Контури фігур.

Контури фігур аналізуються за наявності або відсутності виступів (типу щитів, панцирів, голок), промальовуванні і затемненню ліній - все це захист від оточуючих. Агресивна - якщо виконана в гострих кутах; зі страхом чи тривогою - якщо має місце затемнення контурної лінії; з побоюванням, підозрілістю - якщо поставлені щити, заслони.

3. Натиск.

При оцінці ліній необхідно звернути увагу на натиск. Стабільність натиску свідчить про стійкість, слабкий натиск - про прояв тривожності, дуже сильний - про напруженість. Про тривожності може свідчити розірваність ліній, наявність обводів, сліди стирання.

4. Наявність деталей, відповідних органів чуття, - очі, вуха, рот. Відсутність очей свідчить про неприйняття інформації, зображення вух (тим більше великих і детально промальованих) говорить про зацікавленість в інформації, особливо що стосується думки оточуючих про себе. Відкритий, заштрихований рот - про легкість виникнення страхів. Зуби - ознака вербальної агресії.

5. Аналіз якості та взаємодії персонажів показує особливості комунікативних відносин.

Велика кількість вступаючих у різні відносини одна з одною (грають, зображені у навчальній діяльності і т.д.) і відсутність поділяючих ліній між ними говорить про сприятливі взаємини з однокласниками. В іншому випадку можна говорити про труднощі в побудові контактів з іншими учнями.

6. Характер відносин між твариною-вчителем і твариною, що зображує дитину.

Необхідно прослідкувати, чи немає протиставлення між ними? Як розташовані фігури вчителя і учня по відношенню один до одного?

7. Зображення навчальної діяльності.

У разі відсутності зображення навчальної діяльності можна припустити, що школа захоплює дитину позанавчальними сторонами. Якщо ж немає учнів, вчителів, навчальної або ігрової діяльності, малюнок не зображує школу звірів або людей, то можна зробити припущення, що у дитини не сформувалася позиція учня, він не усвідомлює своїх завдань як школяра.

8. Колірна гама.

Яскраві, життєрадісні тони говорять про благополучний емоційний стан дитини в школі. Похмурі тони можуть свідчити про неблагополуччя і пригнічений стан.

Найбільш типові малюнки

На першому малюнку відсутні негативні асоціації, пов'язані зі школою, його розміщення і використання кольорової гами також говорить про прийняття дитиною школи.

На другому малюнку негативних асоціацій немає, колірна гамма яскрава. Однак відділення учнів лініями один від одного може свідчити про труднощі у взаєминах з однолітками. Дуже висока оцінка вчителя. Дитина зацікавлена у спілкуванні, але один заєць не має рота, що побічно може підтвердити труднощі в налагодженні контактів.

Третій малюнок не закінчений. Звірі не розмальовані. Немає чіткої відмінності між вчителем і учнями. Можливо, що вчителя взагалі немає. Практично всі звірі стиралися гумкою і малювалися знову. Достатньо сильний натиск олівця. Лист пом'ятий. Можна припустити наявність у дитини тривожності, можливо пов'язаної зі школою. У цьому випадку необхідна додаткова робота з дитиною для прояснення ситуації.

Четвертий малюнок показує присутність внутрішньої агресії, так як у звірів вуха і грива мають гострі кути. Крім того, можна говорити про тривожності (стирання). Ймовірно, школа приваблює дитину позанавчальними сторонами. Можливо, дитину турбують головні болі.

П'ятий малюнок свідчить про наявність негативних асоціацій (учитель - крокодил, дитина - заєць). Відчуття агресії в класі (зуби, кігті у вчителя, голки і зуби в учнів). Чітке відокремлення себе від учителя та інших учнів. Аналіз малюнка показав, що дитина відчуває себе в класі незатишно. Можливо, існують труднощі і в спілкуванні з однокласниками.

Проведені згодом спостереження, бесіди, анкетування на ступінь адаптації до школи повністю підтвердили дані методики «Школи звірів». На їх основі були розроблені і проведені тренінгові заняття, адаптаційний курс для першокласників.

У результаті проведеної роботи багато проблем дітей були усунені. Таким чином, проектна методика «Школа звірів» допомагає виявити труднощі, що виникли у дітей на ранньому етапі навчання, і вчасно усунути їх.

Світлана Панченко, педагог-психолог середньої школи № 2, м. Тихорецьк Краснодарського краю

Категорія: Шкільний психолог | Додав: [ADM]Irina (18.07.2010)
Переглядів: 7169 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!