Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Сюжетна витинанка " Дерево життя"

Тема. Витинанка «Дерево життя»
Мета: ознайомити із видами витинанок; дати поняття про оберегові символи у витинанках, показати різноманітність форм і візерунків витинанок; виховувати розуміння взаємозв’язку внутрішньої та зовнішньої краси навколишнього світу через створення художнього образу засобами витинанки та естетичне ставлення до народного мистецтва.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Техніка виконання: витинання.
Обладнання: кольоровий папір, картон, клей ПВА, ножиці, простий олівець, гумка.

                                                                                                                 Хід уроку

І. Організаційний момент
Ми сюди прийшли вчитися,
Не лінитися, а трудитися.
Працюємо старанно,
Слухаємо уважно!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь учителя
З давніх часів люди люблять прикрашати жито, одяг, предмети побуту.
Декоративно - прикладне мистецтво – є одним з найдавніших видів мистецтва.
Побутові речі та предмети вжитку прикрашали орнаментами та візерунками (вишивкою, різьблення, малюнком, витинанкою).

ІІІ. Повідомлення теми уроку
Слово вчителя.
Сьогодні на нас чекає подорож у чарівний світ народного декоративного мистецтва – Світ Витинанки. Мабуть, не всі знають,що в кожному аркуші паперу ховаються витинанки – невидимки.
Як же їх виманити звідти? Раніше це робили так: фарбували папір соком з ягід бузини або червоного буряка, а вже потім почали витинати, виманювати з паперу візерунки, квіти, сонечка. Ними прикрашали в домівках печі, стіни, вікна, мисники. Витинанки пов’язували з основними подіями в житті селянина, і кожній відповідала певна традиційна композиція. До жнив клеїли врожайну, на заручини – заквітчану, яку потім змінювали на весільну. От і ви, мабуть, уперше познайомилися із цім стародавнім видом декоративно – прикладного мистецтва, коли вирізали сніжинки до Нового року.
Сьогодні ми познайомимося з історією виникнення витинанок й навчимося техніки витинання.

IV. Пояснення нового матеріалу
Цікава історія виникнення витинанок.
Колись у давнину, в одному українському селі, ввечері: сиділа під хатою дівчина і мріяла про свого нареченого, який давно пішов у далеку країну і не повертався. Раптом затріпотів біля неї голуб і сів на коліна. Дівчина не сполохалася, бо то був їхній голуб. Він прилетів здалеку. Його брав із собою хлопець – коханий дівчини. Приніс голуб на клаптику паперу звісточку. Вона сповіщала, що хлопець живий-здоровий і незабаром повернеться у село. Дівчина довго думала: «Яку б це відповідь дати?». Потім зайшла до хати, взяла ножиці та папір і почала витинати узор. І як розгорнула папір, то побачила гарну-прегарну витинанку. Вона і незчулася, як це в неї просто вийшло. Прив’язала витинанку-звісточку до голуба, і він поніс її в далекий край коханому. Коли ж наречений повертався додому, він мав цю витинанку із собою, і як заходив у село, то всім показував її. Люди дивувалися чарівному узору. І там, де хлопець проходив, всі почали витинати таку ж красу. Так в Україні з’явилися витинанки.
- Як ви розумієте слово – ВИТИНАТИ ?
- То що ж таке витинанка?
Перш за все, дамо визначення терміну «витинанка».
Витинанки – орнаментальні й фігурні прикраси житла, ажурно витяті ножицями з білого або кольорового паперу. Від назви техніки виготовлення походить і термін.
Витинанки поділяються за кольором на:
- однокольорові (витинанки, які виконані в одному кольорі);
- багатокольорові (при створенні яких використовують декілька кольорів);
- з підкладкою (які розташовані на тлі іншого кольору).
За сюжетом розподіляються на такі групи:
- дерево життя;
- зображення тварин та птахів ;
- зображення сюжету із фігурками людей;
- геометричні.
За технікою виконання витинанки бувають:
- ажурні (зображення міститься у прорізах);
- силуетні (зображення виступає силуетом);
- одинарні (виготовленні з одного аркушу паперу);
- складні (аплікаційні з кількох аркушів паперу, і тому завжди багатокольорові);
- накладні (накладені одна на одну гіркою);
- складені (твори, зображення яких утворені з окремих елементів).
Але найбільш яскравим символом у народному декоративному мистецтві є «Дерево життя» або «Вазон». Він складається з трьох частин: верхня - символізує сферу богів, середня-життя людей и всього живого на землі, нижня (коріння) – основа і початок світу. Основним елементом зображення є деревце з квітами у горщечку, а доповнюють його Сьогодні досить відомими майстрами народної творчості є Антоніна Герман, Марія Гоцуляк, Віктор Наконечний, Дмитро Власійчук, Оксана Городинська, Валентина Квасницька, Наталя Гуляєва, Тетяна Онілова, Лариса Шаран та багато інших.
- То що ми сьогодні будемо робити ?
- Яку назву вона буде мати?
Отже, на сьогоднішньому занятті створимо своєрідний власний оберіг – «Дерево життя». В ньому об’єднуються Дійсність, Майбутнє і Минуле кожної людини.

V. Практична робота
Виявляється, що звичайними ножицями, із звичайного паперу, можна вирізати не лише зірочки, а цілі картини. (Демонстрація наочного матеріалу). Від такої роботи душа отримує естетичну насолоду, позитивну енергію, хочеться творити.
Демонстрування різних зразків витинанки.

Роботи учнів 4- класу, зразки на слайдах.
Попередження помилок.
- Яка із запропонованих робіт , на вашу думку, не дуже вдала ? Чому?( пояснення учнів )

Правила користування ножицями.
1. Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.
2. На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край парти.
3. Не тримай ножиці вістрями догори.
4. Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.
5. Передавай ножиці закритими і кільцями вперед.
6.Під час роботи з ножицями притримуй матеріал лівою рукою так, щоб він не потрапляв на лінію різання.
Правила користування клеєм.
1. Клей треба наносити пензликом від середини до країв.
2. При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою.
3. Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися серветкою із тканини.
4.Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити.
5. Індивідуальна робота над творчим завданням Учні виконують роботу під керівництвом вчителя.

Тепер перейдемо до творчого і казкового дійства - власної практичної роботи по виготовленню витинанки, виконувати будемо за такою схемою:
Схема послідовності виконання роботи:
1. Вибір композиції.
2. Ескіз майбутньої роботи
3. Підбір кольорової гами паперу
4. Аркуш паперу перегнути навпіл. Виконати малюнок на зворотному боці.
5. Вирізати всі елементи, як єдине зображення
6. Виміряти середину основи на яку будемо клеїти.
7. Наклеїти на картон.

VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.
Бесіда-опитування:
1. Коли з’явились перші витинанки?
2. З якою метою створювали витинанки?
3. Як оздоблювали ними житло?
4. Які оберегові символи зустрічаються у витинанках?
5. Як сьогодні відроджується витинальне мистецтво?
6. Яку витинанку ми сьогодні робили?

VІІ. Підведення підсумків заняття.
(Оцінювання дитячих робіт за такими критеріями, як оригінальність роботи, ажурність витинанки, правильність композиційного й кольорового рішення)
- Виставка кращих робіт.
- Прибирання робочого місця.

Категорія: Уроки | Додав: nlasuk799 (11.02.2018) | Автор: Ляшук Н. М. E
Переглядів: 1025 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!