Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" | [ Додати статтю ] |
П’ятківська Алла Леонідівна, вчитель початкових класів, Уманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 ім. М.П.Бажана Уманської міської ради Черкаської області Співпраця школи і сім’ї. Принципи роботи з батьками «Чим важче вчителю, тим легше учню. Чим більше буде вчитель сам учитись, обмірковувати кожен урок і співвідносити його з силами учня, чим краще слідкуватиме а плином думок учня, чим частіше заохочуватиме його ставити питання й давати відповіді, тим легше буде навчатися учневі. Не можна входити до школи і налагоджувати стосунки з учнями, не відчуваючи тривоги за те, як би не прогледіти Ломоносова, Пушкіна, Глінку, Остроградського, не прагнучи дізнатися, що і кому потрібно». Л.М. Толстой Хто може допомогти класному керівникові більше, ніж батьки учнів, адже вони бажають своїм дітям лише добра! Однак, більшість із них не знає як це зробити. Підтримати батьків, допомогти їм зайняти педагогічну позицію щодо своїх дітей – одне з головних завдань учителя початкових класів. Багаторічний педагогічний досвід допоміг мені зробити однозначний висновок: основний рушійний фактор у вихованні дитини – це її батьки, родина. І якою б ефективною не була робота вчителя, необхідних результатів він не отримає, якщо не буде справжнього виховання в сім’ї. На жаль, сьогоденні умови і ритми життя послаблюють родинні зв’язки. Сучасні батьки, дбають про сімейний добробут і статки не маючи часу бачити дітей, а про спілкування з ними годі й думати. Нерідко дітей виховують дідусі і бабусі. Саме ці проблеми вплинули на мій вибір напрямку роботи у своєму класному колективі. Для себе я визначила головні завдання:
Прикладом активної участі батьків у житті класу є організація конкурсу-фестивалю дитячої української пісні. У цьому святі бере участь весь учнівсько-батьківський колектив. Батьки шиють костюми, готують інсценізації, виготовляють реквізити, танцюють, разом з дітьми розучують пісні, ходять на репетиції. Потрібно бачити обличчя дітей, які сяють щастям і гордістю, коли на святі за їх спинками стоять їх мами і тата і разом з ними співають і танцюють. А нагорода - золотий коровай, яким потім всі разом смакують у класі. Коли ще лише починає формуватися класний колектив, під час зустрічей з майбутніми першокласниками, зустрічаюсь і з їх батьками. Під час таких бесід намагаюсь збагатити їх досвід виховання професійними порадами. Пропоную декілька з них. Кілька порад батькам:
Спостерігаючи за сучасними молодими людьми, їх відношенням до дітей, ще раз переконуюсь, що бути батьками важко. Це настільки складно, що може перетворити найтихіших і найспокійніших із них на роздратованих крикунів. Спочатку крик дорослих викликає у дітей цікавість. Але поступово вони звикають до того, що батьки розмовляють на підвищених тонах. Такі діти, безперечно, копіюють поведінку дорослих. А, прийшовши до школи, не сприймають спокійного голосу вчителя, не чуючи його, реагують лише на крик. Тому, готуючись до першого класу, даю поради тим батькам, які завжди готові зірватися на крик. Бути батьками треба вчитися 1. Встановіть пріоритети у сім’ї. Найголовніше, чого повинні дотримуватися обоє батьків, - це однакова думка у питаннях виховання і дисципліни дітей. Стара як світ фраза: «Ну, почекай, ось тато прийде додому» тільки й сприяє тому, що викликає у дитини страх перед батьком. Батьки мають визначити, що є найважливішим у вихованні дитини, і на цьому будувати свої правила. Якщо ж ви сперечаєтесь з приводу тих чи інших правил, робіть це за зачиненими дверима, уникаючи присутності дітей. 2. Визначіть період свого гніву. Коли вранці, збираючись, діти занадто довго вовтузяться, а ви запізнюєтесь на роботу, найбільше вірогідно, що ви втратите терпіння і почнете кричати. А якщо це повторюватиметься щоденно, то відпрацюйте разом з дітьми такі дрібниці, як збори і вихід у школу чи на тренування. Якщо дитина все ж затримує вас, то краще допоможіть їй покласти підручники в портфель чи м’яча в сумку, замість того, щоб десять раз крикнути: «Швидше!» 3.Слідкуйте за своїми погрозами. Ви втрачаєте авторитет, якщо погрожуєте дитині забрати якусь іграшку і не виконуєте своєї обіцянки. Якщо вже ви погрожуєте покарати дитину, так обов’язково це зробіть. 4. Будьте передбачувані. Непередбачуваність батьків полягає у тому, що іноді вони карають дітей за якийсь вчинок, а наступного дня ігнорують аналогічний крок. Часто так поводяться батьки, схильні до стресів. З іншого боку, непередбачуваність батьків робить дітей нервовими. Через деякий час такі діти вирішують, що погана реакція краще, ніж непередбачуваність, і стають «важкими» дітьми. 5. Зніміть стрес. Коли ви готові «вибухнути», уявіть, що поряд знаходиться ваша мама. Це, мабуть, найефективніший метод. Зробіть глибокий вдих. Порахуйте до 10 і скажіть собі: «У мене все добре. Я люблю свою дитину. Всі діти бешкетують. Треба заспокоїтись». 6. Дотримуйтесь золотої середини. Не будьте надто власними чи слабкодухими. Часто батьки, які працюють, багато дозволяють дітям. Але не дайте своїм нащадкам сісти собі на голову. Навчіться казати «Ні», коли дитина щось просить. Не дозволяйте неподобству продовжуватись, доки ви не зірветеся на крик. Але також не треба надто сильно тиснути на дитину. Часто діти, що виросли у суворості стають нещасними, недовірливими та відірваними від іншого світу. Будьте справедливими, але суворими. 7. Виховуйте з близької відстані. Не можливо спілкуватися з дітьми через дві кімнати – вам просто доведеться кричати. Звичайно, не можна бути скрізь одночасно, але коли ви розмовляєте з дитиною, підійдіть до неї якомога ближче. 8. Не бійтеся дитячих емоцій. Часто діти, бажаючи отримати ту чи іншу іграшку, застосовують добре випробуваний на батьках метод – плач. І дорослі, щоб якомога швидше припинити це квиління, дають їм те, що вони просять. Ніяким чином не перетворюйте це на звичку. Встановіть «межі» своєї доброти. 9. Помічайте добро. Заклопотані батьки часто не помічають, коли діти поводяться добре. Знайдіть час помітити добрі вчинки, і ви побачите, що дитина повторює їх набагато частіше. Найпростіші компліменти підвищують у дитини почуття власної гідності та стимулюють добру поведінку. Тому, якщо ви хочете виростити щасливих дітей, обов’язково хваліть їх за добрі вчинки. 10. Зробіть свою сім’ю щасливою. Грайтеся з дітьми, читайте їм, дивіться дитячі передачі. І, найголовніше, уважно слухайте дітей, коли вони розповідають про свої новини і проблеми. Ваша любов, увага й обмеження – це і є основні складові ефективної дисципліни. Ш. Амонашвілі писав « Таємничі педагогічні знання відкриються кожному в такій кількості, тією мірою, якою кожен цього прагне. Вони прийдуть через інтуїцію та чуттєзнання». Маючи за плечима великий стаж педагогічної роботи, хочу поділитися деякими принципами роботи з батьками, які прийшли до мене саме через мою інтуїцію ї чуттєзнання. Думаю, що особливо корисними вони будуть для молодих учителів. Принципи роботи з батьками
Учитель – безпосередній наставник, консультант учнівського колективу. Він організовує і спрямовує навчально-виховний процес у класі. Проте свої завдання він спроможний виконувати ефективно лише в тісній співпраці та творчості з батьками своїх учнів. А батькам і вчителям нехай стануть за правило слова Яна Амоса Коменського: «Як поводяться ті, хто живе разом із дітьми, так навчаються жити і діти». Література
| |
Переглядів: 1557 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |