Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Спостереження за основними ознаками речення. Робота над інтонацією речень

Спостереження за основними ознаками речення.

Робота над інтонацією речень

 

Українська мова

2 клас

 

Тема. Спостереження за основними ознаками речення. Робота над інтонацією речень.

 

Мета: закріпити знання учнів про види речень за метою висловлювання;  учити перебудовувати з одного виду в інший; закріплювати навички правильного інтонування речень; розвивати мовлення дітей, уміння спостерігати й аналізувати, навички роботи в групі, парах; виховувати самостійність, любов до природи, мистецтва.

 

Обладнання: таблиця «Види речень», ребуси, репродукції картин С.Ф.Шишко «Осінь», К.Білокур «Натюрморт», картки, конверти з завданнями, ілюстрація із зображенням білки,  різні осінні листочки.                                                                                       

 

Хід уроку

 

І. Організація класу.

- Яка зараз пора року?

А допоможе вам відгадати загадка.

 

У садах, гаях блукає,

Жовту одіж зодягає,

Золотисту стелить постіль,

Жде сестрицю білу в гості.

                                               ( Осінь ).

- І вона сьогодні завітала до нас на урок, на наш незвичайний урок. Ми вирушаємо у подорож в світ прекрасного, у світ природи. А допоможе нам у цьому мистецтво: живопис, поезія.

   Входить дівчинка-Осінь.

 

Золотокоса осінь володаркою стала,

укрила рідну землю багряним покривалом,

Синочок її менший – це вересень вродливий,

Зробив жовтеньку фарбу і на дерева вилив,

А син середній – жовтень, і добрий, і сміливий,

Він золотом мережив – красу не змили зливи.

Син листопад – найстарший, чудовий і кмітливий,

Зібрав опале листя і виплів гарний килим.

 

ІІ. Каліграфічна хвилинка.

1.     Ребус.

 

ОСА’ + ‘КІНЬ     (осінь)

 

2. Словникова робота.

Шаради.

- Осінь не сама прийшла, а синочків привела.

 

Прочитати словникові слова, запам’ятати їх правопис.

1) Перший склад слова  велосипед;

      перший склад – ремінь;

      другий склад – пісенька.       Вересень.

 

2) Перший склад слова жовтий;

     третій склад – велетень.         Жовтень.

 

3) Перший склад слова листя;

     другий склад – літо;

      третій склад – снігопад.         Листопад.

 

- Запишіть ці слова і поставте наголос.

 

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

1. Бесіда.

    Спілкуючись між собою, ви діти, упевнились, що « … слова, наче кольорові камінці. І мало їх збирати в купу… Треба ще й уміти викладати узори з них. Уміти складати речення і правильно вимовляти їх. »  І. Вільде.

     Тож, на цьому уроці ми будемо вчитися будувати речення, пригадаємо, які бувають види речень, коли який знак поставити в кінці речення, із якою інтонацією промовляти речення, щоб мова наша була більш багатою і виразнішою.

 

2. Перевірка засвоєних знань.

( Роздаються надруковані тести кожній дитині.)

 

Вибрати правильну відповідь.

Тести.

1. Речення виражає:

а) звертання;          б) закінчену думку.

 

2. Речення складається із:

а) слів;                    б) букв.

 

3. Слова в реченні пишуться:

а) окремо;              б) разом.

 

4. Перше слово в реченні пишеться:

а) з малої букви;    б) з великої букви.

 

5. У кінці речення можуть ставитися такі знаки:

а) крапка, знак питання, знак оклику;

б) кома, тире.

 

6. Речення, у якому про когось або про щось запитується, називається:

а) окличним;           б) питальним.

 

7.Речення, в якому про щось розповідається або

повідомляється називається:

а) розповідним;        б) питальним.

 

ІУ. Робота над картинами.

С. Ф. Шишко « Осінь », 

К. Білокур « Натюрморт ».

 

1.    Світ природи, що нас оточує, різноманітний і багатий. Красу форм і кольорів відтворює живопис.

-       Хто малює картини?

-       Перед вами репродукція картини С. Ф. Шишка « Осінь ».

-       Що зобразив художник на картині?

-       Які барви переважають на полотні?

Опис картини учнями.

      Жовтокоса чарівниця-осінь прилетіла на золотому коні у ліси і парки. Торкнулася чарівною паличкою верхівок дерев. І зашелестіли на них багряні шати. На землі рясніє барвистий килим. На високому холодному небі повільно пливуть хмари. Чудово навкруги!

Словникова робота.

Багряний – яскраво-червоний, мідний, золотаво червоний, буро-золотий.

 

-       Дивлячись на « Натюрморт » К. Білокур бачимо, що осінь не тільки чарівниця, а ще й хороша господиня.

      - Як ще кажуть про осінь?

Осінь – щедра, багата, добродійка…

 

2.       Колективне складання речень.

Щедра і багата осінь прийшла у наш  край.

Добродійка осінь щедро пригощає всіх яблуками, грушами, сливами.

 

3.       Творча робота.

-           Прилинули на осіннє небо хмаринки і просять допомогти їм скласти речення.

 

І в.                листя              відлітають                      під ногами

ІІ в.               птахи             шурхотить                      на південь  

 

-       Складіть із цих слів речення й запишіть.

-       Пригадаємо як позначаємо початок і кінець речення.

-       Які ці речення за метою висловлювання?

-       Який розділовий знак ставимо в кінці розповідного речення?

-       Перебудувати ці речення у питальні при допомозі запитань.

І в.       Що?                                 ІІ в. Хто?

             Під чим?                                 Куди?

 

4.                          Гра « Білочка і розділові знаки ».

        Білочка бігла за осінню і розгубила у реченнях розділові знаки. Допоможіть білочці.

Завдання.

У якому місяці жовтіє листя

Все нижче ходить над землею сонце

Яка чудова осіння пора

 

-       У цьому нам допоможуть загадки.

Загадки.

     1.   Маленька, менша від мачини,

Ні з ким не стану на борню.

А при читанні, коли треба,

Й людини мову зупиню. ( Крапка.)

 

2. Що за знак – стрункий, мов спис,

Він над крапкою завис,

Спонука до поклику.                                                                      

Хто ж бо він?..  ( Знак оклику ).

 

3. Він після речення, цитати

Вмостився, схожий на гачок.

Всіх нас примушує питати.

А сам ні пари з вуст.

Що це за знак?..  ( знак питання ).

-                               Відшукайте ці речення.

 

Фізкультхвилинка

Листочки-парашутики,

Як стомлені пташки,

Летять і опускаються

На трави і стежки.

Листочків-парашутиків

У лісі не злічить.

То осінь опускається

Бо хоче відпочить.

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (23.02.2010)
Переглядів: 5347 | Рейтинг: 3.8/5
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!