Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Допомога молодому вчителю | [ Додати статтю ] |
НЕСТАНДАРТНІ МЕТОДИ Метод складної цілі, який дозволяє планувати навчання учнів у зоні їх найближчого розвитку та забезпечує формування відповідальності, переконання в можливості подолання труднощів, що виникають на життєвому шляху, віру у свої сили. Метод вибору, котрий дозволяє створити умови для прийняття учнями навчальної задачі, захоплення пізнавальною діяльністю, в якій вони можуть почуватися особистостями. Метод випередження, який сприяє прискореному розвитку сильних учнів класу, дає можливість слабким усвідомити найбільш важкі місця навчальної програми. Метод укрупнення блоків, який допомагає засвоїти головні, істотні поняття розділу, зв’язки між ними, зменшити навантаження на учнів. Метод самоаналізу та колективної творчості, характерною рисою якого є залучення учнів до групових форм діяльності з метою створення нового продукту та активне використання рефлексії. Метод індивідуалізованого застосування програм залежно від особливостей учня, який дозволяє створювати для кожного школяра траєкторію індивідуального вивчення теми. ВИДИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ 1. Індивідуальна робота. 2. Фронтальна робота 3. Колективний спосіб 4. Групова робота 5. Ланкова форма 6. Бригадна форма 7. Парна робота ЗАСОБИ НАВЧАННЯ Під засобами навчання фізики розуміють джерела інформації, за допомогою яких учитель учень, а учні вчаться. До засобів навчання відносять: слово вчителя, підручники, навчальні посібники, хрестоматії, довідки й інші дидактичні матеріали, технічні засоби навчання, у тому числі й мас-медіа, пристрої та ін. Засоби навчання можна об’єднати в такі групи: - вербальні – усне слово вчителя, друкований текст, дидактичні матеріали тощо; - наочні – таблиці, діаграми, малюнки, графіки, реальні об’єкти, моделі тощо; - спеціальні – пристрої, приладі тощо; - технічні – екранні, звукові, комбіновані тощо. До сучасних технічних засобів навчання (ТЗН) відносять: - відеопроектори; - екрани великих розмірів; - персональний комп’ютор; - відеокамеру; відеомагнітофон та ін. Сьогодні активно впроваджуються в навчальний процес інформаційні технології- технології переробки, передачі, поширення та надання інформації за допомогою комп’ютерів. Апаратні та програмні засоби, необхідні для реалізації цих технологій, називають засобами нових інформаційних технологій (ЗНІТ). До апаратних засобів НІТ відносять комп’ютер, до програмних – спеціально розроблені дидактичні матеріали, які називають програмно-педагогічними засобами (ППЗ). Система засобів навчання разом з навчально-методичною літературою, програмним забезпеченням курсу будь-якого предмета складає навчально- методичний комплекс (НМК). ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО УРОКИ Виховні вимоги, які передбачають реалізацію виховних функцій навчання: - єдність морального, етичного, трудового виховання, формування світогляду, політичної культури школяра: - формування ініціативи, відповідальності, сумлінності, працелюбства; - вироблення звички до систематичності праці, дисципліни тощо. Дидактичні вимоги, які полягають: - у реалізації принципів навчання ; - у чіткому визначенні мети, завдань навчання. Учитель має знати, якого рівняння навчальних компетентностей повинні досягти учні на певному занятті (глибина, усвідомленість, міцність, обсяг, уміння працювати самостійно, за зразком, алгоритмом або творчо); - в організації роботи (вибір змісту, методів, прийомів, визначення структури заняття, його матеріальне обладнання, темп і ритм тощо); Психологічні вимоги. Учитель повинен ураховувати психологічні особливості учнів, їх реальні навчальні можливості, стимулювати позитивне ставлення учнів до навчально-пізнавальної діяльності, формувати позитивну мотивацію. Важливою є й налаштованість учителя на проведення заняття, що потребує зібраності, уважності, самоконтролю, самовладання, контакту з класом тощо. Гігієнічні вимоги спрямовані на забезпечення на уроці умов, що не зашкоджують здоров’ю учнів. Вони пов’язані не тільки з дотриманням режиму провітрювання, норм освітлення, розміру і розміщення парт, а й створенням позитивного мікроклімату в класі. Реалізація окремих гігієнічних вимог здійснюється вчителем. Так, пере втому школярів можна можна попередити, якщо уникати одноманітності в навальній роботі, монотонного викладу, репродуктивної діяльності та ін. Дотримання правил з техніки безпеки. Вимоги до організації домашнього завдання. Вимоги до організації домашніх завдань. 1.Доводити до учнів думку про необхідність виконання домашніх завдань, що вимагає стимулювання позитивних мотивів діяльності школярів. 2.Давати домашнє завдання при повній увазі всього класу. 3.проводити інструктаж виконання домашніх завдань. ТИПИ СУЧАСНИХ УРОКІВ Традиційним типологія уроків проводиться на підставі складу їх структурних компонентів. За цих умов окреслюють такі типи уроків: - вступний, урок вивчення нового матеріалу, урок закріплення знань і формування умінь і навичок, повторювально-узагальнюючий, контрольно-перевіряючий. За провідним методом виділяють: урок лекцію, урок диспут, ігровий урок, урок-подорож та ін. За дидактичним задумом (підходом) поряд із традиційними видами уроків (комбінований, інформаційний) виділяють інтегрований урок, проблемний урок та ін. Сьогодні найбільш поширена є типологія уроків за ціллю, що переважає. Так, за когнітивними цілями виділяють: 1-й – урок засвоєння нових знань; 2-й – урок формування вмінь і навичок; 3-й – урок застосування знань; 4-й – урок узагальнення та систематизації знань; 5-й – урок контролю й оцінювання навчальних досягнень; 6-й – комбінований урок. Усе більша кількість учених схиляється до думки про доцільність створення циклів уроків, проведення яких спряло б залученню учнів до тих видів діяльності, у процесі яких досягаються намічені цілі. Циклом називають певну послідовність уроків, об’єднаних за будь-яким критерієм, яка може повторюватись. Так, за І. Підласним , цикл може включати; - вступний урок; - уроки засвоєння нових знань; - уроки розвитку нових умінь, навичок; - уроки узагальнення, систематизації; - уроки контролю та корекції знань і вмінь; - підсумковий урок. | |
Переглядів: 2810 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.7/3 |
Всього коментарів: 1 | |
|
ble>