Зданевич Наталія Олександрівна, вчитель початкових класів Рокитнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Рокитнянського району
Тема: Т. Коломієць «Нагідка», «Біле поле полотняне»
Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом письменниці; вчити читати та аналізувати твір; формувати навички правильного, свідомого, виразного читання; збагатити словниковий запас; розвивати зв’язне мовлення учнів; сприяти вихованню патріотизму, поваги і шани до національних символів та оберегів, поваги до традицій народу.
Обладнання: портрет Т. Коломієць, презентація «Квіти – символи України», картки із зображенням квітів; паперовий рушник, прислів’я, картки для роботи в групах та парах, мікрофон.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
Емоційно-психологічне налаштування
Я всміхаюсь сонечку, Здрастуй, золоте.
Я всміхаюсь квіточці, Хай вона росте.
Я всміхаюсь дощику, Лийся, мов з відра.
Друзям усміхнемося, Зичим всім добра.
– Я посміхнусь вам, а ви посміхніться один одному. Бажаю вам хорошого настрою та плідної роботи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення завдань уроку
Учитель:
Перед тобою сло-го-ви-ця, А в ній прислів’ячко таїться. Збирай частинки всі до ладу,
Крокуй від складу і до складу. Мерщій прислів’я прочитай, З роботою не зволікай!
Мовна розминка
- Прочитати прислів’я. Одна квітка вінка не робить.
- пошепки;
- мовчки;
- вголос повільно;
- вголос швидко;виразно.
- Як ви розумієте це прислів’я?
Учні. З однієї квітки не можливо сплести віночок. Так само одній людині дуже важко впоратися з якоюсь справою.
Учитель. Правильно. Отож сьогодні ми будемо працювати разом, допомагати один одному. А також нам допоможуть квіти-символи нашої рідної України.
- Які квіти-символи нашої Батьківщини ви знаєте?
Учні. Барвінок, мак, ромашка, чорнобривці, нагідки, волошки, соняхи, мальви.
Презентація «Квіти-символи України»
- Сьогодні на уроці ми маємо дуже багато цікавих завдань, які нам
«принесли» квіточки. Цими квіточками ми прикрасимо рушничок.
(На дошці заготовка рушничка)
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Тамари Коломієць
Завдання на першій кіточці. Розповісти про Т. Коломієць.
а) Повідомлення учня
Т. Коломієць народилася 1935 року в м. Корсунь-Шевченківський на Черкащині. Мама тяжко працювала, тому вихованням дівчинки займалася бабуся. Неписьменна баба Ганна знала напам’ять майже весь «Кобзар» і часто його цитувала дівчинці.
Після школи Тамара навчалася на факультеті журналістики Київського університету. Ще будучи студенткою, вона вже стала відомою поетесою. Нею написано для дітей багато віршів, казок, небилиць, які ввійшли в такі збірки:
«Починаються дива», «Жмурки», «Пісенька про гнома», «Пісенька джерельця»,
«Дощик-накрапайко».
б) Опрацювання статті про Т. Коломієць у підручнику (с. 97 ).
– Ось з’явилась перша квіточка на нашому рушничку. Ця квіточка називається нагідка.
2. Робота над віршем Т. Коломієць «Нагідка»
а) Читання вірша «Нагідка» вчителем. б) Бесіда за прочитаним:
– Чи сподобався вам вірш? Що викликало здивування?
в) Читання вірша учнями мовчки. Виконання завдань в кінці тексту. г) Читання вірша вголос частинами, аналіз:
– Що описує поетеса у цьому вірші?
– До якого жанру належить вірш? (Пейзажна лірика, замилування красою квітів).
– Які почуття володіли автором вірша? Яким настроєм пронизані рядки? Чи змінюється він?
ґ) Робота над виразністю читання та змістом прочитаного.
– Прочитайте перші два рядки. Яку картину ви уявляєте? Якими словами автор підкреслює відчуття краси ромашок і чорнобривців? (білявенькі, чорнявенькі). Як промовляються ці слова? Прочитайте рядки.
– Прочитайте наступні два рядки.
– Що переживає нагідка? (Біду).
– А ромашки і чорнобривці? (Вони задоволені собою).
– Яка ж біда у нагідки? Зверніть увагу, автор аж двічі повторює: така біда, така біда. Ці слова виділяються голосом під час читання, сильніше – підкреслені слова. (Нагідці сумно). Читаючи, треба передати цей настрій.
– Прочитайте останні чотири рядки із захопленням, радісно. Цей настрій переданий словами: чудуються, дивуються, гарнесенька.
– З чим квіти порівняли нагідку?(з сонечком) Чому?
– Скільки ніжних, гарних слів промовлено в адресу нагідки? Назвіть їх.
д) Словникова робота.
Нагі́дки́ = кро́кіс = кро́кіш – рід трав’янистих та напівкущових рослин родини складноцвітих з оранжево-жовтими квітками, зібраними в кошики; народні назви календули. Рослина знана цілющими властивостями,
використовується в народній медицині; добрий засіб від безсоння; з цією метою квіти рослини додавали дітям у купіль, клали під голову, давали пити з молоком.
Завдання на ромашці. Виразно прочитати вірш. (Читають декілька учнів).
Завдання на чорнобривчику. Розіграти сценку.
– Які квіти з’явилися на нашому рушничку? Чому?
– Нагідки, чорнобривці, ромашки. Ці квіти описані у вірші, вони є символами нашої держави.
ІV. Фізкультхвилинка
Ми метелики чудові,
Маєм крильця кольорові,
Над квітками літаємо,
Втоми ми не знаємо.
Пташки ми злякалися,
Під квітку заховалися.
На пальчики встанемо –
До хмарки дістанемо.
Нахилимось стільки раз,
Скільки квіточок у нас.
Головою похитали,
Працювати знов почали.
3. Робота над віршем Т. Коломієць «Біле поле полотняне»
– Діти, а яких квіток не вистачає на нашому рушнику? Про це ви дізнаєтесь з вірша Т. Коломієць «Біле поле полотняне».
а) Читання вірша вчителем. б) Словникова робота.
– Що таке полотно?
Завдання на квітці мак.Дати відповіді на запитання.
в) Робота над змістом прочитаного.
– Як ви розумієте назву твору? Як ви розумієте вислів «голка ходить, за собою нитку водить?»
– Чи справді голка вишивала рушник сама? Чому в неї так все вправно виходило?
– Молодці. Ви дуже гарно виконали всі завдання і тому на рушничку ми прикріпимо ще і мак. Дивіться, як гарно виходить.
г) Вправляння у виразному читанні вірша.
– Які ще рослини описує поетеса у своєму вірші? ( Колоски.)
4. Робота над текстом про рушник
Завдання на колосках. Послухайте уважно текст про рушник. Складіть асоціативний кущ про вишитий рушник. (Робота в парах).
Завдання на волошках
– Прочитайте самостійно текст.
Робота в групах. Скласти сенкан «Рушник». Приклад сенкана:
1. Рушник.
2. Красивий, біленький, вишитий.
3. Зустрічає, проводжає, витирає, оберігає.
4. Символ українського народу.
5. Оберіг.
Слово вчителя
Ми познайомились з українським рушником, з обрядовою скарбницею українського народу. Із квітів-символів ми склали візерунки для рушника, який буде оберегом для нашого класу. Хай він вас захищає нас від невдач, від усього недоброго.
Шануйте, вивчайте традиції українського народу! Любіть свою Батьківщину. Особливо зараз, коли наша країна переживає такі важкі часи. Будьте достойними громадянами своєї держави держави.
V. Підсумок уроку. Гра «Мікрофон»
– Що ви дізнались про Т. Коломієць?
– Про які квіти писала поетеса?
– Що нового ви дізналися про рушник?
– Чи має твоя родина вишитий рушник?
Учні декламують вірш Скільки ж того світу при долині, Кожна квітка – пісня України.
Скільки того цвіту край городу, Кожна квітка – материна врода. Буду квіти щедро висівати, Буду пісню матері співати.
Україно, рідна нене, Найдорожча ти у мене. Ти у квітах запашна, Як калина чарівна.
Ти у вишитій сорочці, У віночку – у таночку, У прекраснім рушнику, Я люблю тебе таку…
VІ. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять вірш Тамари Коломієць «Нагідка»
|