І. Організація класу до уроку
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
Учитель. Дорогі діти! Шановні гості! Вже дуже скоро закінчиться навчання у І семестрі. І в цей час ми закінчуємо вивчати ось цю книжку (показую) І частину підручника "Рідна мова”. Ми працювали по ньому півроку.
А сьогодні ми узагальнимо, повторимо, закріпимо все те, що вивчили на сьогоднішній день.
Узагальнення знань учнів.
Учитель. Надворі перший зимовий місяць, але усіх вас я попрошу перенестися уявно у літо, на квітучі зелені луги, на лісові поляни, у світ різнобарвних квітів та метушливих комах, бо паралельною темою до нашого сьогоднішнього уроку буде така тема: "Поспілкуємось з природою”. І якщо обмежити наші бажання зануритися у весь світ природи, то давайте зупинимось на маленькій темі: "Життя бджілки-трудівниці”.
Отже, заглибиться у весь світ природи вам допоможуть ось ці малюнки (показую), а символом сьогоднішнього уроку буде маленька працьовита комаха – бджілка (показую малюнок).
А ще в нас є 2 ось таких бджілки (дівчатка-старшокласниці). Вони допомагатимуть нам на цьому уроці.
А так як сьогодні в нас буде урок-змагання, то ми поділимось на дві команди (ділю).
І команда "Бджілки-медоносиці”.
ІІ команда "Бджілки-трудівниці”.
Ми будемо збирати наш "мед” у вулики.
- Хто з тварин найбільше любить мед? (Ведмеді).
Так, ведмеді. Вони прибули до нас на сьогоднішнє змагання і будуть пильно спостерігати, яка із команд назбирає більше меду (набере більше балів). А так як урок у нас казковий, то у наших вуликах "мед” зразу перероблять у призи для вас. Виграє та команда, чий вулик при зважуванні виявиться важчим.
Хто буде працювати найкраще, той принесе користь не тільки своїй команді, а й собі.
На ваших партах є по 6 бджілок (балів). За кожну правильну відповідь ви одержите 2 бали і повернете карточку малюнком вверх. За 6 правильних відповідей дитина зможе одержати найбільшу кількість балів – 12. Оцінки занесемо у журнал.
Протягом всього уроку бджілки-помічниці стежать за правильними відповідями і сумують бали командам і кожному учневі окремо.
Протягом всього уроку використовую картки для диференційованих завдань трьох рівнів.
Загадка (усно)
Трудівниця я мала
Де я тільки не була!
І на луках, і в садах,
На гілках і на квітниках…
І не знала я спочинку
Ні на мить, ні на хвилинку
Скільки ж то було роботи –
Все носила мед у соти.
Посиджу на квітці трішки.
Бо стомились крильця й ніжки.
(Бджілка)
Звуко-буквений аналіз (усно) – використовуючи таблицю.
Бджілка – 2 скл., І – наголош., 7 б., (бе, де, же, і, ел, ка, а), 6 зв. [б, дж, і, л, к, а].
Словникова робота (таблиця)
На сьогоднішньому уроці у нас зустрінуться ось такі слова:
Мед
стільники
вулик пасіка
нектар
віск
- Що означає кожне з цих слів?
Доповнюю відповіді дітей, використовуючи "Тлумачний словник школяра”.
Творча робота (біля дошки).
а) підбір споріднених слів ( 3 слова);
б) розбір за будовою:
мед - медовий, медяний,
медочок
квіти - квітковий
квітень, квіточка
Перевірка завдання
Робота над текстом (з таблиці)
Мед на всяк смак
Мед – це чудовий продукт, який подарувала нам природа. Він може бути квітковий, цукровий, із солодких фруктів та плодових соків. Найціннішим вважають квітковий. Липовий мед належить до найкращих медів. Він має приємний запах і смак. Гречаний мед прославився своїми лікувальними властивостями.
- Це текст чи ні? Чому? (Так. Речення зв’язані за змістом. Можна придумати заголовок).
- Який це текст? (Розповідь).
- Які є ще тексти? (Опис, міркування).
- Прочитати деякі розповідні речення так, щоб вони стали спонукальними.
Запис речення (самостійно) у зошит.
Липовий мед належить до найкращих медів.
а) Поставити знак наголосу; (письмово)
б) розібрати на частини мови; (письмово)
в) встановити зв'язок слів у реченні (усно)
Ребус
- Малюнок якого будиночка ми використали, щоб розгадати ребус?
- Хто живе у вуликах?
- Як називають те місце, де багато вуликів? (Пасіка)
Робота з роздатковим матеріалом
(посібник "Їжачок-лісовичок” (с.5)
Показую малюнок пасіки в цьому посібнику.
а) Розгляд малюнка;
б) списування тексту;
в) підкреслити ненаголошені е-и в коренях слів, які треба перевірити;
г) підібрати потрібні слова;
У садах по-весняному вбралися вишні, черешні, яблуні та груші. А серед білих та рожевих пелюсток літають золоті бджілки. Вони збирають нектар. Прислухайся, і ти почуєш незвичайну весняну музику – бджолину.
г) взаємоперевірка зошитів (робота в парах);
д) пояснити правопис слів незвичайну, весняну
Робота з підручником:
с. 81 вправа 90
а) прочитати;
б) слова у 2 реченні поділити на склади для переносу (усно) – використовуючи роздатковий матеріал;
в) виписати слова, у яких відбулось чергування приголосних у коренях слів;
крихітка – крихітці
мурашка – мурашці
г) підібрати свої слова до даного зразка.
Творча робота:
а) скласти речення на тему "Бджоли” (письмово), щоб у коренях деяких слів було можливим чергування голосних чи приголосних у коренях слів.
(Використати малюнки на дошці, використати таблицю "Чергування у коренях слів”);
б) перевірка завдання.
Робота над прислів’ями:
Мала бджілка, та й та працює
а) пояснити;
б) до даних слів підібрати споріднені,
які належать до різних частин мови:
працює – праця, працьовитий;
квітка – квітковий, квітує;
липа – липне, липовий;
світлий – світло, світить.
Ознайомлення з прикметами:
Ранній виліт бджіл – ознака, що настане тепла весна.
а) прочитати;
б) підібрати слова з подовженими приголосними.
Групова робота (з деформованим текстом)
І в. ІІ в.
Цвітом, у, буйним,
деревця та, молоденькі,
сади, біліють Метелики, бджілки,
роботящі, над, ними,
літають та
(У саду біліють буйним цвітом
молоді деревцята) (Над ними літають метелики та
роботящі бджілки)
Перевірка (команді переможців по 2 очка кожному)
Пояснити правопис слова метелики
Дати приклади інших слів на дане правило (ведмідь, сметана, директор)
Профорієнтація
- Хто працює біля бджіл?
(Пасічники) – показую малюнки з газет
Так. У пасічників спеціальний одяг. Вони вивчили всі тонкощі роботи з бджолами. Це дуже хороша, почесна і корисна праця.
Ви теж, коли захочете, в майбутньому зможете стати пасічниками.
Є такий технікум у с. Маслівці, Київської області (аграрний), у м.Біла Церква є аграрний інститут і т.д.
Щоб освоїти науку бджільництва, треба насамперед дуже добре вчитись у школі і бути слухняним.
Творча робота
Творення нових слів від слова
Пасічники – пас, січ, січка, часник, пан, пика, нас, сіни, ніс, час, санки, сани, сини.
Підбір антонімів
Світлий – темний
Солодкий – гіркий
Роботящий – лінивий
Творення нових слів при допомозі префіксів
в
за летіла (бджілка)
при з
до пере
від
Поставити у множині
Поле –
квітка –
вулик –
бджілка –
темний –
світлий –
солодкий –
смачний –
Підсумок уроку
Читання вірша з таблиці
- З ким порівнюють вас, дітей? Чому (з бджолами)?
- З якими дуже працьовитими комашками можна порівняти бджілок? (з мурашками)
- Яким може бути мед?
Мед - солодкий липкий
смачний пахучий
темний свіжий
світлий коричневий
гречаний жовтий
липовий лікувальний
квітковий дієтичний
рідкий бджолиний
твердий густий
- Що ми робили, використовуючи матеріал про бджоли?
(Узагальнювали вивчений матеріал)
Слово помічницям-бджілкам (звертаючи увагу на іграшкових ведмедів):
1) Оцінки кожній дитині (бали з бджілок);
2) Оцінки командам (зважування солодощів, визначення переможців);
3) Призи дітям та гостям.
Завдання додому
а) з картками;
б) позакласне читання на тему "Бджоли”;
в) підібрати малюнки фотографії, вирізки з газет на дану тему для створення альбому.