Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Objectives: to develop students’ skills and habits of prepared and unprepared speech (Russian, English); to teach students to express their opinion; to develop students’ skills in listening; to develop students’ skills in writing; to teach students to respect traditions of other countries; to help students to understand the culture of other countries; Materials and aids: computer records of different pieces of music (Japanese), pictures with the views of Japan, multimedia projector, a documentary about Japan. Procedure
He that travels far know much
J. Clarke
Greeting. Introduction to the lesson. Teacher: Good morning, dear friends. I’m glad to see you. How are you today? I think everything is OK. Are you ready to start our work? Warming up [/b]T.: I’d like to draw your attention to the blackboard where the quotation from John Clarke is written: “He that travels far knows much.” I think these words can be the motto of our today’s lesson. Let’s try to prove that Clarke was actually right. What do you think about this quotation? How do you understand these words? Please share your opinion! Students exchange their opinions and make a word-map using the expressions: I think… To my mind… In my opinion… It seems to me… T.: Let’s summarize everything you have said. Student: Travelling is exciting, because when you travel you have a chance to change your life style, to visit new places and of course to see different historical places and places of interest, you learn more about the traditions and customs of this place. When you travel, you meet different people and make friends. Travelling abroad helps you to study foreign languages while speaking with native people. In general traveling develops our outlook. T.: Who can guess why I began our lesson with this quotation? S.: Maybe we shall travel today? T.: Yes, you are quite right. We shall make an imaginary trip to Japan – a sovereign island nation in Eastern Asia that is located in the Pacific Ocean. By the way what do you know about Japan? Students give their answers. T.: Great! You know much about Japan. And now let’s generalize your knowledge and watch a very short film about Japan and a very interesting documentary about everyday living and working in Japan https://www.youtube.com/watch?v=AyPANY59gHI https://www.youtube.com/watch?v=yzBW01vAYCM
Учитель: Вы знаете много фактов, которые касаются истории и географии Японии, но у Вас ощущается пробел в знаниях и в информации, что касается культуры этой страны. Сегодня мы попытаемся его устранить и мотивировать Вас на дальнейшее изучение культуры и истории этой замечательной страны. В истории человечества есть имена, которые не перестают волновать умы и сердца новых и новых поколений. Интерес к ним бывает так глубок, что порой даже забывается, как давно они жили и творили. На экран проецируются картины. Звучат стихи: Бабочкин полёт
Бабочки полет Будет тихую поляну В солнечных лучах. Блестят росинки
Блестят росинки. Но есть у них привкус печали. Не позабудьте! В день рождения Будды
В день рождения Будды Он родился на свет, Маленьких оленёнок. В лугах привольных
В луках привольных Заливается песней жаворонок Без трудов и забот… У.: Какие замечательные трехстишия, которые раньше называли «Хокку». Термин «Хайку» появился позднее и именно этот автор считается Первым Великим Мастером Хайку. Это – Мацуо Басё. Согласно Басё, процесс написания стихотворения начинается с проникновения поэта во «внутреннюю жизнь», в «душу» предмета или «явления», с последующей передачей этого «внутреннего состояния» в простой и немногословный хокку. Такое умение Басё связывал с принципом – состоянием «саби» («печаль одиночества», или «просветленное одиночество»), погружение в которое позволяет видеть «внутреннюю красоту», выраженную в простых, даже скупых формах. Это прежде всего означало особый тип всей жизни – Басё жил скромно и уединенно, не имел никакой собственности, много странствовал. Кроме хокку, он оставил после себя несколько поэтических дневников (смесь прозы и стихов), из которых самый известный – «Тропа на Север». Как же складывалась судьба этого человека, сумевшего с большой художественной силой выразить мысли и чувства своего поколения? Какие события способствовали становлению личности Басё? Давайте послушаем и посмотрим презентацию одного из наших учеников. https://drive.google.com/file/d/0B8n9YBv19g2OUnZRaXZOZEtrUEk/view (презентация Всеволода Севрюкова)
Надеюсь, Вам понравилась презентация, посвящённая жизни и творчеству М. Басё. T.: Do we in Ukraine have certain poems where they care about the number of stress syllables? S.: Yes. We have. T.: That’s right. Japan as well has something called — Hai — Hai something — I think, haiku. Haiku. That’s right. What’s haiku? S.: I don’t know. T.: Ok. Does anybody else know? S.: Seven, six, seven. T.: Uh-huh. So it goes seven. S.: Seven, five, seven. T.: No it’s the other way around. It’s five -- seven, five. And what’s five? What’s seven? Syllables. Five, seven, and then again five -- in three lines of a poem called haiku. OK, here’s an example. Would you like to write it down? OK. Please take your notebooks. Open them and let’s start. So there was no honey at … I’m sorry. There was no honey or toast. What’s toast? S.: Bread T.: A kind of bread, yes. Disappointment at 08:00 in morning. I hope you all know what ‘disappointment’ is. You’re disappointment-- we were disappointed that our guests weren’t here, right. And then when they came, how did we feel? S.: Excited. T.: Excited. Can you give me some other feelings? S.: Um, pleased. T.:Pleased. And you can put a U if you want. What else? OK. That’s enough. OK, so we have an emotion here. Normally haikus are about nature. You know how Japanese people have these lovely-- what? S.: Cherry trees. T.: Yeah, I look like a cherry. No, but I try to look like a tree. OK, so they have these lovely cherry trees, and they talk about them. But we can talk about anything. So we can use, what do I have here? S.: Feelings. T.: Feelings. And a certain time of the day. What’s your favorite time of the day? S.: Mmm – Night? T.: Night. Then, morning. So in the morning, in the evening, uh-huh. S.: Afternoon. T.: Afternoon. S.: Midnight. T.: Midnight. Uh-huh. OK. S.: Noon. T.: Noon. OK. So we’ve got these things, right. Can we make a poem-- a haiku poem? What do we have to be careful? S.: Syllables. T.: Syllables. How many? Ex-cite-ment. S.: Three. T.: Excitement. Three. OK. So we had three here. Pleased? S.: One. T.: One. Uh-huh. Pleased. Then glad. S.: One. T.: And this one? How do we pronounce this? Af-ter-noon S.: Three. T.: Mm-hmm. Three. This one? S.: Midnight T.: Mid-night. S.: Two. T.: Two. S.: One. T.: One. The three of you sit together, please. And the rest of you, as you’re sitting with your friend, try to think of one small haiku song. But, mind this: five syllables, seven, and then five again. OK. Go. Give it a try! Could you please write down your haikus. And post – everybody will read everybody else’s. OK. So take your post-it note with your songs, or poems, and put them here. Mine is the worst. See. So you don’t have to worry. Come on! S.: Can we have another yellow? Мы кратко и быстро вспомним трехстрочную стихотворную форму. Но существует и пятистрочная стихотворная форма, возникшая в США вначале ХХ века под влиянием японской поэзии. Сейчас она широко используется в дидактических целях, как эффективный метод развития образной речи, который позволяет быстро получить результат и провести срез понятийного и словарного багажа учащихся. В начале ХХ века форму синквейна разработала американская поэтесса Аделаида Крэпсе, опиравшаяся на знакомство с японскими силлабическими миниатюрами хайку и танка. Написание синквейна является формой свободного творчества,требующей от автора умения находить в информационном материале наиболее существенные элементы,делать выводы и кратко их формулировать. Мы приглашаем Вас присоединиться к творческому процессу и написать свой сенкан. Но сначала ознакомим Вас с основными правилами его построения. В этом жанре текст основывается не на слоговой зависимости, а на содержательной и синтаксической заданности каждой строки. Посмотрите презентацию У.: Теперь за дело . Давайте сначала вместе составим сенкан на тему жизни, а затем Вы самостоятельно напишите свой на любую тему близкую Вам. Жизнь Жизнь. Активная, бурная. Воспитывает, развивает, учит. Дает возможность реализовать себя. Вечность / Мгновение. У.: А завершить наш урок хотелось бы японской притчей. «Нужные знания»
В древние времена жил человек Чжу. Однажды он узнал, что старый охотник Ма Тэн умеет убивать драконов.Чжу пришел к нему и попросил научить убивать драконов. - Это трудное искусство. Готов ли ты без отдыха пять лет учиться с утра до вечера? Есть ли у тебя деньги, чтобы заплатить за учение? - Да, - сказал Чжу и приступил к учению. Прошло пять долгих лет. Все эти годы он прилежно учился побеждать драконов. Он вернулся в деревню без копейки в кармане, но зато мог победить любого дракона. Чжу прожил долгую жизнь, но ни разу не встречался с драконом. И так как он ничего не умел делать ,то жизнь его протекла в горести и нужде. И только состарившись,Чжу понял простую истину: познания хороши те, которые нужны людям и приносят им пользу. У.: Надеюсь, что полученные сегодня Вами знания принесут Вам и обществу пользу и сподвигнут Вас к дальнейшему развитию. Teacher: When we leave, and we will leave now, because the bell has rung. Could you please go and take a look at everybody else’s haiku, because it will give you idea for homework. The homework will be to create a haiku on your own. So think about syllables… One. Just one. OK. Thank you. | |
Переглядів: 598 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |