Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Тема: Тренувальні вправи на добір ознак, характерних для окремих предметів. Робота над загадками. Мета: Учити школярів вживати у мовленні прикметники, добирати їх до слів-назв предметів, спостерігати за роллю прикметників у загадках, самостійно складати загадки; розвивати зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; підвищувати мовну культуру школярів. Обладнання: предметні малюнки, схеми, тлумачний словник, грамзапис. Хід уроку I. Організація учнів до роботи. Гостинно просимо на урок рідної мови! Вона, як ніжна пісня колискова Заходить серцем в нашу душу з ранніх літ. Це мова, наче пташка світанкова, Що гордо лине в свій стрімкий політ. Велична, щедра і прекрасна мова! Тож починаємо урок (рідної, світанкової, величної, щедрої і прекрасної) української мови.) А чи потрібно нам вивчати українську мову? Навіщо потрібно навчання? Яким би ви хотіли бачити урок? II. Актуалізація опорних знань. 1. Почнемо з хвилинки каліграфії. Що таке каліграфія? Побажаємо успіху один-одному (долонька до долоньки). Це склади. Швидше слово з них склади. Стий-на-пух Пухнастий (пух, тиха, нас, хати) 1 гр. Знайти і записати слова, які заховалися в цьому слові. Дібрати до них ознаки. 2 гр. Утвори ланцюжок слів-ознак. Пухнастий, тихий, хитрий - Які питання можна ставити до цих слів? - Як вони називаються? Що називають?(ознаку) Висновок. III. Мотивація навчальної діяльності. 1. Відгадайте загадку(прикметники закриті) Червоний колір, а кислий смак, Кам’яне серце, чому це так? (вишня) - Чи можемо відгадати загадку? Чому? - Які слова допомогли відгадати загадку? - На які питання вони відповідають? - Що означають? Яку роль відіграють слова-ознаки в житті? Висновок. IV. Оголошення теми та мети уроку. Отож на сьогоднішньому уроці ми спостерігатимемо за роллю слів, що називають ознаку предмета у загадках, і навчимося самі складати загадки. Що означає слово «загадка»? Сьогодні ми з вами поринемо у цікавий світ уяви, фантазії, творчості. V. Сприймання і усвідомлення матеріалу. Підготовчі вправи. 1. Гра «Аукціон». а) правила: назвати предмет, придумати до нього ознаки. Показую малюнок або самі добирають назви і ознаки. Робота в парах, письмово. Висновок. б) вгадай предмет за ознаками : - жовтий, кислий, ароматний, вітамінний (лимон); смачне, солодке, холодне, вершкове, шоколадне (морозиво); довговухий,куцохвостий, полохливий, прудконогий (заєць); сірий, колючий, безхвостий, маленький, хижий (їжак); хижа, руда, пишнохвоста, хитра, пухнаста (лисиця); гарна, пахуча, червона, колюча, ніжна, квітуча, пишна (троянда); вусатий, хвостатий, грайливий, м’який, когтистий (кіт). Висновок. 2. Гра «Ланцюжок». Правила: учитель називає предмет, учень говорить ознаку, вчитель називає інший предмет, у якого є ця ознака. Хмаринка – біла… Висновок. Впр. № 269. 3. Творчий диктант. Підберіть ознаки, точне слово: - веселий (олівець, учень, мультик); - зелена (трава, вишня); - чарівна (…); - сонце (щире, золоте) - хмарки (бистрокрилі, весняні, літні, зимові). Висновок. Фізхвилинка для очей. 4. Алгоритм складання загадок за ознаками: - обрати об’єкт; - заповнити ліву частину таблиці; - заповнити праву частину таблиці; - вставити слова-зв’язки «але, не, як»; - прочитати загадку. Динозавр Який? слова-зв’язки Що таке саме? Страшний ….як… привид Небезпечний …але не… вогонь Дикий кабан Висновок. 5. Придумати загадку за аналогією. Пухнастий, а не рукавичка Вусатий, а не дід, Довгі вуха має В лісі проживає (заєць) 6. Вибрати і вставити пропущені прикметники Маленьке …….., ……….. Клишоногий М’якеньке влітку ………..та ………… Волохатий Спритний ну, а взимку …………… Пухкеньке у барлозі гріє боки Завзятий (ведмідь) Ніжне Висновок. Фізхвилинка «Австралійський дощ» Піднімається вітер (потираємо руки). Падають перші краплини дощу(клацаємо пальцями). Почалася справжня злива (плескаємо долонями по стегнах). Злива перетворюється на бурю(тупцюємо). Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудях). Стихає злива(плескаємо долонями по стегнах). Закінчується дощ, падають останні краплі(клацаємо пальцями). Шумить тільки вітер(потираємо долонями). Австралійський дощ скінчився. Сонце!(усі разом піднімають руки вгору). VI. Узагальнення і систематизація знань. 1. Скласти загадку за алгоритмом про сонце (1гр.): Кругле , а не м’яч, Пекуче, а не вогонь, З висоти нам сяє, Все навколо зігріває. (сонце) 2 гр. Щось …………….і ………., ………………………………, Та якщо пожива є – Хижаком воно стає. (кіт) 3 гр. Роздаю малюнки звірів. Лисиця. Шубка…, хвіст…, до курки ласа. Білка. На зріст., хвіст., по гілках стрибає, горішки поїдає. 4 гр. Складіть загадку за питаннями. Що? Що зробив? Куди? (їжак) Колючий клубочок прибіг у садочок. Висновок. Жива казка. VII. Підсумок уроку. Рефлексія. Висновок. Яку роль виконують слова, що називають ознаку предмета в загадках? Я : дізнався зрозумів навчився повторив зацікавився запам’ятав Які кольори ви б використали оцінюючи урок? д\з впр. № 271, придумати загадку, утворити ланцюжок слів ознака-назва-ознака. Дякую вам за роботу! Ростіть добрими та мудрими! Любіть і вивчайте нашу рідну мову! | |
Переглядів: 3180 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |