Тема: «Свічка, запалена від серця»
Мета: розширити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета. Розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів, вчити давати характеристику дійовим особам, робити висновки з прочитаного. Виховувати бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, добірка книжок поезії, «Кобзар» малюнки Шевченка і про Шевченка, склади для читання, завдання для групової роботи.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
Всі почули ви дзвінок —
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок наш розпочинаймо.
ПЛАН УРОКУ
К 1. Мовна розминки
О 2. Оголошення теми і мети уроку
Б 3. Очікування
З 4. Сприймання нового матеріалу
А 5. Узагальнення набутих знань
Р 6. Підсумок уроку
– Виконуючи кожен пункт плану, ми будемо відкривати по одній літері і в кінці уроку дізнаємося, що за слово зашифровано.
ІІ Мовна розминка
1. Артикуляційно-слухові вправи
2.Читання прямих та обернених складів.
За таблицями в «Читайлику»
3.Робота над скоромовкою.
Мудрим ніхто не родився, мудрості в мудрого навчився.
— Прочитайте з питальною інтонацією,передайте здивування, радість під час читання.
ІІІ. Оголошення теми уроку
— А мудрості будемо вчитися у людини, яку можна назвати такими словами:
кріп.к
н.в.льн.к
сир.т. п.ст.х
по.т
коз.ч.к к.бз.р
х.д.жн.к
(на дошці)
— Тож у кого будемо вчитися мудрості? (Портрет Т. Г. Шевченка)
— Що ви можете розповісти про цю людину?
1. Довідкове бюро
-У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної темної ночі блиснув на все село один вогник – це народилася дитина. Для пана – нова кріпацька душа, а для України – великий поет, буремний Тарас, незламний Кобзар. Це сталося більш як півтора століття тому, 9 березня 1814 року.
– Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, – смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження.
На 12 році Тараса спіткало нове горе – раптово, простудившись у дорозі, помер батько.
– Доля привела 17- річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його, де він став художником і вільною людиною.
– 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу: В. Жуковському, К. Брюллову, Є. Гребінці, В. Григоровичу, А. Мокрицькому, які зібрали і заплатили за поета 2500 крб.
– Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, – вихід у світ книги віршів,, Кобзар” у 1840 р. Справді,
„Кобзар” належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України.
– За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали – 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров’я. Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря – йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати – писав і малював, ховаючи у „ захалявні книжечки”.
– Через 10 років поета звільнили, він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі. Уже будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників.
– Помер Т. Шевченко 10 березня 1861 року. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санки-Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло великого Кобзаря було перевезене в Україну. З того часу 22 травня – День пам’яті поета, день національного трауру України.
Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори – могили великого Кобзаря – став національною святинею.
2. Доповнення вчителя
— Т. Г. Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і лише 13 років був віль-ною людиною. Трагічною була доля Шевченка. Та його життя було, як зірка: яскраво запалало, але швидко погасло. Та сяйво його творів палає і зараз.
Багато письменників присвятило свої твори хвилюючій розповіді про той тернистий шлях, яким пройшов, не схиливши голови, великий поет і художник Тарас Григорович Шевченко. Вам, дітям, цікаво буде |знати, яким був у дитинстві наш Шевченко.
ІV. Очікування
– Що ви очікуєте від цього уроку?
(запис очікувань на дошці)
V Сприймання нового матеріалу
1. Словникова робота.
а)Читання нових слів
Кирилівка пасинків
Гуляйполе на пашу
Херсонщина
паша ясне воли милу обабіч козацькі пасинки безмежний вольниця старенький товариство справжній
б) Пояснення слів. Робота з тлумачним словником
хутори*
чумаки*
2. Читання текст частинами. Складання плану
Орієнтовний план
1) Знущання мачухи.
2) Радісна новина.
3) Зустріч із новим.
4) Дитячі враження.
План до тексту “Малий Тарас чумакує”.
Група № ____
1.___________________________________
2.___________________________________
3.___________________________________
4.___________________________________
3. Аналіз змісту з вибірковим читанням.
— Коли відбулися описані події? Скільки років було Тарасику?
— Де жила сім’я Шевченків? Прочитайте опис Кирилівки.
— Чому у хам Шевченків було невесело? Чому старенький дідусь і тато жаліли малою Тараса?
— Як сприйняв новину про чумакування хлопчик? Доведіть думку словами тексту.
— Які місця проїжджали чумаки? Куди найбільше мріяв потрапити Тарасик? Чому?
— Які картини малювала уява хлопчика? Прочитайте.
4. Характеристика головного героя.
— Які риси характеру хлопчика проявились у цьому епізоді його життя?
— На дошці записані слова. З’єднайте з іменем ті, які характеризують хлопця.
— Доведіть свої думки словами тексту.
5. Групова робота
– Пригадаємо поетичні твори великого Тараса Шевченка
I група
1. Впізнайте вірш.
С.д.к в.шн.в.й к.л. х.т.,
Хр.щ. над в.шн.м. г.д.ть,
Сп.в.ють ід.чи д.вч.т.,
А м.т.рі в.ч.р.ть жд.ть.
II група
1.Впізнайте вірш.
Вставити пропущенні букви і прочитати рядки.
Св.т.. кр.й н.б. п.л.є,
С.л.в.йк. в т.мн.м г.ї
С.нц. з.стр.ч.є.
III група
1.Впізнайте вірш.
Вставити пропущенні букви і прочитати рядки.
З_цв_л_ в д_л_н_ черв_н_ к_л_н_,
Ніб_ з_см_ял_сь д_вч_н_-д_т_н_.
ІV група
1. Розмістіть правильно всі рядки вірша. Прочитайте вірш «ланцюжком».
Червона калина.
Яром на долину.
Тече вода з-під явора,
Пишається над водою
Пишається калинонька,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Явір молодіє.
– Перевірка роботи в групах.
VI Узагальнення набутих знань.
1. Тестування
А. Лотоцький «Малий Тарас чумакує»
1. Де жила сім’я Тараса?
а) В Моринцях; б) в Кирилівці; в) в Черкасах.
2. В сім’ї було невесело через:
а) мачуху; б) діда; в) Тараса.
3. Батько взяв Тараса з собою:
а) ярмаркувати; б) чумакувати; в) козакувати.
4. Першим містом, яке трапилось їм, було:
а) Гуляйполе; б) Херсон; в) Черкаси.
5. В Херсонщині починався:
а) ліс; б) степ; в) ярмарок.
6. Уява Тараса малювала йому:
а) чумаків; б) козаків; в) гайдамаків.
1б, 2а, 3б, 4а, 5б, 6б.
2. Робота в зошиті (с. 47).
а) Відповіді на питання (завд. 1, 2, 5).
б) Пояснення значень слів і висловів (завд. З, 4).
VІI Підсумок уроку
1. Перевірка очікувань
2. Опитування
— Що нового ви дізналися про Т.Г. Шевченка?
— Яким ми можемо його уявити в дитинстві?
— Які риси характеру малого Тарасика ви запозичили б собі?
|