Тема: Дієслова минулого часу. Змінювання дієслів минулого часу за числами і родами (в однині).
Мета: Узагальнити і систематизувати знання про граматичні ознаки дієслова. Закріпити знання правопису ненаголошених особових закінчень дієслів теперішнього і майбутнього часу. Ознайомити учнів зі змінюванням дієслів минулого часу за родами і числами. Розвивати зв’язне мовлення, спостережливість і увагу учнів. Виховувати любов до Батьківщини, до природи рідного краю.
Обладнання: Презентація в програмі PowerPoint до теми уроку, мультимедійна дошка, слайди, картки, таблиці словникових слів.
Хід уроку
І. Організація класу
- Що нам треба зробити, щоб розпочати урок?
Аутотренінг
Щоб урок нам розпочати,
Треба разом промовляти:
«Старайся, пробуй, живи!
Розум, увагу прояви!
Активним і уважним будь,
Про каліграфію не забудь!»
- Яка зараз пора року? (Весна)
- Які птахи прилітають до нас навесні? (Шпаки, лелеки, ластівки, журавлі, граки, жайворонки, солов’ї).
- Одними із перших вісників весни а також оберегом і символом нашого краю – є журавлі.
- Діти, а ви знаєте чому вони є символом? (Тому, що вони символізують наш рідний край, і коли прилітають зимувати в теплі краї, то там знають звідки вони).
- Люди люблять і шанують журавлів, і більше всього за їх відданість і любов до Батьківщини.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку:
- І сьогодні ми разом з Журавликом – Веселиком помандруємо у чарівну країну «Дієслово». Ми згадаємо все, що вивчили на попередніх уроках про дієслово, а також дізнаємося як в українській мові змінюються дієслова минулого часу. Це і є тема нашого уроку.
(Слайд 1: журавель + тема уроку)
Інтерактивна вправа «Очікування».
- Чого кожен із вас очікує від уроку?
(Слайд 1: На слайді речення: «Я очікую що...»
(Що на уроці буде цікаво, дізнаємось про щось нове, корисне, важливе)
«Цей урок навчить мене...»)
(Змінювати дієслова минулого часу за числами і родами, робити висновки, складати розповіді, розвивати мову, увагу, спостережливість, висловлювати свої думки)
- Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку:
(Слайд 2:
ви повинні узагальнити вивчене про дієслово;
довести, що вмієте розпізнавати часові форми дієслів та правильно вимовляти і записувати їх;
навчитись змінювати дієслова минулого часу за числами і родами (в однині);
точно і красиво висловлювати свої думки;
будете злагоджено працювати в парах;
зумієте переконати, що любите і знаєте рідну мову.)
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань
- Ми почнемо нашу мандрівку по країні «Дієслово» з актуалізації опорних знань, а для цього проведемо бліц-опитування.
Я – кореспондент, а ви – респонденти.
Отже... (Питання)
(Слайд 3: Інтерактивна вправа «Бліц-опитування»
1. Що називається дієсловом?
2. Яким членом речення найчастіше є дієслово? (Присудком)
3. З якою частиною мови найчастіше зв’язане дієслово? (З іменником)
4. Як називається початкова форма дієслова? (Неозначена форма дієслова)
5. Чому вона отримала таку назву? (Незмінна форма дієслова. Не вказує ні на час, ні на особу, ні на кількість)
6. На які питання відповідає неозначена форма дієслова? (Що робити? Що зробити?)
7. Як змінюються дієслова? (За числами і часами)
8. В якому числі може вживатися дієслово і коли? (В однині – означає дію одного предмета, у множині – означає дію багатьох предметів)
9. Назви часові форми дієслів. (Дієслова змінюються за часами: вони мають форми теперішнього, минулого і майбутнього часу)
10. Як пишеться частка НЕ з дієсловами? (Окремо)
11. Яку дію можуть виражати дієслова? (Завершену і незавершену)
12. На яку дію завжди вказують дієслова теперішнього часу? (Незавершену)
13. Як утворити від дієслів незавершеної дії дієслова завершеної дії? (За допомогою префікса)
14. Як змінюються дієслова теперішнього і майбутнього часу? (За числами і особами)
15. Як визначити дієвідміну дієслова? (За допомогою особових закінчень дієслів)
16. Які дієслова належать до 1 дієвідміни? (Які в 3 особі множини мають закінчення –УТЬ,-ЮТЬ, а в інших особах – закінчення –Е,-Є)
17. Які дієслова належать до 2 дієвідміни? (Які в 3 особі множини мають закінчення –АТЬ,-ЯТЬ, а в інших особах – закінчення –И,-Ї)
- Дякую за відповіді.
ІV. Словниковий диктант
- А зараз ми повторимо словникові слова, вивчені на попередніх уроках. Отже, словниковий диктант. Запишіть слова і поставте наголос.
(Таблички зі словниковими словами: Інженер, футбол, юннат, гардероб, кілометр, напам’ять, шістсот, шістнадцять, дисципліна, щоденно, вранці, до побачення).
Взаємоперевірка.
- Обміняйтесь зошитами, візьміть олівець і перевірте роботу свого товариша по парті.
(Слайд 4: Словниковий диктант: Інжене́р, футбо́л, юнна́т, гардеро́б, кіломе́тр, напа́м’ять, шістсо́т, шістна́дцять, дисциплі́на, щоде́нно, вра́нці, до поба́чення)
- Обміняйтесь зошитами назад.
- Хто написав без жодної помилки?
- Хто допустив одну помилку?
- Дві помилки?
- Більше двох помилок?
- Діти, які допустили помилки в словникових словах, пропишіть вдома ці слова правильно і каліграфічно по одному рядочку.
V. Робота в парах
- Кожна пара отримає картки з двома словами. Ви повинні вставити пропущені букви і пояснити свій вибір.
(Роздаю картки)
(Слайд 5: Робота в парах.
Ход...ш, чита...мо.
Бач...мо, пиш...те.
Сто...мо, перемож...мо.
Сі...те, стукот...ш.
Рад...мо, брод...ш.)
Перевірка.
VІ. Робота над вивченням нового матеріалу
1. - На минулому уроці ми вивчали вірш Платона Воронька «Облітав журавель». Давайте згадаємо його. (Разом)
(Слайд 6:
Облітав журавель
сто морів, сто земель,
облітав, обходив,
крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
- Де найкращая земля? -
Журавель відповідає:
- Краще рідної – немає!)
- Випишіть, будь ласка, з цього вірша тільки дієслова.
(Облітав, обходив, натрудив, спитали, відповідає).
- Визначте час виписаних дієслів і прочитайте тільки дієслова минулого часу.
(Облітав, обходив, натрудив, спитали).
2. - Отже, сьогодні ми дізнаємося, як змінюються дієслова минулого часу.
Для цього відкрийте підручник на сторінці 72. Розгляньте таблицю змінювання дієслів минулого часу.
(Слайд 7: Таблиця змінювання дієслів минулого часу)
Технологія «Мозковий штурм»
- Прочитайте, на які питання відповідають дієслова і які закінчення мають.
- Чому у дієслів минулого часу різні закінчення?
(Тому, що вони змінюються за числами, а в однині ще й за родами).
- Зверніть увагу на те, що дієслова минулого часу можуть виражати завершену і незавершену дію.
- Прочитайте дієслова, які виражають завершену дію.
(Написав, написала, написало, написали).
- Які дієслова виражають незавершену дію?
(Писав, писала, писало, писали).
- Отже, який висновок можна зробити?
(Слайд 7: Висновок
Дієслова минулого часу змінюються за числами, а в однині ще й за родами.
Дієслова минулого часу можуть виражати завершену і незавершену дію.
3. Тренувальна вправа 138.
- Попрацюємо над вправою 138.
- Подані дієслова поставте в усіх формах минулого часу
1 варіант - слово «світити»;
2 варіант - слово «ходити».
(Світити – світив, засвітив, світила, засвітила, світило, засвітило, світили, засвітили).
(Ходити – ходив, сходив, ходила, сходила, ходило, сходило, ходили, сходили).
- В дієсловах, які виражають завершену дію, виділіть префікс.
4. Творча вправа.
- Наш журавлик приніс нам такі слова:
(Слайд 8. Слова: Вимив, вилив, вишив, вирив, випив).
- Чим цікаві ці слова?
(Ці слова можна читати зліва направо і справа наліво).
- Складіть сполучення цих слів з іншими словами.
VІІ. Фізкультхвилинка
VІІІ. Каліграфічна хвилинка
- Її девіз:
Чисто й правильно писати, себе та інших поважати.
(Слайд 9:
Чисто й правильно писати, себе та інших поважати.)
- Прочитайте прислів’я:
Вода з гір потекла, весну принесла.
(Слайд 9:
Вода з гір потекла, весну принесла.)
- Каліграфічно і охайно спишіть його.
- Підкресліть дієслова. Визначте їх час, число і рід.
Перевірка.
ІХ. Робота над текстом (за вправою 139)
- Прочитайте текст вправи 139. Які почуття викликало у вас це оповідання?
(Радості, натхнення, здивування, гордості за людей, які відбудували вітряк).
- Який заголовок можна добрати до цього тексту?
(«Вітряк», «Дорогоцінна пам’ятка», «Справжнє диво», «Відбудований вітряк», Пам’ятка минулих часів»).
- Розгляньте малюнок і прочитайте абзац, який найточніше його описує.
(Третій абзац).
- Знайдіть в тексті дієслова минулого часу і визначте їх число (Усно).
(Сказав – однина, запропонував – однина, несли – множина, почали – множина, вирубали – множина, викорчували – множина, стругали – множина, клепали – множина, підносили – множина, розпростався – однина).
Х. Інтерактивна гра «Сніжна грудка»
- Журавель пропонує пограти нам в гру «Сніжна грудка».
- Ви повинні передати друг другу грудку, виконуючи завдання.
(Слайд 10: Журавель + Слово – питання – час – дія – число – поч. форма;
Працював
Зраділа).
- Журавель зрадів, що ви добре працювали на уроці і дарує вам ось цей гарний букет весняних квітів.
(Слайд 11: Букет квітів)
ХІ. Підсумок уроку. Рефлексія
- Чи виправдались ваші очікування від уроку?
(Так)
- Чому?
(Слайд 11:
Знаю:...
Вмію:...
Можу:...)
(Тому, що тепер я знаю:
- що дієслова минулого часу можуть виражати завершену і незавершену дію, змінюються за числами і родами.
Я вмію:
- визначати число, час і рід дієслів, дієвідміни дієслів;
- охайно і каліграфічно писати;
- добирати заголовки до текстів;
- точно висловлювати свої думки.
Я можу:
- працювати в парах;
- можу бути уважним і старанним;
- можу сказати, що люблю свою рідну мову).
- Мої очікування теж справдились, бо я впевнилась, що ви добре засвоїли тему уроку.
Оцінки за урок (Мотивація)
Домашнє завдання: Напишіть твір-розповідь «Журавель» і підкресліть дієслова минулого часу, визначте їх число і рід.
- А наша подорож підійшла до кінця.
|