Тема: «Омріяна подорож Україною»
Мета: Закріпити й поглибити знання учнів про свою державу – Україну, про історичні та культурні пам’ятки України її мальовничі куточки природи.
Розвивати пам'ять дітей, увагу, вміння грамотно висловлювати свої думки.
Виховувати любов до рідного краю, дбайливе ставлення до скарбів України, почуття патріотизму, людяності.
Хід уроку
I . Організаційний момент.
1. Привітання. Створення емоційного настрою уроку.
Всі готові до уроку,
Починаємо роботу.
- Перед уроком давайте побажаємо один одному щось приємне. Слайд 1.
Вчитель. Я всміхаюсь сонечку.
Діти. Здраствуй, золоте!
Вчитель. Я всміхаюсь квіточці.
Діти. Хай вона росте!
Вчитель. Я всміхаюсь дощику.
Діти. Лийся, мов з відра!
Вчитель. Друзям усміхаємось.
Діти. Зичим їм добра!
- То ж поверніться один до одного й обміняйтесь посмішками.
- Сьогодні до нас завітало багато гостей. Привітайтеся з ними, пошліть і їм свої посмішки. Сідайте.
2. Вправа « Мікрофон».
- Щоб наш урок пройшов весело, цікаво, якими ви бажаєте бути на уроці?
( Активними, уважними, розумними, кмітливими, організованими, старанними, спостережливими.)
- Буду рада бачити вас такими.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Створення проблемної ситуації.
- Сьогодні ми з вами будемо мандрувати. А мандруватимемо країною, назву якої ви підкажете мені. Слайд 2.
Є багато країн на землі,
В них – озера, річки і долини…
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди Батьківщина.
- Як називається наша Батьківщина? (Україна )
- Як ще можна назвати нашу Батьківщину? ( Вітчизна, країна, рідний край.)
2. Вправа « Асоціативний кущ».
- Що ви відчуваєте, коли чуєте слово Україна? З чим воно асоціюється у вас?
Україна
Відправимось у подорож по Україні.
- А як називаються люди, які подорожують? (Туристи.)
Сьогодні ми будемо туристами. Перед подорожжю для кожного туриста важливо знати погоду на сьогодні.
3. Фенологічні спостереження. Вправа «Синоптик».
Синоптики вітають всіх, кого цікавить, якою буде погода і повідомляють, що сьогодні 18 квітня, день … , небо … , вітер … , опади … .
- Погода сприятлива – час вирушати, але на чому, відгадайте.
Я із тканини, надувна,
Як повітря я легка.
Піднімаюсь швидко в небо
І мандрую, куди треба.
(Повітряна куля.) Слайд 3 .
- Так, це повітряна куля. Літальний апарат, який піднімається в небо завдяки тому, що куля наповнюється газом, легшим за повітря або нагрітим повітрям. Саме на ній ми помандруємо.
III. Оголошення теми уроку.
- У нашій країні багато красивих місць і кожна людина мріє побувати в найзагадковішому її куточку. Я вам допоможу відвідати найбільш відомі, цікаві, мальовничі. Слайд 4.
Тема уроку « Омріяна подорож Україною».
IV. Основна частина уроку.
- Ми всілися у повітряну кулю. Перебуваючи у ній будьте дуже обережні : не штовхайтесь, один одному допомагайте, не перехиляйтесь, щоб випадково не впасти з висоти.
Відлітаємо, летимо. Але щоб успішно приземлитись у потрібному місці, виконаємо завдання.
1. Вправа « Ми шифрувальники». Фронтальна робота.
Слова «розсипалися». Вам потрібно їх зібрати.
есадО Одеса
вівЛь Львів
Хівкра Харків
ївиК Київ
- Що це за слова? ( Назви міст.)
- Що це за міста? ( Найбільші міста України.) Слайд 5.
- Яке найголовніше місто нашої Батьківщини? (Київ.)
- Чому? ( Це столиця України.)
Інколи це місто ще називають серцем України.
- На берегах якої річки розкинулось воно? ( Дніпро.) Слайд 6.
- Як називається головна вулиця Києва? ( Хрещатик.)
Хоча ви так багато вже знаєте про Київ, але я вас запрошую саме до нього. Приземляємось.
Вчитель. Київ – велике і дуже старе місто. І найперше, що вражає у ньому туристів – це його величні споруди. Про свою історію місто розповість мовою історичних і культурних пам’яток. Слайд 7.
Один із найдавніших храмів міста – Києво – Печерська лавра. На його території багато церков, печер, де колись давно жили та молились люди, які потім були визнані святими. Золоті ворота – тисячу років тому вони охороняли Київ від ворогів. А зараз на цьому місці історичний музей. Старовинна споруда Києва – Софіївський собор, побудований князем Ярославом Мудрим. Та ще багато інших пам’яток.
Помандруємо далі, але час відпочити.
Фізкультхвилинка.
- Щоб потрапити у наступний куточок Батьківщини, виконаємо завдання.
2. Вправа «Ми пошуковці» . Індивідуальна робота.
В кожного на парті є конверт. Розкрийте його і викладіть перед собою все, що у ньому є. Перед вами таблиця. У кожному рядку між літерами заховалися слова. Вам їх потрібно відшукати і прочитати. А кожне слово ви покажете мені за допомогою малюнка. Один, два, три – роботу почали.
- В першому рядку заховалося слово – показуємо малюнок …( едельвейс).
- В другому рядку слово – показуємо малюнок … (ялиця).
- А в третьому рядку – показуємо ... (модрина).
Перевіримо. Слайд 8.
- Що це за слова? (Назви рослин.)
- А де ростуть ці рослини? ( У Карпатах.)
Молодці. Я запрошую вас у гори Карпати. Приземляємось. Слайд 9.
Вчитель. У виконаному завданні зустрілася квіточка – едельвейс. Її називають білотка альпійська. Про неї розповість нам Денис.
Учень. Цю квітку називають квіткою кохання. Вона росте на важкодоступних скелях високо в горах. Через знищення її туристами і населенням вона стала рідкісною рослиною, потребує охорони, тому занесена до Червоної книги України.
Вчитель. Ми туристи виховані і зривати її не будемо.
Ось ми і в Карпатах.
- А як називають ці гори в Україні? ( Українські Карпати.)
- Якої вони висоти? ( Середньої. )
- Яка найвища гора Карпат? ( Говерла.)
Вчитель. Карпати – наймокріше місце в Україні. Влітку там випадає багато дощів, а взимку – снігу. Чим же так приваблюють туристів Карпати? Чисте повітря, надзвичайно гарна природа сприяють відпочинку людей. Вони можуть помилуватися мальовничими куточками природи, яких не можна побачити ніде більше. Зокрема, в Карпатах знаходиться єдина в світі долина нарцисів.
Слайд 10.
А зараз обережно. Повітряна куля знову піднімається в небо і ми прощаємося з горами, відлітаємо, летимо над сушею і раптом потрапляємо до водойми.
- Що це за водойма? Відгадайте.
Навкруги води багато
Меж не видно берегів.
( Море.)
Ми приземляємось. Повіває легенький вітерець. На березі чистий пісок, вимитий хвилями, які торкаються наших ніг, ніби вітаються з нами. Ми вдивляємося у далечінь і відчуваємо красу і велич морських широт.
- А які моря омивають територію України? ( Чорне та Азовське.) Слайд 11.
- Яка вода у морях? ( Солона. )
Чому вона солона розповість нам Карина.
Коли йде дощ, він розчиняє частинки солей, що є в ґрунті. Струмочки дощової води потрапляють в річки. Течія річки переносить солі в моря. Вода під дією сонця випаровується, а сіль залишається у морі.
Вчитель. Морське повітря, насичене сіллю, допомагає вилікуватись людям від хвороб і оздоровити весь організм. Тому на берегах морів так багато відпочиваючих.
- Яке ще значення морів? ( Видобувають сіль, ліки, задоволення, ловлять рибу.)
Поки ми милувалися красою морською, щось трапилось з нашим транспортом.
Ми не можемо летіти далі, бо кулю взяли в полон якісь чудовиська і відпустять лише тоді,коли буде виконане завдання.
3. Вправа « Ми дослідники». Робота в групах.
Щоб швидше звільнити кулю з полону, швидко виконати завдання об’єднаємося в групи. Пригадаємо правила роботи в групі:працюємо тихо, розподіляємо обов’язки, враховуємо думку кожного, коли відповідає група – уважно слухаємо ,виправляємо помилки, доповнюємо. Кожній групі я покладу листок, на якому зображені жителі водойм. Вам потрібно відшукати лише морських мешканців, поставивши відмітку у квадраті біля них.
Один, два, три – роботу в групах почали.
Всі групи справились.
- Яких морських риб ви впізнали? ( Осетр, горбуша ,камбала.)
Звіримо відповіді. Слайд 12.
Молодці. Куля звільнена з полону, ми злітаємо. Куди ж ми потрапимо? Щоб
дізнатися, виконаємо завдання.
А ле перед цим відпочинемо і потренуємо увагу.
Фізкультхвилинка.
4. Вправа « Ми ерудити». Робота в парах.
Всі уважні. Зараз попрацюємо парами. Перед вами лежить прямокутник. На кожному частинки речень в двох стовпчиках. Ви повинні з’єднати ці частинки стрілочками так , щоб вийшло речення.
Один, два, три – роботу в парах почали.
Де рідний край – життя віддай.
Всюди добре, там рай.
За рідний край а вдома найкраще.
Справились. Перевіримо. Слайд13.
- Що це за речення? ( Прислів’я.)
- Про що кожне прислів’я? ( Про рідний край.)
Ось ми і повернулись до рідної домівки. Побували в різних куточках нашої країни. Тільки почали знайомитись з нею. І поки ми ще маленькі, нам не обов’язково мандрувати далеко. Можемо почати з нашого рідного міста. Побачити ось такі куточки Хмельницького. Слайд14.
Мандруючи, ми відкрили пазли нашої подорожі.
- Що отримали? (Карту України.)
Це є карта України хоча і незвичайна. А справжню ви бачите на дошці.
Слайд 15.
- Що таке карта? ( Зменшене зображення території України.)
Вчитель. А насправді територія така велика, що перейти її пішки з одного кінця від Карпат в інший можна аж за 90 днів дорослій людині.
- Що на карті позначають жовтим і зеленим кольорами? ( Рівнини.)
- Що синім ? ( Водойми. )
- А коричневим? ( Гори.)
- Чим незвичайна ця карта? ( Кольорами.)
- Що нагадують вам ці кольори? ( Прапор.)
Це наш Державний Прапор.
- Які державні символи ви знаєте ще? ( Державний Герб, Державний Гімн.)
Слайд 16.
V. Підсумок уроку.
1. Складання побажань. Робота парами.
- Які куточки України ми відвідали , подорожуючи?
Я думаю, ви переконались, що наша Батьківщина дуже красива. Кожен українець мріє, щоб вона була ще красивішою. На ваших партах лежать квіточки. Переверніть їх. Прочитайте, що на них написано. Ви можете дописати найпотаємніше побажання своїй Україні . Разом подумайте і допишіть одне побажання на двох.
Ми бажаємо своїй Україні …
Тепер давайте прикрасимо нашу рідну землю квітами – побажаннями. Як розквітла вона. Ми бажаємо їй …
Нехай слова, які ви почули проростуть у ваших серцях. Завжди пам’ятайте і пишайтесь тим, що ви українці. Давайте любити свою Батьківщину, берегти її святині.
2. Виставка книг.
Ось перед вами невелика виставка книг про мальовничі куточки неньки – України. На перерві у вас буде можливість побачити ті місця, в яких ми побували та ще багато небачених, у які ви можете помандрувати.
Вас запрошують різні куточки Вітчизни.
3. Домашнє завдання.
Вдома підготуйте розповідь про омріяну вами мандрівку. Про те місце, в якому вам би хотілося побувати, чи про те, в якому ви вже побували і вам воно так сподобалось, що ви хочете, щоб там побували і ваші друзі.
Слайд 17.
Мандрівку свою ми вже закінчили.
Все з вами побачили і повторили.
Всі дружні й активні були ви весь час.
Хороші слова тут чекають на вас.
Слайд 18.
|