Узагальнюючий урок з теми „Членистоногі”
Мета уроку
Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми „Членистоногі”;
Розвивати вміння порівнювати представників різних класів типу, визначити значення членистоногих в природі та житті людини;
Формувати творчі здібності учнів, вміння нестандартно мислити;
Виховувати цікавість до предмету, любов до тварин.
Основні поняття: хітиновий покрив, симбіоз, інстинкт, регенерація, кутикула, симетрія тіла, переносники захворювань.
Тип уроку: узагальнюючий
Завдання І. Розминка
1. Що вивчає наука арахнологія і з чим пов’язана ця назва?
2. Римляни свято вірили, що представники цього ряду – це квітки, що відірвались від рослин. Про який ряд йде мова? Яка його наукова назва? З чим це пов’язано?
3. Серед морських ракоподібних є рачки, які світяться вночі. Під час Другої світової війни японські офіцери брали їх в долоні і при такому незначному освітленні читали військові донесення (раки (Luciferinae)). Яке значення для тварин має така властивість до сяяння?
Завдання ІІ. Диктант
На дошці записані терміни – кожний під своїм номером. Вчитель читає визначення, а учні на листочках повинні вказати номер відповідного терміну – в тій послідовності, в якій вони були продиктовані.
Терміни на дошці
1. Зелені залози
2. Симбіоз
3. Трахеї
4. Мальпігієві судини
5. Інстинкт
6. Регенерація
Визначення до термінів
- Дихальні трубочки в тілі комахи.
- Дрібні трубочки – органи виділення у наземних членистоногих.
- Органи виділення продуктів життєдіяльності.
- Послідовний ланцюг рефлексів в складній поведінці у комах та інших тварин.
- Іноді зустрічаються раки з клешнями різного розміру. Як називається процес відновлення втраченого органу?
- Взаємовигідне співіснування різних організмів.
Для наведеного прикладу відповідь виглядає так: 3-4-1-5-6-2.
Завдання ІІІ. Поясни факти
Ще зустрічаються в житті незрозумілі явища, які дають початок легендам, повір’ям, страхам... Але багато з них, що раніше були не зрозумілі людині, тепер можна пояснити...
1. Яку роль відіграє хітиновий покрив у ракоподібних?
2. Деякі павукоподібні здатні видавати звуки у вигляді стрекотання, писку, дзижчання, шипіння. Всі ці звуки мають різне біологічне значення. Яке?
3. В одного з вищих ракоподібних – омара – клешні не однакові: одна – легка і тонка, інша – велика , з тупими зубцями. Різняться вони не лише зовнішньо, але й по товщині панцира, силі м’язів. Якщо омара вирощують в неволі, в певних умовах, клешні виростають однаковими. Чому?
4. Самку нічного метелика потримали в садку і переклали в герметично закритий прозору склянку. Самці, що прилетіли, збиралися біля садка і не звертали уваги на самку, банка з якою знаходилась поруч. Поясніть який подразник є головним для нічних метеликів і чому.
5. На о. Шрі Ланка є рослина, яка ловить комах, але не їсть їх. Її квітки приваблюють комах своїм ароматом і забарвленням. А коли комаха заповзає в квітку, велика кількість волосків на пелюстках заважають йому вийти. Через деякий час квітки розкриваються і комаха вилітає. Що це за явище?
Завдання ІV. Тести
Варіант I
I рівень
1. Комахи мають:
а) 3 пари кінцівок;
б) 4 пари кінцівок;
в) 5 пар кінцівок;
2. Порожнина тіла у членистоногих –
а) первинна;
б) вторинна;
в) змішана;
3. Дихальна система комах утворена:
а) зябрами;
б) легенями;
в) трахеями;
4. Задній відділ черевця рака утворений:
а) 7 – сегментів;
б) 6 – 8 сегментів;
в) несигментоване;
5. Кліщі – це членистоногі, які відносяться до:
а) класу ракоподібних;
б) класу павукоподібних;
в) класу комах;
6. Грудний відділ комах складається з:
а) двох сегментів;
б) трьох сегментів;
в) шести сегментів;
II рівень
7. виберіть правильні твердження:
А. Павук – сріблянка дихає киснем, який розчинений у
воді.
Б. У комах р. Метеликові крила вкриті лусочками.
В. Більшість десятиногих – мешканці морів і океанів.
Г. У павукоподібних одна пара вусиків.
Д. Тіло павукоподібних складається з голови, грудей, черевця.
Е. В основі хеліцер розташовані отруйні залози.
Є. Жирове тіло комах знешкоджує отруту.
Ж. У комах з повним перетворенням відсутня стадія лялечки.
III рівень
8. Визначте, які з цих комах належать до суспільних.
А. Терміти.
Б. Мухи.
В. Ґедзь.
Г. Мурашки.
Д. Комар – піскун.
Е. Овод.
Є. Бджоли.
Ж. Воші.
З. Блохи.
И. Джмелі.
IV рівень
9. Що таке «танець бджіл»? Хто першим зміг розгадати цю «мову»? Яке
це має значення для комах? Відповідь обґрунтуйте.
Варіант IІ
I рівень
1. На головогрудях рака розташовані:
а) 4 пари ходильних ніг;
б) 3 пари ходильних ніг;
в) 5 пар ходильних ніг;
2. На черевці павука розташовані:
а) ходильні ноги;
б) плавальні ноги;
в) павутинні бородавки;
3. Виберіть, які з цих павуків не застосовують ловчі тенета:
а) павук – сріблянка;
б) павук – тарантул;
в) павук – бокохід;
4. Тіло кліщів складається з таких відділів:
а) голово груди і черевце;
б) голова, груди, черевце;
в) головогруди і черевце зливаються в одне ціле;
5. Розвиток кліщів відбувається з:
а) з перетворенням;
б) без перетворення;
в) прямий;
6. Тіло комахи вкрито:
а) каралаксом;
б) хітином;
в) хітиноподібної речовини.
II рівень
7. Виберіть правильне твердження:
А. Тіло членистоногих членисте.
Б. Павуки – хижаки.
В. Коростяний кліщ викликає хворобу енцефаліт.
Г. Павук – бокохід застосовує ловильну сітку.
Д. Видільна система у комах утворена зеленими залозами.
Е. Кліщі – дрібні павукоподібні.
Є. Кров членистоногих називається гамолімфа.
Ж. Павук – бокохід може набувати маскую чого забарвлення.
III рівень
8. Визначте, які з цих рядів комах розвиваються з повним перетворенням.
А. р. Воші.
Б. р. Двокрилі.
В. р. Метеликові.
Г. р. Прямокрилі.
Д. р. Жуки.
Е. р. Клопи.
Є. р. Перетинчастокрилі.
Ж. р. Рівнокрилі.
IV рівень
9. Як досягається чітка взаємодія між «членами сімї » в суспільних
комах? Відповідь обґрунтуйте.
Завдання V. Реклама
На уроках ми багато говорили про те, що кожна тварина має право на життя, про те, як часто людина забуває про це. А може, і не варті вони наших турбот, може, і не потрібно їх охороняти?
Докажіть, що кожна тварина має право на життя.
Підведення підсумків
Домашнє завдання
|