Урок української мови в інклюзивному класі
(в класі є діти з порушенням зору)
2 клас
за підручником М.С.Вашуленко, С.Г.Дубовик
Тема. Велика буква у назвах міст, сіл, вулиць, річок.
Мета. Вчити розрізняти власні і загальні назви, формувати навички писати з великої букви назви міст, сіл, вулиць, річок. Вчити знаходити ці назви у тексті та пояснювати їх написання. Удосконалювати навички каліграфічного та грамотного письма. Розвивати зв’язне мовлення учнів, вміння працювати з книгою та робити висновки. Спонукати до висловлювання особистих точок зору, ідей. Виховувати любов до рідного краю та бажання вчитися.
Коригувальна мета. Розвивати зорове сприйняття, фонематичний слух, слухову увагу.
Обладнання. Проектор і біла дошка, диктофон, ноутбук.
Хід уроку
I. Організація класу до уроку
Вже дзвінок нам дав сигнал -
Працювати час настав.
То ж і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо!
II. З’ясування емоційної готовності учнів.
- Що побажаємо одне одному на урок! (Гарного настрою, нових знань, думати швидко, гарно продуктивно працювати, …)
- Отже налаштовуємося на роботу. І працюємо за девізом: (слайд 2)
Думати швидко.
Виконувати чітко.
Творчо працювати.
Каліграфічно писати!
III. Перевірка домашнього завдання. (слайд 3)
(Сліпа дитина теж бере участь в перевірці домашнього завдання, зачитує завдання виконане шрифтом Брайля)
- Прочитайте скоромовку.
- Поясніть, чому виділені слова Маргаритка і маргаритки написані з великої та малої літер. (Ім’я дівчинки і назва квітки)
- Назвіть головні слова у першому реченні. (Маргаритка збирала).
- Молодці! Гарно виконали домашнє завдання. А зараз попрацюємо ось над яким завданням.
IV. Актуалізація опорних знань.
4.1. Творча робота (слайд 4)
- Доберіть загальну назву до кожної групи слів. (Слабозорим діткам роздається завдання, сліпій дитині завдання надруковане шрифтом Брайля).
Мар’яна, Андрій, Софія, Олександр, Богдан - … (імена людей).
Іванівна, Євгенович, Павлівна, Васильович, Юріївна - … (по батькові).
Лиска, Зірка, Лайка, Дружок, Рекс - … (клички тварин).
Головко, Олійник, Коваль, Білик, Шевченко - … (прізвища).
- Яка орфограма об’єднує всі ці слова? (Пишуться з великої букви).
- Отже, пригадаємо правила.
1. З великої букви пишуться імена, прізвища, по батькові людей.
2. Клички тварин пишуться з великої букви.
V. Мотивація навчальної діяльності.
- Без чого не може жити людина? Що для неї найдорожче? Вам допоможе відповісти на це запитання вірш. Послухайте уважно.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Наш край, що зветься … (Україна). (слайд 5)
Так це наша Україна. А як ми ще можемо назвати її? (Батьківщина, Вітчизна, рідний край).
ВІДЕО про Україну (на проекторі транслюється)
Так ми всі повинні любити, шанувати, оберігати нашу Батьківщину тому, що вона у нас одна, як мати.
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми помандруємо Україною.
- Чи любите ви мандрувати?
- Але ми помандруємо не самі. Зараз ми дізнаємось з ким.
- Назвіть слова, які вам спадають на думку, коли чуєте слово «ВЕЛИКА». (Відповіді дітей)
- З великою буквою помандруємо містами, селами, вулицями, річками. З буквою будемо не тільки мандрувати, але й будемо дослідниками.
- Діти, хто з вас бачив чи заповнював адресу на конверті?
- Пригадаємо, що треба зазначити на конверті. (Країну, місто(село), вулицю і т.д.)
- На які питання відповідають ці слова? (Що?)
- Поміркуйте або пригадайте, як треба писати ці назви на конверті? (З великої букви).
VI. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Отже, сьогодні ми продовжимо вивчати іменники, які пишуться з великої букви. Це - назви країн, міст, сіл, вулиць, річок, морів і гір. А найкраще це зробити під час подорожі.
- А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(Одержати більше знань, отримати гарний настрій, дружно працювати, потренуватись писати з великої букви назви міст, сіл, вулиць, річок, …).
VII. Надання необхідної інформації.
- Запишемо у зошитах дату нашої мандрівки та місце
(Слабозорі дітки працюють у спеціальних зошитах з більшим і чіткішим розлінуванням, Сліпа дитина записує шрифтом Брайля)
Уу Ук краї на Україна
Наша держава – Україна.
- Чому слово «Україна» написали з великої букви?
- Давайте прочитаємо правило про вживання великої букви. (Назви міст, сіл, вулиць, річок пишуться з великої букви.)
- А Україна – це назва чого? (Країни) Робимо висновок, що назви країн теж пишемо з великої букви.
VIII. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Виконання вправ з підручника
Вправа 312
(Сліпа дитина слухає начитане завдання на диктофоні і далі бере участь в обговоренні).
- Прочитайте текст вправи і скажіть, які почуття він викликав у вас?
- Чому розплакався хлопчик?
- Як би ви допомогли йому, щоб він більше не загубився? Що порадите хлопчині?
- Доведіть, що ви ніколи не загубитесь. Назвіть своє місто (село), вулицю, номер будинку і квартири. Запишіть кожен свою адресу. (Сліпа дитина записує шрифтом Брайля)
- Як ви написали назву міста (села), вулиці?
2. Опрацювання правила (слайд 6)
Прочитайте правило. (Правило для сліпої дитини надруковане шрифтом Брайля)
Може, варто доповнити це правило? Поміркуйте, як? Що ми ще повинні писати з великої літери?
(Назви країн, морів, озер, гір теж пишуться з великої букви).
3. Підготовча вправа (слайд 7)
Ми розпочнемо мандрівку з нашого рідного міста.
- Вставте пропущені букви у словах.
(Я живу у _істі _мельницький.)
- Як напишемо назву міста? (З великої букви).
- Що ви знаєте про рідне місто? (Відповіді дітей)
Відео про місто Хмельницький.
- Ви подивились відео про наше рідне місто Хмельницький.
- Що вам запам’яталось?
- Які визначні місця побачили у відео?
- Як ми можемо назвати наше місто? (Рідний край, маленька Батьківщина).
- Так у кожної людини є одна найрідніша маленька Батьківщина. Ніхто з нас її не вибирає, але ми всі повинні її любити, шанувати, берегти!
- А зараз давайте трішки відпочинемо!
Фізкультхвилинка. (слайд 8)
(Вмикаю з ноутбука фізкультхвилинку «Райдуга»)
4. Тренувальні вправи.
- Щось буква втомилася мандрувати пішки. Наші предки любили мандрувати річками. Тому більшість міст розташовані на берегах річок. На яких річках розташовані міста дізнаєтесь з вправи 313.
- Прочитайте текст, з’ясовуючи значення невідомих слів. (Сліпа дитина слухає начитаний текс на диктофоні).
- Про які міста йдеться? (Чернігів, Полтава, Київ) (слайди 9, 10, 11)
- Спишіть та підкресліть назви річок. (Десна, Ворскла, Дніпро).
(Сліпа дитина записує лише назви річок шрифтом Брайля).
- Діти самостійно виконують вправу.
- З якої букви написали назви річок?
- Які назви річок підкреслили. Зачитайте. (Десна, Дніпро, Ворскла).
- Яка річка протікає у нашому місті? (Південний Буг, Плоска)
- А які ще річки України ви знаєте? (Відповіді дітей)
- Молодці, ви дуже гарно попрацювали.
5. Вибіркове списування.
- А зараз заплющіть очі і уявіть те, що описує поетеса.
Там хатки садами вкриті,
Срібним маревом повиті.
Коло сіл стоять тополі
Розмовляють з вітром в полі.
- Що ви уявили? (Українське село) (слайд 12)
- Хто був у селі? У кого є дідусі і бабусі в селі? Як називається ваше село?
- Знайдіть вправу 314.
- Прочитайте текст. Чи зустрілись вам не зрозумілі слова? (Сліпа дитина слухає завдання у виконанні учнів класу)
- Які назви сіл запам’ятали?
- Зараз перевіримо хто уважно читав і всі назви запам’ятав.
- Запишіть у зошит речення з дошки, а замість крапок вставте назви сіл.
Українські села - …, …, …, …, …. (Сліпа дитина записує шрифтом Брайля).
- У кінці додайте назву свого села, або села, в якому живуть ваші родичі.
- Як записали всі назви сіл? (З великої букви)
- Отже назви сіл пишемо з великої букви.
Зорова фізкультхвилинка (слайд 13)
Роботу нашу зупиняймо,
Подалі погляд направляймо.
Тепер погляньте на деталі.
І знов подивимось, що далі.
Очима вліво подивились,
Тепер направо всі скосились.
Зажмурим очі сильно-сильно,
Покліпаємо всі повільно
Щоб відпочили наші очі
Діти (всі разом):Трудитись ми тепер охочі!
IX. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.
1. Виконання вправи (слайд 14)
- Про кого/що розповідається у вірші? (Про засновників міста Києва/ про місто Київ).
- Погляньте на ілюстрації. Це пам’ятник засновникам міста Києва)
- Як ви думаєте, де він розташований? (У місті Києві)
2. Вибіркове списування. (слайди 15, 16)
- Прочитайте вірш мовчки. (Сліпій дитині зачитує вірш вчитель-асистент).
- Зверніть увагу, що поет говорить про кожну річку.
- Чи зустрілися вам незрозумілі слова?
2. Словникова робота. (слайд 17)
Дніпрогес – Дніпровська гідроелектростанція поблизу Запоріжжя.
- Про які річки ви дізнались вперше?
- Випишіть назви річок за зразком: …, …, …, … - річки України. (Зразок на дошці.) (Сліпа дитина записує шрифтом Брайля).
X. Підведення підсумків, домашнє завдання.
- Отже, з нашої мандрівки ви дізналися, що… (Назви міст, сіл, вулиць пишуться з великої букви.)
- Але у великої букви є ще одне завдання для вас.
1. Гра «Виправ помилку». (слайд 18)
Місто хмельницький, вулиця Кам’янецька, Річка дніпро, село тепле.
(Вчитель-асистент зачитує сліпій дитині завдання, наголошуючи на особливостях написання в даній вправі слів. Дитина прослухавши, аналізує і виправляє помилки, працюючи разом з усіма дітками класу).
Діти виправляють помилки і пояснюють як потрібно написати.
- Наша велика буква пройшла шлях не тільки по Україні, але й у мові. Пригадаймо її історію. (слайд 19)
Початок Прізвища Клички Назви міст, сіл,
речення Імена тварин вулиць, річок
По батькові
2. Домашнє завдання.
- Вдома виконаєте вправу 317, і вивчите правило.
- Вам потрібно буде вставити замість крапок відповідні назви. Списати текс «Наше місто» Назви міст, сіл, вулиць….. підкреслити.
3. Вербальне оцінювання. (слайд 20)
- Ось і добігла кінця наша мандрівка і наш урок.
- Чи справдились ваші сподівання?
- Я хочу вам подякувати за плідну працю на уроці. Гарно працювали, були активними. Молодці! Урок закінчено!
|