Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Християнська етика в українській культурі [ Додати статтю ]

Виховання учнів засобами християнської етики
Формування духовної компетентності вчителя 
(з досвіду роботи Школи духовності для вчителів м. Артемівська) 

Найщасливіша людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей.
                                                                                                                       Дені Дідро

Майбутнє України безпосередньо залежить від збереження і відтворення традиційних християнських моральних цінностей, ідеалів добра і любові. Про необхідність відродження духовності в Україні пише преса, цю проблему обговорюють працівники освіти. Духовність пов'язується з традиційною для України християнською вірою.
Однією з найбільш характерних ознак становлення незалежної української держави є повернення до християнства. Як бачимо, не стала винятком система народної освіти. При вивченні предметів гуманітарного циклу вчителі все частіше звертаються до біблійних текстів, бо незмінним залишається прагнення людей пізнати істину, зрозуміти закони життя. Та й в усіх офіційних документах ми знаходимо вказівку: "Виховати всебічно розвинену особистість”. Без сумніву, це прекрасний заклик. Біда лише в тім, що таку особистість, принаймні останнім часом, бачимо дуже рідко.
Що ж до християнства, то там чітко визначена мета і призначення освітніх систем.
Розглянемо уважніше поняття "освіта”. У цьому цікавому слові можна відшукати два своєрідні поняття. По-перше, очевидним є слово "світ”. Цей факт є надзвичайно повчальним. Адже в такому випадку навчально-виховний процес повинен бути організований так, щоб підготувати молоду людину до життя у світі. По-друге, менш очевидним, але ще більш важливим у слові "освіта” є поняття "світло”. Розумно побудована система освіти повинна сприяти просвітленню душі людини. Отже, зміст морального виховання учнів зумовлений потребами і вимогами сьогодення. З огляду на ці чинники, завданням курсів духовно-морального спрямування в школах повинно стати формування життя особистості в гармонії з природою, обов’язку та відповідальності, поваги до закону, до старших, бо саме християнська етика несе і втілює в собі те найблагородніше, що має бути властиве душі, серцю, думкам і вчинкам кожної порядної людини.
Яким чином організовано роботу щодо формування духовних цінностей школярів в навчальних закладах на території Артемівської міської ради?
З 1 вересня 2007 року в 2-4 класах загальноосвітніх навчальних закладів м. Артемівська, Часів Яру, Соледара почав викладатися курс «Християнська етика в українській культурі». Курс введено з метою створення умов для духовного розвитку дітей на традиціях української культури та християнських цінностей.
Метою і завданням навчального предмета з християнської етики стало формування особи школяра на засадах християнської моралі, плекання духовності, доброти, людяності, милосердя, чесноті, працьовитості, виховання духовно багато особистості, яка усвідомлювала б свою відповідальність перед Україною і рідним народом.
На сьогодні курс «Християнська етика в українській культурі» викладається у 10 школах міста (школи №№2, 4, 5, 12, 13, 14, 17, 18, 24, НВК №11) 16 учителями. Заняття відвідують 622 учні (54 учні основної школи та 568 – початкової школи) на підставі заяв батьків.
Уроки християнської етики будуються на органічному поєднанні традиційних та інноваційних прийомів викладання. Учителі залучають учнів до активних форм роботи: у початковій школі – ігрових, в основній – інтерактивних та дискусійних. На уроках практикують слухання духовної музики, розучування із дітьми різноманітних пісень, малювання ілюстрацій до притч, розмальовування писанок, що також сприяє зацікавленню предметом і поглиблює знання учнів.
Батьки позитивно ставляться до викладання курсу «Християнська етика в українській культурі» у школі. Вони є частими гостями в навчальних закладах, з радістю відвідують виховні заходи, тематичні свята. Абсолютна більшість батьків задоволена, що їхнім дітям викладається цей предмет. Батьки вважають, що заняття з названого предмету позитивно впливають на поведінку дітей та сприяють вихованню доброти, милосердя, наполегливості, працелюбності, старанності, сприяють розвитку мислення, зв'язного мовлення, пам'яті, інтересу до знань, естетичних смаків, творчих здібностей.
Учителі, які викладають курс «Християнська етика в українській культурі», відвідують засідання міського методичного об'єднання, активно беруть участь в проведенні міських семінарів, круглих столів, проводять майстер-класи з метою обміну педагогічного досвіду з предмета, приділяють час самоосвіті. Вони співпрацюють з учителями-предметниками, викладачами недільних шкіл, психологічною службою міста, бібліотекарями, священнослужителями, а також з Артемівським міським Центром туризму, краєзнавства та екскурсій, який під час канікул організовує екскурсії до м. Святогірська. Також протягом останніх 12 років на березі Сіверського Дінця працює збір-похід «Бахмут» для учнів пільгової категорії. Під час таких заходів учні мають змогу ознайомитися з історією Свято-Успенської Святогірської Лаври.
Учителі є активними учасниками обласних круглих столів з проблем викладання християнської етики (2011, 2012рр.), брали учать у Міжрегіональній конференції до Дня слов’янської писемності пам’яті Кирила та Мефодія з проблеми «Актуальні питання виховання у світі православних традицій» (2012р., м. Горлівка), в межах якої вчитель початкових класів Артемівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 Немудрякіна І.В. провела майстер-клас та стала переможцем Єпархіального конкурсу на кращий урок християнської етики в початковій школі. Також у 2011 році вона ж стала переможцем обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року з предметів морально-духовного напряму».
У листопаді 2011 року під час проведення семінару «Формування духовних цінностей способами християнської етики: перші кроки в початковій школі» було прийнято рішення про створення на базі Артемівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №12 Школи духовності для вчителів, бо саме духовність особистості вчителя є необхідною умовою формування духовності підростаючого покоління.

Мета Школи:
• надати методичну допомогу вчителям міста щодо формування системи цінностей учнів засобами курсів морально-духовного спрямування в навчально-виховному процесі;
• активізувати діяльність вчителів, які викладають курс «Християнська етика в українській культурі» у загальноосвітніх навчальних закладах міста в напрямку ефективного впровадження в навчально-виховний процес принципів духовно-ціннісної освіти через призму сучасних педагогічних технологій;
• формувати духовну компетенцію вчителя, яка репрезентує головні регуляції його дій, що закріплюються у звичках, традиціях, принципах життя й професійній діяльності, діях, вчинках і рисах педагога;
• впроваджувати прогресивні науково-обґрунтовані технології навчання.

Головні завдання:
• створення умов для розвитку особистості кожного учня;
• розуміння морального змісту педагогічної професії, необхідності розвитку культурних потреб та інтересів;
• впровадження педагогічних технологій формування духовних цінностей школярів з урахуванням історико-культурних особливостей регіону;
• вивчення та популяризація досвіду творчих педагогів міста;
• удосконалення структури методичної роботи.

Сумісно з представниками духовенства та відділом освіти було розроблено план роботи Школи. За час роботи Школи духовності для вчителів проведено 9 занять. Тематика занять різноманітна – це і ознайомлення з новими підручниками для учнів 5 класу та навчально-методичним забезпеченням, і вивчення церковних свят та пов’язаних з ними традицій українського народу, і організація роботи з батьками, і консультації священнослужителів та методистів тощо. Саме вчитель має бути здатним підготувати дитину до самостійного життя, формуючи її духовний світ, який стане основою діяльності, способу життя, стилю й характеру практичної поведінки.
Заняття в Школі проводять благочинний Артемівського округу духовний отець Сергій, благочинний Соледарського округу духовний отець Костянтин, методист Горлівського єпархіального управління Олександра Павлівна Хайруліна. Під час зустрічей відбувається духовне збагачення і самовираження педагогів. А критеріями розвитку духовної культури вчителя є свідоме ставлення
до самовдосконалення, активність, стійкість, розвиток професійно-духовних потреб і цінностей учителя.
Відвідування занять педагогами міста сприяють активізації їх діяльності з учнями. Учителя готують дітей до участі в міських та обласних конкурсах духовно-морального спрямування. Так, переможцями обласного конкурсу «Знавців біблійної історії та християнської етики» стали учениця НВК №11 Пятенко Марія (2012р., 2013 р.), учениця ЗОШ №17 Тітова Валерія (2013р.), а учень ЗОШ №5 Бібіков Георгій був учасником конкурсу.
Велика увага відродженню духовності, вихованню підростаючого покоління приділяється і керівництвом нашого міста. Так, педагоги міста брали участь у традиційній зустрічі голови Артемівської міської ради Реви О.О. з духовенством міста, яка проходила у формі круглого столу в січні 2013 року. Вони ознайомили присутніх із формами роботи вчителів щодо виховання в учнів духовних цінностей.
На виставці «З вірою в душі…» були представлені матеріали з досвіду роботи вчителів, які викладають курс «Християнська етика в українській культурі», поробки та малюнки дітей на християнську тематику, вишиті педагогами ікони. Картини на релігійну тематику, рушники, вишиті вчителями та їх вихованцями представила Артемівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №18, на базі якої діє музей української вишивки, в межах якого функціонує експозиція «Відродження духовності». Організатор та керівник шкільного музею Герцовська В.В., учитель обслуговуючої праці. Спільна діяльність педагогів та учнів сприяє збереженню і відтворенню традиційних християнських моральних цінностей, ідеалів добра і любові.
Отже, як бачимо робота Школа духовності для вчителів дає свої перші позитивні результати. Згодом планується організація Школи духовності для батьків.
Сьогодні роль духовного виховання і навчання не суперечить світському і не розглядається як щось окремо взяте, а як складова частина національного виховання і навчання в цілому. Адже духовність породжує шляхетність, допомагає кожній людині стати людиною, а нації – нацією. У християнській моралі сконцентровані найвищі цінності, тому християнські аргументи залишаються найсильнішими. Майбутнє нашої держави, що має багату тисячолітню християнську культуру, залежить від християнського виховання, від змісту тих цінностей, які закладаються в серця молоді, від усвідомлення ідентичності зі своїм народом, його історією, традиціями, від мудрої книжки, рідного слова.

Література:
1. Гордійчук О. Основи християнської етики і моралі. Духовне виховання учнів // Початкова освіта. - 2004. - № 22.
2. Стельмахович М.Г. Християнська етика в початковій школі//Початкова школа. – 1999. - №4.

Оніщенко І.В., методист міського методичного кабінету відділу освіти 
Артемівської міської ради Донецької області 
Категорія: Християнська етика в українській культурі | Додав: (12.11.2013) | Автор: Оніщенко Ірина Валентинівна
Переглядів: 2874 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!