Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Використання прийомів мнемотехніки для засвоєння навчального матеріалу учнями початкових класів

                                                           Чаплигіна Наталія Анатоліївна, вчитель   

                                                           початкових класів,Уманська гімназія №7

                                                           Уманської міської ради Черкаської області  

 

 Використання прийомів мнемотехніки для засвоєння навчального

                            матеріалу учнями початкових класів

     У сучасному освітньому просторі все більше популярності набуває впровадження інноваційних освітніх технологій. Актуальною проблемою є впровадження методик ефективного засвоєння різноманітної інформації. Однією з таких методик є мнемотехніка.

     Мнемотехніка (від грецької «пам’ять» і «мистецтво») – це мистецтво запам’ятовування, це спосіб покращення засвоєння та запам’ятовування нової інформації шляхом утворення асоціативних зв’язків за допомогою спеціальних методів і прийомів.

Перші згадки про мнемотехніку з’явились у Стародавній Греції. Греки настільки обожнювали пам’ять, що у їхній міфології з’явилась богиня пам’яті Мнемозіна, яка була матір’ю дев’яти муз, покровителькою всіх мистецтв. Вважається, що термін «мнемотехніка» придумав Піфагор Самоський – давньогрецький філософ, вчений, математик.

     Відомий філософ Аристотель також був обізнаний з мистецтвом запам’ятовування. Він розглянув питання пам’яті в одному із своїх трактатів «Про пам’ять».

     Одна з найдавніших робіт «Риторика» містить дані про мнемотехнічні прийоми й особливості їх застосування. Вона датується 86 – 82 роками до н.е. і належить Цицерону – давньоримському політикові, філософу, блискучому ораторові.

     Одним із відомих прихильників мнемотехніки вважають давньоримського державного і політичного діяча, письменника Юлія Цезаря.

     Прийоми мнемотехніки ми можемо активно використовувати при навчанні дітей. В молодшому шкільному віці переважає наочно-образна пам’ять, діти краще запам’ятовують предмети, події, факти, явища, що близькі до їхнього життєвого досвіду.  Тому вся нова інформація, нові знання мають спиратися на життєвий досвід дітей. Якщо створювати для дітей асоціації із добре знайомими поняттями, то можна отримати бажаний результат.

     К.Д.Ушинський писав: «Навчайте дитину якимось невідомим п’яти словам – вона буде довго та марно мучатись, а пов’яжіть двадцять таких слів з картинками, і дитина запам’ятає їх вмить». Особливість технології мнемотехніки полягає в тому, що для запам’ятовування використовують не зображення предмета, а його символи, піктограми.

     Основа пам’яті – це уява. Яскраві образи, цікаві нестандартні порівняння, зрозумілі дитині, запам’ятовуються набагато краще, ніж багаторазове повторення незрозумілих понять. Дивлячись на піктограму, діти легше засвоять правило, запам’ятають правило, відтворять текст.

     На своїх уроках я застосовую дану технологію. Школярам стає легше засвоїти і запам’ятовувати навчальний матеріал, вибудовуючи асоціації, використовуючи для цього піктограми. Використовую мнемотехніку при заучуванні віршів, вивченні властивостей води, повітря, при вивченні назв планет, запам’ятовуванні термінів з ЯДС. На уроках математики – при вивченні задач на рух, площі та об’єму фігур, перетворенні іменованих чисел. При вивчення головних і другорядних членів речення, заучуванні віршів напам’ять, написанні творів – на уроках української мови.

                                                  Осінній дощ

     Прийшла осінь. Вже не світить сонечко. Птахи відлетіли у вирій. По небу попливли важкі сірі хмари. Одна хмаринка засумувала і заплакала. Краплі дощу впали на землю.

      Дощик вмив дерева і поля. Він полив кущі та квіти. Забарабанив по вікнах і дахах. Дорослі розкрили свої парасольки, а дітки весело застрибали по калюжах.

     На землю опустився вечір. А хмаринка все плакала і плакала. Ось який він, осінній дощик!

                                             Значення птахів

     Птахи мають величезне значення для природи і для людей.  

     Вони знищують шкідливих комах, гусінь, гризунів. Тим самим вони рятують наші поля і сади. Наші пернаті друзі охороняють та лікують наші ліси та парки.

     Від птахів людина отримує яйця, пір’я, пух, м’ясо. Ми заслуховуємось чарівним пташиним співом. Птахи є окрасою нашої землі.

     Ми повинні охороняти птахів. Не можна руйнувати пташині гнізда, брати до рук пташенят. Навесні у лісі не можна голосно кричати. Взимку потрібно підгодовувати птахів, робити для них годівнички. Навесні допомогти з облаштуванням будиночків.

     Люди, бережіть птахів, вони – наші помічники і друзі! 

                                               Зима прийшла

     Прийшла зима. Та не з порожніми руками, а з подарунками.

     Берізкам вона подарувала теплі шубки. На кущі одягла пухнасті шапки та рукавички. На ялинки накинула зірчасті хустинки. Поля вкрила сніговою ковдрою.

     Розв’язала зимонька свій чарівний мішечок. І полетіли з нього сріблясті сніжинки. Вони танцювали і кружляли у повітрі, ніби справжні балеринки.

     Подивилась зимонька навколо і усміхнулась. Яка краса!                        

                            Переказ тексту Зоряни Живки

                                         «Добре вдома»

     Усі мають свій затишний дім.  Пташки живуть у гніздах. Риби мешкають у морях та річках. Тварини сплять у своїх нірках. У людей є свої затишні будинки. Сміття ж любить відпочивати на смітниках або в сміттярках.

     Але інколи сміття не має свого будинку, і тоді воно перетворюється на вуличне сміття, сміття-безхатька. Воно тулиться під кущами, шукає прихистку у лісах, вештається вздовж доріг, кидається під ноги перехожим, мов приблудний пес.

      Воно сумує,  плаче. І тихо мріє про теплу й затишну сміттярку.

     Я вважаю, що мнемотехнологія повинна посісти своє почесне місце у сучасній системі освіти і зробити навчальний процес більш доступним і цікавим.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: [ADM]Irina (20.11.2022) | Автор: Чаплигіна Н.А.
Переглядів: 215 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!