Тема: «Визначення сторін горизонту за допомогою Сонця».
Мета: розвивати в учнів уміння визначати сторони горизонту за допомогою небесних світил. Завдання: перевірити знання учнів з тем «Горизонт», «Орієнтування на місцевості», вивчених у початковій школі; продовжувати формувати поняття «основні і проміжні сторони горизонту»; навчити учнів орієнтуватися на місцевості за Сонцем; продовжувати формувати вміння поводитися серед природи, розвивати естетичні почуття. Обладнання: зошит, паличка, ручка, олівці, інструктивні картки (додаток 3.5). Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок. Форма проведення: урок на місцевості. Методи та методичні прийоми: бесіда, розповідь, практична робота.
Хід уроку
1. Організація класу Учитель називає місце екскурсії, він допомагає учням згадати правила дорожнього руху, поведінки на вулиці, поведінки в природі.
2. Відтвореним та корекція опорних знань, навичок І вмінь (бесіда), 1. Що називається горизонтом? (Частина поверхні Землі, яку ми бачимо навколо себе, називається горизонтом). 2. У вигляді якої геометричної фігури можна зобразити горизонт? (Круга.) Зобразіть його. 3. Чим обмежений круг? (Колом). Чи є таке коло у природі? (Це уявна фігура). Де його можна побачити? (Ця лінія знаходиться там, де Земля ніби з'єднується з небом). 4. Що називається лінією горизонту? (Уявна лінія, де Земля ніби з'єднується з небом). Покажіть лінію горизонту. Як можна довести, що лінія горизонту є лише в уяві, а не в дійсності? 5. За яких умов розширюється горизонт? (Зі збільшенням висоти огляду місцевості). 6. Яку місцевість називають відкритою? (Рівнинна місцевість, де добре видно горизонт і лінію горизонту, немає високих дерев, горбів, гір, будинків). 7. Скільки існує основних сторін горизонту? Назвіть їх. (Є чотири основні сторони горизонту, які називаються: північ, південь, схід і захід. Скорочено їх записують двома буквами: північ—Пн., південь — Пд., схід—Сх., захід — Зх.). 8. Що означає вислів «орієнтуватися на місцевості»? За чим можна орієнтуватись на місцевості? (За місцевими ознаками, за Сонцем).
3. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети і завдань уроку.
4. Усвідомлення змісту і послідовності застосування практичних дій. Вивчення правил визначення сторін горизонту за Сонцем за інструктивними картками. Розповідь з демонстрацією дій. Для того, щоб визначити сторони горизонту, не опираючись на місцеві ознаки, слід використати полуденне сонячне світло. Для цього потрібно: 1. Опівдні стати спиною до Сонця. Тінь від нашого тіла покаже напрям на північ. Позаду (за спиною) буде південь. 2. Розвести руки в різні боки. Права рука показує напрям на схід, ліва — на захід. Практична робота. Спробуйте самі визначити, де знаходиться південь, північ, захід, схід. Позначте їх умовно на землі. Фізкультхвилинка. Розповідь з елементами бесіди. Спосіб визначення сторін горизонту за Сонцем називається орієнтуванням за Сонцем. Крім основних сторін горизонту, є проміжні (ті, що знаходиться між основними). На умовно позначених сторонах горизонту визначте проміжні сторони горизонту, розділяючи навпіл віддаль між основними сторонами. Як можна назвати утворені проміжні сторони? Проміжні сторони називають у такій послідовності: спочатку називають північ або південь, потім захід або схід, а тоді ту сторону, яка знаходиться між ними, — проміжну. Наприклад, Пд. і Зх., між ними буде південний захід. Назвіть самостійно проміжні сторони горизонту, зображені на схематичному малюнку. Скільки проміжних сторін горизонту? Де вони знаходяться? Як дають їм назви?
5. Систематизація, узагальнення засвоєних знань, умінь, навичок. Бесіда. Що ми вивчали на уроці? В якій послідовності слід здійснювати орієнтування за Сонцем? Скільки є основних та проміжних сторін горизонту? Де знаходяться проміжні? Як дають їм назви? Практична робота у групах 1. Визначити за допомогою Сонця захід (або схід) і назвати предмети, виготовлені людиною, які знаходяться у цьому напрямку. 2. Назвати об' єкти неживої природи, що знаходяться у південному (або північному) напрямку. Напрямок визначити за Сонцем. Виграє та група, яка правильно визначить задану сторону горизонту і назве швидше та більше об'єктів.
6. Підбиття підсумків уроку. Аналіз роботи груп і окремих учнів, оцінювання з мотивацією. До оцінювання залучаються учні з метою формування в них оцінного ставлення до себе і своїх товаришів.
7. Повідомлення домашнього завдання. Використовуючи знання про орієнтування на місцевості за Сонцем, слід визначити, в якому напрямку від школи знаходиться ваш будинок.
|