Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Вправи на розвиток творчих здібностей молодших школярів

Вправи на розвиток творчих здібностей молодших школярів
 

"Корзинка творчих ідей"
Мета: стимулювання творчої уяви й фантазії, розвиток оригінальності, швидкості та гнучкості мислення.
Звучить музика Ф. Шопена "Фантазія".
Час: 5 хв.
Інструкція: подумайте, обговоріть у групі і запишіть, якомога більше способів використання звичайного предмету (наприклад, ручки, зошита тощо) і його нових призначень. Оцінюються: продуктивність використання завдань шляхом підрахування кількості відповідей за певний інтервал часу; гнучкість – кількість переключень з одного об’єкта на інші; оригінальність – за частотою такої відповіді в однорідній групі.

Вправа «Малюємо казку»(10 хв.)
Мета. Розвивати вміння творчої уяви, інтуїції, систематизувати свої творчі ідеї; формувати комунікативні навички, вміння співпрацювати.
Інструкція. Кожна группа отримує маленькі геометричні фігурки. Якщо додати до них додаткові лінії, у вас вийдуть цікаві предмети або сюжетні малюнки.
Завдання. Спробуйте придумати героїв та казку про них казку. Зробіть її повною і цікавою. На роботу у вас є 10 хвилин.
Презентація груп (2 хв.)
Обговорення: - Чи складно було виконувати цю вправу? Що заважало?

Вправа «Зроби мені фотоапарат»
Давайте озирнемося навколо і подумаємо, з чого, з якого підручного матеріалу можна зробити таку іграшку (приклад іграшки на картинці, або реальний предмет)? З коробки з-під крему, а, може бути, з великого кухля?
У цю гру можна пограти і навпаки: на що схожий, наприклад, тенісний м’ячик? На ялинкову іграшки і пудреницю, жовте курча і клубок ниток – продовжувати можна довго.

Вправа «Що з цього можна придумати?»
Беремо будь-який предмет, припустимо, скріпку, і пропонуємо варіанти нестандартних способів її використання. Гачок для ялинкової іграшки? Ланка для ланцюжка? Закладка для книги? Непогано для початку. До речі, її можна розігнути при необхідності і навіть порізати на шматочки, якщо потрібно!
Чим більше вийде різноманітних варіантів, тим краще.

Вправа «Архітектор»
Уявімо собі, що нам, архітекторам, дано завдання — створити проект будинку. На листочку пишемо кілька будь-яких слів – це і будуть побажання клієнта, кожне з яких має знайти відображення в проекті. Наприклад: молоко, миша, дзеркало, куля. Можливо, двері в наш замок буде у вигляді мишачої нори, у дворі буде фонтан у вигляді глечика «молока» — підфарбованої води, у вигляді куль будуть меблі, а дзеркальний буде дах! Залишилося тільки докладно намалювати нашу фантазію. Божевілля? Звичайно! На те й розрахунок: відпустити себе – чим вільніше, тим краще!


Картотека ігор для уроків трудового навчання в початкових класах.

1 клас
Гра «З якого дерева листок?»
Поділяю клас на дві команди. Демонструю по черзі висушені листки з різних дерев і запитую: «З якого дерева листок?». Відповідає та дитина, яка швидше піднімає руку. Якщо ж учень помиляється, то надається слово учаснику з другої команди. Виграє та команда, яка дала більше правильних відповідей.

Дидактична гра «Відгадай квітку»
Педагог пропонує дітям описати будь-яку лісову квітку так, щоб решта малят змогли відгадати її назву. У розповіді-описі дитина має розповісти про те коли квітка розцвітає, якого вона кольору, розміру, якої будови її листя, стебло тощо.
Наприклад:
Ця квітка розцвітає однією із перших, навесні. Квіточки в неї білі, схожі на дзвіночки. Листячко довгасте, блискуче. (Підсніжник)
Ця квітка цвіте пізньою весною. Листячко в неї завжди зелене, немов воскове, блискучі, овальної форми. Квіточки синьо-фіолетові, невеличкі. (Барвінок)
Ця квітка зацвітає рано навесні. Вона буває фіолетового або жовтого кольору. Квіточки дуже пахучі. Стебла рожеві, соковиті. Листочки на ній різьблені. (Ряст)

Гра «Що з чого зроблено?»
1) Речі зроблені з деревини.
Дві дощечки, дві сестри
Швидко мчать мене з гори. (Лижі)
Залюбки на допомогу я школярику прийду
І залишу слід помітний там, де носом проведу.
В дерев’яному кожусі я завжди вам прислужуся:
І дорослим, і малятам — всім, хто любить малювати. (Олівець)
2) Речі, зроблені з металу.
Голову залізну маю,
Нею цвяхи забиваю. (Молоток)
Вовк сталевий, гострий ніс,
Бавовняний має хвіст. (Голка з ниткою)
3) Речі, зроблені зі скла.
Груша не проста — скляна,
В темряві горить вона. (Лампочка)
4) Речі, зроблені з гуми.
Б’ють його, а він не плаче,
А все вище й вище скаче. (М’яч)
Не боїмось ми води,
Ходимо туди-сюди.
Коли дощ чи мокрий сніг,
Не промочиш з нами ніг! (Гумові чобітки)

Гра «Відгадай».
Для полегшення вибору учнями будь-якої споруди для конструювання:
• Багато класів, спортивний зал, їдальня , бібліотека, учні… — (школа).
• 9 поверхів, під’їзд, ліфт, квартири, балкони… — (житловий будинок).
• Ліки, рецепт, фармацевт, бинт, вата, йод, пігулки, мікстура… — (аптека).
• Ковбаса, хліб, овочі, продавець… — (продуктовиймагазин).
• Взуття, костюми, шкільна форма, косметика, канцелярські товари, техніка для дому, ювелірні вироби… — (універмаг чи магазин господарських товарів, супермаркет).
• Хворі, кабінети, палати, лікарі, медичні сестри, операції, щеплення… — (поліклініка, лікарня).
• Сцена, екран, спектакль, кінофільм, конферансьє, оркестрова яма, музиканти, артисти… — (театр або концертний зал).

Гра «Модельне агенство»
— Діти, до нашого агентства завітали відвідувачі, тож вам потрібно відгадати, хто це, і запропонувати такий одяг, який би був зручний для них.
Учитель загадує загадки про зайчика, лисичку, білочку, вовчика, ведмедика, їжачка. Учні відгадують їх і пропонують для кожного звірятка відповідний одяг.

Довгі вуха, куций хвіст,
Моркву і капусту їсть,
В сніжну зиму залюбки
Обгризає яблуньки. (Заєць)
Ходить свашка із мітлою,
Заміта по лісу слід.
Бо недавньою порою
Тут відбувсь її обід. (Лисиця)
Хвіст трубою, спритні ніжки —
Плиг із гілки на сучок!
Носить все вона горішки
В золотий свій «сундучок».
В неї очі, мов горішки,
Кожушина хутряна,
Гострі вушка, наче ріжки,
У дуплі живе вона. (Білка)
Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами.
Весь, як є, — жорстока лють.
Очі так її і ллють!
Зачаївся ось, примовк.
Грізний звір цей, звісно,… (вовк).
Влітку ходить, бродить лісом.
Все трощить важка нога.
Взимку він, покрившись хмизом,
У барлозі спать ляга. (Ведмідь)
Котиться клубочок, зовсім без ниточок,
Замість ниточок триста голочок. (їжак)

2 клас
Гра «Опиши предмет»

Вправа розвиває уяву, увагу, навчає працювати самостійно в умовах обмеженого часу. Після завершення виконання завдання відзначають час, витрачений на його виконання,оригінальність оповіді. Усний варіант гри: кожний говорить про предмет по одному реченню, але так, щоб утворити зв’язну оповідь.
Педагог на стіл кладе будь-який предмет, наприклад підручник.
Завдання: протягом п’яти хвилин написати про цей предмет усе, що спадає на думку (із чого зроблений, його призначення, колір, розмір), порівняти його з іншими предметами.

Гра «З’єднай фігури»
Гравцям слід зобразити тварину,пташку, рибу. Спочатку створити їх із трикутників, потім – із прямокутників, із квадратів, кіл тощо.

Гра «Пофантазуйте»
Ведучий пропонує гравцям уявити, якби вони, занурюючись у воду, раптом відчули, що можуть дихати немов риба, і будь-які океанські глибини їм не страшні, якби вони змогли використати цей дарунок? А якщо раптом у них би виросли крила?
Примітка. Цю роботу можна запропонувати виконувати парами або групами. Гра розвиває уяву, уміння логічно мислити.

Гра «Малюємо словом»
Ведучий пропонує слово «квардок».
Завдання: намалювати, яким гравці уявляють це слово. Можна запитувати ведучого про розміри, форму. Потім можна порівняти свою фантазію з фантазіями інших.

Гра «Кольорове слово»
Гра проводиться у командах. Ведучий називає певний колір гравцям двох команд. Завдання учасників – „дарувати” йому слова певного кольору. Кожна команда називає кольорові слова по черзі: наприклад, зелені слова (огірок, трава, яблуко), червоні (помідор, мак, полуниця) та ін. Перемагає та команда, яка останньою назвала слово.

3 клас
Гра «Уяви себе»
.
Ви уявляєте себе на місці певного предмета: (малюнки дверей, будильника, гривні, парти), а присутнім я пропоную уважно послухати відповіді і спробувати відгадати предмет за описом учасників.
- Що ти чуєш навколо? Які звуки тебе оточують?
- Кого (чого ) ти боїшся? Де ти зараз знаходишся?
- Що спостерігаєш навколо?

Гра «Що трапиться, якщо…»
Я задам вам питання, а ви повинні назвати наслідки якоїсь події. Орієнтовні питання до гри:
Що буде, якщо зникнуть лікарі?
Що буде, якщо не стане календаря?

Гра «Домалюй картину»
Учитель демонструє картину, частина якої закрита і невідома дітям. Завдання дітей – уявити зміст закритої частини з наступним порівнянням намальованого художником і уявними образами. Створити повну картину за допомогою кольорового паперу.

Гра «Кмітливці»
Склади якомога більший список речей, які є важкими, твердими і білими (характеристики можна змінювати). Спробуй придумати якомога більше відповідей.

Фантастична тварина
Учитель розповідає, що у казках зустрічаються тварини, який немає у житті, але які поєднують в собі особливості декількох тварин (наприклад, русалка – людина і риба; Змій Горинич – трьохголова змія і птах). Дітям пропонується придумати фантастичну тварину і назвати її, поєднуючи істотні риси відомих тварин (наприклад, слонодил – слон і крокодил; вовжак – вовк і їжак).

4 клас
Гра «Учись учитися»

Гру використовують при вивченнi нового матерiалу за допомогою пiдручникiв. Для проведення гри учнiв подiляють на декiлька рабочих груп, кожна з яких отримує картку-завдання. Протягом 5-10 хвилин кожна група готує вiдповiдь на запитання картки-завдання, користуючись пiдручником. Вiдповiдь на запитання дає один з членiв групи. Доповнювати чи виправляти його може будь-хто з членiв групи.

Гра-змагання «Секрети творчості»
У ходi пiдготовки до гри учнi класу утворюють декiлька творчих груп, кожна з яких вивчає вироби будь-якого напрямку декоративно-прикладного мистецтва (вироби з бiсеру, паперу, природних чи штучних матеріалів тощо). Вони вивчають лiтературу, розглядають вироби, обирають декiлька найкращих з них, готують запитання для iнших учасникiв гри. Пiд час гри кожна творча група представляє обранi вироби та ставить iншим групам запитання про використаний матерiал, iнструменти, естетичне оформлення, мiсця виготовлення виробiв та iнше. Правильнi вiдповiдi оцiнюються балами. Перемагає група, що набрала бiльше балiв.

Гра «Знайди рiзницю»
Порiвнюючи двi схожi моделi виготовлених учнями виробів треба знайти рiзницю (у конструктивних деталях, довжинi, оздобленнi тощо).

Гра «Мозаїка»
Кожний учасник гри отримує конверт, у якому знаходяться по двадцять квадратiв рiзного кольору (чорного, бiлого, червоного, зеленого тощо). За визначений час треба скласти орнамент, використовуючи щонайменше три кольори. Враховується складнicть орнаменту, його неповторнiсть, кiлькiсть використаних кольорiв.

Гра «Розклади послідовно»
Учні отримують пакет, у якому на окремих аркушиках написаний зміст операцій з обробки виробів. Треба розмістити назви операції у послідовності виготовлення виробу, що розглядається.
Наприклад: скласти послідовність виготовлення виробу у техніці оригамі, квілінгу.
Грати у цю гру можна перед виготовленням виробів, щоб проаналізувати можливі варіанти виготовлення, або коли вироби готові (з метою повторення).

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: alenasavchuk001 (24.12.2017) | Автор: Савчук Альона Станіславівна E W
Переглядів: 2674 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!