Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Збірник ігор з української мови для початкових класів

Ігри для 1 класу
 

«ВПІЙМАЙ ЗВУК»
Учитель називає ряд слів. Якщо учень почує потрібний звук, то плескає в долоні. (Слова добираються так, щоб звук був у різних позиціях).

«НАЗВІТЬ СУСІДІВ»
Назвіть сусідів звука [а] в таких словах: басейн, плащ, залізо, упав, комахи, каже, драбина, жайвір, малий, гай…

«ВЕРЕДЛИВИЙ ЗВУК»
Жив собі, був собі звук у словах, завередував і втік. (Наприклад: звук К). Потрібно його впіймати і поставити на місце. (-іт; -аштан; -віти; -рокодил).

«ВІДЛУННЯ»
Учитель називає слова, а діти хором повторюють останній склад. (Наприклад: ромашка –ка, книга – га, ліс – ліс).

«ЯКИЙ СКЛАД ЗАГУБИВСЯ?»
Учитель називає слово, а учень називає склад, який «загубився»
(Наприклад: дівчин--, хлоп--, ді--, де- -во, со- -ка).

«МАГАЗИН»
У першому відділі магазину продаються речі, у назвах яких є м’які приголосні, у другому – тверді приголосні.

«ЗВУК [С]»
Для цієї гри можна брати будь-який звук.
1. У назвах якого взуття є звук [с] ? (босоніжки, сандалі, кросівки…)
2. У назвах якого посуду є звук [с]? (сковорода, склянка, салатниця, каструля…)
3. У назвах яких тварин є звук [с] ? (собака, лис, лось…)
4. У назвах яких фруктів є звук [с]? (абрикос, слива, апельсин, персик…)
5. У назвах яких професій є звук [с] ? (слюсар, столяр, суддя, касир…)
6. У назвах яких меблів є звук [с] ?(стіл, стілець, сервант…)

«ТЕЛЕГРАФІСТИ»
Учитель промовляє окремі звуки, а діти складають із них слова. (л-і-т-о; з-о-ш-и-т; -п-і-в-н-и-к).

«ТАКА ЦІКАВА БУКВА»
Учні пригадують і записують якомога більше слів, до складу яких входять дві однакові букви. (Наприклад: загадка, парасолька; Україна, український; годинник, корисний.; лелека, посередині…).

«ЯКЕ СЛОВО ЗАХОВАЛОСЬ»
Учитель називає склади, а діти добирають слова за цими складами. ( Н-д: лі – літо, лінійка, лікар, лівий…)

«НОВІ СЛОВА»
Замінюючи букви, утвори нові слова (Наприклад: майка-
гайка-чайка; дід-рід ).
Тік - суд - рев Гак - бук - калина

«УТВОРИ НОВЕ СЛОВО»
На початку або в кінці слова додати букву, щоб утворилося нове слово.
Луг – плуг; риба – рибак; коса – косар; мак – смак.

«ЛАНЦЮЖОК»
Склади ланцюжок із 10 слів, де кожне наступне слово розпочинається двома буквами попереднього: ( Наприклад: тиша – шапка – калина…).

«ПЕРЕПЛУТАНКА»
Склади правильно слова і запиши. (Наприклад: ронаво – ворона)
Лібка - … еосл - … єазць – … овкв - …. авод - …

«СХОВАНКА»
Які інші слова заховалися в цих словах? (Наприклад: ялинка – лин; яблуко – лук..).
Клітинка -… трактор - … ведмідь – … пиріг - … листок – …

«ДОБЕРИ СКЛАД»
Добери склад, щоб утворилося слово.
Гру –… (ша) кали - … воро – … по - … сос - … коро – …

«ЧАРІВНІ СКЛАДИ»
Місцями поміняй склади
І з них слова нові склади.
Марко – комар банка – … наша – … лапи –…
трава –ватра маса – … трохи – … рама – …

«НОВІ СЛОВА»
З букв одного слова склади кілька нових слів. (Наприклад: айстри – рис, тир, старий, рий…).
Жайворонок -… сінокосарка – … ластівка -… листоноша – …

«ДОТЕПНИК»
ЛО, ПЕД, ВЕ, СИ – це склади.
Швидше слово з них склади! (велосипед)
Матеріал для гри: ЛИ, КРО, ДИ, КО (крокодили) ЧЕ, КИ, РЕ, ВИ (черевики)
РО, ДИ, СМО, НА (смородина)

«ПРОЧИТАЙ СЛОВО»
Складання слів (речень) із букв.
М , А , К , О, Л , І, Н, И.
Ліки, коліна, мілина,лимон, мало, лиман, лак, мак, Ніла, Ніл, Ліна

«СЛОВА ІЗ ЗАДАНИМ ЗВУКОМ»
Учитель вимовляє звук, а учні записують слова, до складу яких входить такий звук. ( Можна ставити умову: за певний час).

«ЗВУК І БУКВА»
Учитель читає слова, а учні записують їх у три колонки:
 скільки звуків, стільки й букв;
 букв більше, ніж звуків;
 букв менше, ніж звуків.
Матеріал для гри: дзвінок, дзеркало, бджола, кукурудза, ім’я, яма, їдять, люди,
п’ять, сьогодні, армія, щока, пам’ять, щука, в’язка.

«УТВОРИ СЛОВО»
Замінити голосні букви в другому стовпчику і утвори нові слова.
Липа – л-па рід – р.д Слава – сл-ва сон – с-н

«ЗВУКИ - БУКВИ»
Робота проводиться в парах. Один учень вимовляє звук, другий – називає букву, якою цей звук позначається. (Наприклад: [л ]- ел, [р] – ер…)

«УГАДАЙ СЛОВА»
На дошці зроблено запис : В.Р.С.НЬ, В.Р.ЗН.
- Яких букв не вистачає?
- Доберіть відповідні голосні, щоб вийшли слова.

«ЗБЕРИ БУКЕТ»
Завдання: Леся та Іванко збирають букет для мами. Але Леся може брати тільки квіти, назви яких починаються з м’яких приголосних. А Іванко – назви яких починаються з твердих приголосних. Допоможіть дітям. Лесі допомагають дівчатка, а Іванкові – хлопчики.
Матеріал для гри: тюльпан, нарцис, троянда, півонія, айстра, ромашка, лілія.

«ЗЦІЛЕННЯ СЛІВ»
Виготовити картки, в яких пропущені апостроф, або буквосполучення йо, ьо. Правильно вставити пропущене.
Вороб—в га—к зна—мий міль—н
сер—зний ра—н Солов—в чи—му
га—вий бо—вий Мурав—в зна—мий
буль—н с—годні с—мий бад—рий

«ВПІЙМАЙ АПОСТРОФ»
Учні плескають в долоні, коли чують у слові апостроф.
Дерево з верхів’я сохне. Шукає на коржі м’якого, а в труді – легкого.
Його тільки той не б’є, хто не хоче. Спить солов’їним сном.
Тому тяжко, хто зло пам’ятає. Як до череди гнать, то й п’ятки болять.

«УПІЙМАЙ РИБКУ»
На макетах рибок написані слова з пропущеними літерами. Щоб піймати рибку, треба правильно вставити пропущені літери.
л…он олен… карас… пен… ден… окун…ки дідус… ден…ки

«ХТО БІЛЬШЕ»
 Діти придумують слова з м’яким знаком в кінці слова (в середині слова).
 Дібрати слова, в яких букви я, ю, є позначають один звук (І варіант), два звуки (ІІ варіант).

«ТВЕРДИЙ – М’ЯКИЙ»
Учитель промовляє склад з твердим приголосним, а учні роблять цей склад м’яким. (Н-д: но –ньо, со – сьо, ло – льо, до – дьо і т.д.)

«ВІДНОВИ СЛОВО»
Завдання: «Дід Буквоїд з’їв літери у словах. Допоможіть їх відновити».
На дошці друкованими літерами написані слова.
лос…, ден…, кул…ка, л…он, пен…ок, опен…ки, пил…но.

«ДЕ НАГОЛОС?»
Учням роздаються набори карток. У кожного 15 карток з окремими словами. Розкласти картки на три групи: з наголошеним 1 складом, наголошеним 2 складом і наголошеним 3 складом. Гру можна ускладнити
розкладанням карток у кожній колонці за алфавітом.
Матеріал для гри:
Галя весло огірок заєць Борис молоток
слива зима молоко чорний горох помідор
парта Семен санітар Петрик Тарас барабан
клітка сміливий горобець вишня співати борона
Толя пенал урожай гречка кишеня понеділок

«РАЗ, ДВА, ТРИ»
Вчитель називає слово. Учні, користуючись сигнальними картками (цифрами 1,2,3), вказують номер наголошеного складу.
Матеріал для гри: ластівка, малина, соловей, дерево, дороги, молоко, золото, солома, молоток, озеро, пшениця, інженер.

«ЯК ПРАВИЛЬНО?»
Завдання: «Потрібен наголос, малята! Без нього важко прочитати!».
Матеріал для гри:
1. У замку ніхто не жив. Двері замку були на замку.
На горі височив старовинний замок. На дверях висів великий замок.
2. Взимку поля вкриті снігом. Поля любить зиму.
3. На березі пасуться кози. На березі пожовкло листячко.
4. У книзі сорок сторінок. У сорок скрипучий голос.
5. Рослині потрібне сонячне тепло. Сьогодні вдень дуже тепло.

«ПОСТАВ СЛОВО НА МІСЦЕ»
Слово гірка треба правильно вписати в речення. Поясни значення цих слів.
Біля стадіону є снігова …... . Редька дуже ….. .

«ПРАВИЛЬНО НАГОЛОШУЙ!!»
Учасники гри діляться на дві-три команди. Члени групи по черзі зачитують слова, які роздав учитель на картках без знака наголосу. Неправильне наголошення виправляється. Виграє група, в якої найменше помилок.
Матеріал для гри: Батьківщина, кропива, предмет, бібліотека,кулінарія,
сантиметр.

«ОРФОГРАФІЧНА СКРИНЬКА»
Правильно записати ненаголошену голосну і дібрати перевірне слово.
Матеріал для гри: с…ло - …, з…рно - …, с…ни - …, оз…ро - …

«ПОДИВИСЬ У СЛОВНИЧОК»
Перевір за орфографічним словником правопис поданих слів. Виграє той, хто швидше і без помилок закінчить роботу.
Матеріал для гри: пш…ниця, к…шеня, кор…дор, орд…н, кр…ниця, с…кретар,
абр…кос, к…піти, г…рой, д…ректор, д…ван, ч…ремха.

«ЗНАЙДИ ПОМІЧНИКА»
До кожного слова лівого стовпчика доберіть слово з правого, яке допоможе правильно вибрати потрібну букву.
Матеріал для гри: кр…ло землі
ч..сло зерна
з…мля крила
з…рно числа

«ПИШУ - СУМНІВАЮСЬ»
Учитель називає слово. Якщо звук [е] чи [и] в корені слова наголошений, діти промовляють слово «пишу», якщо ненаголошений, кажуть слово «сумніваюсь» і добирають перевірне слово.
Матеріал для гри: стежка, степи, плече, книги, лелека, дитина, чисто, теплий).

«З БУКВ ОДНОГО СЛОВА»
На аркушах паперу для кожного учня дається словникове слово з
ненаголошеними [е] чи [и]. З букв даного слова за певний час скласти і записати нові слова.
Матеріал для гри: велосипед – (село, сипле, осел, довели, депо, поле, воли, оси, пил, весело, плесо…). Очерет – (рот, тре, оре, то, те…)

«ОДНОГО ЛАДУ»
Написати п’ять або десять слів без жодного дзвінкого або без жодного глухого приголосного.
Матеріал для гри: кіт, піт, тут, тихо, сито, чисто, тиша, сичить, потік, чашка, хата, так, хочеш, фото, хто, сич, кит, тато, чесати.

«УТВОРИ СЛОВО»
Учитель пропонує замінити у словах виділені букви, що позначають дзвінкі приголосні, буквами, що позначають парні їм глухі.
Бив, брати, везло, жар, дерти…

«ДОВГА НИЗКА»
Підібрати і написати якомога більше слів з подовженими
приголосними. Перемагає той, хто за певний час запише найбільше слів.

«ЗАКІНЧИ СЛОВО»
На дошці або на картках записані початки слів з подовженими приголосними.
Матеріал для гри: жи…, ли…, ми…, ши…, бага…, заня…, поло…, поши…,
гі…, зі…, рі…, прова…, безси…, дозві…, вугі…, бади…,
вмі…, дої…, зна…, вбра…, ката…, писа…, ході…, корі…,
копа…, чита…, шука… .

«ЗА АЛФАВІТОМ»
Розкласти картки за алфавітом. Учням роздаються набори карток зі словами.
Матеріал для гри: вікно, двері, поріг, стеля, підвіконня, стіна, рама, підлога,
квартира.

«АЛФАВІТНА ЕСТАФЕТА»
Гра проводиться по рядах. На аркуші паперу учні пишуть по одній букві алфавіту. Якщо наступний гравець помітив помилку, то виправляє її, а свою букву не пише і передає аркуш далі.

«АЛФАВІТНИЙ М’ЯЧИК»
Учитель кидає м’ячик одному з учнів і називає першу букву алфавіту, учень повертає м’яч учителю, вимовляючи наступну букву і т.д.

«АЛФАВІТНИЙ ЛАНЦЮЖОК»
Учні стають у коло і по черзі називають за алфавітом слова –
назви тварин. Якщо на якусь букву не можуть придумати відповідного слова, то називають лише букву.

«ПРОДОВЖИ РЯД СЛІВ»
Учитель називає декілька слів, а діти слухають і визначають перший склад і додають слова з тим же початком.
Наприклад: морозиво –молоко –молоток –мова…
село – семеро – серединка – серп…
завод – заметіль – заєць – забава…

«ВІДГАДАЙ СЛОВО- 1»
Відгадати слово за характеристикою. Учитель читає характеристику слова. Учень, що назве слово, написане на картці, одержує її. Якщо назве слово, що відповідає даній характеристиці, а в учителя немає картки з таким словом, то учневі видається чиста картка. Переможцем стає той, хто на закінчення гри має найбільше карток.
Матеріал для гри: «Буква «я» на початку слова. Слово відповідає на питання ЩО?. У ньому два склади». (Наприклад: явір, яма, ясен, ятір, якір, ясла, язик…)

«ВІДГАДАЙ СЛОВО-2»
Можна написати квадратики по кількості букв у слові і вгадувати по буквах.
а) 8 букв це слово має. б) 11 букв у слові.
Хто це слово відгадає? Хто сказати нам готовий,
Я вам трохи підкажу. Що це? Я вам підкажу:
Що це слово означає, Що це слово означає,
Коротенько розкажу: Коротенько розкажу:
Це ім’я відомого борця за мир. Це річ не золота й не срібна,
( Леопольд – герой мультфільму) Та дорога і всім потрібна,
Є в домі кожному, практична,
І має провід електричний.
( Холодильник )

«ЛАНЦЮЖОК»
Утворити ланцюжки до слів, дописуючи до останнього складу поданого слова ще один або кілька складів, щоб утворилося нове слово.
Гра може бути командною. Виграв той, у кого довший ланцюжок.
Наприклад, вихідне слово «коса» ( Косаловитишафарамашинадіялинкалина…)

«ВЕСЕЛА СІМЕЙКА»
Правильно назвати тварин, та їх дитинчат:
Лисиця - …, корова - …, свиня - …, гуска - …, курка - …, бик - …

«КОМУ ЩО ПОТРІБНо»
Учитель називає професію, а діти називають необхідні для роботи предмети:
Лікар – халат, ліки, термометр…
Вчитель – книги, зошити, ручки, олівці…


                                                                   Ігри для 2 класу

«Заверши речення»
Дітям пропонують переписати речення і доповнити їх словом із протилежним значенням.

- У лісі ростуть дерева товсті й....
- Річки бувають глибокі й....
- Улітку дні довгі, а взимку....
- Діти оцінюють свою роботу, враховуючи каліграфію.

«Склади речення»
На дошці написано частини речень. Школярі читають спочатку ліву, а потім праву частини, з’ясовують, як доповнити ліву частину, щоб вийшло речення.

«Утвори слово»
Від поданих слів утворіть нові слова з апострофом.
Дерево — дерев'яний;
солома —...;
трава —...;
горобець — гороб’ята;
голуб —...;
ластівка — ....

«Віднови слово»
На дошці написані слова з пропущеними літерами:

лос_, пен_, тін_, пал_то, пал_ма.

Записати в зошит відновлені слова.

«Один – багато»
Учитель називає назви предметів в однині, а учні – у множині.

«Впіймай слово»
Учитель промовляє слова – назви предметів, а учні оплеском „ловлять” слова, що відповідають на питання хто?

«Спіймайте друзів віхоли»
- Хором повторіть їхні назви.
Ой на дворі метелиця,
Крутить, вертить хурделиця.
І не завадило б кожуха,
Така буває завірюха.
Насунули хмари звідусіль
І закружляла заметіль.
Зима лютує. Хуртовина.
Мороз сердитий надворі.
І сніжна котиться лавина,
Нема ні зіроньки вгорі.
- Яких друзів віхоли ви запам’ятали? Назвіть.

«Відгадай, хто я»
- Вчитель називає ознаки, а учні повинні відгадати, який це предмет.
1) Червонощоке, кругле, солодке, запашне, велике (яблуко).
2) Велика, туга, біла або зелена (капуста).
3) Червоний, зелений, довгастий, гіркий або солодкий (перець).
4) Цукрові, кормові, столові, великі, круглі, червоні (буряки).

«Вкажи ознаку»
- Вчитель називає словосполучення, а учні утворюють слова, що вказують на ознаку предметів.
Стіл із дерева - черевики зі шкіри –
цвіт яблуні - стрічка з атласу –
ножиці із заліза - сорочка з полотна –

«Знайди букву»
Роздається друкований текст. За командою вчителя треба знайти та підкреслити задану букву. Після кількох тренувань кількість букв для підкреслювання збільшувати до 2, 3, 4.( Знайди і підкресли в кожному слові букву Р і т.д.)

«Запам’ятай слова»
Вчитель зачитує 10-12 слів, не пов’язаних за змістом. Дитина повинна їх запам’ятати та відтворити.

«Асоціації»
Вчитель називає 10-15 слів повільно. Діти повинні кожне почуте слово позначити якимось значком, щоб потім глянувши на нього пригадати його.

«Що змінилось?»
Вчитель виставляє таблички із словами. За 1 хвилину учні мають запам’ятати порядок їх розміщення. Вчитель міняє місцями таблички, а діти повинні вказати, що змінилось.

«Продовж ряд»
Називається ряд слів, який потрібно продовжити.
(Айстра, пролісок, тюльпан…
Собака, корова, кіт,…)
Різновид цієї гри:

« Одним словом»
(шафа, стілець, ліжко -…)

«Що зайве?»
Пропонується словесний ряд. Необхідно назвати зайве і довести чому.
(Місто, містечко, місток, місцевий)

«Що спільне?».
Дається 2-3 слова, серед яких треба указати схожість.
( метелик і літак, сонце і сонячний)

«Фотографія»
Показуємо дитині набір букв ( починати з трьох) протягом 1 хвилини. Потім дитина має відтворити побачене. Далі збільшуємо кількість букв.

«Що ти бачив?»
Демонструється малюнок протягом 1 хвилини, а учні стараються запам’ятати якомога більше. Коли малюнок прибирається з поля зору дитини, вчитель ставить запитання за малюнком, на які учні мають відповісти.

«Злови слово»
Читається текст, із якого треба вибрати слова на задану тему і плеснути в долоні.

«За складом – слово»
Пропонується склад. Діти придумують слова із цим складом. Переможе той ряд, на якому придумано найбільше слів.

«Лото»
Із розкиданих складів( слів) зібрати слова (речення).

«ХТО?, ЩО?»
Гравці одночасно починають і пишуть протягом умовленого часу (2-5хв) слова, що відповідають на питання ЩО? (назви предметів у класі, назви меблів чи одягу, посуду, тощо). Таке ж завдання дається і на слова, що відповідають на питання ХТО?

                                                                         
 Ігри для 3 класу
«Не помились»
Гра на розпізнавання звуків ( голосних – приголосних, твердих - м’яких), частин мови, роду,
відмінка, числа іменників, особи займенників. Називаються слова, а діти повинні сигналізувати картками або фішками.

«Виростимо речення»
Дається одне слово, діти добавляють до нього по одному слову так, щоб вийшло поширене речення.
Аналогічно можна проводити гру на скорочення речення.

«Утвори нове слово»
а) В запропонованих словах замінити одну букву так, щоб вийшло нове слово: Даша ( Маша, каша, Саша, наша…)
б)перестав букви, щоб утворилось нове слово: село ( осел), лісок ( сокіл), ручка ( курча)…
в) поміняй місцями склади, щоб утворилось нове слово:
банка - кабан, сосна – насос, нора – рано, рама – мара...
г) Додай до слова суфікс (префікс), щоб утворилось нове слово.

«Полий квіти»
На краплинках написані відмінки ( можна роди, числа, дієвідміни, особи). Діти повинні з’єднати краплинку з відповідною квіткою.

«Добери риму »
Листок - молоток, колобок….
Оса – коса, роса …

«Два – один»
Утворювати складні іменники з двох простих:
Небо і схил – небосхил;
Ліс і смуга – лісосмуга;
Птах і ферма – птахоферма;

«Навпаки»
(Підібрати антоніми до даних слів)
Низький – високий;
Холод – тепло;

«Такий самий»
(Підібрати синоніми до заданих слів)
Дім – хата, приміщення, будинок…
Штани – шорти, брюки, джинси…

«Великий – малий»
(Підбір пестливих слів)
Тато – таточко;
Кіт – котик;
Дитина – дитиночка;

«Знавець слів»
За певний проміжок часу назвати якнайбільше слів із заданої теми ( іменники чоловічого роду, займенники 3 особи, дієслова 1 дієвідміни). За кожне слово – фішка. Переможець той, хто набере найбільшу кількість фішок.

«Є, було чи буде»
Гра на засвоєння часу дієслова. Вчитель називає дієслова, діти визначають, коли відбувається дія.

«Добери предмет»
Навчає - грає -
Лікує – співає –
Пече – гуде –
Малює – пиляє -

«Мовчанка»
На набірному полотні надруковано склад, а учні мають додати ще такі склади, щоб утворилось певне слово. Виграє той, хто складе більше слів.

«Ніч-день»
Учні вголос чи самостійно читають слова з дошки. Потім по команді вчителя “ніч”, діти закривають очі. У цей час вчитель змінює слово. По команді “День”, діти читають нове слово. Кажуть, що в ньому змінилося порівняно з попереднім.
Слова для гри: голова (голови), рак (лак), голуб (голуби), голос (колос), рана ( рама).

«Чарівні клітинки»
Всі учні одержують аркушики паперу з накресленими клітинками. У клітинки учні вставляють букви, щоб вийшли слова. Виграє той, хто першим правильно складе потрібні слова.

«Луна»
Діти повторюють за вчителем звуки, слова, речення, фрази.

«Звільни слово»
Злий чаклун зачаровує слова у своєму замку. Щоб їх звільнити треба зробити звуковий аналіз слова в той час, поки немає чаклуна.

«Шторм»
Після бурі на морі розсипались слова (показуємо). Їх слід вставити в текст.

«Це-я»
Учасники гри обирають будь - який предмет, розглядають і «перевтілюються» в нього. Через 1 хвилину розповідають про цей предмет від 1 особи.

«Який звук загубився?»
Вчитель називає слово без одного звука та демонструє малюнок із зображенням цього предмета ( далі без малюнка). Діти називають пропущений звук.

«Естафета»
Вчитель називає слово, а діти продовжують ланцюжок слів,починаючи нове слово із останнього звука попередньго. ( Мак –каша -абрикос- сон -намисто-…)

«Змійка»
Кожний член групи по черзі виходить до дошки, записує по одному словниковому слову і підкреслює орфограму в ньому.

«Букви-близнюки»
Школярі пригадують і записують якомога більше слів, до складу яких входять дві однакові букви.
(дідусь,сосна, парасолька, Україна, молоко…)

«Відшукай помилку»
Кожна група дітей отримує набір карток словникових слів. Потрібно відшукати помилки в цих словах.

«Покажи»
За допомогою сигнальних карток (цифри 1, 2, 3) указати наголошений склад у прочитаному вчителем словниковому слові або кількість складів.

«Хто більше?»
(Робота в малих групах) Школярі змагаються, яка група більше пригадає словникових слів із даної теми.

«Ігри Діда-Буквоїда»
( робота в малих групах)
Діти намагаються відгадати словникове слово за приголосними (голосними, першим або останнім складом).
К..м..б..й..н..р – комбайнер,..о..и..о..- горизонт.

«Вилучи зайву літеру».
Дітям пропонуються словникові слова з помилками, учень повинен знайти помилку, користуючись орфографічним словником. (Вурлиця — вулиця, зайєць — заєць, килдим — килим)

«Аукціон».
Учитель пропонує назвати слова, що починаються, наприклад, складом «за» — загадка, завдання, заєць. Виграє той, хто називає останнє слово.

«Чарівник».
Учні — чарівники. Треба «оживити» предмети — утворити від іменника, який відповідає на питання «що?» спільнокореневе слово — іменник, який відповідає на питання «хто?».
(Банк — банкір, бібліотека — бібліотекар, Київ — киянин)

«Хто (що) заховалося?»
На дошці висять малюнки предметів зворотною стороною до дітей. На зворотній стороні записано кілька ознак предмета, який «заховався». За даними ознаками слід розпізнати предмет.
(Хижий, маленький, сірий, безхвостий, колючий... (їжак). Легкий, дерев'яний, кольоровий... (олівець).

«Редактор»
Учитель записує на дошці неправильно побудоване речення. Діти самостійно редагують вирази, записують у зошит правильні.

«Пошук».
За текстом-підказкою, що надається учням, потрібно вставити пропущені букви в слова, що знаходяться на контрольному аркуші у кожного учня( прислівники, числівники та ін..)
В.... і, лі.... ч, н... д, в.... у
( вранці, ліворуч, назад,вгору)

«Впізнай мене».
Учні добирають до запропонованих слів відповідне за змістом словникове слово:
розумний... (директор),
новий... (комп'ютер),
смачна... (кукурудза),

«Угадай».
Вчитель називає іменники ( прикметники, дієслова, займенники,…) Діти за допомогою сигнальних карток показують рід ( число, відмінок, дієвідміну, особу…)

«Хто швидше?».
Учні одночасно починають і пишуть протягом умовного часу слова, що відповідають на питання що? (назви предметів у класній кімнаті або назви меблів чи одягу). Скільки слів запише учень - стільки дістає очок. Віднімається очки за допущені помилки.

«Іменники на одну букву».
Учитель пропонує на певну букву зібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). наприклад, на букву р (рука, редиска, річка, реп’ях, рівень, рослина).

«Хто це? Що це?»
На дошці записані слова: слон, вовк, лисиця, клен, осика, береза, лев, горобина, дуб. Діти повинні розділити слова на 2 групи (тварини, рослини)

«Впізнай слово».
На картках написано по декілька словникових слів. Учитель розкриває зміст певного слова, а учні повинні знайти його на картках та закрити.
Для вчителя: 1. Скляний ящик з водою для риб. (Акваріум). 2. Жуйна тварина з одним чи двома горбами. (Верблюд). 3. Колекція засушених рослин. (Гербарій).

«Один - багато”».
На дошці записуються слова або промовляються вчителем. Діти ділять їх на 2 колонки та записують в зошити за зразком:
Один                Багато
Горобець         Горобці

«Наше слово».
Учні поділяються на три групи: чоловічий, жіночий та середній (частини мови, дієвідміни, особи і т. д.) Учитель проказує іменники. Група, плескає у долоні, якщо названий іменник відповідає її роду.

«Заборонені слова».
Учитель диктує речення. Речення, в яких є заборонені слова, писати не можна (займенники, числівники і т. д.). Виграє той, хто правильно виконає завдання.

«Утвори ознаку»
Дуб (дубовий, дубова, дубове); холод (холодний, холодна, холодне); сонце (сонячний, сонячна, сонячне);

«Що робити?».
Учитель називає слово, яке відповідає на питання хто?, учні самостійно добирають і записують слова, які відповідають на питання що робити? і т.д. Скільки слів запише учень, стільки дістає очок.

«Це наш час».
Учні поділяються на три групи: теперішній, минулий, майбутній час. Учитель проказує слово. Групи повинні впізнати слово і підняти руку, якщо слово належить до їхньої групи. Коли у реченні є дієслова двох часів, то руки піднімають обидві групи. Виграє та група, учні якої найменше помилок.

«Дивись, не помились»
Вчитель називає дієслова, учні на пальцях показують до якої дієвідміни належать ці слова. Виграє той, хто найменше помилиться.
«Спіймай займенник».
Учитель проказує речення. Учні, почувши займенник, плескають у долоні.

«Підбери займенник».
На дошці написано речення з пропущеними в них займенниками. Учні списують ці речення, вставляючи займенник.

«Я – найпрудкіший»
Хто швидше зможе написати три займенники з двома е. Наприклад: мене, тебе, себе

«Впізнай займенник»
1. Назвіть займенник І особи однини, який вказує на особу, яка сама про себе говорить. 2. Назвіть займенник ІІ особи множини, який вказує на осіб, до яких ми звертаємося. 3. Назвіть займенник, який вказує на особу, до якої ми звертаємося.

«Хто швидше?»
Написати п’ять прислівників, що відповідають на питання як? (шість дієслів 2 особи однини,чотири іменника жіночого роду, т.д.)

«Лото прислівників».
Учні працюють в малих групах, одержують картки, на кожній з яких написані речення з пропущеним прислівником. Ці прислівники написані на окремих картках, які прикріплені на дошці. Дітям необхідно знайти необхідний прислівник і вставити в своє речення.

«Добери прийменник».
Усі одержують картки, на яких написано слова, а також набір прийменників. До кожного слова, треба добрати та поставити відповідні прийменники.
(до) школи, (у) лузі, (на) дереві…

« Хто це робить?»
Літає…, плаває…, лікує…,співає…,дзижчить…

«Займи позицію»
Вчитель ставить запитання, на яке надається декілька варіантів відповідей. Учні повинні підійти до тієї, яку вважають правильною.

«Прес»
Працюють одночасно три пари. Кожній необхідно відповісти на поставлене питання за зразком:
1 пара - « я вважаю, що …»
2 пара -2 «…тому,що…»
3 пара –«…наприклад…»
Кінцеве міркування: Я вважаю, що ці члени речення є однорідними, тому що вони відповідають на одне й те саме запитання і відносяться до одного й того ж слова.

«Мікрофон»
За допомогою мікрофона діти висловлюють свої думки із запропонованого питання.

«Я знаю»
Вчитель починає речення « Я знаю,що іменники відповідають на питання…», а учні повинні його закінчити.

«Мозковий штурм»
Учні дають швидко відповіді на різні питання вчителя з даної теми.

«Наповни скарбницю»
Назвати якомога більше кількісних числівників,( дієслів 1 дієвідміни, іменників середнього роду….)

«Новосілля»
Розподілити букви ( слова) в « будиночки» згідно завдання. Наприклад, кількісні та порядкові числівники, іменники в однині та множині і т.д.

«Підбери слово»
Називаю склади, а діти добирають за ними слова: МА – мама, малина, мак, машина, Марія…


                                                                  Ігри для 4 класу
«Хто швидше»
- Поширте речення за запитаннями.
Дівчатка (що роблять?) (яку?) пісню.
(Коли?) на полях посіяли (що?).
У лісі (хто?) знайшли (кого?).
По морю (що робив?) (який?) корабель.
Білка (що робить?) на зиму (що?).
Учні усно складають речення. Кращі речення записують у зошити з коментуванням.

«Хто? Що?»
Учитель називає слова – назви предметів, а учні показують картки з питаннями, на які ці слова відповідають.
Риба, річка, диван, портфель, журавель, білка, огірок, дерево, сонце, мама, школяр.

«Хто більше»
Учням роздаються предметні малюнки.
Завдання: добрати до зображеного предмета (іменника) можливі прикметники.
- Поставте запитання до слів, які ви записали.

«Будьте уважні»
- Вчитель читає загадки, прислів’я, а учні уважно слухають і називають слова, протилежні за значенням.
Біле поле, чорне насіння. Хто його сіє, той розуміє (книга, букви).
Краще гірка правда, ніж солодка брехня.
Березень сухий, а мокрий май. Буде добрий урожай.
Білий зайч
Подобається

«Знавець слів»
За певний проміжок часу назвати якнайбільше слів із заданої теми ( іменники чоловічого роду, займенники 3 особи, дієслова 1 дієвідміни). За кожне слово – фішка. Переможець той, хто набере найбільшу кількість фішок.

«Хто більше»
Учням роздаються предметні малюнки.
Завдання: добрати до зображеного предмета (іменника) можливі прикметники.

«Угадай».
Вчитель називає іменники ( прикметники, дієслова, займенники,…) Діти за допомогою сигнальних карток показують рід ( число, відмінок, дієвідміну, особу…)

«Хто швидше?».
Учні одночасно починають і пишуть протягом умовного часу слова, що відповідають на питання що? (назви предметів у класній кімнаті або назви меблів чи одягу). Скільки слів запише учень - стільки дістає очок. Віднімається очки за допущені помилки.

«Іменники на одну букву».
Учитель пропонує на певну букву зібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). наприклад, на букву р (рука, редиска, річка, реп’ях, рівень, рослина).

«Хто це? Що це?»
На дошці записані слова: слон, вовк, лисиця, клен, осика, береза, лев, горобина, дуб. Діти повинні розділити слова на 2 групи (тварини, рослини)

«Впізнай слово».
На картках написано по декілька словникових слів. Учитель розкриває зміст певного слова, а учні повинні знайти його на картках та закрити.
Для вчителя: 1. Скляний ящик з водою для риб. (Акваріум). 2. Жуйна тварина з одним чи двома горбами. (Верблюд). 3. Колекція засушених рослин. (Гербарій).

«Це наш час».
Учні поділяються на три групи: теперішній, минулий, майбутній час. Учитель проказує слово. Групи повинні впізнати слово і підняти руку, якщо слово належить до їхньої групи. Коли у реченні є дієслова двох часів, то руки піднімають обидві групи. Виграє та група, учні якої найменше помилок.

«Дивись, не помились»
Вчитель називає дієслова, учні на пальцях показують до якої дієвідміни належать ці слова. Виграє той, хто найменше помилиться.

«Спіймай займенник».
Учитель проказує речення. Учні, почувши займенник, плескають у долоні.

«Підбери займенник».
На дошці написано речення з пропущеними в них займенниками. Учні списують ці речення, вставляючи займенник.

«Я – найпрудкіший»
Хто швидше зможе написати три займенники з двома е. Наприклад: мене, тебе, себе

«Впізнай займенник»
1. Назвіть займенник І особи однини, який вказує на особу, яка сама про себе говорить. 2. Назвіть займенник ІІ особи множини, який вказує на осіб, до яких ми звертаємося. 3. Назвіть займенник, який вказує на особу, до якої ми звертаємося.

«Хто швидше?»
Написати п’ять прислівників, що відповідають на питання як? (шість дієслів 2 особи однини,чотири іменника жіночого роду, т.д.)

«Знайдіть зайве слово»
Давайте спробуємо згрупувати,поєднати, а потім записати слова. Це можуть бути антоніми,синоніми,омоніми, різноманітні орфограми, слова за будовою, самостійні та службові частини мови, різного типу словосполучення, різні за будовою речення тощо .
Завдання для гри можуть пропонуватися на картках, на дошці,на мультимедійній дошці або в усній формі. Але із запропонованого ряду завдань треба знайти, підкреслити,зафарбувати, викреслити або прибрати зайве слово, словосполучення, речення тощо та пояснити,чому.
Наприклад
Ходити, чимчикувати, жувати, швендяти, плентатись, пертися.
Золота осінь, міцних знань, йти в школу, смачна страва, сильний вітер.

«Мозаїка»
Скласти мозаїку із складів, об’єднуючи їх у слова ;із слів, об’єднуючи їх у речення; із речень, утворюючи різного виду тексти ( оповідання, казки, есе тощо) .
Цей вид гри можна використовувати і під час вивчення частин мови, використовуючи ту чи іншу частину мови в ігрових ситуаціях.
Цю гру досить легко проводити і при вивченні різних видів орфограм, нанизуючи їх до того чи іншого слова.
Наприклад
Во -, ма-, ріл-, бар-, -да, -ту-, -ля, -нок, -ві-, мо-, жит-, -ре, -тя,-ся.
Осінь, справжня, наступила, ось.
Люблю, я, працювати, дуже, городі, на.

«Складалочка»
Називаються слова,а учні усно або письмово повинні підібрати слово на певну орфограму: написання префіксів роз-,без-, через-; з-,с-; пре-, при-, прі-; написання частки не– з різними частинами мови; написання прислівників, тобто різних частин мови. Можна скласти із слів -речення, з простих речень-
складне речення( тобто складати за певними завданнями).
Наприклад
Смачно- пре-смачно, глибокий-не -глибокий, тихо-тихо-тихо, казати-сказати, хмарно-без-хмарно, казати-роз-казати.

«Виправ помилку»
На дошці, на мультимедійній дошці, на картках записані слова, речення або текст ( вони написані з помилками), їх необхідно списати, а, можливо,
розподілити за певними завданнями, виправивши помилки і пояснивши їх( можна назвати і правило).
Ця гра може проводитись і в усній формі.
Наприклад
Присмачний, шістнадцять, прирва, пів-яблука, пів’дня, пребігти.
Наступила золота осінь та надворі похолодало.
Жити Вітчизні служити.
Леся Українка говорила Слово моя головна зброя.

«Знавці»
Учнів класу можна поділити на декілька команд. Учитель розміщує на парті картки з питаннями ( або на мультимедійній дошці). Представники команд обирають картки із запитаннями, а після обдумування членами команд даються відповіді на запитання. Перемагає та команда, яка дає найбільше правильних відповідей.
Наприклад
–Яка частина мови називається іменником?
–Як пишеться частка не – з дієсловами?
–Назвати винятки з правила спрощення в групах приголосних.

«Подумай, не спіши»
Для цієї гри можливо обрати і цікавих персонажів, і малюнки, і квіти, і казкових героїв, щоб вони нам допомагали міняти слово, додаючи або віднімаючи якусь одну букву,маючи на меті утворення нового слова.
До такої гри можна підходити творчо, допомагати можуть і учні ; вона може бути проведено усно, але краще письмово, так можна оцінити більше учнів.
Наприклад
Ворон-ворона, полка-палка, коза-козак, доза-коза, сон-соня.

«Мікрофон»
Учні використовують уявний мікрофон і намагаються закінчити речення, які були запропоновані вчителем ( може бути правило, може бути творча робота).
Наприклад
Іменник – це самостійна частина мови…
Префікси роз-, без- пишуться…
Префікс с- пишеться…

«Інтерв’ю»
Учні класу об’єднуються в пари. Розподіляються ролі: “кореспондент” і “респондент”, «учитель» і « учень» тощо. “Кореспондент” чи « учитель» складає по чотири запитання за темою уроку, а”респондент” чи « учень» відповідають на них. Потім учні міняються ролями. Оцінюються відповіді однокласників.
Наприклад
– Яка частина мови називається іменником ?
– Як пишеться частка не- з іменниками ?
– Які іменники відносяться до III відміни ?
– Які речення називаються односкладними ?

«Поети»
До слів вірша учні добирають свою риму.
Наприклад
Зима казку нам …
Навкруги усе …
Землю снігом …
Малих діток …

« Ти — мені, я — тобі »
Учні ставлять одне одному запитання, відповіді до яких підготували вдома. 1 → 2, а далі 2 → 1 ( запитання можуть бути із будь-якої теми)
Наприклад
Числівник – це …
Числівники поділяються …
Числівники 40, 90, 100 відмінюються…

«Чарівна паличка»
Клас ділиться на дві команди. Проводиться гра швидко, учитель показує на когось, а той називає частину мови, частину слова, орфограму або ще щось на вимогу вчителя ( на вивчену тему) .
Наприклад
Парта – іменник,працювати- дієслово, п’ять- числівник.
Слово на написання префікса пре-, прислівник на написання через дефіс .

«Розвідники»
На парті декілька речей, закриті папером ( тканиною ). На деякий час папір (тканина) забирається, учні розглядають предмети на столі, торкаються їх, рахують їхню кількість, а потім учитель закриває їх. Учні записують слова, які вони запам’ятали.
Наприклад
Щоденник, прізвище, шістнадцять, олівець, годинник, персні, майонез, клейонка.

«Хто більше»
Записати якнайбільше слів на певні завдання : іменників чоловічого чи жіночого роду, на написання прислівників через дефіс чи разом, на написання частки не- з різними частинами мови,на написання ненаголошених голосних, на чергування приголосних, а спрощення приголосних (визначити певний час) тощо.
Наприклад
Тихо-тихо, пліч-о-пліч, де-не-де, по-новому, коли-не-коли.
Шістнадцять, студентський, туристський, хвастливий, випускний, компостний.

«Хто перший»
Учитель ділить учнів класу на дві команди. Необхідно записати на дошці у дві колонки іменники, які треба поставити в певному відмінку,іменники певної відміни, дієслова доконаного і недоконаного виду, способи дієслів і т.д. Кожному учню необхідно записати по одному слову.
Наприклад
Виконати, заспівати, списав, полив, поїм, виконаємо, станцюємо-доконаний вид.
Лінія, парта, тітка, голова, межа, сестра, ікра- іменники I відміни.

«Ланцюжок»
Скласти ланцюжок певних слів (іменників I, II,ІІI чи IV відміни або прислівники,дієслів доконаного чи недоконаного виду тощо) так, щоб останній звук попереднього слова був першим звуком наступного слова .
Наприклад
Озеро, острів, віл, лак, коза, азот, тур, рак, корм, море тощо.

«Свої словосполучення»
Учні повинні скласти словосполучення, поєднуючи іменники лівої колонки з прикметниками правої колонки ( або підібрати синоніми чи антоніми до запропонованих слів тощо). Утворені словосполучення записати в будь-якому порядку.
Наприклад
дошка цікаве
повідомлення знайома
жінка важливе
слово шкільна

«А ти вмієш?»
Написати твір-мініатюру, що складається лише з дієслів («Золота осінь») :похолодало, задощило, повіяло, полетіло. полетіло, посипало, одяглись, подивились тощо.)
Наприклад
Похолодало, повіяло,
Задощило, полетіло,
Посипало, полетіло,
Одяглись і подивились.

«Додай слово»
До поданих іменників ( дієслів, числівників) дібрати прикметники( інші частини мови, які підходять), узгодивши їх .
Наприклад
Школа- експериментальна
Учениця- старанна
Осінь- золота
Рік- високосний
Навчання- довге
Працюють- старанно
п’ять- учнів

«Виправ помилку»
Кожен із цих рядків належить відомій українській поетесі. Виправити помилки. Знайти іменники, дієслова,займенники. Визначити їхні морфологічні ознаки.
«Ні честі ні мови ні згоди,
самі лише смутки і пні.
Коханий мій рідний народе
Ти збудешся врешті чи ні?»
(Ліна Костенко)
Наприклад
Іменники: честь, мова, згода…
Дієслова: збудешся…
Займенники: самі,ти…

«Сила слова»
Записати прислів’я, фразеологізми,де були б наявні числівники (дієслова, прислівники, частки тощо), визначити їхні морфологічні ознаки.
Наприклад
Намолоти сім мішків гречаної вовни. Семеро одного не ждуть. І один у полі воїн. Сім раз відмір, а раз відріж. Скорчитися в три погибелі. За тридев’ять земель.
Хто вранці плаче, той ввечері сміється. Хто рано встає, тому Бог подає.

«Підбери нове»
Замінити неперехідні дієслова близькими за змістом перехідними; доконаний вид на недоконаний вид; минулий час на майбутній час ; іменники – на іменники – синоніми чи антоніми.
Наприклад
Виконав-зробив
Писав-напише
Говорить- розмовляє

«Подумай»
Знайти помилки та записати правильно словосполучення:
Наприклад
Приймати участь –
довести для відома –
займати місце-
зраджувати принципи –

«Відгадай»
Знайти слова, до складу яких входять займенники, числівники, прийменник тощо, визначити їхні морфологічні ознаки.
Наприклад
Превеликий, семибальний, всюдихід, день-другий.

«Спіймай частину мови»
Із прослуханих речень виписати іменники, дієслово, числівники, займенники тощо, визначити їхні морфологічні ознаки:
Сонце незабаром зовсім зайшло за обрій.
У вересні зацвітають гарні осінні гладіолуси.
У лісочку ми побачили одного малесенького їжачка.
Наприклад
Іменники: сонце, обрій,гладіолуси, вересень, лісочок, їжачок
Дієслово: зайшло, зацвітають, побачили
Числівники: одного
Займенники: ми.

«Продовжи ряд»
Дібрати до прислівників синоніми, утворити, де можливо, ступені порівняння: радісно, крадькома, казково, яскраво.
Наприклад
Чудово– прекрасно, чудесно, незрівнянно, блискуче .
Уміло – вправно, майстерно .

«Хто перший»
Дібрати і записати 5 власних іменників (можна конкретно гори або ріки тощо) у зошит. Переможцем вважається той, хто першим правильно виконає завдання.
Наприклад
Африка, Париж, Вена, Карпати, Китай, Куба, США.

«Хто швидше?»
Учням необхідно переставити склади в слові та записати отримані слова,розділивши їх на склади.
Наприклад
Рано -но-ра
насос- сос -на
наша- ша-на
лапа- пи -ла
товар-вар -то
наказ-каз -на
кабан- бан –ка

«Доповни слово»
Називається частина слова і кидає м’яч. Учень повинен впіймати м’яч та доповнити слово.
У ролі ведучого може бути вчитель або учень.
Наприклад
Мо-ре, вік-но, знан-ня, за-тока, річ-ка.

«Продовж ланцюжок»
Учням пропонуються іменники ( власні слова), а вони повинні підібрати власні іменники,щоб починалися вони на останню букву попереднього слова. Виграє той учень, котрий напише більше слів за визначений час.
Наприклад
Полтава – Амстердам, Моршин, Ніжин, Норильськ, Канів.
Харків – Варшава, Архангельськ, Київ, Воронеж, Житомир.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: (03.11.2017) | Автор: Солтисюк Ірина Володимирівна
Переглядів: 2216 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!