Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Життя і творчість О.С. Пушкіна

Вірші (з випереджувальними завданнями),  які можна використати під час вивчення теми «Життя і творчість О.С. Пушкіна» у 5 та 9 класах

 

Випереджувальні завдання до тексту:

  1. Прослухайте вірш. Персонажі яких казок О.С. Пушкіна  зустрічаються у творі? (Вступ до поеми «Руслан і Людмила» -мешканці Лукомор’я: Кащей, русалка, вчений кіт; «Казка про мертву царівну і сімох богатирів» - Єлісей; «Казка про золотого півника» - цар Дадон та півник; «Казка про попа і робітника його Балду» - Балда; «Казка про золоту рибку» - дід)
  2.  Що б зробили ви, якби золота рибка захотіла виконати ваше бажання? (відповіді учнів)
  3.  Яке значення для людини має книга? (розвивальне, пізнавальне, виховне)

***

Сторінками улюблених книг

Я сьогодні мандрую з дочкою.

Ми йдемо по стежинах отих,

Де з матусею йшла я малою.

 

В Лукомор’ї зустрівся нам кіт,

Що казок знає силу-силенну.

І тварин, ще небачених, слід

Нас гукає у хащу таємну.

 

Тут чатує над златом Кащей,

Спить русалка у кроні зеленій…

Ось пронісся повз нас Єлісей –

Доганяє він вітер шалений.

 

А Балда біля моря сидить:

Треба ж подать з чортів позбирати...

І Дадону знов півник кричить:

- Можна, лежачи, ще царювати!

 

Дід гукає до рибки углиб,

Щоб веління від бабки здійснила…

Донька каже? «Ту рибку мені б:

Я б добро тільки людям робила».

Сторінками улюблених книг

Я сьогодні мандрую з дочкою.

Знову мудрості вчуся у них,

І донька вчиться разом за мною.

Випереджувальні завдання до тексту:

  1. Про який час життя поета говориться у вірші? (про останні дні або й години життя)
  2. Хто, на вашу думку, ототожнюється зі словами «Любов у траурній парчі»? (дружина поета, прихильники його творчості)
  3. Які художні засоби передають страждання ліричного героя? (епітети: німий (світ); холодний (сон); метафори: крапелька чорнил – сльоза; вогонь надій згасає; неминучість – дикий звір; не прикриє сніг думок, утрат і втіх; пішов у полон до слави)

уособлення: неминучість не сміється, відчула; любов плаче і кричить; смерть ворожить; сон ліг; порівняння: без тебе день, наче човен без вітрила)

  1. Як ви розумієте слова: «Він у полон пішов до слави»? (прославився))

***

Остання крапелька чорнил

Сльозою впала на папір...

Вогонь надій, вогонь життя згасає тихо.

Згустились тіні, меркне зір

І неминучість - дикий звір -

Вже не сміється, бо й сама відчула лихо.

                                                        

Любов у траурній парчі

Безмовно плаче і кричить:

- Не відлітай! Я ще тебе не долюбила.

Без тебе холодно вночі,

Без тебе світ німий... мовчить...

Без тебе день, неначе човен без вітрила.

 

А смерть ворожить біля ніг,

Холодний сон на скроні ліг,

Перо скотилось, не довершуючи справи...

Та не прикриє білий сніг

Його думок, утрат і втіх...

- Прощай життя!..

             Він у полон пішов до слави!

 

Випереджувальні завдання до тексту:

 

  1. Якими мовними засобами в поезії передано емоційні страждання поета в суспільстві, де «обличчя-маски»? (епітети: чорний (вісник); метафора: підлість пішла на війну; серце горіло римою; біль розгортав вітрила; через вінця – зла; уособлення: доля зробила; підлість набралася; плітка повзе; тишу збудив; пам'ять відлічує; порівняння: обличчя-маски; ворон, мов чорний вісник)  
  2. Чи показує автор своє ставлення до подій? (Так. Словами: «Рибка чарівна з казки, де ж ти в той час була?!»)
  3. Як ви розумієте речення: «Честь! Це характер, не звичка», «Від Чорної річки пам’ять відлічує вік»? (відповіді учнів)

 

***

Доля зробила виклик:

Честь і життя на кону.

Чом же конфлікт цей виник?

- Підлість пішла війну.

 

Серце твоє горіло

Римою, полум’ям слів.

Біль розгортав вітрила...

- Пушкін! Та як ти посмів?!

 

Знищити легко пташку    

Тим, хто від роду без крил.

Заздрості в світі цім важко.

Підлість набралася сил.

 

Всюди – обличчя-маски

І через вінця – зла.

Рибка чарівна з казки,

Де ж ти в той час була?!

 

Знову бруднять дружину:

Плітка повзе по землі...

Він цього так не кине!

Вибач його, Наталі

 

Ворон, мов чорний вісник,

Тишу збудив від сну...

Доля зробила виклик –

Честь і життя на кону.

Честь! Це характер, не звичка.

Він до ганьби не звик...

Постріл!.. Від Чорної річки

Пам’ять відлічує вік.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: [ADM]Irina (17.01.2018) | Автор: Наталія Погребняк
Переглядів: 746 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!