Лазенко Алла Іванівна, вчитель початкових класів Стовп’язької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Переяслав-Хмельницького району
Розділ: Тарас Шевченко: сторінки життя і творчості
Тема: Життя Кобзаря – уроки для нащадків
Мета: Узагальнювати та систематизувати знання учнів про життя і творчість Т.Г. Шевченка, удосконалювати навички виразного читання третьокласників; розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння робити висновки; виховувати почуття національної гордості, любові до України.
Тип уроку: підсумковий.
Обладнання: Савченко О. Я. Літературне читання. 3 клас: підруч. для загальноосвіт. Навч. Закл. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 192 с. Книга «Кобзар», портрет Шевченка, репродукції картин Шевченка, фото пам’ятників Шевченку, аудіозапис пісні «Тече вода з– під явора», фонограма пісні Н. Май «Кобзареві».
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Мотивація навчальної діяльності Вже дзвінок нам дав сигнал: працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо, працювати починаймо!
2. Вправа «Очікування»
– Що ви очікуєте від уроку? ( Учні висловлюють свої думки, починаючи фразою «Я очікую…»)
– А я як учитель очікую, що ви будете злагоджено працювати, уважно слухати, точно висловлювати свої думки.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
– Діти, сьогоднішній наш урок присвячений геніальному поетові та художникові Т. Г. Шевченку. Ми спробуємо дати відповіді на запитання: якою він був людиною та ким є для кожного українця.
ІІІ. Узагальнення та систематизація попередніх знань
1. Презентація матеріалів групи «Літературознавці»
– Я запрошую до слова учасників першої групи – «Літературознавців».
Вони нам розкажуть про дитячі роки Т. Г. Шевченка.
1 учень. Народився Тарас Григорович Шевченко 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині (учень демонструє портрет Шевченка)
2 учень. Коли Тарасу було 9 років, тяжко занедужала його мама й померла. Її поховали у вишняку, як вона і заповідала. Батько часто вирушав із панською хурою (хура – великий віз або сани для перевезення вантажів) в далеку дорогу і застудився. Привезли з далеку зовсім хворого. Недовго лежав Григорій Іванович. Перед смертю батько ласкаво подивився на Тараса і сказав, що з господарства синові нічого не треба: з нього вийде не абищо.
1 учень. Не помилився батько – з Тараса Шевченка вийшов народний поет. Перша книжка віршів молодого поета називалась «Кобзар». Згодом Тараса Григоровича Шевченка стали називати Кобзарем українського народу (учень демонструє книгу «Кобзар»).
2. Презентація матеріалів групи «Художники»
Учитель. У душі Шевченка-митця завжди жили поет і художник, бо писати і малювати він любив однаково. Його художня спадщина є не менш різноманітною, ніж поетична. Докладніше про це нам розкажуть представники другої групи – «Художники».
1 учень. Ще в дитинстві майбутній поет дуже захоплювався малюванням. З часом він став видатним художником.
2 учень. Я тримаю в руках автопортрет Тараса Григоровича Шевченка .На ньому поет зображений у 26-річному віці.
Автопортрет – робота виконана самим автором із самого себе.
1 учень. Шевченко малював людей, картини природи, будівлі.
2 учень. Його роботи виконані як на папері, так і на полотні.
1 учень. Він малював олівцем, тушшю і пером, акварельними або масляними фарбами.
(Учні демонструють репродукції картин Шевченка. Повідомляють назву картини, на чому та чим вона намальована)
2 учень. «Хата батьків у Кирилівці» (папір, олівець).
1 учень. «Селянська родина» (полотно, олія).
2 учень. «Бандурист» (папір, сепія).
1 учень. «Знахар» (папір, олівець, туш, перо).
2 учень «Костел у Києві» (папір, акварель).
1 учень «Верби в Андрушах» (папір, олівець).
Учитель. Шевченко дуже любив Україну, її стрункі тополі, верби над ставами, український народ. Це ми бачимо з його картин. Це ми розуміємо читаючи його вірші. Я запрошую до слова учасників групи читців- декламаторів. Вони продекламують нам вірші Тараса Григоровича, а ми пригадаємо, чому вони нас навчають.
1 учень. «Садок вишневий коло хати»
2 учень. Особливо поет любив калину. У «Кобзарі» слово калина поет вживає 385 разів, а всього у творах Шевченка калина згадується 965 разів.
Зацвіла в долині червона калина, Ніби засміялась дівчина– дитина.
Любо, любо стало, пташечка зраділа Пташечка зраділа і защебетала.
Почула дівчина і в білій свитині
З біленької хати вийшла погуляти У гай на долину...
(Ці вірші нас навчають любити природу рідного краю, берегти її красу; поважати людей праці, цінувати материнську турботу).
3 учень. А зараз ми перевіримо чи добре ви знаєте вірші Т. Г. Шевченка.
3. Гра «Встав пропущене слово»
1) Любо, любо стало,... зраділа. (пташечка)
2) Світає, край... палає. (неба)
3) Тече... з– під явора. (вода)
4) Зоре моя..., зійди над горою. (вечірняя)
5) Зацвіла у лузі... калина. (червона)
6) Встала й весна, чорну землю... розбудила. (сонну)
7) Садок вишневий... хати. (коло)
4 учень. Сьогодні, щоб вшанувати Кобзаря українські поети на його честь складають вірші. Зараз ми з вами прослухаємо вірш Грицька Бойка.
У старій хатині кріпака колись,
В тихий день весінній хлопчик народивсь.
У тяжкій неволі ріс малий Тарас.
Він не вчився в школі, він ягнята пас.
Вмерли мама й тато... сирота – в дяка,
Тут була в хлоп'яти грамота гірка.
В пана – бусурмана в Петербурзі дім.
Кріпаком у пана був Тарас у нім.
Хоче малювати, прагне він до знань,
Та за це багато зазнає знущань.
За ясну свободу, світло майбуття –
Він віддав народу все своє життя!
Учитель. За любов до рідної землі, за вірші цар відправив Шевченка солдатом у заслання на довгих 10 років. Йому забороняли писати і малювати. Довгий час забороняли й українцям читати твори великого Кобзаря. Здавалося б, що після цього Шевченкове слово піде в забуття. Але воно дійшло до нас і живе донині не лише у віршах, а й у піснях. Пропоную послухати одну із них.
(Слухання пісні «Тече вода з– під явора»).
Фізкультхвилинка
Хмарка сонечко закрила Слізки срібнії зронила. Ми ті слізки позбираєм У травичці пошукаєм Пострибаєм, як зайчата Політаєм, як пташата, Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили руки й ніжки Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
4. Презентація матеріалів групи «Мандрівники»
– У кожного народу є великі поети, яких знають усі, – і дорослі, й діти. Для українського народу таким поетом є Тарас Григорович Шевченко. Ім’ям Шевченка названо міста і села, вулиці і площі, а йому пам’ятники є не лише в Україні, а й далеко за її межами. Настав час запросити до слова групу
«Мандрівників».
1 учень. Перший пам’ятник Т. Г. Шевченку з’явився у Казахстані в м. Форт.
2 учень. В Україні пам’ятник Т. Г. Шевченку з’явився через рік у м. Харкові. Це була скульптура не у весь зріст, а лише погруддя. Сьогодні у м. Харкові знаходиться новий, найкращий в Україні пам’ятник Т. Г. Шевченку.
1учень. Є пам’ятник Т. Г. Шевченку і в столиці нашої держави, в м. Києві.
2учень. У м. Переяслав– Хмельницький пам’ятник Кобзареві знаходиться на вулиці Шевченка.
1 учень. «Тарас подорожує». Так називається пам’ятник Т. Г. Шевченку на садибі батьків у Кирилівці.
2 учень. Серед зарубіжних пам’ятників найбільш цікавим і незвичайним є аргентинський.
Учитель. Колись давно за любов до рідної землі Шевченко 10 довгих років перебував у засланні. Сьогодні за любов до рідної землі, за його пророчі слова українці дякують Кобзареві. Подякуємо і ми з вами.
(Виконання учнями пісні Н. Май «Кобзареві»)
ІV. Підсумок уроку
1. Робота з «тематичною павутинкою»
Діти, розгляньте тематичну павутинку. Поміркуйте і скажіть, як всі ці слова пов’язані із Т. Г. Шевченком. Чи немає, на вашу думку, тут зайвих слів?
художник Україна
боротьба Т. Г. ШЕВЧЕНКО поет Кобзар
любов пісні
Т. Г. Шевченко – художник. Т. Г. Шевченко – поет.
Перша книжка віршів молодого поета називалась «Кобзар». Згодом Тараса Григоровича Шевченка стали називати Кобзарем українського народу.
Т. Г. Шевченко народився і жив на Україні.
Багато віршів Т. Г. Шевченка стали піснями. Є пісні про і про самого Кобзаря. Т. Г. Шевченко боровся за волю українського народу.
Вірші Т. Г. Шевченка вчать нас любити природу рідного краю, український народ, поважати батьків, гордитися тим, що ми українці.
Отже, зайвих слів у цій тематичній павутинці немає.
2. Словникова робота (робота на індивідуальних картках)
Виберіть пояснення до кожного слова і з'єднайте стрілочками.
1. Дяк хлопчик 12– 15 років, обов'язком якого є виконання дрібних доручень пана.
2. Козачок селянин, який був власністю пана за часів кріпацтва.
3. Кріпак служитель церкви, що допомагає священику.
4. Хура робота, яку кріпаки виконували для пана.
5. Панщина великий віз або сани для перевезення вантажів.
V. Рефлексія уроку
Учитель. Діти, розкажіть про те, що сподобалося вам на уроці та найкраще запам’яталося, починаючи свою відповідь так:
Мені сподобалось...
Тепер я знаю...
Учитель. Діти, як ви думаєте, для чого Т. Г. Шевченко подарував нам свої картини та вірші?
Роздуми учнів.Шевченко подарував нам, українцям, свої картини і вірші для того, щоб показати, що ми народилися і живемо на чудовій, мальовничій землі, в нашій славній Україні. Тут народилися і живуть наші батьки, тут – корінь українського народу. Тому цю землю ми маємо берегти і любити. Любов до нашої України починається з любові до маленької батьківщини, до рідної хати, до мами й тата.
Учитель. Я бажаю вам, діти, кожному з вас бути справжнім українцем. Бути українцем – значить пишатися своєю Батьківщиною. І нам є чим пишатися. Ми пишаємося красою української природи і такими талановитими людьми, як Т. Г. Шевченко.
V. Оцінювання учнів
VІ. Домашнє завдання
Разом із батьками розглянути «Кобзар». Виразно читати вірш, який сподобався найбільше.
|