Тема: Значення грибів у природі та в житті людини
Мета уроку: розширити і систематизувати знання учнів про їстівні та отруйні гриби; формувати уявлення про роль грибів в житті людини, рослин і тварин лісу; розвивати вміння, висловлювати свою думку, працювати з додатковою літературою, узагальнювати, розширювати світогляд учнів; виховувати обережність поводження в природі, прагнення не зашкодити власному здоров’ю, естетичні почуття під час сприймання об’єктів природи, бажання і вміння охороняти природу, оцінне ставлення до вчинків інших людей у природі.
Обладнання: презентація, малюнки кошиків, грибів, дріжджі, мікроскоп, зразок цвілі хліба, хліб, ісландський мох, пеніцилін, картки
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Добрий день, дозвольте вам сказати
І з уроком радості вітати.
Я зайшла у ваш прекрасний клас,
Щастя, радості, удачі
я бажаю для всіх вас.
- Діти, торкніться один до одного рукою і подаруйте один одному чудовий настрій і усмішку. Адже, ніщо в світі не коштує так дешево і не цінується так дорого.
Мабуть найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Плескіт голубої води, шелест зелених дібров, спів пташок, запах і розмаїття квіток, усе це дороге серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Тестування
1.Гриби – це:
а) рослини б) тварини в) представники особливого царства
2. Які ознаки живих організмів мають гриби.
а) дихають б) живляться в) ростуть г) говорять д) читають
д) розмножуються е) вмирають
3. Гриби – це
а) живі організми б) неживі організми
4. Грибниця міститься в шапинці
а) так б) ні
5. Гриби розмножуються
а) спорами б) ніжкою в) грибницею
6. Гриби живляться відмерлими рослинами і тваринами
а) так б) ні
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1. Календар погоди.
1. Хвилинка спостережень.
У рідному краї панує весна. Місяць – березень. Сонце піднімається вище, його косе проміння пригріває землю. День довгий, а ніч коротша. Небо блакитного кольору на ньому блукають хмари.
- Який зараз місяць? День тижня? Число?
- Який стан неба?
- Яка температура?
- Які зміни з рослинами сталися?
2. Фронтальне опитування Метод «Мікрофон»
- Яку будову мають гриби? (Грибне тіло – ніжка, шапка та грибниця)
- Які є види шапинкових грибів?
- Назвіть, які ви знаєте їстівні гриби? (Опеньки, боровик, маслюки, лисички, сироїжки, підберезник, шампіньйони, печериці).
- Назвіть, які ви знаєте отруйні гриби? (Мухомор, бліда поганка, опеньки несправжні).
- Де вам доводилося бачити нешапинкові гриби? (Дріжджі, цвіль, сажкові гриби)
- Чим розмножуються гриби? (спорами, грибницею)
- Доведіть, що гриби - частина живої природи.( тому що, як і всі живі організми, наприклад, рослини і тварини, вони ростуть, розмножуються, живляться, дихають і відмирають).
ІІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
1. Відгадування загадки.
Під дубочком народився,
Парасолькою накрився.
Може б з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав.
(Гриб).
Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з розмаїтим світом грибів і дізнаємось яке ж значення мають гриби для природи і життя людей.
2. Гриби – окраса лісів.
Гриби – це окраса наших лісів. Їх потрібно берегти у природі. Коли йдеш в ліс по гриби, слід пам’ятати: зрізати гриби тільки ножем, щоб не пошкодити грибницю; не збирати грибів, яких не знаєш.
3. Гриби – їжа для людей і тварин.
Із грибів люди готують смачні страви (суп із грибів, жульєн, смажені та мариновані гриби). Але перед тим як їх збирати потрібно вміти відрізняти їстівні гриби від отруйних. Давайте відгадаємо загадки. Перевіримо,як ви зможете розрізняти гриби.
Відгадування загадок
Маленький, чепурненький, Він смачний, про це всі знають,
Крізь землю пройшов, Між грибами помічають.
Під осикою червону шапочку Верх засмаглий, загорілий.
Знайшов (Підосичник) Ніжка дуже біла. (Білий гриб)
Шапка гостренька Людей і мух я трую,
Ніжка тоненька а лосів лікую.
Комірець має (Мухомор)
На пнях виростає.
(Опеньок)
В зеленому гаю Що за сестриці
Під березою стою Ростуть у травиці
Через те і маю я Руді на колір,
Теж березове ім’я. Ім’я, як у лисиці?
(Підберезник) (Лисички)
Виросли гриби прекрасні – Шапка коричнева, ніжка міцна,
Капелюшки в них, мов в маслі. Гриб цей найкращий, і кожен це зна.
І збирають грибники Тому буває усякий грибник
Маслянисті (Маслюки) В лісі великий знайти (Боровик)
- Молодці. А який гриб серед названих зайвий? (мухомор)
Багато хто вважає, що гриби варто їсти лише тому, що це смачно, і що лісові дари не приносять організмові ніякої користі. Насправді це зовсім не так. У грибах досить багато білка (деякі різновиди не поступаються яловичині), але при цьому практично немає жиру, тому любителі грибів можуть не побоюватися підвищеного рівня холестерину і судинних бляшок. До того ж у грибах міститься речовина лецитин, яка очищує судини від уже накопиченого на їх стінках шкідливого холестерину.
Та й вітамінів у грибах не так уже й мало. Вітаміну А в багатьох грибах — рижиках, білих, моховиках, лисичках — не менше, ніж у моркві. Цей вітамін покращує гостроту зору, стан нігтів, волосся.
Вітаміну В1 в рижиках, лисичках, білих і печерицях міститься стільки ж, скільки в злаках і яловичій печінці. Потрібен для функціонування нервової системи. Є в грибах і вітамін D (зміцнює зуби й кістки), цинк (корисний для шкіри і судин), сірка (зміцнює волосся і нігті) та інші мікроелементи.
Збираючи гриби, варто пам’ятати про те, що корисні речовини містяться в основному в шапці, тоді як ніжка відносно бідна на вітаміни та мікроелементи.
Також гриби є кормом для деяких диких тварин. Грибами живляться білки, сороки, лосі, їжаки, миші, дикі кабани, борсуки, козулі, птахи, суходільні молюски та багато комах. Без співіснування з грибами був би неможливим ріст і розвиток багатьох видів рослин. Гриби слугують їжею для багатьох видів тварин (пригадайте ягель, або оленячий мох, яким живляться північні олені).
Гра «Ходімо по гриби» (робота в групах)
- У нашому класі з’явилася невеличка галявина грибів. Пропоную вам взяти свої корзинки і піти по гриби. Згадаємо, як правильно збирати гриби? (Не руйнувати грибницю, не збирати грибів, яких не знаєш, не ходити самому в ліс). Одна група збирає їстівні гриби, інша – отруйні. Групи показують і називають, які гриби зібрали. Взаємоперевірка груп.
4. Гриби – санітари лісу.
Живляться гриби відмерлими рослинами і тваринами. Вони перетворюють відмерлі рештки рослин і тварин на поживні речовини, сприяють родючості ґрунту. Тому їх ще називають санітарами лісу. Гриби поліпшують родючість ґрунтів .Це одна з найчисленніших груп організмів, які населяють ґрунт. За добу гриби розщеплюють органічної речовини у 2-7 разів більше, ніж споживають самі. А неорганічні речовини, які утворилися внаслідок цього, з ґрунту споживають рослини. Тим самим гриби беруть участь у забезпеченні колообігу речовин.
5. Гриби і промисловість.
Гриби не завжди мають звичний вигляд. Щодня люди споживають хліб. Що потрібно, щоб спекти хліб? ( Борошно, сіль, яйця, дріжджі). Дріжджі – це також гриби, які складаються з однієї клітини. Вони харчуються цукром і виділяють бульбашки вуглекислого газу. При накопиченні газу бульбашки збільшуються у розмірі і піднімаються нагору. З ними підходить і тісто. Їх використовують для виготовлення квасу, пива, спирту.
Усім відома лимонна кислота, але не всі знають, що її отримують шляхом лимоннокислого бродіння солодких відходів цукрового виробництва — патоки (меляси), викликаного пліснявими грибами. Завдяки кефірному грибку, молоко перетворюють на кефір.
Скласти прислів’я та пояснити їх.
Де дуби, а восени, як будуть родити.
Не тепер по гриби ходити, осінь з грибами.
Літо з дощами — там і гриби.
Всякий гриб в руки беруть, там і ми з руками.
Де пиріг із грибами, тим красивіша в нього шапочка.
Чим отруйніший гриб, та не всякий в кошик кладуть.
6. Гриби – цвіль.
Я приготувала для вас ще одну несподіванку, ще одного гриба, але він вже з іншої сім’ї. (Виймаю з іншої коробочки... скоринку хліба вкриту цвіллю). Що це? Це – цвіль. Це також гриб!
Є такі гриби, які утворюються на продуктах харчування, що зберігалися тривалий час. Це цвіль. Цей грибок мікроскопічний, але він дуже швидко розповсюджується з допомогою мікроскопічних спор. Він проростає тоненькими нитками і виділяє згубні для організму людини речовини. Слід пам’ятати, що цвіль викликає різні захворювання: від алергії до пневмонії і навіть цирозу печінки. З цвільових грибів виготовляють ліки.
(пеніцилін) . Усього налічують близько 250 видів грибів, від яких можна отримувати антибіотики. На малюнку зображений один з трутовиків - чага, або чорний березовий гриб. Він паразитує переважно на березах, але може вражати й інші види дерев -вільху, бук, клен, горобину. В уражених дерев утворюються чорні нарости, які можуть сягати в діаметрі до 40 см. Ці нарости з давніх часів застосовують як лікувальну сировину при запаленні або виразкових захворюваннях шлунка чи як протипухлинний засіб. Настій із чаги використовують для підвищення захисних властивостей організму, як знеболювальний та стимулюючий засіб.
Широко застосовують різні види грибів в медичній промисловості. Зокрема, певні види грибів продукують антибіотики. Зараз ми будемо лаборантами. Подивимось у мікроскоп на цвільовий гриб. (Діти дивляться по черзі у мікроскоп).
7. Сажкові гриби.
У Царстві Грибів є і гриби-паразити, вони паразитують на рослинах. Це сажкові гриби. Ці гриби поширюються усередині ураженої рослини; їх спори покривають органи рослини і здається, що рослина вкрита сажею, звідки і пішла назва цих грибів. Вони шкодять урожаю кукурудзи, пшениці, жита. . Сажкові гриби – на кукурудзі, на картоплі – фітофтора, на зернових культурах – іржа.
Вчені працюють над цими проблемами, шукають способи боротьби зі шкідниками.
VІ. Узагальнення і систематизація знань. Практична робота
1. Практичне завдання
- Виліпіть з пластиліну декілька їстівних та отруйних грибів. Намагайтеся правильно передати їхні істотні ознаки.
Головне правило грибника.
1. Якщо ви збираєтеся в ліс по гриби, вам необхідно пам’ятати, що збирати можна лише їстівні гриби. Отруйні гриби не можна навіть торкати руками.
2. Гриби – це живі організми, які здатні всмоктувати в великій кількості важкі метали, отрутохімікати, вихлопні гази автомашин. Якщо людина чи тварина вживатиме їх, то може отруїтися і захворіти. Не збирайте гриби поблизу садів і полів, які обробляються отрутохімікатами та поблизу шосейних доріг.
3. Щоб не пошкодити грибницю, гриби зрізайте ножем. Можна обережно викрутити гриб з грибниці. Ямку, що утворилася, слід присипати листками.
Не можна збивати гриби. Не хочете їх брати,- залишіть, вони знадобляться лісовим звірам і птахам. Не збирайте старих грибів. У них може міститися небезпечна для людини отрута.
Існує багато грибів, які занесені в Червону книгу України.
Боровик королівський;
Боровик темно-каштановий;
Гриб-зонтик дівочий;
Зморшок степовий;
Цезарів мухомор;
Печериця таблитчаста;
Рижик червоніючий;
Сироїжка синювата;
Трюфель літній;
Хрящ-молочник золотисто-жовтий тощо.
Отже, запам’ятайте ці гриби! Якщо ви раптом зустрінете їх у лісі, помилуйтеся ними, задумайтесь і ... пожалійте, не зірвіть, це буде ваш невеличкий внесок у велику справу збереження рідкісних та зникаючих шапинкових грибів.
Давайте підсумуємо.
Роль грибів у природі.
— у хлібопекарській, пивній, виноробній та спиртовій галузях харчової промисловості;
— у виробництві лимонної кислоти;
- в медичній галузі.
— є продуктом харчування;
— у виробництві молочних продуктів (твердих сирів з гострим смаком та специфічним запахом);
— для отримання вітамінів.
__ беруть участь у кругообігу речовин;
__ беруть участь у ґрунтоутворенні;
Шкідливе значення грибів:
— руйнують деревину;
— псують мастила, книжки, тканини, папір, шкіряні вироби,
— спричиняють псування харчових продуктів;
— призводять до втрати врожаю;
— викликають захворювання людини і тварин, рослин.
Єдина небезпека, яка пов’язана з грибами – це отруєння. Отруїтися можна неїстівними грибами. Перші ознаки отруєння можуть проявитися через 20 – 30 хвилин, а то й через 1 – 2 години після вживання грибів: різкий, колючий біль у животі, нудота, виділяється багато слини, блювання, запаморочення. Найбільш небезпечна – бліда поганка, отруєння може проявитися через 1 – 2 доби.
При отруєнні обов’язково потрібно їхати до лікарні, але поки приїде «швидка», людині необхідно надати першу медичну допомогу: очистити кишковик і шлунок від їжі. Для цього треба випити 2 – 3 склянки підсоленої води, а потім викликати блювання. Цю процедуру потрібно повторити декілька разів. Потім лягти на живіт і гріти ноги грілкою. Пити кисле молоко, холодний міцний чай, каву. Отруєння грибами – дуже небезпечно.
ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Так чи ні»
Їстівні гриби : білий гриб, мухомор, підосичник, бліда поганка, маслюк, підберезник, сатанинський гриб, опеньки, несправжні опеньки, сироїжка, печериця, лисички, жовчний гриб.
- Які отруйні гриби ви знаєте?
- Як правильно збирати гриби?
Рефлексія.
(Звучить аудіозапис «Звуки лісу»).
Уявімо себе в лісі. Підніміться. Озирніться навколо. А тепер присядьте і пильніше придивіться, можливо десь заховався гриб, бо він великий майстер маскуватися. Пройдіть далі, ще роздивіться. Потягніться до сонечка, усміхніться, можливо ваша усмішка притягне до себе гриби. Бо тільки з гарним настроєм треба йти до лісу.
- Якщо вам сподобався урок – поплескайте в долоні. Ці аплодисменти – вам! Дякую за гарну роботу.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. С 124-125. Природознавство 3 кл. Значення грибів у природі і житті людей.
Джерело: https://drive.google.com/file/d/1m3ZSxxT7jbrvZBVwbNLhFKbbsOS1-e6n/view?usp=sharing |