Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Тема.
Звертання і розділові знаки у спонукальних речення. Мета:
формувати уявляти про звертання; закріпити уявлення про спонукальні речення
із звертанням; виробити вміння правильно вживати слова - звертання в усному і
писемному мовленні; виховувати бережливе ставлення до природи. Обладнання:
таблиця - схема, робочі матеріали (записані на дошці). Хід
уроку I. Організація класу. - Добрий день! В добрий час! Рада,
діти, бачить вас': Ви почули всі дзвінок? Він
покликав на урок. Кожен
з вас приготувався, На
перерві постарався. Зараз
сядуть всі дівчата, А
за ними і хлоп 'ята. - До якого уроку підготувалися? - Перевірте, чи все необхідне є у вас на
парті? II. Перевірка домашнього завдання. 1. - Розгорніть зошити. - Запишіть число, класна робота. (Учитель
проходить між рядами, переглядаючи чи всі виконали домашнє завдання). 2. Завдання з дошки (диференційоване). а) З розповідних речень утворити
спонукальні. Ми
любимо свою землю. Кожна людина повинна берегти рідну природу. б) Продовжити речення. У тінистих кущах... З
берези осипаються... в) Поставити розділові знаки в кінці речень. Чи доводилось побувати тобі у осінньому лісі? Яка краса! - Перевірка. (Один учень читає, учитель
бере по 2 зошити в учнів) Додаткові
запитання. - Що виражає речення? - Які бувають речення за метою
висловлюванні0 - Яке це речення розповідне? Спонукальне?
Питальне? - Які розділові знаки ставимо в кінці
розповідного речення? Питального? Спонукального? III.Актуалізація опорних знань. На
дошці речення. Ми
живемо на планеті Земля. Хто бачив Землю з космосу? Люди,
бережіть нашу прекрасну Землю! - Прочитайте виразно кожне речення і
скажіть, які вони за метою висловлювання і за
інтонацією? IV.
Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. V. Сприймання та усвідомлення нового
матеріалу. 1.- Зверніть увагу на речення Люби, бережіть нашу прекрасну Землю! - Яким словом починається це спонукальне
речення? - Це є слово - звертання. На письмі, коли
таке слово стоїть на початку речення, після нього
ставимо кому. Зверніть увагу на таблицю-схему. Звертання, . , звертання, . , звертання. - Якщо слово - звертання знаходиться
всередині слова, то воно з обох боків виділяється
комами. - Якщо слово - звертання - в кінці, то
кому ставимо перед словом звертанням. 2.
Лінгвістична казка "Звертання". Літнього
теплого дня збирали працелюбні бджоли нектар. Перелітали з квітки на квітку,
наспівували свою бджолину пісню. Раптом
підлетіла маленька бджола і вигукнула: " Тривога! Тривога!" - Що трапилось? - спитали хором бджілки. - Джмелик захворів. Не їсть, не п 'є,
тільки зітхає, з жалем промовила трудівниця. Підлетіли
до хворого бджілки и загули: "Що з тобою трапилося? " - Я закохався в ромашку, але, як тільки до
неї звернувся, підлітають метелики,
сідають біля неї і не дають мені дивитися їй в личко, промовив, схлипуючи,
джміль. - Та це ж коми близнючки' вигукнули
бджілки. Вони завжди звертання
виділяють. Дивись: ми зараз звернемось до тебе, і вони стануть поруч. Так
і вийшло. Зрадів джмелик і весело підлетів до ніжної красуні квітки. А вона повернула
своє біле личко до джмелика, і її жовтенькі вуста посміхнулися. - На кого були схожі коми - близнючки? (на
метеликів) - Коли метелики підлітали до ромашки9
(коли джмелик звертався до ромашки) - Отже, на письмі слово - звертання
виділяється комами. А під час читання виділяємо
це слово з більшою силою голосу і робимо невеличку паузу. VI. Робота над засвоєнням нового матеріалу. 1. Впр. 101. - Прочитайте вірш. (Діти
читають вірш по реченню і знаходять звертання, виділяючи його більшою силою
голосу) - Прочитайте правило. 2.Фізкультхвилинка. 1-2-3-4-5 - почергово діти загинають пальчики, починаючи з великого. Будемо
весело ми грать тещуть в долоні Бджоли
в поле полетіли, - біжать по колу, Загули
і задзвеніли, Зу
зу - зу! Зу зу зу, - бігаючи дзижчать Покружляли,
полетіли кружляють І
на квіточки всі сіли сідають. 3. Робота за впр. 102. - При звертанні можуть бути залежні слова
(мій, моя, мої). Ці слова разом із звертанням
на письмі виділяються комами, - Прочитаємо рядки вправи і визначимо,
якими за метою висловлювання є речення зі
звертанням. (І речення спонукальне, окличне; 2 речення питальне, окличне; 3 речення спонукальне, неокличне: 4 речення розповідне, неокличне; 5 речення - спонукальне, окличне; 6 речення - спонукальне, окличне; 7 речення - спонукальне, неокличне; 8 речення - розповідне, неокличне.) Про
що розповідається у вірші? - Чи пам'ятаєте ви, як зверталась до вас
матінка, коли співала колискову пісню? - Спишіть речення із звертанням. Звертання
підкресліть. (Діти коментовано записують
у зошити 2 речення) - Зверніть увагу на каліграфічну хвилинку. 4. Виконання вправи 103 Учитель
записує на дошці слова в одну колонку, учні слова - звертання - в другу колонку. Брат
брате Друг
друже Подруга
подруго Сусідка
сусідко Товариш
товаришу Учитель
учителю Михайло
Іванович Михаиле Івановичу Ольга
Сергіївна Ольго Сергіївно 5. Робота в парах. - Складіть з одним з цих слів звертань
речення і запишіть у зошити. - Яким за метою висловлювання є ваше
речення? Гра
"Відгадай яке речення за метою висловлювання". Висновок.
Звертання може вживатися не тільки у спонукальному реченні, а й у питальному
та розповідному. Друже,
допоможи мені розв'язати завдання! (Спонукальне) Друже,
ти допоможеш мені розв'язати завдання? (Питальне) Друже,
ти допоміг мені розв'язати завдання. (Розповідне). VII. Підсумок уроку. - Що таке звертання? - Як виділяємо звертання під час письма? - Як виділяємо звертання під час читання VIII.
Домашнє завдання. Впр.
105. | |
Переглядів: 16348 | Рейтинг: 2.0/2 |
Всього коментарів: 0 | |