Розвиток мовлення 3 клас
Тема: Складання усної казки за поданим початком '' Пригоди Cніжинки - Крижинки ''
Мета:
• учити дітей складати твори, діалоги, описи;
• збагачувати словниковий запас синонімами,образними висловами;
• розвивати творчу уяву, уміння аналізувати і порівнювати;
• виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу, любов до поезії, прекрасного.
Обладнання: картини художників: Пластова '' Перший сніг '', картини Джоанни Уолес, малюнки дітей на тему '' Зима '', фото колаж '' Наша зима '' фонограми, паперові сніжинки
Хід уроку:
І. Організація класу. Мотивація навчання.( звучить мелодія.( фоно + презентація '' Краса зими '')
Чудо - сани прилетіли
Скакуни на санях білі
В санях тих сидить Цариця
Білокоса,білолиця
Рукавом махає, сріблом все вкриває.
ІІ Актуалізація опорних знань. Створення емоційного фону.
1. (Фонограма). Закрийте очі ,послухайте музику і спробуйте уявити собі нашу
незвичайну гостю. Відгадали,хто вона?
(до класу заходить дівчина в костюмі Зими, вона кружляє в таночку і висипає на парту сніжинки з різнокольоровими краями ( синій, червоний, зелений)
Зима:- Ой , як гарно у вас сьогодні,скільки гостей завітало в вашу оселю!
Вч: Діти, ви раді зимоньці?
Зима: А докажіть мені!
Діти: Так, Зимонько,подивись, які чудові малюнки , поробки приготували ми для тебе. А на фотографіях ти можеш побачити як ми раділи , коли ти прийшла до нас з першим снігом.
2. Зима:- Так, справді! А Я завітала до вас, бо чула, що діти Курилівської школи , вашого, 3 класу творчі, винахідливі і гарні товариші. У моєї донечки - сніжинки трапилась біда. Вона жила в моєму Крижаному палаці високо - високо над землею .
( показ палацу на картині)
Та одного разу вона загубилася під час прогулянки зі своїми сестричками. Я знаю, що у вас урок розвитку мовлення, тому Я хочу попросити вашої допомоги - знайти і повернути Сніжиночку – Крижиночку додому.
А знайдемо ми її і повернемо до палацу, коли виконаємо завдання з моєї сніжної чарівної скриньки.
(достає сніжинки)
• Дізнатись більше про Мене і моїх братів ( зимових місяців)
• розповісти і послухати вірші про мене, красуню - зиму;
• помилуватись картиною видатного художника;
• навчитись гарно говорити, висловлювати свої думки;
• Скласти свою казку.
Очікувані результати:
3. Діти , я розказала вам про свої завдання, а що від цього уроку очікуєте ви? Що ви хочете дізнатись, чого навчитись?
пусті бурульки, говорять словами
- відкрити для себе щось цікаве;
- здобути нові знання;
- збагатити мову новими словами;
- скласти зимову казку
(прикрашають дах палацу).
П О Д І Л Н А Г Р У П И
- Мої донечки допоможуть вам .Нехай кожен візьме собі фантастичну сніжинку - помічницю . Сині, зелені , червоні – поділіться на команди!
(на. столах сніговички з зеленими,червоними, синіми шапочками).
Зима: Я не сама до вас прийшла,а й своїх братів привела. Подивіться уважно на дошку і прочитайте зашифровані слова
Д Е Л Ь Р У Г ( грудень) (червона шапка)
Ч Е Н Ь С І ( січень) ( синя шапка)
И Т Й Л Ю ( лютий) (зелена шапка)
Я пропоную вам назвати свої команди за назвами місяців.
( виставляємо на парту назву).
Яка орфограма об'єднує слова грудень, січень? Яка частина мови? Ь
ВЧ: У нас з вами було домашнє завдання – працювали над проектом ,у якому повинні були дізнатись про стародавні назви зимових місяців, відшукати народні прикмети, скласти невеличкі віршики.
До команди Грудень, Січень, Лютий!
Звітують народознавці : ГРУДЕНЬ
Грудень - походить від слова «груддя». Після осінніх дощів розтоплені водою грунтівки замерзали. Їздити такими дорогами було важко – заважали грудки. В давньоруські часи його називали студень. У народі: лютень, хмурень, стужайло.
Звітують народні прогностики ГРУДЕНЬ
• У народі говорять :Грудень старший рік завершує, а січень новому двері відчиняє.
• На деревах зимою багато інею – буде великий врожай.
• Коли каркає ворона – чекати снігу.
Звітують поети Грудень
Звітують народознавці : СІЧЕНЬ
Січень – назва походить від «січа». У давнину в цей час починали розчищати ділянки від корчів, щоб весною їх засіяти. Цей промисел і мав назву січа. До цього перший місяць року мав інші назви: просинець, сніговик, льодовик, щипун, сніжень, лютовий, тріскун.
Звітують народні прогностики СІЧЕНЬ
Січень має тріскучі морози і люті хуртовини. Кажуть: На полях сніг хвилястий-будуть хліба рясні. Коли в січні бджоли з вулика вилітають, то недобрий рік нам обіцяють
• Якщо взимку на деревах буде густий іній, то на врожай. Спостерігають за цим на свята: на голодну кутю і на Стрітення.
• Перед Різдвом на Свиридона рахувати 12 днів на кожний місяць: який день, такий і місяць
ПОЕТИ
Звітують народознавці ЛЮТИЙ
Лютий – назва закріпилася за місяцем у кінці минулого століття. Адже він люту вдачу має. Пронизливі сніговії, колючі морози, вітри і перемети – це все лютий. Про це свідчать й попередні назви місяця: крутень, зимобор, кривдич, межень (межа між зимою і весною)
Звітують прогностики Лютий
Підступний і мінливий Лютий - найкоротший місяць року. Це місяць хуртовин і частих відлиг. Починає пригрівати сонечко. Худоба охоче підставляє свої боки під його ласкаві промені.
• У лютому багато інею – влітку багато роси
Звітують поети
(Зима оцінює, нагороджує сніжинками)
ІІІ Оголошення теми, мети уроку
Ніжна зірка сніжно – біла
На рукав з гори злетіла,
Як несли її сюди,
Стала краплею води ( сніжинка)
Зима: Так,ми будемо складати з вами казку '' Пригоди сніжинки '' Тож помандруємо з вами в країну Фантазію,де в нагоді вам стануть спостережливість, творче натхнення.
ІV Підготовка до складання твору.
1. Узагальнення спостережень
(Презентація ' Зимова краса ')
Зима: А які розваги ви любите взимку?( ковзатися на ковзанах, з'їжджати з гірки, грати в сніжки).А давайте пограємо в сніжки!
(кидає в кожну команду по 2 сніжки)
• Пригадайте,що ви відчували коли падав сніг? ( красу,радість,захоплення)
• Куди падали сніжинки? (на дерева,дахи, будинки)
• Якої форми були сніжинки? (як маленькі зірочки)
• На що були схожі земля,дерева,будинки?( на казкові палаци)
• Яким буває сніг , коли його освітлює сонце? ( голубим, сріблястим)
Пам'ятаєте ,як у сильний мороз ми ходили по снігу? Що ми тоді відчули?
( як мороз щипає нас за щічки,пробирається під одяг, він ніби жартує, грає з нами).
• А що було зі сніжинкою,коли ви ловили в свою долоньку?( танула)
Вчит: А чому це відбулося?
Звітує Довідкове бюро
(СЛАЙД-тому,що вода в природі буває в 3 станах: твердому, рідкому, газоподібному. Під дією тепла вона з твердого стану перейшла в рідкий)
2. Краса зими у віршах поетів
Гра '' Мікрофон ''
- Уявіть , що ви не учні, а артисти, і клас – не клас,а велика сцена. Давайте послухаємо,як у своїх поезіях змальовують красу зими українські поети .Зверніть увагу , які художні засоби використовуються( епітети, порівняння)
ПЕРШИЙ СНІГ( слайд, фоно )
Мов пушинки,
Порошинки,
На покрівлі,
На будівлі
Ніжно падають сніжинки…
Так легенько
Б’ються, б’ються,
Так тихенько
В’ються, в’ються
В сніговій холодній млі,
Мов не хочуть пригорнуться,
Мов бояться доторкнуться
До замерзлої землі.
Григорій Чупринка
- З чим порівнюються сніжинки?( Пушинки, порошинки )
Пряля ( слайд, фоно )
Сидить пряля та пряде
Сніг іде-іде-іде -
Нитка рветься де-не-де
А вона пряде й пряде.
Вже напряла хуртовин
На шапки для верховин -
На сувої полотна –
На завіску для вікна,
На хустину й укривало –
Мало-мало-мало-мало –
Сніг іде-іде-іде –
А вона пряде й пряде…
Ліна Костенко
- Як по іншому можна назвати сніжинки? (Білі метелики)
3. Добір образних засобів. Асоціативний кущ.
Давайте доберемо слова, які допоможуть вам скласти казку про зиму.
До якої частини мови відносяться слова?
Сніжинки ( пушинки, порошинки, білі метелики,зимові зірочки, кружляють, танцюють, падають, сідають)
Сніг ( ковдра, полотно, білий кожух, білий пух, застилає, лягає, запорошує)
Мороз ( пекучий, колючий, сердитий, лютий, пече, щипає, лоскоче, жартує)
Зима ( горда цариця, білолиця красуня, підступна, весела,зла баба, жорстока)
4. Робота з художнім матеріалом. Зараз ви описували зиму, сніг словами.
-А якими ще засобами можна описати зиму? (фарбами намалювати).
знайомство з картиною Пластова '' Перший сніг ''(слайд,фоно)
- Що зображено на ілюстрації?
- Який настрій створює картина?
Ф І З П А У З А
На картині '' Перший сніг ' ви побачили, як радіють діти що сніжинки завели свій фантастичний хоровод. Приєднайтеся і ви до них та спробуйте відчути їх рух і настрій ,передавши їх в своєму таночку. ( Свірідов '' Метіль '')
V. Складання усної казки
Зима: Діти, ми вже багато завдань з вами зробили і майже знайшли нашу сніжинку. А тепер, діти, прийшов час скласти казку.( слайд)
• Скажіть де живуть сніжинки ?( у чарівному кришталевому палаці високо в небі на білих хмаринах)
• Що задумали малі пустунки?( пограти в хоровод , спуститись на землю)
• Що трапилось з малою Сніжинкою - Крижинкою?( вона відлетіла від своїх сестричок і загубилась)
4.Самостійна робота. Складання казки, захист своєї казки кожною групою .
1- підлетіла до вікна і побачила колядників з різдвяною зіркою, яка була схожа на неї,що подумала ,що то її сестричка. Діти розказали, як знайти шлях додому.
2- полетіла на подвір'я і побачила маленьке цуценя, яке стало гратися з нею,потім полетіла до своїх подружок – сестричок.
3 як вона хотіла побачити весну
Зима: Дякую,вам, діти. Ви виконали сьогодні багато цікавої роботи. Ваша робота допоможе повернути мою пустунку - Сніжинку до мого крижаного палацу.
5 Оцінювання. Зима за кожну повну змістовну відповідь роздавала сніжинки.
6.Д\З Роздруківка казки Сухомлинського , дописати щасливий кінець
VI. Підсумок уроку
Рефлексія
А тепер я хочу щоб ви написали на своїх сніжинках свої враження від уроку - що вам найбільше запам'яталось і сподобалось.
для гостей Зима роздасть сніжинки, на яких попрохає гостей написати свої спогади і враження дитинства про зиму.
Прикрашання палацу, СНІЖИНКА ВДОМА!!!
|