Каталог статей
Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Українська мова | [ Додати статтю ] |
Тема. Закріплення вивченого з теми «Будова слова». Мета: формування ключових компетентностей – вміння вчитися, соціальна; формування предметних компетентостей – систематизувати знання учнів з вивченої теми «Будова слова», розвивати усне і писемне мовлення, увагу, пам'ять,уяву, виховувати прагнення вчитися, почуття взаємодопомоги та радості навчання.
І. Організація класу.
Сонечко всміхається, Дарує всім добро, Росою вмивається І зігріва теплом. У коло станем дружно ми І посміхнемось всім. Добро і радість між людьми Ми принесем в наш дім. - Подаруйте посмішку один одному. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок – урок, на якому ми посміхатимемося, створюватимемо веселий настрій собі і іншим, але й разом з тим організуємо, закріпимо і систематизуємо свої знання з теми «Будова слова». - Скажіть, будь ласка, в якому місці люди часто всміхаються, отримують веселий настрій, і, зрештою, відвідують це місце, заради підняття настрою та отримання естетичного задоволення? - Так, це – цирк. Отож, сьогодні я запрошую вас до цирку. (На магнітній прикріплений малюнок із зображенням різнокольорового куполу цирку) ІІІ.Актуалізація опорних знань
Етап підготовки учнів до активного свідомого засвоєння знань. 1.Каліграфічна хвилинка. а) запис букв та буквосполучень. Учитель коментує правильну графіку; Цц ци ці цирк б) хвилинка – цікавинка; Слово цирк походить від латинського слова «ціркус» - «коло» - має правнука «цирк» ( адже циркова арена кругла). Цирк – це вид театрального мистецтва, який включає акробатику, еквілібристику, жонглювання, клоунаду, дресирування тварин та ін.. у Стародавньому Римі цирк – це місце, відведена арена для кінних змагань, а згодом боїв гладіаторів та інших видовищ. в) складання сенкану. -Кожна вистава цирку починається з афіші. Складання сенкану відкриє афішу цирку. (Опора) Сенкан. Цирк. Веселий, феєричний. Розважає, смішить, захоплює. Я люблю відвідувати цирк. Радість. (Додаткове завдання: в реченні визначити граматичну основу і частини мови.) 2.Словниковий бліц-диктант «Квиток» Перепусткою до цирку є квиток. Ви отримуєте аркуш паперу. Записуєте на ньому слово і складаєте папір, наступні слова записуєте аналогічно. Перевіряємо роботу в парах, розгорнувши квитки і звіривши записи з дошкою. Допущена помилка продірявлюється олівцем. Перші місця поблизу арени займуть учні, що не допустили помилок. Далі – ті, що допустили 1 -2 помилки. Останні ряди – ті, що допустили найбільше помилок. Матеріал для диктанту. З’явився,п’єса, під’їхати, зяблик, з’юрмитися, солов’ї, роз’єднати, буряк, розсипати, здоров’я, свято, духмяна, в’їзд, м’ята. (При перевірці пригадати правила вживання апострофа, пояснити орфограми.) Фізкультхвилинка Вистава триває деякий час, а тому перед нею слід розім’яти м’язи. ІV. Узагальнення і систематизація знань.
На магнітній дошці розміщено зображення різнокольорового куполу цирку, в кожному сегменті якого записаний перелік номерів циркової вистави: «Жонглери», «Акробати», «Антракт», «Фокусники», «Дресирувальники», «Клоуни». АКРОБАТИ АНТРАКТ ЖОНГЛЕРИ ЦИРК ФОКУСНИКИ ДРЕСЕРУВАЛЬНИКИ І.Гронування. Дібрати до ключових слів «Будова слова» слова, які спадають на думку. КОРІНЬ СУФІКС ПРЕФІКС БУДОВА СЛОВА ЗАКІНЧЕННЯ ОСНОВА ІІ. Перший номер циркової програми «Жонглери». 1. Лексична робота. «Довідкове бюро». Демонстрація малюнків, фото чи презентаціі (якщо дозволяють технічні умови). Жонглер від латинського «жартівник». Жонглювання – цирковий жанр, що ґрунтується на вмінні в певному ритмі кидати і ловити різні предмети. Жонглювати люди розпочали дуже давно, про це свідчить давньоєгипетське настінне малювання. В Європі жонглери з’явились в Римській імперії. 2. Жонглери спочатку будуть працювати з м’ячиком ( загалом вони можуть оперувати різними предметами: тарілками, м’ячами, кеглями, факелами і т. п.). Жонглювати ми будемо правилами української мови за допомогою м’ячика. Як саме? Гра «Ти - мені. Я – тобі». Перший учень, кидаючи м’яч однокласнику, задає питання на знання правил з теми «Будова слова», використовуючи слова з гранування, як опору. Давши відповідь на питання, другий учень теж задає питання і т. д. 3.Жонглювання тарілками. На дошці в розкиданому вигляді розміщено зображення тарілок з частинами слова. До основної тарілки з записом кореня слова треба підібрати групу тарілок з записом на них префіксів, суфіксів, закінчення, щоб утворити якомога довше слово, використавши на виконання завдання найменше часу. Утворені слова записати в зошит. ІІІ. Другий номер циркової програми «Фокусники» 1. Лексична робота. «Довідкове бюро». Демонстрація фото, малюнків. Фокус з німецької «вправний трюк». Фокусники демонструють дивні зникнення й появу, переміщення предметів, тварин, людей. Мистецтво фокусу нараховує декілька тисячоліть. Воно існувало до появи цирку. Перші фокусники з’явились в країнах Сходу, Індії, Японії, Китаю. 2.Робота в групах. Клас ділиться на групи «фокусників». Кожна група має командира, який керує роботою групи і отримує завдання в «чарівній скриньці». По закінченню відведеного часу, кожна група звітує про результати роботи, і робиться висновок: яке роль префікса в словотворенні. Групи, що найкраще виконали завдання нагороджуються аплодисментами. Завдання. а) з розрізаних слів скласти речення і записати; б) підкреслити граматичну основу, визначити частини мови; в) до виділеного слова дібрати префікси утворивши нові слова; (Завдання з ТРВЗ. Прийом довільний префікс. Перелік префіксів із поясненням значення додається до завдання. Супер – надзвичайний, віце- помічник, астро – зірковий, мото – той, що рухається, аква – водяний, зоо – тваринний, аеро – повітряний і т. п.) г) за допомогою префіксів зі слів речення утворити нові слова, яких не існує в мовленні. (Н – д: аерогімнаст, акваакробат, мегаклоун, зоовелосипед, міні арена ) І група: Арену, на, вийшли, цирку, акробати, вправні. ІІ група: Співали, веселу, клоуни, дзвінко, смішні, пісню. ІІІ група: Під, гімнасти, куполом, літали, цирку. ІV група: Ведмідь, на, їздив, швидко, цирковий, велосипеді. ІV.Антракт.
1.Лексичне значення слова – антракт. «Довідкове бюро». Антракт – перерва між діями, актами театральної вистави. У Давній Греції не було антрактів, у них сцена була завжди зайнята, оскільки в проміжках між виступами співав хор. Зорова гімнастика. На дошці – силует клоуна. Впізнати героя. Обвести очима контури за вказівкою вчителя. Намалювати уявну посмішку клоуну лише очима, не рухаючи головою. Намалювати сердитого клоуна. Клоун б’є м’ячиком об підлогу (рух очима). Перекидає кеглі з правої руки на ліву (рух очима). Відбий пальчиками барабанний дріб на парті. Посміхніться коуну. V. Виступ клоунів. 1. «Одягни клоуна у кольори веселки». Кольоровий диктант. На дошці все той же не кольоровий силует клоуна. - А зараз ми одягнемо клоуна. Я на силует прикріплюю кольорову річ, а ви мовчки записуєте назву кольору, узгодивши її в роді з відповідним іменником. Наприклад, я чіпляю штани, ви записуєте – сині. Один учень працює за дошкою. В усіх словах потрібно виділити закінчення. Взаємоперевірка диктанту в парах. Завдання. Волосся – зелене, посмішка – червона, ніс – оранжевий, куртка – фіолетова, штани – сині, ґудзик – жовтий, кишеня – голуба, черевики – зелені. 2.Клоуни жартують. Клоуни написали приказки допустивши помилки – перекрутивши деякі слова. Завдання. Прочитати приказку. Знайти перекручене слово. Записати в зошит слово, яке слід було вжити. Виділити в ньому корінь. Згадати про значення кореня в слові. Усно дібрати споріднені слова. На дошці: Голод – не щітка. Боягуз своєї ліні боїться. Жди у горя погоди. Товкти в ступі соду. Найшла коза на камінь. Від добра бобра не шукають. Час – не тінь, не підженеш. ІV. Четвертий номер циркової програми – виступ «Акробати»
1.Лексичне значення. «Довідкове бюро». Акробат – вправний гімнаст, виконавець складних гімнастичних номерів цирку. З грецької «той, що піднімається вгору», канатний танцівник. Займалися акробатикою в Давній Греції. На острові Кріт проводилися театралізовані дійства, пов’язані зі збором урожаю, що супроводжувались іграми з биками, де виконувалися акробатичні вправи. 2. Завдання «Корені-акробати». Робота в парах. Ми вже дізнались, що акробати виконуючи трюки можуть перевертатися з ніг на голову і навпаки. Отож сьогодні виступають перед нами не просто акробати , а акробати-корені. На дошці написані корені слів: дід, сир, зуб, гор. За певний проміжок часу учні 1 варіанту утворюють якомога більше споріднених слів користуючись цими коренями прочитуючи їх з ліва на право, а учні 2 варіанту виконують таке ж завдання прочитуючи ці ж корені справа на ліво. Н-д: дідусь, дідовий, сирок, сирний, зубчик, зубний, гори, гірський; дідусевий, рисовий, бузок, бузковий, роги, рогатий. Перевірка завдання – взаємоперевірка в парах. Тому, хто в парі краще справився з завданням, сусід по парті дарує усмішку. V. П’ятий номер циркової програми – виступ дресированих тварин.
Робота в групах. Кожній групі дається текст про тварину, яка може виступати в цирку, піддається дресурі. Назва тварини в тексті пропущена. Завдання. Уважно прочитати текст. Визначити назву тварини і записати її в зошит. Використовуючи суфікси, дібрати споріднені слова – іменники до назви тварини. Дати відповідь на питання: «Що нового дізнались про тварину?». Зробити висновок про роль суфіксів у мові. Тексти до завдання. 1 група. ……… - одні з найулюбленіших домашніх тварин, бо вони акуратні, спокійні, товариські. Але людині так і не вдалося приручити ……. . Він дуже самостійна тварина( відміну від собаки). Цінує незалежність. Має свій характер. Настрій ……… можна розпізнати за допомогою хвоста. Легенькі помахування вказують, що …….. чимось незадоволений, а як гордо піднятий догори – веселий, привітний. Різко махає хвостом – не турбувати. ( Кіт – котик, котенятко, котище). 2 група. Сотні тисяч років тому величезні мамонти поневірялися по землі. Люди жили тоді в печерах та одягалися в шкури диких звірів. Саме тоді …….. став другом людини. Але це відбулося не відразу. Спочатку …….. стежив за людиною під час полювання підбираючи залишки її здобичі. Потім людина стала для нього ватажком. Незабаром …….. став помічником людини на полюванні та в домашньому господарстві. Існують зображення ………… на єгипетських гробницях, яким вже 5000 років. Єгиптяни вважали собаку священною твариною, і коли вона вмирала то вся сімя ходила в траурі. (Собака – собачатко, собачище) 3 група. Найбільший з ……. – білий: завдовжки він буває понад 3 метри, а важить цілу тонну. Від холоду його рятує товстий шар жиру і біла, або золотава шкура з густою теплою шерстю. Навіть підошви лап захищені хутром. Має гострий зір і слух: чує здобич на 5 -6 кілометрів. Його занесено до Червоної книги. У нас живе бурий ……. . Його вага усього 90 кг. (Ведмідь – ведмедик, ведмежатко, ведмедище) 4 група. Африканський …….. сягає ваги 6 тонн при висоті до 4 м і довжині тіла 6 -7 м. має великі вуха. Коли ….. хоче налякати свого ворога, він розчепірює вуха, щоб здаватися ще більшим. На хоботі, утвореному носом і верхньою губою, що зрослися, знаходяться 2 «пальці». Самців прикрашають бивні вагою до 50 кг. У самиць вони менші. Тримаються ….. стадами, досить швидко бігають. Живляться гілками, листям дерев та кущів, тому шлунок у них величезний. (Слон – слоненя, слоненятко, слоник, слонище). V. Підсумок уроку. - Що сподобалося на уроці? - Що цікавого дізналися? - Як ви думаєте, де знання про будову слів ви зможете в житті використати? - В яких ситуаціях вам ці знання можуть знадобитися? - Про що б ви хотіли дізнатися більше? Презентацію до уроку можна скачати за посиланням:
Джерело: http://docme.ru/bY92 | |
Переглядів: 6497 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 1 | |
|
ble>